Az optimizmus azt jelenti, hogy a nehéz helyzetekben is meglátjuk a jót.
Ha esik az eső, tudjuk, hogy utána kisüt a nap.
Ha valami nem sikerül, megpróbáljuk újra – mosollyal!
Az elkészített napocska emlékeztet minket arra, hogy mindig van miért mosolyogni.
Az optimizmus gyakorlása
Boldogságóra a 3.c1 osztályban
Az optimizmus gyakorlása
Az október hónap témája: Az optimizmus gyakorlása volt. A téma nagyon sokféle lehetőséget rejtett számunkra gondolkodtató, játékos, kreatív, mozgásos, egészség- és környezettudatos foglalkozások szervezéséhez.
A derűlátó, pozitív életszemlélet átadása, kialakítása, megerősítése nagyon fontos feladat. Beszélgetőkörben elhangzottak tulajdonságok, jellemzések, személyes történetmesélések, példák bizonyos élethelyzetekre és közösen kerestünk rá pozitív megoldásokat. A gyerekek nagyon jó példákat tudtak hozni az őket érintő, velük –bennük lezajló eseményekből.
A kitartás és a feladás közötti különbségeket ismertük meg egy mesén keresztül, amely során felismerhették gyengeségeiket és erősségeiket, van, amiben kitartóbbak és van, amiben kevésbé. Megtanultuk a Remény, optimizmus erősségmondókát, hogy valóban tudják ők is motiválni saját magukat.
Csatlakoztunk, a Világ Gyalogló Hónap felhíváshoz, mely során, gyönyörű őszi időben sétáltunk a városban és a Ligetben. A város épületeit szemügyre véve, láthattuk a kitartó munka eredményeit. Megcsodáltuk az évszak szépségeit, színeit, az őszi terméseket, bogarakat, madarakat, megajándékozva a természet varázslatos hangulatával.
Kézműves foglalkozáson egy szívet ölelő macit készítettünk, mely jelképezte, hogy önmagunkat elfogadva és szeretve könnyebb optimista emberré válni, és annak maradni.
Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dal már ismerősen csendült fel és együtt énekelték az előadóval.
Majd megnéztük a Milyen madár lehet Piper? című kisfilmet, mely nagyon tetszett a gyerekeknek és szívükbe zárták a kismadarat. A rövid történet ismét lehetőséget kínált arra, hogy beszélgethessünk a kitartásról, mikor könnyebb és mikor nehezebb kitartónak lenni. Hogyan segíthettünk magunknak, egymásnak, ha szükség van rá.
A program során újra egy nagyon fontos témát dolgozhattunk fel, melyet útravalóul vihetünk tovább, köszönjük!
Fülöpné Dombi Ottilia
osztályfőnök
Október 15-én megtartottuk a havi boldogságóra foglalkozást az 1. osztályos napközisek körében. A videós anyag, a zenehallgatás, a beszélgetőkör, az optimista esernyő elkészítése és az Igen! Nem! De! Csak azért is! játék mind-mind hozzájárultak, hogy a gyerekek megértsék az optimista kifejezés lényegét. Ebben a hónapban is vidáman telt a boldogságóránk.
Ebben a hónapban az optimista szemüveg feladat tetszett legjobban a gyerekeknek. A kész munkákat az udvaron is kipróbáltuk, a szemüvegen át kerestük a világunk boldoggá tevő jelenségeit.
2025.10.09.-én tartottam a csoportban Boldogságórát az ,,optimizmus’’ témakörében. Bagdi Bella dalait hallgattuk, amit nagyon kedvel a csoport minden tagja. Ezt követően a lányok bevonásával pozitív arckifejezések keresésére került sor. A fiúk verbálisan segítették a lányokat. az óra jókedvűen telt.
