Tódi törpe történetének meghallgatását követően a gyerekek elkészíthették saját varázsszemüvegeiket. Az egyik gyermekkel szomorú dolog történt és az egyik kisfiú adta a fotó ötletét miszerint „Rakjuk egybe a sok varázsszemüveget és úgy nagyobb lesz a varázsereje és xy is vidámabb lesz! A szemüvegek segítségével (varázserejével) sikerült a mosoly elővarázsolása. Megható, hogy micsoda empátia van ezekben a kicsi gyerekekben és örülök hogy részese lehettem a pillanatnak.
A szemüveg segítségével mindenki megtalálhatta a szépet és jót!
Az optimizmus gyakorlása
Budapest XIV. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola
Az optimizmus hónapjában az „Irkafirka” relaxációs gyakorlatot végeztük. A Pozitív gyerek vagyok zene hallgatásakor önkéntelenül táncra perdültek a gyerekek, szívet melengető volt látni őket. Megbeszéltük hogyan tudjuk a negatív gondolatainkat átváltoztatni, és miért jobb, ha optimisták vagyunk. Ennek örömére megpróbáltuk megnevettetni egymást, majd mindenki elmesélte az álmát, hogy 20-30 év múlva hogyan szeretne élni, mit szeretne csinálni. Az álmukat meg is örökítettük, és tablókon bemutattuk, kitettük a falra.
Széchenyi István Egyetem Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskola
A 2.b osztállyal egy fantasztikus családi napon vettünk részt a Bakonyban.
Féltünk, reméltünk, mertünk – nem mosta el az eső. 😊🙏🏻
Szinte mindenki el tudott jönni az osztályból, igazán jól éreztük magunkat!
A témát Szomorú Szilárd és Boldog Blanka megismerésével indítottuk. Elénekeltük a felajánlott éneket és megismertük a Tódi Törpe varázsszemüvege c. mesét. Elkészítettük a saját varázsszemüvegünket, majd mondókáztunk.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Az októberi témát, ami az optimizmus gyakorlása volt, mindenképpen szerettem volna másképp megközelíteni, mint az előző tanévben. Így az az ötletem támadt, hogy egy varázstükör lesz a motivációs, figyelemfelkeltő eszközünk. Illetve a dajka néni segítségével készítettünk egy fát, laminált levelekkel, amire a gyerekeknek lehetősége lesz majd vidám(piros) és kék(szomorú) virágokat elhelyezni az óvodai mindennapok során. A Tódi törpének a mesében varázstükre lett, ami nagy hatással volt a gyerekekre. Körbeadtuk a tükröt, belenézhettek és ők is elmondhatták, mi a napjukban, hetükben a pozitív, mindenki kapott egy piros virágot, aminek egyik oldalra rákerül a jele, másik oldalra pedig amit mondott, ő miért vidám. Az elmúlt hetekben tanult mondókákat és énekeket is belecsempésztük a foglalkozásba, aminek a végén jót táncoltunk! Igazán vidáman zártuk a napot!
SZTEKI Weöres Sándor Általános Iskola
A hónap dalának meghallgatása és a légzőgyakorlat után a téma bevezetéseként a boldogságóra oldalán található videót néztük meg. Ez segítette, hogy megértsék, mit jelent az optimizmus fogalma.
Kértem, hogy arcjátékkal fejezzék ki milyen volt a napjuk. Ezután nevetésversenyt „rendeztünk” . Ennek végén ismét elmondták hogy érzik magukat. 1-1 gyerek, aki kicsit fáradt volt előtte, egyértelműen pozitívra változott a hangulata.
A szomorú királykisasszony meséje után beszélgettünk arról, miért lehetett szomorú, hogyan vigasztalnák meg a királykisasszonyt.
Miért fontos, hogy valaki jókedvre derítsen minket, hogyan tudják elűzni a szomorúságukat, fontos, hogy meg tudjuk osztani a rosszkedvüket másokkal.
Elmondták egy-egy élményüket, amikor szomorúak voltak. Arról is beszámoltak, hogyan lehet ilyenkor megvigasztalni őket.
Örömömre a szeretet, az ölelést, és közös játékot időtöltést említették a legtöbben „vigaszként”.
Kerestünk szituációkra optimista, pesszimista megoldásokat.
Játszottunk add tovább a grimaszt játékot, lerajzolták az optimista arcképüket.
Szőlőszemek formájában jelenítettük meg a valóra vált álmok tablóját.
