– Az optimizmus jelentése, fogalmak tisztázása
– Optimista vélemények – kérdések és válaszadás
– Optimista reakciók
– Optimista pólók rajzolása.
Az optimizmus gyakorlása
Először megismerkedtünk Tódi törpével és a varázsgömbjével.
Majd minden gyermek belenézett a tükörbe és megállapította, hogy mi tetszik a legjobban a tükörképében.
Ezt követően becsukott szemmel álltak a tükör elé és úgy fedezték fel, hogy mely belső tulajdonságukat tudják kiemelni.
Végül elkészítették a „kétarcú” bábot, amely ha szomorú, akkor együtt kitaláljuk, hogy mitől fordulhatna át vidmmá.
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
1. Nevető levelek:
A gyermekek körben ültek és minden gyermek adott egy levelet annak a csoporttársának, akivel együtt nevettek valamin. Vicces történeteket meséltek el a gyermekek, jó hangulatban telt el a foglalkozás.
2. Sólyomszemmel:
Nézegettünk képeket egy sólyomról, megnéztük videón, hogy milyen magasra tud repülni. Készítettünk közösen egy sólymot, megbeszéltük, hogy miket látna a mi kis madarunk a magasból. Elképzeléseiket le is rajzolták.
Köszönjük a feladatokat! 🙂
Ebben a hónapban fő témánk az optimizmus volt. A gyerekekkel sokat beszélgettünk, elmondtuk egymásnak a meglátásainkat, gondolatainkat, majd papírra vetettük, hogy mit is láthat a sólyom, ha tekintetét ránk helyezi.
A Zümmögő és a Csicsergő csoport munkáit töltöm fel :
Boldogságóra keretében az optimizmus gyakorlása volt a téma. ( A jelenlegi élethelyzetben erre mindenkinek szüksége van).
Én a Sólyomszem feladatot választottam, hogy képzeljék el, hogy a magasan repülő sólyom bepillant a csoportunkba, vajon mit lát?!? Nagyon jó válaszokat kaptam:
– ” szerintem azt látná, hogy milyen szépen tudunk játszani!”
– ” látná, hogy milyen szép várat építettünk!”
– ” hogy ügyesek és okosak vagyunk!”
-” meghallaná, hogy milyen szépen mondjuk a verseket!”
– ” azt látná, hogy van barátunk!”
– ” azt is látná, hogy vidámak vagyunk!”
– ” azt is látná, hogy megvigasztaljuk a barátunkat, ha sír!”
Ezután sólymokat készítettünk, színeztünk, festettünk, és meghallgattuk az egyik kisfiú „előadását” a sólyomról: – ” Nekem a kedvenc állatom a sólyom, a vándorsólyom! Áramvonalas teste van, a szárnyát teljesen behúzza, hogy tudjon zuhanva lefelé repülni a magasból.” Ezután még meghallgattuk tőle, hogyan vadászik a sólyom. Élmény volt a csoportnak és nekem is a választékos élménybeszámoló!
Következő alkalommal arról beszéltünk, hogy nemsoká iskolások lesznek, vajon akkor mit fog látni a sólyom:
– ” megtanulunk olvasni!”
– ” megtanulunk szépen írni!”
– ” az iskolában is sok barátunk lesz!”
– ” ott is okosak leszünk!”
– ” sok piros pontot fogunk kapni!”
Mi Csicsergő csoportosok hatékonyan gyakoroltuk az optimizmust!!
A Zümmögő csoportban Optimizmus fát készítettünk.
Arra kértem a kis- középső csoportosaimat, hogy a falevelet színezék olyan színűre, amilyen a kedvük éppen.
– az egyik kislány szivárvány színűre színezte, mert azt mondta nagyon szeret az oviba járni.
– a másik kisfiú sötét színeket használt, mert még nincs barátja az új oviba
– a ragasztás során pedig a barátaik mellé ragasztották a faleveleket
Ők így éltek meg az optimizmust, hiszen ezek az érzések még számukra nagyon nehezen fejezhetőek ki mert a csoportba új tagok is érkeztek.
A Zümmögő és a Csicsergő csoport munkáit töltöm fel :
Boldogságóra keretében az optimizmus gyakorlása volt a téma. ( A jelenlegi élethelyzetben erre mindenkinek szüksége van).
Én a Sólyomszem feladatot választottam, hogy képzeljék el, hogy a magasan repülő sólyom bepillant a csoportunkba, vajon mit lát?!? Nagyon jó válaszokat kaptam:
– ” szerintem azt látná, hogy milyen szépen tudunk játszani!”
– ” látná, hogy milyen szép várat építettünk!”
– ” hogy ügyesek és okosak vagyunk!”
-” meghallaná, hogy milyen szépen mondjuk a verseket!”
– ” azt látná, hogy van barátunk!”
– ” azt is látná, hogy vidámak vagyunk!”
– ” azt is látná, hogy megvigasztaljuk a barátunkat, ha sír!”
Ezután sólymokat készítettünk, színeztünk, festettünk, és meghallgattuk az egyik kisfiú „előadását” a sólyomról: – ” Nekem a kedvenc állatom a sólyom, a vándorsólyom! Áramvonalas teste van, a szárnyát teljesen behúzza, hogy tudjon zuhanva lefelé repülni a magasból.” Ezután még meghallgattuk tőle, hogyan vadászik a sólyom. Élmény volt a csoportnak és nekem is a választékos élménybeszámoló!
