Az optimizmus gyakorlása témát dolgoztuk fel a gyerekekkel. Először megbeszéltük az „optimizmus” szó jelentését. Ezt követően meghallgattuk a hónap dalát. A mese nagyon érdekes volt, értelmeztük is Tódi törpe történetét.
A gyerekek nagy lelkesedéssel készítették el saját szemüvegeiket. A szemüvegen át mindenki elmondta, hogy milyennek látja a világot, mi lett szebb-jobb általa, mit szeretne jobbá tenni.
Az optimizmus gyakorlása
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
A foglalkozás megkezdéséhez ismét relaxációs gyakorlatokat végeztünk, majd meghallgattuk a hónap dalát. Beszélgettünk arról, hogy milyen is az, ha valaki optimista. Kiszíneztük Szomorú Szilárdot és Boldog Blankát, majd utánoztuk őket. A gyerekek meghallgatták Tódi törpe meséjét, közben elkészítettük a varázsszemüveget, amin keresztül jobbnak, szebbnek láttuk a világot.
Ebben a hónapban az optimizmus volt a foglalkozás témája. A gyerekeknek kesztyűbábbal játszottam el Ferenczi Éva párbeszédes drámajátékát. Nagy örömmel nézték és hallgatták a mesét. Sokan elmondták saját élményeiket betegségeikről, gyógyulásukról. A tevékenység végén felület színezéssel mosolygós smile-kat színeztünk. A mesét többször eljátszottam nekik, így is elősegítve az optimizmus fogalmának megerősítését.
Október hónapban az optimizmus témát dolgoztuk fel. Törekedtem a pozitív szemlélet kialakítására és megerősítésére. A gyerekekkel nagyon sokat beszélgettünk ezzel kapcsolatban, kíváncsiak érdeklődőek voltak. Foglalkozás előtt relaxáltunk, majd megtanultuk a hónap dalát. Az optimizmus témát két síkbáb segítségével dolgoztuk fel. Különböző szituációkat játszottunk el, hol szomorúak, hol pedig vidámak voltak. Meghallgatták Tódi törpe varázsszemüvege című mesét, majd a mondanivalóját megbeszéltük közösen. Közösen játszottunk, varázsszemüvegeket készítettünk. Az asztalnál ülve mindenki kiszínezte az optimizmus jelét. Azt tapasztaltam, hogy mindenki jól érezte magát ezeken a tevékenységeken.
-Öleléssel köszöntjük egymást a gyerekekkel.
-A foglalkozást relaxációs gyakorlatokkal kezdtük. (Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai: Napimádás, Napraforgó, napraforgó, Fújj, fújj…).
-Majd a gyerekekkel együtt énekelve, táncolva meghallgattuk Bagdy Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dalát.
-Játék: Érzelmek kifejezése mozgással, tánccal,
-Mese: A szomorú királykisasszony… (a pásztor nevetésre bírta a királylányt és elnyerte jutalmát)
-Beszélgetés: Fontos számunkra, hogy jó kedvűek legyünk, vidáman teljenek napjaink, hogy felfedezzük a szépet és a jót egymásban, valamint a minket körülvevő környezetben. (optimista emberek vagyunk)
-Mosolygós fejecske készítése (optimizmus jele), majd elhelyezése boldogságvárunk második lépcsőfokán.
-Lezárás: Bagdy Bella: Minden pont így szép…
A gyermekekkel kiszíneztük az OPTIMIZMUS jelét. Ebből indítottuk el a beszélgetést. Majd különböző hangulatú arcot mutató kislabdákkal játszottunk, amik segítségével a sokféle hangulatot, érzést idéztük fel. Megtaláltuk a mosolygós, derűs arcot megjelenítő labdát. Összehasonlítottuk a nagyságát a többi labdáéval, és felfedeztük, hogy az nagyobb. Így érzékkeltettem, éreztettem, hogy az optimista ember boldogabb, a kihívásokra bátran reagál.
