Az októberi témát sokrétűen dolgoztuk fel az osztállyal.
Hétindító beszélgetésünk alkalmával bevezettük az új témát, kerestük, gyűjtöttük a jót a hétköznapokban. A hétre azt a feladatot kapták a tanulók, hogy minden nap végén jegyezzék fel, hogy milyen jó dolog történt velük aznap. Ezekről hét közben többször, hét végén pedig átfogóan beszélgettünk. Egészen sok egyedi apró örömöt gyűjtöttek össze.
A hét során azzal is foglalkoztunk, hogy ki hogyan látja a jövőjét és megpróbáltuk a lehető legjobbat meglátni benne. Ehhez készültek a rajzok, amikből aztán elkészítettük a „Valóra vált álmok tablóját”.
Az optimizmus gyakorlása azonban itt nem ért véget, jelen kell, hogy legyen a mindennapokban. Az őszi szünet után ezt a gondolatmenetet folytatva vágunk bele a témahetünkbe, amelynek témája szorosan kapcsolódik a boldogságóra program témáihoz.
Az optimizmus gyakorlása
A hónap dala nagyon tetszett a gyerekeknek. Motiválólag hatott az egész osztályra. Mindenki megfogalmazta mennyire érzi magát pozitív gyereknek. Mi az, amiben pozitívnak látja magát…
A különböző szituációs játékok sokat segítettek abban, hogy adott helyzetekből hogyan lehet kihozni a lehető legjobbat és a rosszat is a magunk javára tudjuk fordítani.
A nevetésverseny csak tovább fokozta a gyerekek jó kedvét.
Október 2. hetében elkezdtük felépíteni álmainkat:
– Ha minden a legjobban alakul, kinek milyen álma valósulhat meg a jövőben?
– Kiből mi lesz 20-30 év múlva?
Először nehezen indultak el a gyerekek gondolatai, de a közös beszélgetések, kérdések segítették őket és egyre színesebben ”festették le” a jövő beli életüket….
Alig kezdtük el felépíteni álmaink piramisát, október 10-én olyan dolog történt az osztályunkban, ami nem csak az osztályt, hanem az iskolánk összes tanulóját, pedagógusát és egész Kaposmérőt megrázta. Tanítványom 3 évi kitartó küzdelem után az angyalok közé költözött. Sajnos a szervezete már nem tudott tovább felülkerekedni a rákon… Szeptember 27-én még kis quadjával eljött velünk kerékpártúrára, aztán pár nap elteltével hatalmas romlás következett be az állapotában és sajnos már nem lehetett megmenteni az életét.
Az élet, tanítói pályám legnehezebb feladata elé állított. Álmokról, optimizmusról beszélni az osztályommal úgy, hogy közben a sors elragadta az egyik osztálytársukat, akinek minden álma szertefoszlott….
Megbeszéltük, hogy az állandóan jókedvű, mindenki arcára mosolyt csaló Máté is azt szeretné, ha mi optimistán, erősen, bátran, kitartóan küzdenénk tovább a céljainkért….
Igazságtalanul bélyegeztük meg az őszt azzal, hogy ez az elmúlás évszaka, hiszen attól, hogy a természet aludni tér, mi még aktívan nézhetünk szembe az élettel és a jövőnkkel….
A gyönyörű színekben pompázó természet adta lehetőséget kihasználva levélesőben és levélcsatával fejeztük be az októbert.
Milyen vagyok?
A gyerekek leírták, hogy milyen jó tulajdonságaik vannak. Néhányan kiegészíthették buzdító szavakkal, mondatokkal is!
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Ebben a hónapban több program is volt az iskolában a pályaválasztáshoz kapcsolódóan. Így a beszélgetés is ebben a mederben haladt. A tanulók a leendő foglakozásukat jelenítették meg a tablón.
