A gyerekek csoportokban összegyűjtötték, milyen világban szeretnének élni 20-30 év múlva, lerajzolták, majd közösen összeállítottuk a tablót. Összegyűjtöttük, hogy mit tehetünk azért, hogy ez megvalósuljon.
Az optimizmus gyakorlása
Szituációs játékok segítségével megjelenítettük, hogy ugyanazt az élethelyzetet megélhetjük fölénk tornyosuló akadályként is , de akár rózsaszín szemüvegen át is nézhetjük a negézségeket. Észrevettük, hogy pozitív állításokkal, optimista szemlélettel derűsebbé tehetjük az életünket.
„Az érem két oldala” játék keretében olyan kétoldalú arcokat készítettek a gyerekek, amelyek egy adott helyzetre kétféleképpen reagálnak: egy pesszimista és egy optimista gondolattal. Pl. Jaj, már megint zuhog az eső, nem tudok kimenni a kertbe játszani! – Hurrá, egész délután a pocsolyákban fogok ugrándozni, végre kipróbálhatom az új gumicsizmám!
A Boldogságóra aktuális témája az optimizmus, melyet a gyerekek életkorának és értelmi képességeinek megfelelően dolgoztunk fel. A tevékenységet mindennapos mozgással kezdtük a Pozitív gyerek vagyok c dalra. A relaxációs gyakorlatokkal vegyített mozgás most is meghozta a közös jókedvet és megteremtette a foglalkozáshoz szükséges alap hangulatot:) Ezután eljátszottuk a Boldog Blanka és Szomorú Szilárd játékot, melyben megmutatkozott a gyerekek szociális érzékenysége. A felvidításról először a vigasztalás és megölelés jutott az eszükbe. Majd motivációként ismét eljött hozzánk Boldog Dóra a csoportba. A gyerekek emlékeztek a babára és kíváncsian várták mit hozott ma nekik Dóra. (szemüveg) Elbáboztam Tódi törpe varázs szemüvege c. mesét, ami lekötötte a figyelmüket. Megtanultuk a rövid mondókát ,amit a gyerekek kérésére többször is eljátszottunk. Ezután az aktivizálás és a tükrös feladat előkészítése céljából mozgásos feladatot építettem be. Jó és rossz tulajdonságok mellé meghatározott mozdulatokat párosítottunk. Én mondtam a tulajdonságokat a gyerekek pedig megítélhették, hogy szerintük az jó vagy nem jó tulajdonság és ennek megfelelő mozgást végeztek. Ezután előkerült a varázstükör, ami megmutatja jó tulajdonságainkat, hogy ki miben ügyes. A feladat nagyon jól visszatükrözte, hogy mely gyerekeknek van kevesebb önbizalma, esetleg bátortalanabbak,mert ők nehezebben nyilvánultak meg. Nekik segítettünk és közösen összegyűjtöttük jó tulajdonságaikat. Mindenki türelmesen végighallgatta egymást és voltak akik újabb ötletekkel erősítették társaik pozitív önértékelését, önbecsülését. A tevékenység lezárásaként mindenki elkészíthette a saját optimista szemüvegét, miközben a Boldog vagyok c dalt hallgattuk. Délután többen a szemüvegükben mentek haza szüleikkel, és elmesélték nekik, hogy „csupa színes benne a világ” 🙂
A hónap dala. Annyira megtetszett a dal a gyerekeknek, hogy szinte minden nap elénekeltük velük. Ettől igazán jókedvűen indult a napunk 🙂
Ajka Városi Óvoda, Szivárvány Óvoda
Az optimista világlátást nagyon nehéz tanulni. A genetikánkban, a habitusunkban van ennek a természetesség, vagy szembemenése. Nemcsak a hat, hanem a három éves gyermekem is lehet látni, hogy milyennek látja majd a világot. Merem remélni, hogy a környezet, az élet által ránk rótt tanulás erősíti az életigenlést. A gyerekekkel először a szó fogalmát ismertették, különböző helyzetekben, mesékben. Jó volt hallani, hogy a szülőket is figyelmeztették: Ne légy szomorú anya, legyél optimális, vagyis normális. Hát igen, voltak ilyen értelmezések is.
