A tevékenység helye: Jászdózsai Mocorgó Óvoda és Mini Bölcsőde
Korcsoport: kiscsoport
A tevékenységet vezeti: Bozóki Katalin
A tevékenység témája: Az optimizmus gyakorlása
A tevékenység célja:
A pozitív érzelmek erősítése, a derűsebb, örömtelibb napok megéléséért.
Ismerjék fel és fogadják el társuk érzelmeit.
Megláttatni a szépet, jót, kellemeset.
A tevékenység feladatai:
• Egymás türelmes végighallgatása.
• Egymás megismerése, mások érzelmeivel való azonosulás.
• Problémamegoldó készség fejlesztése.
• Finommotorika, arcmimika fejlesztése.
I. A tevékenységet kezdő relaxáció:
„A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom.”
II. A tevékenységet kezdő éneklés:
Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok
III. A téma bevezetése:
A csoport „Beszélőkör” sünijének körbeadása. „Jó érzés volt ma reggel oviba jönni vagy kellemetlen? Miért?”
IV. A téma feldolgozása
• Tódi törpe varázsszemüvege
• Varázsszemüveg készítése
V. A tevékenység lezárása
• Az optimizmus jelének felragasztása.
VI. A tevékenységet záró éneklés:
Bagdi Bella: Világomban minden rendben van
Az optimizmus gyakorlása
Októberben szerencsénk volt több érdekes osztályprogramon részt venni. Ezek segítségével még pozitívabbnak, még tartalmasabbnak élhették meg a gyerekek az iskolai létet. Ám, hogy ez jobban elmélyüljön bennük igyekeztük rögzíteni, tudatosítani ezt.
Egyik programunk alkalmával egy süni érkezett hozzánk az ő megmentőjével együtt. Elszavaltuk nekik Kormos István: A hetvenkedő sün versének egy részletét. Később beszélgetőkört tartottunk, ahol mindenki megosztotta velünk, hogy miért volt számára ez kedves esemény.
Egy következő alkalommal egy üzembe látogattunk, az egészség jegyében ugyan nem sétáltunk, ellenben bicikliztünk. Az üzemben varrógépek, szövőgépek, mosó- és szárítógépek voltak, melyeket nagy érdeklődéssel figyeltek a tanulók.
Miután visszaértünk az iskolába a feladatuk az volt, hogy írják le mi tetszett nekik a legjobban, mi volt a legérdekesebb illetve, hogy mi okozta számukra a legnagyobb örömet. 🙂
Szuper beszámolók készültek, öröm őket olvasni.
Reményeim szerint sikerült ezt a nehéznek mondható témát, gondolkodásmódot egy kicsit közelebb hozni a gyerekhez, segíteni nekik az elsajátításban.
Köszönjük szépen a havi témát és az ajánlásokat!
Októberben próbáltunk optimistán tekinteni a világra, optimista pulcsikat készítettünk, az ölelés világnapján megöleltük a számunkra kedves személyeket, sokat nevettünk, sétáltunk az erdőben, gyümölcssalátát készítettünk és filmet is néztünk.
Októberben a 3 éves gyermekeknél továbbra is kiemelten fontos a mentális és kognitív készségeiknek támogatása ahhoz, hogy a gyermekek boldog, kiegyensúlyozott életet élhessenek, és társas kapcsolataikban kiegyensúlyozottak legyenek, ehhez életkoruknak megfelelő megküzdési stratégiákkal rendelkezzenek.
A Boldogságóra Alapprogram havi témája: Az optimizmus gyakorlása
Az óvodai beszoktatás során a kisgyerekek gyakran szembesülnek új helyzetekkel és kihívásokkal, ami időnként szorongást vagy bizonytalanságot válthat ki belőlük. Az optimizmus gyakorlása ebben a szakaszban nagyon hasznos lehet, mivel segíti a gyermekeket abban, hogy pozitívabban lássák a helyzetet, és megtanulják, hogyan kezeljék a változásokat rugalmasabban.
