Az optimizmus gyakorlása
1. Relaxációs gyakorlat: „Színes légzés”
2. Megbeszélés
Az optimista, pesszimista, realista szavak jelentésének megbeszélése.
Milyen az optimista gondolkodásmód?, Hogyan legyünk/gondolkodjunk optimistán?, Miért jó az optimista gondolkodásmód?
Minden tanuló mond egy optimista tulajdonságot saját magáról.
3. Gondolatok gyűjtése
A tanulók optimista és pesszimista szavakat gyűjtenek a táblára.
4. Történet megbeszélése
A lakatlan sziget című történet felolvasása és tanulságának megbeszélése.
5. Optimista reakciók
A tanulók párokat alkotnak, kapnak 1-1 szituációt, majd a különböző helyzetekben megpróbálnak egy optimista szemléletet találni.
6. Megerősítő kártyák, idézetek
A tanulók pozitív megerősítő kártyákat készítenek. Lehet rajz, optimista gondolat, idézet…
7. Zenehallgatás
Bagdi Bella: Világomban minden rendben van
Az optimizmus gyakorlása
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Havi Boldogságóránkat Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalának meghallgatásával kezdtük, majd beszélgettünk az optimizmus fogalmáról a gyerekekkel, hogy mit jelent ez a fogalom az ő nyelvükre lefordítva. Arról hogy ha valamit szeretnénk elérni, akkor kitartunk mellette, sokszor gyakoroljuk, illetve legyőzzük az akadályokat melyek az utunkba kerülnek.
A héten megismerték a Tódi törpe varázsszemüvege című meséjét, mely talán érthetőbbé tette számukra a fogalom megértését.
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játékot is játszottunk, ahol a vidám és szomorű arcunkat is megmutatthattuk.
Tükörjátékot is játszottunk, mellyel igyekeztünk erősíteni a gyerekekben pozitív tulajdonságaikat, és azt, hogy mindenki jó valamiben.
A Boldogságóra végén pedig mindenki kiszínezhette a saját varázsszemüvegét is, melyet örömmel vittek haza a gyerekek.
Ráhangoló beszélgetéssel kezdtük a tevékenységet. Beszélgettünk, olyan helyzetekről , amikor valami új dolgot tanultak és az első próbálkozás után azt érezték, hogy ez nekik soha nem fog sikerülni. Milyen érzés volt ez? A pedagógus utasításaira felemelték azok a kezeiket, akik úgy érezték, hogy a két kerekű biciklizés sosem fog menni. Tapsoltak azok a gyerekek, akik azt érezték, hogy nekik elsőre menni fog.
Az iskolai napokon reggelente jobb lábbal, vagy bal lábbal szoktál felkelni? A felébredés
utáni 1 órában mit szoktál csinálni, mire gondolsz, kivel beszélsz? Mindezek inkább vidám
hangulatba hoznak, vagy inkább feszültté tesznek? Mit lehetne tenni, hogy az ébredés utáni
első órát minél optimistábban tölthesd? Mit tudsz ezért egyedül megtenni, és miben kell
kérned mások segítségét? Hogyan kérheted mások segítségét ebben, mint mondanál nekik?
A gyerekek példát hoztak fel arra, hogy felkelés előtt milyen szépre gondolnak, hogy jól indítsák a napjukat.
Elmondtuk közösen a reggeli pozitívizáló mondókát. Otthoni feladatként kapták, hogy próbálják ki! Egy hétig minden reggel tegyük be a teremtő tudatunkba, hogy ma valami jó történik, közben figyelni fogják a közérzetüket, a lelkiállapotukat, a velünk történt eseményekről pedig rajzos
naplót készítenek– és rá fogunk jönni, hogy ez így igaz.
