A Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 1. osztályos tanulói megbeszélték, hogy mit is jelent az optimizmus. Optimizmus és pesszimizmus szembeállítása, értelmezése is megtörtént. Tartottak egy nevetésversenyt. Meghallgatták a témához kapcsolódó dalt és mesét. Gyakorolták a nyelvtörőt, majd megrajzolták optimista tükörképüket. Az óra zárásaként mindenki mondott padtársáról egy optimista, pozitív mondatot.
Az optimizmus gyakorlása
Szikszai György Református Általános Iskola
Ezalkalommal egy korábbi feladatot játszottunk újra. Olyan pozitív cselekedetekről kellett az osztálytársakról adatot gyűjteni, ami optimizmussal töltheti el őket. Később megbeszéltük azt is, hogy a korábbi játékhoz képest volt-e valakinél változás.
A gyerekeknek szituációkban kellett optimista tanácsokat adni társaiknak. A szituációkat elő is adták csoportosan.
Hogyan lehetünk jobbak? Hogyan juthatunk előrébb? Mi visz minket előre? Gondolkodjunk pozitívan, ez meghatározza a cselekedeteinket!
Az optimizmus gyakorlását ebben a hónapban játékos, élményszerű módon közelítettük meg a gyerekekkel. Beszélgettünk arról, hogy mit jelent pozitívan gondolkodni, és hogyan segíthet az optimista hozzáállás abban, hogy jobban érezzük magunkat, még akkor is, ha valami nem úgy sikerül, ahogy elterveztük.
Közösen megfogalmaztuk, hogy az optimizmus azt jelenti: bízunk abban, hogy a dolgok jól alakulnak, és keressük a jót minden helyzetben. A gyerekek saját példákat is hoztak – volt, aki elmesélte, hogy ha elesik, utána arra gondol, hogy legközelebb jobban fog figyelni, vagy hogy ha elromlik a játék, akkor lehet, hogy anya megjavítja, vagy újra lehet játszani mással.
A téma feldolgozásának egyik különleges eleme volt az „Optimizmus szemüveg” készítése. A gyerekek saját, színes papírból készült szemüvegeket vágtak, díszítettek és ragasztottak, amelyekre pozitív szavakat, képeket, színeket helyeztek el – olyanokat, amik számukra a vidámságot, reményt, örömöt jelentik. Amikor „felvették” ezeket a szemüvegeket, játékosan azt mondtuk, hogy most már csak a jót látják – még akkor is, ha valami bosszantó történik, próbálnak benne valami pozitívat találni.
A gyerekek nagyon élvezték a szemüveg viselését, többen egész nap magukon hagyták, és mondták: „Most épp optimistán nézem a világot!” A közös játék, alkotás és beszélgetés segített nekik abban, hogy felismerjék: a gondolataink ereje nagy, és ha megtanulunk jóra gondolni, akkor jobban is érezzük magunkat.
Ez a foglalkozás megtanította a gyerekeknek, hogy nem baj, ha valami nem tökéletes, mert a hozzáállásukon keresztül mégis szép élménnyé válhat. Az optimizmus szemüveg nemcsak kézműves alkotás volt, hanem egy szimbólum is – emlékeztető arra, hogy mindig nézhetjük a világot egy kicsit derűsebben.
Októberi témánk az optimizmus, feladatunk a pozitív gondolkodásmód megértése és elsajátítása volt. Nagyon hasznosnak bizonyultak a szakkönyvben szereplő történetek ( Tódi Törpe varázsszemüvege) Szomorú Szilárd és Boldog Blanka megszemélyesítése segítette a megértést, a játék lehetőséget adott az önkifejezésre, az arckifejezések, gesztusok gyakorlására. Közösen elkészítettük az optimista szemüvegeket, amelyeket viselve „szebb lett a világ” próbáltuk a környezetünkben lévő jó dolgokat észre venni. A ” Pozitív gyerek vagyok” című Bagdi Bella dal lehetőséget adott az élmények eltáncolására, kifejezésére mozgással tánccal.
Október az optimizmus gyakorlásának hónapja a Boldogságóra programban. Önbizalomerősítő mozgással, nyújtómozgás gyakorlattal kezdtük az órát, majd elénekeltük a hónap dalát.
Október 30-án megrendezésre került iskolánkban az állatok világnapja. Az Oroszlányi Ebrendészeti Telepen dolgozók jöttek el hozzánk. A látogatás előtti boldogságórán párban állva osztottuk meg egymással az állattartással kapcsolatos gondolatainkat, nehézségeinket, majd ezeket feloldó lehetőségeket kerestünk. A gyerekek remekül meg tudták fogalmazni ehhez kapcsolódóan, hogy mi a különbség az optimista és a pesszimista ember között. Kérésemre összegyűjtötték azokat a gondolatokat, érzéseket, melyekre optimizmusukat építhetik. Kértem, hogy otthon készítsenek pesszimista-optimista szemüveget a kutyatartásra vonatkozóan.
Ezután a Keresd meg a 4 bölcs, optimista mondatot a színek alapján! – feladat következett. A gyerekek párban dolgoztak, egy megkezdett mondatot kellett befejezniük optimistán és pesszimistán. Ezután megbeszéltük együtt, ki milyen befejezést talált. Az órát meditációval zártuk.
A gyermekeket segítettük abban, hogy meglássák, nincs olyan kihívás, amelyben egy kis kitartással nem lehet helytállni. Közös tevékenykedés, avagy hogyan lesz a tökből töklámpás (pl.: közös tökfaragás ).A mindennapi óvodai lét velejárói is a problémahelyzetek, melyek váratlanul lépnek, fel, és megoldásra várnak (pl.: étkezés közben kiborul a víz, vagy leesik az evőeszköz, játék során a játékospolc alá gurul a kisautó).
Optimistának lenni sokaknak nagyon nehéz, mert a mai világ nem erre ösztönzi az életünket, hanem a panaszkodásra, a negatív érzésekre. Milyen nehéz, milyen borzasztó az élet stb…Talán ha kicsit mindenki hálát adna annak, hogy milyen jó helyen van, és a jó Isten mennyi mindentől megóvja, és védelmezi. Az optimista ember, gyermek furcsa, különc, pedig mindenünk meg van ahhoz, hogy ha nem is kaptunk annyi optimista kis géneket, akkor is válhatunk azzá, ami nem egyszerű feladat, mert optimistává válni nem mindenki képes, de ha már kicsi kortól szeretetteljes pozitív lékört alakítunk ki, akkor könnyen tanítható, beépíthető. Sokkal könnyebb pozitív energiát hasznosítani, mint negatívat. Merjünk változtatni, merjünk örülni, mindenben a jót és szépet látni, láttatni, hiszen a minta példaértékű, s talán nem soká mindenki meg tapasztalhatja eme csodát.
Az október az optimizmus gyakorlásának hónapja. A téma keretében október elején vidám szemüvegeket készítettünk, melyen keresztül csak a jót és a szépet látjuk meg. Megbeszéltük, hogy minden rosszban van valami jó, és mindig mindenből a legjobbat kell kialakítani. Ebben a hónapban minden tevékenységet az optimizmus oldaláról vezettünk le, mindig kiemeltük és a gyermekekkel kiemeltettük, hogy miből és hogyan tudták a lehető legjobb feladatmegoldást létrehozni. A gyermekek életében nagyon fontos, hogy már kis korban hozzászokjanak ahhoz, hogy ha nem is sikerül minden előszörre, akkor sem kell elkeseredni, hanem új erővel, optimistán kell a feladatra koncentrálni.