Szilvási Általános Iskola Felsőszilvási Általános Iskolája
A gyerekek lerajzolták , hogyan képzelik el a jövőjüket 20-30 év múlva . Többen szeretnék elhagyni az országot és külföldön leélni az életüket . Vannak akik nem családot , hanem jó munkát és kutyát szeretnének inkább . Készültek azért szép családrajzok és a sport is fontos szerepet játszott .
Az erdő királya a medve. Az állatok félnek a téltől, attól, hogy nem lesz elég élelem a tél átvészeléséhez.
A medve megnyugtatja a rókát, az őzet és a nyuszikat, hamarosan eljön a tavasz és minden a helyére kerül.
Amikor kedvenc málnásához igyekszik a nyuszik társaságában, gyerekek kiabálása és fejszék csikorgó hangja
üti meg az állatok fülét. Az optimista medve bátorságot önt alattvalóiba, és elkergeti a betolakodó embereket,
gyerekeket. Mindenki megelégedésére a medve biztosította az erdő nyugalmát.
Olvasás-szövegértés kapcsán egy feladatlapot oldottunk meg és dramatizáltuk a mesét.
Nagyon vártam már az optimizmus gyakorlása témakört. Gyermekeim körében többször tapasztaltam, hogy a különböző feladatok elvégzésekor vagy a foglalkozások alkalmával könnyen mondják: „Én ezt nem tudom.” Fontosnak tartottam, hogy óvodásaimat rávilágítsam arra, hogy bármire képesek, és a megvalósuláshoz akaratra, kitartásra és hitre van szükségük. Különösen odafigyeltem arra, hogy a gyerekek a megkezdett tevékenységeket (pl.: öltözködés, társasjátékozás, kirakózás, színezés… stb.) elejétől a végéig teljesítsék, hiszen ezáltal fejlődik önbizalmuk, mely elengedhetetlen a siker eléréséhez és az optimista szemléletmódhoz.
A szülőkkel is sokat beszélgettem arról, hogy bízzanak gyermekükben, higgyenek abban, hogy el tudják végezni a nekik szánt feladatokat. Nem az a jó út, ha mindent megcsinálnak helyettük! Adjanak gyermekeik számára lehetőséget arra, hogy próbálkozzanak! A segítségnyújtás, a bizalom és a biztatás sokat segít abban, hogy a gyerekek kevésbé használják az „Én ezt nem tudom.” mondatot. Nagy örömömre a folyosón elhelyezett értékfa leveleire is sok-sok értékes tulajdonság felkerült.
Úgy gondolom, Bezzeg Andrea „Tódi törpe varázsszemüvege” című meséjén keresztül remekül sikerült megértetni a gyerekekkel az optimizmus lényegét. A történethez tartozó feladatlapokat is megoldottuk, elkészültek az optimista szemüvegeink és Bagdi Bella „Pozitív gyerek vagyok” dalát is sokszor hallgattuk.
Az idei nevelési évben először végeztünk közös meditációt Bagdi Bella dalára. Megható volt látni az apró gyerekeket, ahogy felfedezték belső lényüket és nagyon ügyesen feszítettek és lazítottak. 🙂 Volt, aki megfigyelőként, volt, aki „tapasztalt relaxálóként” vett részt a tevékenységben. Az élmény leírhatatlan volt! Imádtam ezeket az órákat!
Szorgos, optimista baglyocskák
Megkérdeztem a gyermekeket, hogy ki tudja mit jelent az optimizmus és pesszimizmus szó. A gyermekek még nem hallottak róla. Elmondtam nekik, hogy az optimista ember a rosszban is megpróbálja megkeresni a jót, pozitívan éli meg azt, ami vele történik. A pesszimista ember panaszkodik, elégedetlen azzal, ami van, ami történt vele.
A gyermekek körében gyakran tapasztaltam, hogy a különböző feladatok közben, vagy a foglalkozások alkalmával gyakran mondják, hogy „Én ezt nem tudom.” Fontosnak tartom, hogy a gyerekeket rávilágítsam arra, hogy bármire képesek, és a feladatok megvalósuláshoz akaratra, kitartásra és hitre van szükségük. Figyeljünk arra, hogy megerősítéssel a gyerekek önbizalma fejlődjön, mely elengedhetetlen a siker eléréséhez és az optimista szemléletmódhoz.
Fontos, hogy mindenben keressük a jót, azt ami boldoggá tesz, így leszünk pozitív szemléletű optimista emberek.