
Az optimizmus gyakorlása


Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
A 2. témakörünk az optimizmus volt. Megbeszéltük kik az optimista emberek.
A bevezető relaxációs gyakorlattal folytattuk, amit nagyon szeretnek a gyerekek.
Meghallgattuk Bagdi Bellától a Pozitív gyerek vagyok c. dalt. Majd elbáboztam nekik a beteg kisgyerekes darabot. Sokat beszélgettünk arról, hogy mindenkinek vannak jó tulajdonságai és értékei. Ezért eljátszottuk a Tükröm, tükröm mondd meg nékem c. játékot. Minden gyereknek egy jó tulajdonságot kellett mondania magáról. Szomorú Szilárd és Boldog Blanka c. játék nagyon tetszett a gyerekeknek. Utána következett a varázsgömbös játék.
A varázsgömbbe mindenki belerajzolhatta, amire a legjobban vágyik. Meg is kérdezték, hogy ez tényleg valóra is válik?
Végezetül a Boldog vagyok c. dalra táncoltunk, mert ez lett a gyerekek kedvenc dala.
Tündérkert Keleti Óvoda Ligeti Tagintézménye
Tündérkert Keleti Óvoda Ligeti Tagintézmény
Nyíregyháza
Liszt F. u. 32-34.
BOLDOGSÁGÓRA PROGRAM- OKTÓBERI BESZÁMOLÓ
OPTIMIZMUS GYAKORLÁSA
Tevékenység célja: A gyerekek nézőpontjának, pozitív beállítottságának formálása
Tevékenység feladata: Fogalmazzák meg az aktuális érzéseiket, ismerjék fel másokon is. Gyakorlással tudatosuljon, hogy átfordíthatjuk-jobbíthatjuk kedélyállapotunkat. Hozzáállásunkon múlik a boldogságunk.
Egy tevékenység leírással szemléltetem, hogyan képzelem el a 3-7 éves korosztályú gyerekek témafeldolgozását
Bevezetés: Milyen érzéssel érkeztél reggel?
Fakanálbábbal (5 féle) – érzelmeket kifejező arcokat ábrázolnak. „ Válaszd ki a vázából azt az arcot, ami kifejezi, ahogy érzed magad! Ez az érzés inkább jó vagy inkább rossz neked? – Beszélgető kör keretében a mentális állapotuk feltérképezése.
Témafeldolgozás:
Bemutatom nektek Szomorú Szilárdot és Boldog Blankát! Milyennek látod őket? – Álljon Blanka bábhoz, aki jó érzéssel, Szilárdhoz, aki rossz érzéssel érkezett.
Mozgásalapú relaxációNem kell beletörődnünk, hogy rossz érzések törtek ránk, hogy jobb kedvre derítsünk: mozogjunk egy kicsit!-Hervad a virágom, éled a virágom;
Tüdőtakarítás -Lazítással és felszabadító hanghordozással a pozitív érzés éreztetése.
Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dal beépítése. „A dal hallgatása közben mozogj, ahogy jól esik, táncolj, énekeld, ha már tudod a dalt. Most, hogy jót mozogtunk, ki az, aki Blankához áll és ki az, aki még szomorú?
Mit jelent a dalban hallott pozitív gyerek vagyok?”
„A segítségeteket kérem, emlékeztek Tódi törpére? úgy szeretném, ha mi is megkeresnénk a történésekben a jó dolgokat! Ma reggel pl: lekéstem a buszt, és nem volt jó érzés, bosszankodtam. Mit tehettem volna bosszankodás helyett, míg vártam a következő buszt?(napfelkelte, a reggeli csend, a kenyér illata, madarak ébredése…)Átfordítás példákon keresztül.
Egy rózsaszín szemüveg- Készítsünk egy olyan szemüveget, amit, ha felveszünk, szebbnek láthatjuk a világot!” – közben ismételjük a szebben látó mondókát.
Befejezés:
Fotózás a szemüvegben-Mindig emlékezzünk, hogy pozitívan nézzünk –lássunk!
Tapasztalatom azt mutatja, hogy a gyerekek, főleg 6-7 éves korban már közel felnőtt szinten mondják el mit rajzoltak a varázsgömbbe legfőbb kívánságként. Célom, hogy szókincsbővítés alkalmával további szavakat ismerjenek meg az állapotuk, céljaik, elképzeléseik, érzelmeik kifejezésére, annak tartalmára. Általánossá vált az udvariassági szokások varázs szavainak használata, amivel sokszor küzdöttünk. Érdeklődnek egymás hogyan léte felől – kisebb társukat ételallergia irányában vizsgálták, nem ehetett akármit, napközben sokszor csak a hintaszéken pihent – megszervezték, s A répa mesét dramatizálták el a hintaszék előtt. A visszahúzódó gyerekek a csoport vidámságát látva, egyre kevesebb bátorítással vesznek részt a relaxációs gyakorlatokban, a dalok tanulása – éneklése közel áll a gyermeki lélekhez, színesíti mindennapjainkat. Kedvenceink a Pozitív gyerek vagyok dal és a Pozitív mondóka. A foglalkozáson alkalmazott eszközök, tevékenységek nem merülnek feledésbe, folyamatosan használjuk, bővítjük, visszautalunk rájuk pl.: érzelmeket kifejező fakanálbáb- érkezéskor minden reggel választanak, s hozzák megmutatni, természetesen megbeszéljük, miért ilyen- miben segítsünk, ha kell.
Soproni Petőfi Sándor Általános Iskola és AMI
Az optimista óránk remek hangulatban telt, sokat nevettünk, táncoltunk, dramatizáltunk, de a téma lezárásakor egy olyan élményt tudtunk közösen átélni a gyerekekkel, ami sokuknak rendkívül meghatározó volt.
Körbeültünk a gyerekekkel, és mindegyikük kapott egy kis papírvirágot, ami az általuk elképzelt legoptimistább jövőt jelképezte. Miután mindenki elmesélte a saját jövőjét, bedobták egy „Varázsdobozba” ezeket a virágokat, ami le volt zárva. Ezután elmondtam nekik, hogy ebben a dobozban van most a varázslatos jövőjük, és az a feladatunk, hogy ápoljuk, mert akkor valóban kivirulnak ezek a virágok. Aztán még egyszer körbejártam, és mindegyiküknek egyesével (úgy, hogy más ne lássa) kinyitottam a dobozt azzal, hogy ebben a dobozban már benne van a legcsodálatosabb dolog, ami az életükben lehet. Aki megnézte a dobozt, annak nem volt szabad megszólalnia, nehogy elárulja a többieknek a titkot. A dobozban egy tükör volt, így mindegyikük saját magát láthatta a „Varázsdobozban”, mint a legnagyobb csodát az életükben!
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Boldogság óra: Optimizmus gyakorlása
1. Megbeszéltük, hogy ki az optimista és ki a pesszimista ember.
2. Szituációkat elemeztünk optimista és pesszimista nézőpontból?
3. A pohár félig üres vagy félig tele? Szemléltetés szörppel.
Jó hangulatban, néha megható pillanatokkal telt el a boldogságóra.