A Tisza-parti Általános Iskola 1.b osztályában optimistán tekintettünk a jövőbe. Varázsgömbünk segítségével mindenki jövőlátó lehetett. Olyan életet képzeltek el maguknak a gyerekek, ahol elfogadják és segítik egymást, szeretet és béke van, ahol a tiszta levegő és az egészség is kulcsfontosságú. A társas kapcsolatokra, a barátságokra is nagy hangsúlyt fektetnének a gyerekek és az állatok szeretete sem maradhat el. A rajzokban ezek a gondolatok, érzések, fellelhetőek.
Az optimizmus gyakorlása
Technika órán készült a Varázsfa. Az Optimizmus témakörben, a jó es rossz fogalmat pontosítottuk. A beszélgetés során a tanulók pozitív céljaikat is megfogalmazták. Ezek a gondolatok kerültek a szívekre. Mivel ősz van, a fát díszítettük vele.
A téma megbeszélése és a mese elolvasása után az volt a feladat, hogy tervezzék meg a rájuk jellemző emoji fejet.
Ráhangolódás
Körbe ülünk, köszöntjük egymást mosollyal, megfogjuk egymás kezét és elénekeljük:
„Kicsi vagyok én majd megnövök én,
én leszek a legboldogabb a Föld kerekén!”
„Ég a gyertya ég, el ne aludjék,
a szívünkből a szeretet ki ne aludjék!”
2. Relaxáció – rongybabává válok, ellazulni vágyok
A gyerekek rongybabaként ellazítják végtagjaikat, majd fejüket is leejtik. Közben halkan mondogatják: rongybabává válok, ellazulni vágyok.
Bagdi Bella: Tükördal
3. Mese – „Tódi törpe varázsszemüvege” bábbal
Mesehívó mondókát követően elmesélem Tódi törpe varázsszemüvege c. mesét.
Fókusz: Tódi törpe a szemüveg segítségével a nehézségekben is felfedezi a jót.
”Beszélgetésindító: Emlékeztek? Múlt héten megismertünk egy szót: Optimizmus! Ki tudja, hogy mit jelent?
Rövid magyarázat megerősítésként: „Az optimizmus azt jelenti, hogy a rosszban is meglátjuk a jót.”
Rövid beszélgetés:
„Tódi mit látott másképp a szemüveggel?”
„Neked volt már olyan, hogy valami rossz történt, de mégis találtál benne valami jót?
4. Közös varázsjáték
Tegyétek fel a képzeletbeli „varázsszemüveget” és mondjuk közösen: „Meglátom a szépet és a jót! ”
Zárás:
Dal: közösen elénekeljük mozgással kisérve: Ha jó a kedved üsd a tenyered kezdetű dalt.
Ezután …
Aki szeretne elkészítheti a saját varázsszemüvegét, itt a vizuális asztalnál!
A középső csoportban a héten az állatokról volt szó, több program biztosításával sokoldalú tapasztalatszerzésre adtam lehetőséget. Egy pónilovon lovagolhattak a gyerekek és etethették, simogathatták. Kedden egy állatvédő egyesülethez sétáltunk el és cicákat simogattunk, kutyusokkal játszottunk. Szerdán a helyi Kutyakiképző Iskola vezetője és két lelkes gazdi a kutyáival bemutatózott nekünk. Csütörtökön egy állatorvoshoz látogattunk el, ahol betekintést nyertünk munkájába és agarakkal barátkoztunk. Pénteken összegeztük a látottakat és hallottakat, oklevelet kaptak a gyerekek és átadtuk a gyűjtött konzerveket egy kutyamenhely lakói számára.
Optimistán tekintünk a jövő nemzedékére, mindent megtettünk, hogy az állatszerető magatartásuk alakuljon és majdan felelős állattartók legyenek.
Az októberi Boldogságóra témája Az optimizmus gyakorlása volt. A ,, Bagoly” relaxációs gyakorlattal kezdtük a hangolódást. A témát A mesebeli kis szűcs című interaktív mese segítségével dolgoztuk fel. A gyerekek aktívan bekapcsolódtak a mesébe, szívesen meséltek a számukra „panaszos” majd a mese végén a számukra pozitív gondolatokról. Alkotó feladatként körbe rajzolták a tenyerüket, amibe le is rajzolták azt, ami kellemes, pozitív érzéssel tölti el őket. A tenyérformákat kivágva, felragasztva egy süni formára, közösen elkészítettük az osztály optimista, boldog sünijét. Az alkotómunka közben Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok és az előző foglalkozás nagy kedvencét a Szép nap című dalokat hallgattuk. A foglalkozást meditációval zártuk.
