Optimista baglyocskák
Második alkalommal az optimizmus volt a téma. Megkérdeztem a gyermekeket, hogy ki tudja mit jelent az optimizmus és pesszimizmus szó. A gyermekek még nem hallottak róla. Elmondtam nekik, hogy az optimista ember a rosszban is megpróbálja megkeresni a jót, pozitívan éli meg azt, ami vele történik. A pesszimista ember panaszkodik, elégedetlen azzal, ami van, ami történt vele.
A gyermekek körében gyakran tapasztaltam, hogy a különböző feladatok végzésekor vagy a foglalkozások alkalmával gyakran mondják, hogy „Én ezt nem tudom.” Fontosnak tartom, hogy a gyerekeket rávilágítsam arra, hogy bármire képesek, és a feladatok megvalósuláshoz akaratra, kitartásra és hitre van szükségük. Odafigyelünk arra, hogy megerősítéssel a gyerekek önbizalma fejlődjön, mely elengedhetetlen a siker eléréséhez és az optimista szemléletmódhoz.
Relaxáltunk, majd elmeséltem a gyerekeknek Bezzeg Anna „Tódi Törpe Varázsszemüvege” című mesét, mely történeten keresztül sikerült megértetni velük az optimizmus lényegét. A történethez tartozó feladatlapokat is megoldottuk, és elkészültek az optimista szemüvegeinket, amin keresztül megláthatták a gyerekek a jót a körülöttük élőkben. Elmeséltünk egy személyes történetet, amikor rossz történt velünk. Feltettük a varázsszemüveget és megláttuk, nekünk mi a jó a rosszban. A gyermekek is elmondtak egy-egy velük megtörtént dolgot és a varázsszemüvegen keresztül meglátták a jót a történetükben. Lerajzolták a vidám és szomorú arcukat. Megkérdeztem tőlük mikor vidámak és mikor szomorúak? Vidámak akkor, amikor játszhatnak a barátjukkal, elmennek kirándulni, anyával játékot vásárolnak, stb. Akkor szomorúak, ha apa nincs otthon, ha unatkoznak (ezt három gyermek is mondta). Megkérdeztem, hogy mitől lenne vidámabb? És mit kellene tenni, hogy ne unatkozzon otthon?
A tükör játékot nagyon élvezték a gyerekek.
Fontos, hogy mindenben keressük azt ami jó és boldoggá tesz, így leszünk optimista emberek.
Az optimizmus gyakorlása
Az órát egy beszélgetéssel kezdtük,hogy hogyan érzik magukat,milyen volt a napjuk.
Az Egyperces interjú feladattal folytattuk a munkát.
Megbeszéltük mit tudnak az optimista és a pesszimista szó jelentéséről,majd megoldási lehetőségeket gyűjtöttünk a munkafüzet feladatához.
A Szemléletváltás feladatot párban oldották meg.
Az óra végén optimista mondatokat mondtunk egymásnak.
Nagykállói Brunszvik Teréz Óvoda
Vidámság percei
Varázs szemüveg
Van nekem egy szemüvegem,
ha felteszem azt,
Szebbé válik minden benne, amit megmutat!
A 3. A osztály tanulói nagy örömmel, optimistán énekelték az óra elején a hónap dalát.🎼 Az optimizmus jelentését és fontosságát hangsúlyozva kezdték el a gyerekek az optimista plakát elkészítését csoportokban. 🎇 Ezen a Boldogságórán is nagyon jól éreztük magunkat.🎊👍🏻🥰
A 3. A osztály tanulói nagy örömmel, optimistán énekelték az óra elején a hónap dalát.🎼 Az optimizmus jelentését és fontosságát hangsúlyozva kezdték el a gyerekek az optimista plakát elkészítését csoportokban. 🎇 Ezen a Boldogságórán is nagyon jól éreztük magunkat.🎊👍🏻🥰
Smile- Boldogság- Ősz anyó -szalmakalap természetes anyagokból /falevél, csipkebogyó, toboz, gesztenye, makk/
Dobókocka – smilek
Varázsszemüveg készítése
Körben beszélgettünk a gyerekekkel, kérdés: milyen kedvvel járnak oviba? Segítségemre volt a dobókocka, de általában oda fordították a gyerekek, hogy örömmel.
