Október hónap témaköre, az optimizmus gyakorlása. Nagyon jól illett a téma feldolgozásához, október 04-én tartandó Mosoly Világnapja, mi is csatlakoztunk a kezdeményezéshez. Plakátokat és kisebb ajándék kártyákat nyomtatunk ki. Az udvaron gyülekezve közös programon vettünk részt. Ha jó a kedved zenéjére tapsoltunk, dobbantottunk, ugráltunk…stb. Utána Bagdy Bella: „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című gyerekdalra mozogtunk. Végül az óvoda minden csoportja felkerekedett és szét osztotta a kártyákat a falú lakóinak. Mi ellátogatunk a zöldség boltba, kenyérboltba, védőnőhöz, könyvtárba, önkormányzathoz, orvosi rendelőbe és az utcán járó kelő embereknek is adtunk a mosolykártyákból. Az emberek örömmel fogadták a kártyán lévő jó kívánságokat, mi pedig örültünk, hogy mosolyt tudtunk csalni az arcukra. A gyerekekkel mi is nagyon jól éreztük magunkat, ezen a napot mi is sokat mosolyogtunk. Az optimizmus gyakorlásához a már
meglévő síkbábot használtam fel, amely szomorú és a boldog arcot ábrázolt. Együtt megbeszéltük, hogy ők a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka nevet kapják A két báb felhasználásával gyakoroltuk az arc mimikát, szomorú és mosolygós arcot utánozva. A téma bevezetését relaxációs gyakorlattal kezdtem az ellazulás érdekében. Ezt követte a téma feldolgozása. A gyerekek a szőnyegen kör alakban helyezkedtek el, ezzel is erősítve közösségi érzésüket. Beszélgetést kezdeményeztem, a téma miért lehetünk szomorúak, és miért lehetünk vidámak. A téma feldolgozása során, a beszélgetésekből kiderült, hogy a gyerekek többsége akkor szomorú, ha valami baj éri. Megbeszéltük, hogy minden elmúlik egyszer a szomorú dolgokat majd követik a szép dolgok és ezeknek örüljünk és legyünk boldogok. Tükörbe nézve megbeszéltük, hogy a mosolygós arc, sokkal szebb, mint a szomorú. A mosolygos tükörkép által a gyerekek pozitív én képét erősitetettük. A szőnyegen maradva elmeséltem Tódi törpe történetét, a gyerekek türelmesen meghallgatták. Megbeszéltük a szereplőket, a történet lényegét, mondanivalóját. A gyerekek elképzelésük szerint kiszínezték Tódi törpe házát, Majd készítettek varázs szemüveget. Felvételekor csodálatos dolgokat láthatnak benne, minden szép, ha hisznek benne, a mondóka segít a varázslásban, s ha leveszik, akkor is boldogok lesznek már. A varázsszemüveg segítségével megbeszéltük milyen szép dolgokat láthatunk a környezetünkben, a csoportszobában és az udvaron. A mozgásigény kielégítésére meghallgattuk az optimizmus dalát Bagdi Bella. Pozitív gyerek vagyok, a Világomban minden rendben van című cd-ről.
A téma befejezéseként mindenki kiszínezte és kivágta az optimizmus jelét a mosolygós arcocskát és haza is vihette.
Ebben a hónapban a házi állatokról is sokat beszélgetünk, hisz az Állatok Világnapja október 4.-én van.
Őszi sétánk során láttunk libákat, kis kacsákat, kotlóst és kis csibéket , kutyákat, kis cicákat is. Utánoztuk a hangjukat, mozgásukat.
Az optimizmus gyakorlása
Októberben a Boldogságóra témája: Az optimizmus gyakorlása volt.
A téma feldolgozását az ” Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok..”.relaxációs gyakorlattal indítottuk majd a gyerekekkel körbe ültünk és arra kértem őket, figyeljék meg, mi történik. Ha rajtam volt a szemüvegem, minden mondatom pozitív tartalommal bírt, ha levettem s szemüvegem ugyanazt a dolgot negatívan jellemeztem, a rosszat vettem észre benne. A gyerekeknek ez nagyon tetszett, hamar felismerték a kétféle látásmód közti különbséget.
Majd eljátszottuk a „Tükrös játékot”, ahol a tükörbe nézve mindenkinek jó dolgokat kellett magáról mondani. Akinek ez nehezen ment a többiek segítettek neki. Különösen örültek, hogy én is elmondtam egyenként, kiben mit tartok értékesnek, jónak. Megállapítottuk, hogy mindenkinek vannak jó tulajdonságai és ha azt vesszük észre a másikban, mindenki sokkal boldogabb lesz.
A nagyobbak már ízlelgették az optimista szót is.
Az elmúlt hetekben az őszi gyümölcsökkel ismerkedtünk, így az „Értékeim Fája” egy almafa alakját vette fel. A nagyobbak önállóan vágták ki a levelet és az almát. Az almafa ágaira segítségként különböző területek logóját ragasztottam: öltözködés, éneklés, versmondás, számolás, rajzolás, sportolás…stb. A gyerekek kiválasztották, hogy szerintük miből a legjobbak és odaragasztották a levelet és az almát. Érdekes volt megfigyelni, hogy a tanköteleskorú gyerekek a számolást, a kisebbek az öltözködést választották.