Október 21-én tartottuk a 12F osztályban a második Boldogságóránkat. Egy előzetes feladattal kezdtük az órát: a csoport tagjai németül beszámoltak arról, mit olvastak a neten a bohócdoktorokról, a nevetésterápiáról és a nevetőjógáról. Ezután gyakorlatban is kipróbáltuk a hónap témájának, az optimizmusnak a gyakorlását: a diákok szituációs játékokat játszottak német nyelven, ahol negatív mondatokra, kellemetlen helyzetekre kellett pozitív, optimista válaszokat adniuk. A legjobb, legkreatívabb, legoptimistább reakciókat összegyűjtöttük és együtt megbeszéltük. Kiderült, hogy még a legrosszabb, legkellemetlenebb helyzetben is meg lehet találni a pozitívumot: ha nincs a városban internet, el lehet menni biciklizni, barátokkal találkozni, ha nem ízlik az ebéd a menzán, saját magunk is főzhetünk valamit, amit szeretünk, ha rossz jegyet kapunk egy tantárgyból, ez több tanulásra ösztönözhet bennünket. Az óra végén ismét a mesterséges intelligencia segítségével oldottunk meg egy feladatot: ezúttal az AI Song Generator program segítségével német nyelvű dalt alkottunk, ki lehetett választani a dal stílusát, a témáját (ezúttal természetesen az optimizmus, a pozitív gondolkodás volt a téma), sőt, még néhány szót is, amit a dalnak tartalmaznia kellett. Meghallgattuk a különböző stílusú dalokat, megállapítottuk, hogy minél jobban hasonlítottak egymásra a parancsok, amit megfogalmaztunk, annál inkább megegyeztek az eredményként kapott dalok.
Az októberi boldogságóra keretében összefoglaltuk és átismételtük, hogy tavaly miket tanultunk az optimizmus gyakorlásáról. Idén csoportmunkában oldottunk meg feladatokat a Boldogságóra munkafüzetből. Egy kódfejtős feladatban megismerkedtünk egy svéd bölcsességgel. Ezután a gyerekek optimista és pesszimista befejezést adtak ugyanolyan mondatkezdéseknek. Végül a témához színezőt is kaptak. Házi feladatként pedig idézeteket kell gyűjteniük az optimizmussal kapcsolatban.
Az óra témája az optimizmus volt. Közös relaxáció után, grimaszokkal próbálták a gyerekek egymást mosolyra bírni, jókedvre deríteni. Helyzetkártyákat osztottam ki a gyerekeknek (Elázott a cipőm…., Nem sikerült edzésen gólt lőnöm…., A táncversenyen utolsó lettem…., Osztálytársam véletlenül leöntötte a ruhámat vízzel…. stb.). A kérdésem az volt, hogyan tudnák a helyzetet megoldani, hogyan cselekednének. Örömmel hallgattam, hogy mindenki optimistán állt hozzá a problémához. Megbeszéltük, hogy az optimizmus egy olyan szemléletmód, ami segíthet, hogy a nehézségeket megoldjuk. Ők fogalmazták meg, ha így állunk hozzá a dolgokhoz az egymás közötti konfliktusok is megszűnnek, derűsebbek, vidámabbak leszünk. Saját maguk fogalmazták meg, hogy ha dolgozatot írnak és nem sikerül, nem szabad elkeseredni, nem szabad feladni. Biztatni, segíteni kell egymást. Ezután egy „optimista szemüveget” készítettünk a gyerekekkel. A lencsébe belerajzolták, hogy nekik milyen a világ optimista szemüvegen át. A tanórát meditációval és zenehallgatással zártuk. Az óra nagyon jó hangulatban telt, öröm volt hallgatni a gyerekeket és számomra is öröm volt, hogy boldognak, vidámnak láttam őket.
„Hepe után mindig hupa következik, és hupa
után mindig hepe jön. És még sohasem
fordult elő a világon, hogy hepe után hepe,
és hupa után hupa következett volna.”
Micimackó
A hónap témájához kapcsolódva a növendékekkel beszélgettünk az optimista gondolkodásról, majd violinkulcsból vidám kismadarakat készítettünk. A közös alkotás segítette a pozitív hangulat megteremtését és az önkifejezést.