Elkészítettük a saját optimista – mosolygós – jókedvű Ősz anyónkat kalapból és természetes anyagokból. Majd meghallgattuk és eldaloltuk a Jól érzem magam c. dalocskát.
Végül elmeséltem nekik egy történetet egy gyermekről, aki mindenben a rosszat látta, negatív volt a hozzáállása, de kapott egy varázs szemüveget az óvónénijétől, aztán minden megváltozott. Mi is elkészítettük a mi varázs szemüvegünket, és ha úgy érezzük, hogy valami nem tetszik, nem jó, csak feltesszük és máris szebben, optimistán – jobbnak látjuk a dolgokat.
Óravázlat
Pedagógus neve: Jovánovics Bernadett
Műveltségi terület: Boldogságóra
Osztály: 1. osztály
Az óra témája: az optimizmus
Az óra cél- és feladatrendszere: az optimista szemlélet kialakítása játékos formában, önbizalom fejlesztése, pozitív energia sugárzása
Az óra didaktikai feladatai: Új ismeret feldolgozó óra, szemléletesség, fokozatosság, érthetőség, motiváció, differenciálás
MOZZANAT FELADATOK MÓDSZER, MUNKAFORMA ESZKÖZÖK IDŐ
1. Relaxáció 1. Égig érő fa vagyok megnövök, mint a nagyok… Boldogságóra kézikönyv 34.oldal FOM 2 perc
2.
Ráhangoló-
dás 1. Beszégetőkör
Mitől jó egy nap? beszélgetés 3 perc
3. A téma feldolgozása 1. Rajzolj- a munkafüzet 24. oldalán lévő feladat színezése
2. hogy vagy?- egy két szóban mindenki fogalmazza meg érzéseit. Majd elmondom, hogy mivel fogunk foglalkozni a mai órán.
3. mesélj el egy olyan történetet, ahol nagyon izgultál, vagy féltél, de aztán kiderült, hogy nem is kellett és minden a legjobban alakult.
Csoportmunka
egyéni
beszélgetés
Munkafüzet
ceruzák
színes ceruzák 15 perc
4. Játék Mosolydobás: Egy labdát dobálunk körben egymásnak. Akinél a labda van szüntelenül mosolyognia kell. A többieknek pedig meg kell próbálniuk minél komolyabban tűrni mindezt. A labdával rendelkező pedig igyekszik kiejteni mindenkit úgy, hogy megnevetteti őket. Kislabda
babzsák 5 perc
5.A szomorú királykisasszony Felolvasom a mesét, amíg ők nagyon figyelnek. A legfontosabb feladatuk, hogy az érzésekre figyeljenek és jegyezzék meg. Esetleg leírhatják, lerajzolhatják azt. FOM Tankönyv
papír
ceruza 20 perc
6. Meditáció A tankönyv 76. oldalán lévő első foglalkozás utáni meditációs gyakorlat. FOM tankönyv
5 perc
Uzsoki Középiskolai Leánykollégium
Egy foglalkozás keretében beszélgettünk többek között arról, hogy ki hogyan veszi hasznát a pozitív életszemléletnek a mindennapi életben. Kitöltöttük a HUNOPTI optimizmus tesztet és az eredményeket megbeszéltük. A résztvevőkkel elkezdtünk kitölteni egy optimista tablót, amihez később a többiek is csatlakozhattak. Az egyénileg kitöltött tablók azonos tartalmait egy közös tablóra másoltuk át, amit a faliújságunkra kifüggesztettünk.
Apagyi Zrínyi Ilona Általános Iskola
Felidéztük ismét, hogy mit jelent az optimizmus. A Hogyan beszélsz? feladattal kezdtük a megbeszélést. Nagyon jó ötleteik voltak. Az átkeretezés története nekem és nekik is nagyon tetszett, több példát gyűjtöttek erről. A 20 év múlva tablót állítottuk össze, így pont aktuális téma volt a továbbtanulás előtt.
Radó Tibor Általános Iskola és EGYMI
Életünkben fontos az optimizmus. Megismerkedtünk ezzel a szóval, mert sokan nem is hallottuk még ezt. Ennek ellenére rájöttünk, hogy optimistán gondolkodtunk, csak nem tudtunk róla. Vannak olyanok, akiknek nehezen megy a jóra gondolás. Sokat nevettünk az órákon, helyzeteket oldottunk meg, gyakoroltuk az optimizmust.