Megtanultuk a pozitív mondókát énekelve. Ezután elkészítettük az optimista szemüveget színes papírból. Miután elkészült az optimista szemüveg, egy sétát tettünk az iskolánk udvarán, a városunk főterén, parkjában és megfigyeltük mindazt, ami bennünket körülvesz. Az optimista szemüvegben a jó és humoros dolgokat jobban észreveheted. Miután visszatértünk az osztályba a gyerekek elmeséltek legalább három dolgot , ami különösen jó érzéssel töltötte el,
miközben sétáltak. Megkérdeztem, hogy volt-e olyan a séta közben, ami nehéz volt, vagy kellemetlen, és az mi volt. Segített átlendíteni az optimista szemüveg ezen?
Zárásként meghallgattuk a “Pozitív gyerek vagyok” című dalt Bagdi Bellától, s a refrént sikerült megtanulnunk. Óriási öröm vot kicsi előkészítőseim számára az optimista szemüveg elkészítése, annak használata. Nagy örömmel tanulták meg és énekelték az énekeket.
Optimista szemüveg segített átlendülni rajta és megtalálni a helyzet jó oldalát?
Ebben a hónapban a Boldogságóra foglalkozást összekapcsoltuk a Mentálhigiénés világnappal. A foglalkozás elején bekapcsoltam a gyerekeknek a Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalt, ami nagyon tetszett nekik, le is ültek a szőnyegre. Az én hangom című relaxációs gyakorlatot választottam erre a foglalkozásra. Megbeszéltük, hogy mindenkiben szokott lenni negatív érzés, például szomorúság, düh, stb. Ezt gyűjtsük most össze a testünk minden pontjáról, és ki fogjuk kiabálni magunkból. Az összes ablakot kinyitottam, majd mindenki jó hangosan kiabálhatott egyet. Amikor felemeltem a kezem, mindenki elcsendesedett, az ablakokat pedig bezártam. Így kizártuk a sok rossz érzést. Már csak a jó érzések maradtak bennünk. Ölelőkör következett, amit már jól ismertek a gyerekek. Boldog Dóra is megérkezett hozzájuk, őt is körbeadták, mindenki megölelte. Szomorú Szilárd és Boldog Dóra báb segítségével megbeszéltük, hogy valaki mitől lehet szomorú, vagy mérges, és hogyan segíthetünk rajta, hogyan vidíthatjuk fel. Sok érdekes dolgot mondtak a gyerekek „akkor leszek szomorú, ha anya mérges”. Hogyan segíthetünk? „jól kell viselkedni, és akkor anya nem lesz mérges, én pedig szomorú”. „én akkor vagyok szomorú, ha anya későn jön értem az óvodába” Ezen vajon hogyan segíthetünk? „Én játszanék vele addig, úgy hamar eltelik az idő.”. A beszélgetés után mese következett (Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege című mese). A végén közösen többször elmondtuk a mesében szereplő versikét. Mindenki elkészíthette a saját varázsszemüvegét ragasztás, rajzolás technikájával. Majd ki is próbálták. A gyermekek képzelete szárnyalt, volt aki kastélyt, szivárványt, jó gyereket, virágot, stb. látott a varázsszemüvegen keresztül, többen mondták, hogy látom anyát, vagy apát. Ezt követően hoztam nekik egy kosarat, mondtam, hogy a világ legjobb gyerekének a képe van benne (tükör). Mindenki egyesével belenézhetett, de nem lehetett elmondani, mit látnak. Meg kellett egy kis ideig tartani a titkot. A játék végén megbeszéltük, ki mit látott benne. Nagyon mosolyogtak, amikor belenéztek a kosárba. Megbeszéltük, hogy mindenki jó gyerek. A foglalkozás végén felragasztottuk az optimizmus jelét a második lépcsőfokra, és megbeszéltük, hogy hazaviszik a varázsszemüveget és otthon anyáék is kipróbálhatják.
A Boldogság óra foglalkozás elején motivációként elénekeltük a Ha jó a kedved… c. dalt, ami a gyerekek egyik kedvence.
Az óra következő részében felolvastam A szomorú királykisasszony meséjét. Beszélgettünk azokról az érzelmekről, amiket a hétköznapokban megélünk. Miért szoktál szomorú lenni? Mi az, amivel a rosszkedved elűzöd? Hogyan tudjuk kifejezni a jókedvűnket? Miért fontos a vidámság, a mosoly? Ezek után mindenki elővette a kis tükrét, amiben megnézte az arcát. Milyennek látod magad? Mosolyogsz vagy szomorú vagy?