A hatodik osztályos tanulókkal a Boldogságóra program keretében az optimizmus, azaz a pozitív gondolkodás témáját jártuk körül. Az óra során beszélgettünk arról, mit jelent optimistának lenni, és hogyan segíthet ez a nehéz helyzetek kezelésében.
Egy rövid történet segítségével rávilágítottunk, hogy ugyanazt a helyzetet lehet pesszimistán vagy optimistán is szemlélni – és ez kihat a hangulatunkra és döntéseinkre is.
A tanulók ezután kreatív feladatot kaptak: vagy egy nehéz helyzetet írtak át pozitív végkimenetelű történetté („Pozitív forgatókönyv”), vagy személyes „Napfény-naplót” készítettek, amelyben az aznapi örömeiket gyűjtötték össze.
A gyerekek nagy lelkesedéssel vetették bele magukat az alkotásba, és meglepően mély gondolatokat fogalmaztak meg.
Az óra végén közösen összegeztük, hogy az optimizmus nem azt jelenti, hogy minden jó – hanem azt, hogy a nehézségek ellenére is kereshetjük a jót. A visszajelzések alapján a tanulók pozitív élménnyel és motiváló gondolatokkal zárták az órát.
Az optimizmus gyakorlása a 2. számú napközis csoportban
„Nagyon kevés kell a boldog élethez; mindez benned van, abban, ahogy gondolkodsz.”
(Marcus Aurelius)
Októberben a pozitív gondolkodás gyakorlását állítottuk a boldogságóra középpontjába. Az optimista szemlélet abban segít, hogy a gyerekek minden helyzetben a lehetőséget, a fejlődés és a tanulás oldalát lássák. A kutatások is alátámasztják, hogy a bizakodó hozzáállás erősíti az önbizalmat, javítja a lelki jóllétet és kitartóbbá tesz a nehézségekkel szemben.
A Komplex Alapprogram művészeti alprogramjához kapcsolódva zenehallgatással és kézműves tevékenységgel dolgoztuk fel a témát. Meghallgattuk a hónap dalát. A zene élményt nyújtott. Ráhangolt a derűs érzésekre és motiválta a gyerekeket abban, hogy saját élményeiket, gondolataikat is megosszák.
Játékos feladatként pozitív érzelmeket kifejező emojikból tablót készítettünk, ami segítette a gyerekeket abban, hogy felismerjék és kifejezzék érzéseiket. Ezt követően közösen fogalmaztunk meg optimista mondatokat a mindennapi élethelyzetekhez kapcsolódva. A tanulók megértették, hogy a nehézségek nemcsak akadályt, hanem új lehetőséget is jelenthetnek és az előremutató szemlélet sokszor elvezet a megoldáshoz.
A foglalkozás végén beszélgettünk arról is, hogy a derűs gondolkodás és a humor hogyan segíthet az iskolai kihívások, a baráti nézeteltérések vagy akár a családi viták megoldásában. Lelkesen osztották meg saját példáikat, és kimondták: ha bizalommal és derűsen közelítünk a helyzetekhez, az események is kedvezőbben alakulhatnak. Mindenki megtapasztalhatta, hogy az életöröm és a remény erőt ad a mindennapokhoz, és segít abban, hogy bátrabban tekintsünk a jövő felé.”
Figura Tünde
napközis nevelő
Kiskunmajsa, 2025. 10. 09.
Optimizmus
1.Nevető levelek
Gyűjtsetek minél több falevelet és tegyétek bele egy kosárba! Körben ülve egyesével adjatok oda egy-egy
falevelet annak, aki megnevettetett titeket. Mondjátok el azt is, hogy mivel nevettetett meg!
2.Optimista montázs PLAKÁT készítése
A kép témája: „Ilyen vidámak is tudunk lenni!”
Gyerekfotók saját állattal.
3.Az ajándék
Nézzétek meg a következő díjnyertes animációs filmet: Az ajándék! https://www.youtube.com/watch?v=3XA0bB79oGc
Mire „tanította meg” a kisfiút a kapott ajándéka? Volt már, hogy jobb kedvre derített egy kisállat?
Beszélgessetek róla beszélgetőkörben!
4.Mosolydal hallgatás https://www.youtube.com/watch?v=CnIjYdIvjuk