A mindennapokban pozitív visszajelzésekkel és megerősítésekkel jelen volt csoportunkban az optimizmus gyakorlása
Dicsértük a gyermeket minden apró lépésért, amit a beszoktatás során tett.
Például: „Olyan bátor vagy, hogy ma ilyen sokáig maradtál az óvodában!”
vagy „Nagyon jól játszottál a többiekkel!”
Az ilyen visszajelzések segítenek a gyermeknek megtanulni, hogy a nehéz helyzetekben is van, amire büszke lehet.
Több történetünk, és mesénk az optimizmusról szólt.
Ezeken keresztül megismerhettek olyan karaktereket, akik kitartóak, bátorak, vagy éppen pozitívan állnak a kihívások elé, új barátokat szereztek, vagy sikeresen megold egy feladatot. A meséken keresztül a gyerekek könnyebben értik meg az optimizmus jelentőségét.
Egyik történetünket óvodánk pszichológusa írta a csoportunkban tapasztalt eseményekre építve, melyet az óvodapedagógusok bábjelenetre alkalmaztak és adtak elő, majd közös beszélgetés alkalmával dolgozták azt fel. Integrálva az Önbizalom program – Pozitív énkép és az Erősség program-remény, optimizmus témájával.
A nyugodt búcsúzás megsegítéséhez optimista köszönéseket választottunk és ezekből választottak a gyerekek, vagy választás hiányában ajándékoztuk meg egyikkel érkezésükkor őket.
A beszoktatás időszakában különösen fontos, hogy a reggeli elválás nyugodt és szeretetteljes legyen.
Az optimizmus gyakorlása játékosan, a mindennapi helyzetekbe illesztve segít a gyermekeknek könnyebben alkalmazkodni, és pozitívabban megélni a beszoktatás időszakát.
BOLDOGSÁGÓRA- OKTÓBER
A foglalkozás ideje: 2024. október 17.
A foglalkozás helye: Aprófalva Óvoda Vajszló
A foglalkozást vezeti: Márkus Gyöngyi
Korcsoport: mini-kiscsoport
A foglalkozás témája: Optimizmus gyakorlása
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA:
– Szervezési feladatok: A tevékenységhez használt eszközök kihelyezése jól látható helyre. Friss levegő biztosítása szellőztetéssel a foglalkozás zavartalanságának biztosítása.
ELŐZMÉNYEK:
Megkértem a szülőket, hogy előző hétvégén gyűjtsenek gyermekeikkel őszi terméseket/gesztenyét, diót, makkot. A héten ezekkel a termésekkel játszottunk, kiegészítve kavicsokkal. Építettünk belőlük, felhasználtuk őket mezítlábas tornához, amit nagyon élveztek a kicsik.
A kezdeményezésekkor mondókáztunk, verseltünk és énekeltünk az aktuális őszi témájú anyagokból.
Az útmutatóban megadott „Optimista sétánk” szülői közreműködéssel megtörtént, összekötve a tágabb környezetünk megismerésével, hiszen ellátogattunk a könyvtár udvarban, ahol jó lehetőségünk volt egy kis mozgásos játékra, majd elsétáltunk a falu központjába található térre, ahol leülve a padokra, vidám „családi pikniket” tartottunk a megjelent szülőkkel.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ:
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai:
– Napimádás
– „Fújj, fújj…
– Napraforgó a napraforgó…
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella:Pozitív gyerek vagyok c. dalára kiosztásra kerültek a hangszereink, és egy vidám ,mozgásos, hangszeres örömtáncot lejtettünk a dalra.
A TÉMA BEVEZETÉSE:
Boldog Dóra köszönti a gyermekeket, ami jelzi már mindenki számára, hogy most a mese fog következni
Mese címe: Tódi törpe varázsszemüvege
A mese után megbeszéljük a mese mondanivalóját.
Mivel a korcsoport összetétele még nem engedi meg a kérdések megválaszolását, én irányítom a tevékenységet magyarázattal.