A varazstükrünket újra elővettük, ami csakis a jót mutatott meg nekünk. Érdekes volt, hogy hamar elmentek a vágyaik közvetítéséhez. Ami talán azt is mutatja, hogy a mai generáció sok mindent feltételhez köt. Akkor leszek boldog és megelégedett, ha megkapom ennek a fiúnak a barátságát, a játékot stb. Hát ehhez kell alkalmazkodnunk, vagy inkább próbáljunk ezen változtatni. Peldaadás, odafigyelés. Bízom benne, hogy a szeretet azért mindnyájuk számára feltétel nélküli.
Az októberi Boldogságóra témája az Optimizmus gyakorlása
Relaxációs gyakorlattal kezdtük a téma feldolgozását „Nap imádás” szívtuk a levegőt, majd
kifújtuk magunkból a feszültséget, izgalmat, minden rosszat.
Zenehallgatás: Repülj velem c. dal Bagdi Bella előadásában.
Majd elmeséltem a Tódi törpe varázsszemüvege c. mesét, képekkel illusztrálva.
Beszélgettük a mese cselekményéről, a szereplőkről, hogy miért volt Sün Artúr szomorú
és hogyan tudta megvigasztalni Tódi törpe.
Ezután mi is elkészítettük a varázsszemüvegeket, a nagycsoportosok ollóval nyírták körbe
a kisebbek színezték, díszítették. Feltettük és vidám dolgokra gondoltunk.
Haza is vihették, hogy a szülőknek megmutathassák, kölcsönadhassák otthon, amire
biztatást kaptak tőlem. Lelkesedésük folyamatos volt.
Megélhették játékban, események megoldásában, beszélgetés alkalmával, hogyan tudják
jóra fordítani a történteket a szemüvegen keresztül.
Megtanultuk Tódi törpe Szebben látó mondókáját a különböző mozdulatokkal, melyet a
kisebbek is nagyon élveztek.
Tükröt tartottunk magunk elé és megbeszéltük, hogy milyennek látjuk magunkat. Aki nem
mondta el/kisebbek/ ott a többiekkel közösen megbeszéltük, hogy milyennek látjuk mi.
Varázstükröt készítettem és arra színesceruzával mindenki a mosolygós arcát
varázsolhatta a többi gyermek elé.
Két különböző érzelmet kifejező kártyát kaptak, Szomorú Szilárd és Boldog Blanka képét,
vidám és szomorú arc ábrázolásával. A képen látható szomorú vagy vidám érzést utánozták.
Közösen készítettük az optimizmus táblát, mire mindenki boldogan tette rá a kezét.
A Boldogságórát egymás megölelésével fejeztük be.
Fontosnak tartottam, hogy a nap során, spontán helyzeteknél megálljunk egy-egy pillanatra
és keressük meg abban a jót. Ebben nagy segítségünkre van a zene, mely által együttes
erőnkkel vigasztalódunk. Többször is beszélgetőkörünkben felelevenítettük az eseményeket,
megnéztük a „varázsszemüvegünk” elénk tartva újra és újra milyen megoldások vannak még.
Nagyon élvezték ezeket a szituációkat. Több esetben említették, amiről az előző hónapban
beszéltünk, hogy milyen sok mindenért hálásak is vagyunk.
Segítő kérdéseimmel és saját példámmal, pozitív viselkedésemmel irányítom a gyerekeket,
hogy mi az, ami segítene neki megnyugodni, vidámabbá válni, mit lát a világban, milyen ha
ezt a helyzetet a varázsszemüvegben nézné, mit változtatna?
Optimista nézetet igyekszem erősíteni bennük azt az érzést, hogy képesek legyenek elérni
amit akarnak, szeretnének és a kisebb hibáikkal, gyengeségeikkel szeressék magukat és
egymást.
Az osztály kíváncsian várta már a következő Boldogságórát. Nagyon élvezték Bagdi Bella zenéjét, majd a nevetésversenyt sem hagytuk ki. Alig tudtuk abbahagyni, annyira jól éreztük magunkat. Végül a Valóra vált álmok tablóját készítettük el, amely izgalmas feladatnak bizonyult. Nagy rácsodálkozásoknak lehettünk tanúi, mikor meglátták egymás elkészült rajzait.
Óvodás életük második hónapjában bizony előfordul, hogy a gyermekek azt érzik, nem elég jók valamiben, a másikuk „ügyesebb”. Kolléganőmmel kiemelten figyelünk arra, hogy a gyerekek önképét sok-sok pozitív visszajelzéssel erősítsük.
Így a témát körbejárva együtt kerestük, beszéltük meg, hogy ki miben erős – a teljesség igénye nélkül.
Kiscsoprtosaink értékeinek fáját tesszük közzé sok szeretettel!