A következő feladatnál előre elkészített képkeretek közül lehetett választani. Rajzold le a saját arcképed!
Az óra végén közösen meghallgattuk és énekeltük a Pozitív gyerek vagyok c. dalt.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az októberi foglalkozás elején az optimizmus, pesszimizmus szavak jelentését próbáltuk interaktív feladat segítségével tisztázni. Ezután beszélgettünk arról, hogy már kora reggel az optimista ébredéssel jókedvre hangolhatjuk magunkat. Megismerkedtünk a „reggeli pozitivizáló” gyakorlattal, erősségmondókával. Páros munkában elmesélték és bemutatták azokat az eseményeket, amitől optimista hangulatba kerültek. Végül mindenki elkészítette az optimista szemüvegét, melynek egyik lencséjében valamilyen kudarcélményt, a másikba ennek a megoldását rajzolták le. Reméljük, hogy ezen a szemüvegen keresztül fogják a foglalkozás után látni a világot.
Életünk egy hullámvasút, ahol van hogy jól alakulnak a dolgok és van amikor nem. Egyszer fent vagyunk egyszer lent. Életünk folyamán arra kell törekednünk, hogy elfogadjuk az élet ilyen hullámait. Próbáljuk meglátni az élet pozitív oldalát, mégha sokszor nehezünkre esik is az adott helyzetben. Ha ismeretlen helyzet vagy erőtpróbáló feladat előtt állunk természetes, hogy van bennünk egy természetes aggódás és félelem. Viszont ha soha nem próbálunk „neki” menni az ismeretlennek és nem keressük a kihívásokat, akkor nem lennének az életünkben sikerek. Az optimista gondolkodás már fél siker az életünkben megtett dolgokhoz.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
Az optimizmus hónapjában sokat játszottunk a gyerekekkel. Az optimista köszönési forma már régóta a reggeli rituálénk része. A csoportszoba ajtajára ki van ragasztva egy kép, melyen szimbólumok vannak. Pacsi, tánc, ölelés, stb. Ebből választhatnak a gyerekek minden reggel. A mit súg a párnád kezdetű játékban próbálták megfogalmazni problémáikat. Nagyon sok kisgyerek nem is tudott megfogalmazni nehézségeket, de ez azt gondolom teljesen természetes. Amikor én mondtam el a saját bajomat,-fáj a vállam-azonnal tudták rá a megoldást. Masszíroztassam meg! Volt olyan kisgyerek, aki a hátam mögé lépett, és el kezdett masszírozni. Alvás előtt többször is megfogalmazták kívánságaikat. A varázspor, melyet játékosan rájuk szórtunk, reményt keltett bennük. Csillogott a szemük, elhitték a játékot. Ebben a hónapban megemlékeztünk az ölelés világnapjáról. Az ölelés, mint a szeretet kifejezésének egyik formája nagyon közel áll a gyerekekhez. Csoportunkra jellemző a napi nagyon sok ölelés. Gyerek-gyerek, gyerek-felnőtt között is. Ez érzelmi biztonságot, kiegyensúlyozott óvodai életet feltételez. A gyönyörű őszi idő lehetőséget adott számunkra, hogy kiránduljunk a közeli gyopárosra. A természetben történő séta mindenki számára pozitív élmény volt. Megfigyeltük a tavon úszkáló kacsákat, a fákon csicsergő madarakat, szedtünk makkot, és nem utolsó sorban nagyot sétáltunk. A kirándulás végére az eső is eleredt, de mi ennek is a pozitív oldalát használtuk ki. Táncoltunk az esőben, ami nagyon tetszett a gyerekeknek, Azt gondolom sikerült bennük elültetni a magokat, ami az optimizmus fogalmának megértésére irányult. Mindenben keressük a jót! Az egész óvodai életük során bátorítjuk, buzdítjuk őket. Keressük az erősségeiket, azokra fókuszálunk.