A foglalkozás lezárása:
– Szemüveges játékok:
Mindenki választhat magának egy szimpatikus napszemüveget és megnézheti, hogy milyennek látja benne a világot, a társait és a környezetét.
– Ölelések: Mivel pár napja volt az”Ölelés világnapja”, mindenki választhat egy számára kedves személyt, akit megölelhet.
– Fejlődési szemléletmódú nyújtás: Az útmutatóban található gyakorlatok kivitelezése
– A Boldogságóra Erősségprogram havi témája a kitartás. Most mezítlábas pakolást végzünk ennek keretében. Össze kell szedniük a szétgurult gesztenyéket.
– Az optimizmus jelének kihelyezése a Boldogvárunk 2. lépcsőfokára
A FOGLALKOZÁST ZÁRÓ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Ha boldog vagy.. c. dalára örömtáncolás
A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
– Vond be a családot!
Ebben a hónapban a szülők aktívan részt vettek az őszi termések gyűjtésében és sokan eljöttek az optimista sétán.
– Vond be az óvodát!
Egyéni teljesítménycélomnak a Boldogságórák megosztását tűztem ki az intézményen belül.
Minden hónapban hospitálást végzek az érdeklődő csoportokban és tartok egy bemutató foglalkozást, hogy többen kedvet kapjanak a Boldogságórákhoz. Így minden csoport valamilyen formában tud találkozni a Boldogságórákkal, és megismerheti annak sok-sok előnyét.
REFLEXIÓ:
Mivel most mini, kiscsoportom van, egy kicsit jobban át kellett gondolnom a foglalkozások felépítését, érthetővé kellett tennem a kicsik számára a Boldogságórák mondanivalóját. Ez egyfajta új kihívás számomra, de mivel a beszoktatás idejében járunk, nagyon élveztem a Boldogságórák rengeteg pozitív hatását a csoportom életében.
Az ősz köré építettem a kezdeményezéseket, felhasználva az ősz nyújtotta sok ajándékot.
Megismerkedtünk több kedves mondókával, ölelgetős versikével, hogy érezzék az ölelés, az érintés fontosságát. Bagdy Bella dalai több ízben felcsendülnek napközben és minden nap relaxálunk egy zenére. Ezeket nagyon szeretik a picik, sőt már kérik is a „pihi-időt”.
A szülőkkel igyekszem olyan kapcsolatot kialakítani, hogy aktív részesei lehessenek mindennapjainknak, tájékoztatást kaphassanak a Boldogságórák pozitív hatásairól, képekkel, videókkal és élménybeszámolóval.
Az intézményi bekapcsolódást ebben az évben szeretném kiegészíteni még az Erősség program bevezetésével is, amit már múlt hónapban el is kezdtem megvalósítani.
Tudom, hogy még sok szép élményről fogok beszámolni, hiszen érzem a sok jó érzést, amit a Boldogságórák adnak, és ezt igyekszem mind a szülők, mind pedig a gyermekcsoportok felé is közvetíteni a jövőben.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel megismerkedtünk az optimizmussal és annak gyakorlásával. Optimista köszönés formát találtunk ki. Érkezéskor sziát köszönünk, integetünk és megöleljük egymást. Nagyon tetszett mindenkinek. Optimista szemüveget készítettünk, amikkel szebben láttuk a világot.
Az ölelés világnapját is megtartottuk.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Az optimizmus gyakorlása
Október az optimizmus hónapja. Az előkészítő osztályban Szomorú Szilárd és Boldog Blanka segítségével hangolódtunk a témára, majd Bezzeg Andrea Tódi törpe varázsszemüvege című meséjét dolgoztuk fel.
Mivel a gyerekek egy része még nem találkozott az optimizmus szóval, tisztáztuk a fogalmat, majd megbeszéltük, miben segített Artúrnak az optimista szemüveg.