Következő alkalommal arról beszéltünk, hogy nemsoká iskolások lesznek, vajon akkor mit fog látni a sólyom:
– ” megtanulunk olvasni!”
– ” megtanulunk szépen írni!”
– ” az iskolában is sok barátunk lesz!”
– ” ott is okosak leszünk!”
– ” sok piros pontot fogunk kapni!”
Mi Csicsergő csoportosok hatékonyan gyakoroltuk az optimizmust!!
A Zümmögő csoportban Optimizmus fát készítettünk.
Arra kértem a kis- középső csoportosaimat, hogy a falevelet színezék olyan színűre, amilyen a kedvük éppen.
– az egyik kislány szivárvány színűre színezte, mert azt mondta nagyon szeret az oviba járni.
– a másik kisfiú sötét színeket használt, mert még nincs barátja az új oviba
– a ragasztás során pedig a barátaik mellé ragasztották a faleveleket
Ők így éltek meg az optimizmust, hiszen ezek az érzések még számukra nagyon nehezen fejezhetőek ki mert a csoportba új tagok is érkeztek.
Relaxációs gyakorlat – „Égig érő fa vagyok…”
Bevezető beszélgetés: A pohár félig üres vagy félig tele van? Hogy látod?
A téma feldolgozása: Egyperces interjú, A szomorú királykisasszony című mese feldolgozása irányított beszélgetéssel – a jókedv, nevetés szerepe. Optimista? Pesszimista? című feladat megoldása.Szemléletváltás gyakorlása párokban különböző szituációkkal. Az óra mottójának jegyében színező készítése – „A felhők fölött mindig süt a nap.”
Az óra lezárása: Jó okom van rá… – A gyerekek egy-egy mondatban megfogalmazzák, miért érdemes az optimista szemléletet kialakítani vagy erősíteni magukban, majd megfogalmaznak egy optimistán csengő mondatot.
Az október hónap témája az optimizmus gyakorlása. Hét elején meghallgattuk a gyerekekkel a Bagdi Bella Cd-ről a Világomban minden rendben van című dalt. Nagyon élvezték a gyerekek, fülbemászó dallama és könnyű szövege révén igen gyorsan elkezdték ők is énekelni. Szabadon mozoghattak, táncolhattak rá. A nap folyamán is hallottam, hogy énekelgetik halkan. Relaxációs gyakorlatnak a „hintaszéket„ választottam. Heti témánk a csoportban az őszi levelek volt, így az erényeim fája elkészítése illeszkedett a hetünkhöz. Elkészítették az őszi leveleket, amit a csoportszoba ajtaján lévő közös fára ragasztottunk ki. A fa ágaira nem írtam ki, hogy milyen pozitív tulajdonságokat mondtak inkább egymásról, mint magukról, de a teljesség igénye nélkül pár mondat:
– ügyesen pakolja a játékokat
– már nem sír reggel, mikor hozzák a szülei
– már nem áll fel ebéd közben az asztaltól
– tud cipőfűzőt kötni
– nem veszi kacsalábra a cipőjét stb.
Mindezeket a mondatokat felelevenítettük, mikor a levelek felkerültek a fára.
A mosolygós és szomorú fejek kiszínezése is remek alkalom volt arra, hogy beszélgessünk erről a két érzésről. Sokat nevettünk, mikor a különböző fejeket felmutatva kellett az érzéseket mutatni. Aztán ők maguk kérték, hogy hallgassuk meg a dalt. Magabiztosan énekelték, táncoltak rá, vidámak voltak. Kértem őket, hogy otthon a szüleiket is kérdezzék meg, hogy mi okoz számukra örömet vagy szomorúságot.
Tartalmas, vidám hetet zártunk 🙂
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Ebben a hónapban az osztályom két feladatot is szívesen választott. Az optimista pólót úgy képzelték, hogy az arcképükkel szeretnének jobb kedvet adni másoknak.
A lányok pedig kedvelték a keresztrejtvényeket készíteni. A legjobbakat összeadva született meg az 5. c osztály keresztrejtvénye.
Nyugati Városrészi Óvoda Nagy Jenő Utcai Tagóvoda
A hetünket (is) az optimizmus köré szőttük. Optimista gomBolataink ott voltak a mozgásunkban, ott voltak a környezetünkben, a barkácsolásunkban, mesénkben, versünkben.
Kirándulni is mentünk, ahol gyönyörködtünk az ősz színeiben, illataiban, hangjaiban. E mellett felvezettük az öltözködés témáját (gombolást)is. A kirándulás során gyűjtött terményekből elkészítettük a „Jó dolgok kertjét”. A kert mellett ott állt Opti Miska, aki bölcs tanácsokkal látott el bennünket. Minden alkalommal más kisgyerek bújt Opti Miska bőrébe (kaptak egy kalapot, úgy, ahogy Opti Miskán is volt), és osztotta meg bölcs gondolatait. Nagyon ügyesen, jó és pozitív gondolatokat tudtak átadni egymásnak a gyerekek.
Reggelente a gyerekek odaadhatták a „GomBoltam Rád” gombot, és mondtak egymásnak, egymásról pozitív gondolatokat.
Papírszövéssel elkészítettük Opti Miska kabátját, amire gombokat ragasztottunk.
Verset is írtak a gyerekek:
Opti Miska szeretünk!
Mi mindenkin segítünk.
Szeretnénk, ha boldog lenne,
És mindenkin segítene!