Eljátszottuk, hogy ki, kinek érzi magát, szomorúnak, vagy optimistának, boldognak, kiegyensúlyozottnak, és hogy mi lehet ennek az oka. Érdekes, megható válaszokat hallhattunk, több gyermeket sikerült jobb hangulatra derítenünk, a feltett kérdéseikre válaszolni.
Aki kedvet érzett hozzá, azoknak lehetőséget adtunk a VARÁZSSZEMÜVEG dekorálására, amin keresztül mindig varázslatosnak láthatják a világot, észrevehetik a kis csodákat a természetben, a családjaikban, és az élet minden területén a mindennapokban.
A relaxációs gyakorlatok és a hónap dalának meghallgatása után beszélgetéssel kezdtük a foglalkozást. Bár maga az optimista-pesszimista kifejezés ismeretlen volt a gyerekek számára, nagyon jól megfogalmazták az érzéseiket, hogy érzik magukat.
A nevetésverseny nagyon tetszett nekik, igazi kihívás volt néhány kisgyermek megnevettetése. A riporter szerepét én töltöttem be, minden gyermek fel tudott idézni olyan eseményt, amely számára jól végződött. Párokat alkotva a gyerekek megfejtették a keresztrejtvényt, majd a mese meghallgatása után egy-egy szituáció először optimista, majd pesszimista megközelítéséről beszélgettünk.
A foglalkozást a Varázsgömbbel és nagy nevetéssel zártuk le.
„Optimizmus ”
A mai foglalkozás kezdődött „Almát szedj ,ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj „- a vödörbe.
„Bagdi Bella Ha boldog vagy ….. című zenéjére közösen nyújtóztak a gyerekek, mintha fa
lennének, nyújtóztak, mintha madár lennének és kitárják szárnyaikat, nyújtóztak, mintha fűzfa
lennének, nyújtóztak, mintha egy szél fújta fűszál lennének.
Aki …szorgalmas guggoljon le ,
-szeretne jó táncos lenni, perdüljön meg
-szeretne megtanulni biciklizni,üljön le és biciklizzen
– szeretne házi munkát végezni,körözzön a karjával
A gyerekek a földön szétszórt apró játékokat mezítláb pakolták a tányérba.
Lefekvés előtt elmondták a gyerekek kívánságukat,reményüket és az óvó néni varázsporral beszórta őket ,hogy teljesüljön.
Az októberi hónapunk foglalkozásai:
– ragadós optimizmus: mert ha pozitív emberek vesznek körül, mi is azokká válunk. ‘Átragad’ ránk a pozitivitás, az optimuzmus. Ezt pedig a legjobban úgy tudtuk szemléltetni, hogy táncoltunk. Az egyik gyerkőc elkezdte, aztán a mozgás átragadt a szomszédjára, mígnem mindenki táncolt a körben.
– a gyerekek lerajzolták munkafüzeteikbe, mi az ami megnevetteti őket, valamint elkészítették a legboldogabb tükörképeiket, amikhez fordulhatnak a borúsabb napjaikon
– elkészültek a ‘pozitív szemüvegek’, amiknek segítségével mindenben megtalálják a jót. Mindenki elmesélt egy olyan szituációt az életéből, ami neki rosszul esett, de a pozitív szemüveg segítségével megkerestük minden helyzetben a jót.
– megrendeztük a nevetésversenyt, ahol a csoport egyik fele volt a ‘komolyság’ másik pedig a nevettetők csoportja, a gyerekek nagyon élvezték ezt a játékot. A végén egy videóban bemutatták a vicces arcaikat, hogy mindenki láthassa
A gyermekek munkái és a táncos videók is megtalálhatóak a YouTube videónkban:)
Kis csapatunk kirándulni indult a faluba, és a körénybeli erdős területre. Éreztük a kirándulás, séta, jó levegő, napsütés pozitív hatásait. Egy „békegalamb” segítségével más nézőpontokat kerestünk. A táj olyan részleteit fotóztuk, ami számunkra a legszebb volt. Olvastunk a faölelés hasznos, kellemes élettani eredményeiről, és ki is próbáltuk. A sétánk végén még egy kis foci is belefért az időnkbe. Feltöltődve, jó érzésekkel eltöltve tértünk vissza!