Elkészítettük az optimista szemüveget is és eljátszottuk vele, hogy a kevésbé kedvelt dolgokban is megpróbáltuk a legjobbat meglátni.
A csoport nagyon szívesen vesz részt a Boldogságóra foglalkozásokon. Amikor bekapcsolom a „Jobb veled a világ” c. zenét, már meg is fogják egymás kezét, mosolyognak.. tudják, hogy mi következik. Nagyon jó velük ezeket a foglalkozásokat tartani.
Az ölelkezős feladatokat már szinte mindenki élvezi, azok is megölelik a társukat, akik máskor nem igénylik a testi érintkezést. Visszatérő játékunk lett a Boldogságmondóka.
A varázsszemüveg elkészítése előtt elmeséltem „Tódi törpe varázsszemüvege” c. mesét. Örömmel készítettük el, majd kíváncsian szemléltük vele a világot.
A „Vidámfalva és Szomorúfalva története” c. mesét kétszer is elmeséltük, a gyerekeket megérintette a történet, jót beszélgettünk utána.
A Tükörjáték volt az egyik legérdekesebb beszélgetés. Sokan olyan jókat tudtak mondani, és azt hiszem, akik eleinte csak tovább akarták adni a tükröt, és nem mondtak semmit, azoknak is nagyon jól esett, hogy több gyerek is elmondta róluk, hogy mi bennük a jó, a szeretni való.
Kolléganőmmel együtt, minden héten tartunk egy foglalkozást, a témához kapcsolódó mesékkel és játékokkal. Nagyon örülök neki, hogy ő is szívesen tartja meg ezeket az alkalmakat. Úgy látjuk a csoporton, hogy hétről hétre egyre jobban összeszoknak, egyre kevesebb a veszekedés, kiabálás, lassan de láthatóan elfogadják és szeretik egymást.
Ebben a hónapban az optimizmus témájával foglalkoztunk. Célunk volt, hogy mindig pozitívan gondolkodók legyünk. Tisztáztuk a pesszimizmus és az optimizmus fogalmát. Többször beszélgettünk arról, hogy mennyivel jobb a pozitív hozzáállás az életben, mint a pesszimista látásmód. Tudatosítottuk, hogy próbáljuk meg mindenben a jót, a pozitívumot keresni. Az Állatok világnapja alkalmából izgalmas előadáson vettünk részt a pécsi állatkertben, majd lehetőségünk volt sétálni, nézelődni az állatok között. Az ölelés világnapja alkalmából pedig alaposan megölelgettük egymást. A program által ajánlott nevezetes napok közül „A fehér bot napjával” foglalkoztunk részletesebben. Ezen a napon a vakok és gyengénlátók sajátos helyzetére hívják fel a figyelmet. A gyerekek bekötött szemmel különböző feladatokat, akadályokat teljesítettek, közben megtapasztalhatták, milyen nehézségekkel kell szembe nézni látássérültként. A program célja a szemléletformálás és érzékenyítés volt.
Faddi Gárdonyi Gézs Általános Iskola
7130, Fadd, Váci Mihály u.1
Tanító: Szépvölgyiné Szűcs Krisztina
Osztály:4.osztály
Téma: Optimizmus gyakorlása
A gyermekek már nagyon izgatottan várták a következő boldogságóra foglalkozást. Az optimizmus témát úgy dolgoztam fel, hogy az minden tanuló számára érthetővé váljon.
Ehhez a legjobb módszer, ha játékos feladatokat alkalmazok az órán.
A foglalkozást mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük meg:
,,Domborítok, mint a cica, házba bújok, min a csiga”.
Majd a testi és lelki ráhangolódás érdekében meghallgattuk a Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát.
Ezután felolvastam nekik egy versikét az optimista békáról, hogy még inkább megértsék ennek a fogalomnak a jelentését :Aranyosi Ervin: Életre szóló tanmese.
Megbeszéltük a vers tanulságát és illusztrációt is készítettek hozzá a gyerekek.
Ezt követően az osztály gyűjtő munkára indult. A legszebb faleveleket gyűjtötték össze az iskola udvaráról. Ezekből a levelekből készítettük el a ,,Nevető levelek” című játékot, amelynek az volt a célja, hogy mindenki adott egy falevelet a társának. A gyerekek a levelek átadásakor elmondták, hogy mi volt az a dolog, amivel mosolyt csalt a társa az arcára. Felvidították, mosolyt csaltak társuk arcára. Öröm volt látni, hogy a gyerekek milyen lelkesek és mennyi apró pillantásra, gesztusra, mozdulatra is figyelnek. Az osztályban minden gyermeknek mosoly ült az arcán a játék során. Kérték, hogy a jövőben többször is játsszuk ezt a játékot. társának, aki valamivel felvidított, megmosolyogtatott, megnevetetett. A gyerekek a levelek átadásakor elmondták, hogy mi volt az a dolog, amivel mosolyt csaltak az arcára. Öröm volt látni, hogy a gyerekek milyen lelkesek és mennyi apró pillantásra, gesztusra, mozdulatra is figyelnek.