Októberi témánk az optimizmus gyakorlása mindennapjainkban. Foglalkozásunk elején meghallgattuk a hónap dalát, mely nagyon tetszett a gyerekeknek. Ezután beszélgettünk az optimizmusról, arról, hogy ez azt jelenti, bármi rossz is ér minket, akkor is próbálunk a jóra koncentrálni. Ezután megbeszéltük, hogy kinek milyen kedve van, majd a tükör előtt gyakoroltuk a vidám és a szomorú arc imitálását. Ezt követően síkbábok segítségével elbáboztam nekik a „Tódi, a kertimanó” című mesét, majd átbeszéltük a mese tartalmát. Végezetül elkészítettük a saját optimista szemüvegünket.
Az óra elején meghallgattuk a hónap dalát, majd megbeszéltük, hogy mit jelent az optimizmus. A nevettetőverseny nagyon tetszett a gyerekeknek, ezután pedig vidám arcokat, nevető napocskákat, virágokat rajzoltak. A mosolygós rajzokból közös tablót készítettünk, melynek a következő címet adtuk: „A sok mosoly eltakarja még a legnagyobb felhőket is.”
Az osztállyal 2 foglalkozást tartottunk ebben a hónapban. A gyerekek már várják a boldogság órákat,szívesen énekelgetik a hónap dalait. Elkészítettük az optimista szemüvegünket,amin keresztül mindenki sokkal optimistábban látja a problémákat is.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája 5-6. osztály
Sziklaforrás csoport
A hónap során az optimizmus témájával a napi tevékenységeink során is több figyelmet fordítottunk egymás biztatására, pozitív hozzáállás megfogalmazására, megerősítésekre az elbizonytalanodások láttán. A gyerekek könnyen ráálltak a témára. Ezt már a hónap első órájának hangulata magával hozta. Egyébként is szeretik a biztonságos életteret, a lelki megerősítésekkel pedig bátrabbakká váltak. Sokszor a mosoly is elég biztatássá vált a megoldhatatlan problémákkal szemben.
Azzal, hogy a hozzáállásunkon igyekeztünk változtatni, nem jelentette azt, hogy állandóan győztessé vált mindenki, de belekezdett eddig halogatott nehéznek gondolt feladatokba és ez már fél győzelem!!!
Nem tart még mindenki azon a szinten, hogy értelmezni tudja mi miért nem sikerül, de támogató környezettel a kitartásuk pozitív irányba változik.
Elképzeléseik vannak, melyek azt jelzik, hogy akarnak, legalábbis álmodnak maguknak jövőképet. Ezek álmok, vágyak, de mindegyikük az önálló élet elérését szeretné. A mesék világának példáin túlléptünk, már nőttünk a tavalyi évhez képest! Rajzaikban a jelenlegi életükből jelentek meg részletek.
A legsikeresebb rajzok tartalma:
-„Fodrász leszek és nagyon szép üzletem lesz. Sokan járnak hozzám, mert szép hajakat csinálok.”
-” A házam mellett nagy kertem lesz, mindent ültetek és a feleségem is velem dolgozik.”
-” Nikolt veszem feleségül, három gyerekünk van. Az egyik fiú olyan mint én. Van traktorunk, halastó és udvar, mert a gyerekek ott játszanak.”
Optimista tablónkat a gyerekek nagy lelkesedéssel készítették,miközben meghallgattuk a hónap dalát is.:)
Magyarmecskei Általános Iskola
Ráhangolódás a témára: relaxációs gyakorlat
A „Nagy Gondolat” megfejtése: Tudom, hogy képes vagyok rá!” (fonomimika jelrendszere+Életrevaló programelemek)
Az optimizmus fogalmának kibontása-beszélgetőkör
A hónap dalának meghallgatása
A Csoportfeladatok és egyéni feladatok kiosztása
Csoportmunkák elvégzése
Csoportbeszámolók, egyéni beszámolók
A téma összegzése
Pozitív tanítói visszajelzés