Mindenki elkészítette a maga optimista szemüvegét, mely minket is segít, hogy …
– Vegyük észre, hogy minden icipici dolog lehet szép.
– Figyeljünk egymásra, és jó szóval szóljunk a másikhoz, így szebbnek látjuk a világot.
– Nem baj, ha nem mindenben mi vagyunk a legokosabbak, legyügyesebbek, attól még mi is szerethetőek vagyunk.
– Higgyünk a jóban, a szépben, a csodában!
Az óra lezárásaként saját terveiket rajzolták meg a gyerekek a munkafüzetben található varázsgömbbe.
Tanító: Krányák Jusztina
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az októberi témánkat az Optimizmus gyakorlását dolgoztuk fel a gyerekekkel. Tisztáztuk a szó jelentését. Elkészítettük az optimista varázsszemüvegeket, melyet kedvükre díszítettek, színeztek. Megtanultuk a hozzá tartozó varázsigét is. A szemüvegeket felvéve meséltek olyan eseteket, amikor valami rossz történt velük, és hogyan látták meg a szemüveg segítségével a helyzet jó oldalát. Meséltek az optimista ébredésükről is. Az őszi szünet előtti utolsó tanítási napon (25-én pénteken) Halloween partit tartottunk az osztályban. Garantált volt a jókedv, a nevetés és a móka. A hangulat fokozását a jelmezek és a dekorációk és elősegítették. A kipróbált játékok, feladatok viccesek és mókásak voltak. A Halloween parti emlékezetes és élményekben gazdag pillanatokat szerzett a gyerekeknek. Feladatok: denevér készítése papírból, Halloween kvíz, Halloween memória párkereső játék, szellemcsalogató tölcsérrel, pókfutam szívószállal, zizi rakosgatása szívószállal, csokievés, szörpivás, almahalászat, karikadobálás tökre, páros tánc különböző testrészek összeérintésével, lufipukkasztó tánc, székfoglaló, múmiakészítés, tökfaragás és festés, sült tök fogyasztása.
A foglalkozás kezdéseként meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok dalát, majd együtt énekeltük a dalt.
A témát Tódi törpe varázs-szemüvege című mesével dolgoztuk fel, s a bábok segítségével beszélhettek a gyerekek álmaikról, vágyaikról, szeretetről, csodáról.
A szebben látó mondókát közösen elmondva, mindenki megcsodálhatta magát egy nagy tükörben,
s felfedezhette szépségjegyeit, jellemző külső jegyeit. Megbeszéltük kinek mi az erőssége, gyengesége, milyen szeretne lenni.
A téma zárásaként mindenki lerajzolta optimista tükörképét.
Szervezés, előkészítés:
Varázsszemüveg készítése: Az előre kivágott karton szemüvegeket a gyerekek kiszínezik, díszítik.
Ráhangolás:
Gyönyörű szemüveget készítettetek. Mindegyik egy különleges szemüveg, mégpedig varázsszemüveg. Ha ezen keresztül nézel, akkor minden jóra, szépre fordul.
A téma kifejtése:
Lássunk másképp!
Figyeld meg a kezedben levő képkártyát, meséld el mit látsz rajta! (Helytelen viselkedés, pl. a gyerekek veszekednek egy játék felett stb.) Most tedd fel a varázsszemüveged és mondd el, hogy tudod ezen keresztül jóra fordítani a történteket! A beszélgetés végén odaadom a képkártya pozitív párját. (A fenti példa esetében: a gyerekek megegyeznek a játék felett és békésen játszanak.)
Játék: Optimista séta: Körben járunk a szemüveget használva, jól szétnézünk: valami szépet, jót, vicceset keress a teremben! Mondd el mi volt az!
Játék: Optimista köszönés: Tenyereket lefele fordítva egymásra rakjuk egyik kezünket, „Jóóóóóóóóó, együtt lenni jó!” jelmondatra felfele emelve szétnyitjuk.
Lezárás: Zenehallgatás: Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok, igény szerint táncolni is lehet.