Én tartom
Az optimizmus gyakorlása
A megvalósìtàshoz a Bagdi Bella, Prof. Dr. Bagdy Emőke ès Tabajdi Èva : Boldogságóra C. kèzikönyvet ès a hozzà tartozó munkafüzetet hasznàltam.
A tèma bevezetèsnèl foglalkozàs indító mozgàsalapú relaxàciós gyakorlattal kezdtünk „Ègig èrő fa vagyok, megnövök mint a nagyok…” Majd a Szomorú Szilàrd ès Boldog Blanka C. Jàtèkot jàtszottuk.
A tèma feldolgozásnàl Tódi törpe varàzsszemüvege C. mesèt ismertettem a gyerekekkel, ehhez kapcsolódva Varàzsszemüveget ès optimizmus jelet kèszìtettünk, illetve a mesèben szereplő Tódi törpe hàzàt kinàltam fel mèg amit szìnezni lehetett.
A gyerekek lehetősèg szerint vàlaszthatak a tevèkenysègek közül.
A foglakozàsokon Bagdi Bella : pozitív gyerek vagyok C. dala is nagyon tetszett a gyerekeknek.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Nagyon vidáman töltöttük a Boldogságórát, hiszen beköltözött osztályunkba Opti Miska, aki mindenkinek mosolyt csalt az arcára. De mi is mindent elkövettünk, hogy megnevettessük. Meséltünk neki a szomorú királylányról, akit csak a juhászlegénynek sikerült megnevettetni. Elvittük magunkkal a Jó hírek-szigetére, ahol segítettünk a manóknak az optimista mondatokat lepecsételni, majd Miska segített nekünk a nem túl vidám mondatkezdéseket pozitívan befejezni. Opti Miska hálából, hogy befogadtuk az osztályunkba, megtanította nekünk a dalát. Fogadjátok tőlünk sok szeretettel:
Derűs vagyok, fenn lakom a Szivárvány-hegyén,
pozitívan gondolkodj, ezt tanácsolom én.
Csim-bum-bum-bum-bum, nézzétek,
optimistán, így élek,
mert a mosoly szívekig hatol,
és Opti Miska így dalol, így dalol:
Kadarász, pikkász, tökász, makkász,
kadarász, pikkász, bum-bum-bum.
Problémáid mindig lesznek, de te ne csüggedj!
Erősségekre építve, megoldod mindet.
Csim-bum-bum-bum-bum, nézzétek…..
Napocska csoport
A téma feldolgozását egy beszélgetéssel kezdtük, ahol mindenki elmondhatta, hogy volt-e már szomorú, ha igen akkor miért és, hogy kinek sikerült őt megvigasztalni. Majd egy tükör játékkal folytattuk, mely az önbizalom erősítésére nagyszerűen hat. Egy kisméretű tükröt adogatva egymásnak mindenki, aki szerette volna elmondhatta hogyha belenéz mit lát szépnek és jónak benne, elmondhatták erősségeiket, pozitív tulajdonságaikat. Aztán a felhő arcára igyekeztünk mosolyt csalni, hogy ne hullassa a könnyeit. A gyerekek azt mondták, hogy rajzoljunk egy szép szivárványt és akkor biztos vidám lesz a felhő és a napocska is kisüt. A plakátra el is készítettük a mosolygó felhőket. Ekkora a gyerekeknek is jobb lett a kedve amikor a plakátra néztek. A téma bezárásaként egy szomorú illetve egy vidám arcot vittem be a gyerekeknek. A játék célja az volt, hogy varázsoljanak egymás arcára vidámságot. Egy gyerek jelezte, hogy mikor melyik csoportnak kell vidámnak illetve szomorúnak lenni. A vidám csoportnak a feladata volt a szomorú csoportot felvidítani. Majd cserélődtek a szerepek. A gyerekek a játék végén már nem is tudták eljátszani a szomorúságot, mindenki vidám lett.
Október hónap témája az optimizmus gyakorlása volt. A foglalkozásokat ismét mozgásalapú relaxációs gyakorlatokkal kezdtük. Meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok a Világomban minden rendben van CD-ről az aktuális dalt. A szőnyegen körben ülve elmeséltem a gyerekeknek Tódi törpe varázsszemüvege című mesét, majd megbeszéltük a mondanivalóját. Előre készített, papírból kivágott varázsszemüvegeket egyénileg kidíszítették filctollal. Megismerkedtünk Szomorú Szilárddal, és Boldog Blankával. Először egyesével, majd csoportosan is felidéztük szomorú illetve vidám eseményeket.
A tanulókkal megbeszéltük az optimizmus szó jelentését. Meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dalát. Majd a gyerekek egyesével elmondták, hogy ki, miért optimista. Közösen kiválasztottuk a feladatot, mely az Optimista pólóterv lett.
Minden tanuló készített egy pólótervet. A tervek közül szavazással választották ki a legjobbat. A legjobb pólótervet elkészítették egy valódi ruhadarabra. Ezt a pólót tanév végén az a tanuló kapja meg, aki az év során a legoptimistább.
Második foglalkozásunkon az optimizmus témakörével foglalkoztunk.
A „Napimádás” relaxációs gyakorlattal kezdtünk, majd meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt. Szomorú Szilárd és Boldog Blanka két csoportra osztotta a gyerekeket, vidámakra és szomorúakra. A bánatos csoport felvidítására mindenféle trükköket bevetettek, de volt olyan gyerek, aki annyira hitelesen és sokáig tudta mórikálni magát szomorúként, hogy végül a szabályt megszegve, simogatással sikerült mosolyt csalni az arcára. Ő játékon kívül is sokat szokott duzzogni, szomorkodni, érdekes volt látni, hogy milyen tartósan benne tudott maradni ebben a felvett állapotban.
Ezután elővettem az előre elkészített varázs-szemüvegem, és elmeséltem a gyerekeknek, milyen különleges ereje van. Kértem őket, hogy mondjanak olyan dolgokat, ami számunkra szomorúságot vagy bosszúságot okoz, és én a varázs-szemüvegemmel megpróbálom azt jó dologgá változtatni. Nagyon tetszett nekik a játék és alig várták, hogy elkészíthessék a saját szemüvegüket. Az elkészült varázseszközöket haza is vihették, hogy a család is kipróbálhassa otthon.
Eljött az újabb témakör ideje. A tanulók várták a foglalkozást, könnyen bekapcsolódtak a témával kapcsolatos beszélgetésbe. Az „Elvárásaink” feladatot végeztük el, ami újabb kérdéseket és gondolatokat ébresztett a diákokban. Az órán aktívak voltak, az idő gyorsan elrepült.
1. Relaxációs gyakorlat: „Napimádás”.
2. Beszélgetés a témakörről.
3. Ráhangoló játék: „Nevetésverseny”.
4. Téma feldolgozása:
Mese: A szomorú királykisasszony című mese megismerése, feldolgozása.
„Újraolvasó” „A szomorú királykisasszony” gyakorlat.
5. Játékos gyakorlat: „Örök mosoly”
Optimista tükörkép elkészítése, elhelyezése.
6. Meditációs gyakorlat: Az optimizmus gyakorlására.
7. Gyermekdal: Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok.