A színezd ki feladatban a tanulók a pesszimista mondatokban fedezték fel a pozítivumot, és írták át a mondat tartalmát, hogy mitől lesz jobb az aktuális érzés, hangulat. A feladat során felfedezték, hogy mit jelent az, hogy érdemes a jó dolgokat meglátnunk a bajban is.
Az optimizmus gyakorlása
Szent István Általános Iskola Rimóc
Így lát minket a sólyom.
Az iskolánk udvarán folyamatos vendég egy madár. Szép nyári táborozás emlékét őrzi.
Így lát minket a sólyom.
Az iskolaudvarunkon is van egy szép madarunk, aki egy nyári táborból maradt nálunk.
Az osztályomnak most már nem volt idegen a Boldogságóra. Várták az új tudást, feladatokat. Az „Elvárásaink” feladatot választottuk, amiből igazán jó és hasznos beszélgetés lett. Sokat tanultak a diákok egymásról, és én is jobban megismerhettem őket egy másik oldalukról. Páran pólót is terveztek, örömmel osztották meg ötletüket a többiekkel.
A dalhoz sok ötlet gyűlt össze, a rímfaragás volt a nehezebb része.
Elsős Csoda-csapatommal az optimizmus gyakorlása során is követtük az előző alkalommal megismert sémát. A hónap dalát most is együtt tudtuk énekelni, hiszen korábban már többször meghallgattuk azt.
Mivel a gyerekek még nem tudnak olvasni, így állatok segítségével kezdtük a POZITÍV életérzéssel való megismerkedést.
A Pesszimista gyerek című történet felolvasása után tovább beszélgettünk arról, hogy milyen érzés mindenben meglátni a jót, mindig a jó és pozitív dolgok felé fordulni. Mint kiderült, majdnem az osztály fele érezte úgy, hogy nem indult jól a napja, szomorúnak, kedvetlennek mondták magukat. Páros, majd csoportmunkában nevetésversenyt rendeztünk, és örömmel, mosollyal az arcomon konstatáltam, hogy az óra végére senkit sem hagytunk szomorúan. Példák során beszéltük át, hogy a mi döntésünk, hogy mosolygunk, vagy lefelé áll a szánk széle. Hiába esett az eső odakint, mi akkor is megkerestük benne a szépet, és kihasználtuk a bent töltött időnket arra, hogy apró, mosolygós szíveket készítsünk. A kézműveskedés során elárulták, hogy többüknek van olyan családtagjuk, akire ráférne egy kis mosolygás, ezért a szívet nekik szánták, de én is kaptam egyet, hogy mindig emlékeztessen rá, hogy bármi is történik, „örökké nem eshet”. Az óra végi meditáció során azt éreztem, hogy mennyire elgondolkodtató, hogy ilyen sokan a szüleiket szeretnék optimistábbá, mosolygósabbá tenni, de közben meg itt vannak ezek a pozitív gyerekek, akik a mosolyukkal, a mosolygós szívükkel megteszik az első lépést a változás felé. Azt hiszem, ma is megérte „mosolygósnak” lenni. :)
(A hónapban varázsgömböt / varázsképet is készítettünk, melyen a gyerekek a 15 évvel későbbi felnőtt életükről adtak ízelítőt, de ezek a képek majd 15 év múlva lesznek „megmutatva”…)
Fürtábrát készítettünk közösen, majd mindenki megalkotta a saját „optimista tükötképét”.
Bagdy Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dala jó hangulatot teremtett közben.
Októberi hónapunk témája az optimizmus gyakorlása volt. Óvodáskorban fontosnak tarjuk, hogy a gyerekekben kialakuljon a „nem adom fel”, „meg tudom csinálni”, „sikerülni fog” cselekvés.
A „Noé bárkája” csoportban az optimizmus gyakorlását egy szoborjátékkal kezdtük a „Pozitív gyerek vagyok” (Bagdi Bella) című dalra. Amikor a zenét megállítottuk, a gyerekek szoborrá váltak és mosolygós arcot ábrázoló képet emeltek az arcuk elé. Ezt követően Várfalvy Emőke: „Boldogmondóka” (Örülök a télnek,/ örülök a nyárnak,/ friss tavaszi szélnek,/ őszi lombhullásnak./ Ha esik az eső,/ sose rossz a kedvem,/ mert a napfény mindig/ itt van a zsebemben./ Szeretem, ha esik,/ van esőkabátom,/ a pocsolyákat én/ egész nyáron várom.) című versét ismertettük meg az ovisokkal. Közösen a gyerekekkel egy üdvözlőlapot készítettünk, melynek az volt a célja, hogy annak ellenére, hogy ősszel sokat esik az eső, nem szomorkodunk, mert eső után akár még a szivárvány is ránk mosolyoghat. A gyerekek nagy örömére a tevékenység alatt meg is jelent a szivárvány az égen😊
A foglalkozás végén, az óvodások a mágneses táblára felhelyeztek egy-egy mosolygós arcot és elmondták: Mitől jó egy nap?…Néhány válasz a gyerekektől: – …azért jó egy napom, mert játszhatok és boldog vagyok/ azért jó a napom, mert láthattam szivárványt/ azért jó egy napom, mert van barátom,/ azért jó egy napom, mert jöhettem óvodába,/ azért jó egy napom, mert anyával játszhatok.
Szeretettel,
a gyerekek és az óvó nénik: Holló Éva Andrea és Sógor Melinda Ágota