Máshogy látom a világot.
Az optimizmus gyakorlása
Fazekas József Általános Iskola
Az órát relaxációval kezdtük: „Napra forgó a napraforgó.” A napraforgó, vagy ahogy neveztük ezen az órán: az „optimista virág” volt a mai példánk. Ez a virág mindig a fény felé fordul, próbáljuk meg mi is meglátni a szépet, a jót az életben. Ne a szomorúság, a nehézség legyen mindig a középpontban, hanem keressük a boldogságot, forduljunk a helyes irányba, az élet napos oldalát keressük.
Megtanultuk, majd közösen elénekeltük a hónap dalát. Zengett a terem a vidámságtól, mindenki énekelte, hogy „pozitív gyerek vagyok!”.
A hónap mottójának a következő idézetet választottuk: „Vonuló felhők mögött örökké kék az ég!”. Megbeszéltük a mondat jelentését, hogy sokszor nehézségekbe ütközünk, de mindig tudnunk kell, hogy van megoldás. Ezt a keresztrejtvény megoldásával is megerősítettük: soha nem szabad feladni, optimistán kell látnunk még a nehéz napokat is.
A téma feldolgozásához felhasználtuk a tankönyvben szereplő, A szomorú királykisasszony című mesét. A mese kapcsán (azzal érdemelte ki a pásztorfiú a királykisasszony kezét, hogy fel tudta vidítani) megbeszéltük, hogy mivel tudjuk elűzni mások szomorúságát, hogyan tudjuk felvidítani egymást. Számos konkrét esetet tudtak elmesélni a gyerekek.
A téma további feldolgozásához segítségül hívtuk a Boldogító erősségek kártyákat. mindenki húzott egy kártyát, majd elmondhatta, hogy mi jut róla eszébe, milyen érzéseket idéz fel benne. Arcjátékkal, grimaszokkal is kifejezhették érzéseiket a saját történetükkel kapcsolatban. Ez további beszélgetésre adott alkalmat: Kik voltak vidámak? Átragadt-e ez a vidámság másokra? Kik voltak szomorúak? Miért? Hogyan tudnánk őket jókedvre deríteni? Hogyan segíthetnénk nekik, hogy pozitívan lássák a történteket, hogy optimistán tudjanak tekinteni a saját történetükre?
Fontosnak tartom, hogy ne a szomorú történetek maradjanak meg a gyerekekben, ezért az óra lezárásában többféle, optimizmust erősítő, vidám feladatot kaptak a tanulók. Beszélgetőkörben mindenki megfogalmazott egy optimistán csengő mondatot. Pozitív megerősítést adott az óra végi meditáció is: „A napos oldalon járok…”.
Végül a vidámság sem maradhatott el: újra elénekeltük a hónap dalát, mindenki boldogan táncolt, miközben hangosan énekeltük: „Pozitív, pozitív gyerek vagyok, én bármikor bármire képes vagyok!”.
Gyulai Implom József Általános Iskola
Az optimizmus megerősítésének témájához kapcsolódóan irodalom órán a mese témakörének összefoglalásaként modern mesét írtunk csoportban. Az általuk kitalált pozitív mesehősök beszélő névvel bírnak, sok csodás képességgel segítik az embereket, megmentik a világot. A mesék végén minden jóra fordul!
Az optimista gyerekek belenéztek a „boldogságtükörbe”, és és a tükör a legmosolygósabb arcukat mutatta.
A gyerekek ezúttal az elképzelt jövőjüket vetették papírra, ami ráadásul – az őszhöz kapcsolódva – falevél formájú volt! ^_^
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Az októbert is szófelhővel indítottuk, megvigasztaltuk közös olvasmányunk főszereplőjét Fitzhuber Dongót, vidám gondolatokkal, majd az Állatok világnapján a varázsvilágot is kidolgoztuk elképzelésünk szerint.
A gyerekekkel eljátszottuk, hogy a különböző érzéseket, hogyan tudjuk kifejezni az arcunkkal, a testtartásunkkal. Kértem őket legyenek vidámak, szomorúak, mérgesek, csodálkozóak,ijedtek. Megbeszéltük, melyik érzés jó, ha úgy érezzük magunkat, és melyik rossz. Megtanultuk Bartos Erika: Tükör című versét, ami segítségével szintén az érzelmek kifejezését gyakorolhattuk. Meghallgatták „Tódi törpe varázsszemüvege” című mesét, megtanultuk a benne lévő mondókát, és megbeszéltük a gyerekekkel, hogy érdemes rávezetni a szemünket arra, hogy észrevegyük a jó dolgokat.
Eljátszottuk, hogy szomorúak vagyunk és a gyerekek különböző módszerekkel próbálták egymást felvidítani, például simogatás, „Mi a baj? „Hogy érzed magad?” kérdések, ölelés, mosolygás – a játék során sikerült minden gyermeket felvidítani .
A Szeretet-körünkben körbeküldtünk egy ölelést, és minden gyermek kapott egy-egy simogatást és szép gondolatot a társától, hogy mit is szeret benne.
Készítettünk mosolygós arcokat is.
A gyerekekkel a mindennapokban is próbálunk sokat beszélgetni arról, hogy jó dolog, ha megvizsgálunk több oldalról egy-egy szituációt, és próbálunk pozitív szemlélettel megoldani egy-egy problémát. Minden reggel mosollyal és öleléssel köszöntjük egymást.
Októberben az optimizmusról beszélgettünk a gyerekekkel,arról,hogy minden rossz dologban találhatunk valami jót is.Majd szókártyából húztak a gyerekek,amiken egy-egy szituáció leírása volt,feladatuk pedig az lett,hogy hogyan segítenének a társaiknak.Majd megbeszéltük,milyen tanácsokat adnának,hogyan nézzék más szemmel a helyzetüket.