Az óra végén volt még annyi idő, hogy beszélgethessünk a kitartásról, mikor könnyebb és mikor nehezebb kitartónak lenni. Hogyan segíthettünk magunknak, egymásnak, ha szükség van rá.
Optimizmus gyakorlása
Az integrált program ajánlott feladatai közül többet is elvégeztünk, elkészítettünk. A „Hiba az élet része…” idézetet kiemeltem, mivel több tanulónál is észrevettem, hogy ha véletlenül hibázik, nagyon lelombozódik. Ez az idézet segítséget jelentett a probléma kezelésében. Több önismereti játékot is végijátszottunk.
A hónap kiemelt tevékenysége a „világ gyalogló hónap”- ban való részvétel. Tömbösítettük óráinkat és egy kicsit borongós napon útra keltünk. Tettük úgy, hogy a mozgássérült tanítványom bevállalta, hogy kerekes szék nélkül, segítséggel végigsétálja a távot. Elhivatottsága, lelkesedése, kitartása mindannyiunkat doppingolt. A természetben való séta lehetőséget adott a pillanat megélésének- szagoltunk, tapogattunk, hallgattunk- a mindfulness gyakorlására. Visszaérve megnéztem a telefon km-számlálóját, 6 km-t tettünk meg. Csodálatra méltó mozgássérült tanítványom akaratereje, hite magában. Ő egy igazi optimista.
A gyerekek utánozással tanulnak.
Gyakran mondjuk például:
1. Ez most nehéz, de biztosan találunk megoldást.
2. Nem baj, hogy nem sikerült, legalább kipróbáltuk.
Így ők is megtanulják, hogy a kudarc nem vég, hanem tanulási lehetőség.
A gyerekek érdekes és kihívást jelentő feladatokat oldottak meg a pályaorientációs napon. Ezekkel a tevékenységekkel az optimista szemléletmód kialakítását és erősítését is igyekeztem támogatni.
Problémamegoldó, rugalmas gondolkodást fejlesztő feladataink:
1. Mi lenne ha elromlana a biciklid,de…mégis jól alakulna a nap?
2 Mi lenne ha valaki felbosszantana, de csak egyetlen mondatot mondhatnál neki.Mi lenne az?
Iskolánk tanulói és pedagógusai idén is csatlakoztak a Világ Gyalogló (Hó)Nap programhoz, amelyet ezúttal az optimizmus gyakorlásának témájával kötöttünk össze, hiszen ez az októberi Boldogságóra központi gondolata. A közös séta során a gyerekek megtapasztalták, hogy a mozgás nemcsak a testet frissíti, hanem a lelket is feltölti. A gyaloglás közben beszélgettek, nevetgéltek, észrevették a természet szépségeit és megtanulták észrevenni a pozitív dolgokat maguk körül. Mindezek segítették a gyerekeket abban, hogy derűsebben, optimistábban tekintsenek a mindennapokra.
A közös gyaloglás közben megtekintettük a helyi nevezetességeket is pl. Nepomuki Szent János szobrát illetve a Nimród Vadásztársaság vadászházát, ahol meghallgathattuk egy helyi vadász rövid előadását.
Mindenki kellemesen elfáradva, de élményekkel telve tért vissza az iskolába és megtapasztalta, hogy a mozgás, a pozitív gondolkodás és a közösség ereje együtt csodákra képes.
Az optimista és a pesszimista emberekről beszélgettünk az óránk elején. A szomorú királykisasszony történetét is megismertük. Beindult a fantáziájuk és a kreativitásuk, mert kicsit átalakították a mesét, hogy ők mivel nevettették volna meg a királykisasszonyt. A hónap dala meghallgatása után még megnéztük a felkínált videót is. Majd beszélgettünk a jövőről, a hozzáállásról, a célokról, álmokról, tervekről. Ennek kapcsán mindannyian elkészítették a jövőbeli életük tervét.
Október hónapban az optimizmus témáját jártuk körbe. Foglalkozást kezdő énekként meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok dalát. Tisztáztuk az optimizmus és pesszimizmus szó jelentését. Beszélgettünk arról, mit jelent a pozitív gondolkodás, és hogyan tudjuk a nehéz helyzetekben is a jó oldalát meglátni a dolgoknak. Olyan eseteket, helyzeteket soroltak, amikor valami új dolgot tanultak és először úgy érezték, hogy nekik ez nem fog sikerülni. Megbeszéltük mit kell tenni ahhoz, hogy sikeresen leküzdjék az akadályokat. Célunk, hogy segítsük a gyerekeket pozitívan gondolkodni, bízzanak önmagukban. A „meg tudom csinálni” attitűd erősítése. Megismerkedtünk az Ugysemegy és Debizony c. mesével, majd feldolgoztuk a mesefeldolgozó kérdések segítségével. Elkészítettük az osztály optimista fáját. Mindenki írt 5 dolgot az elmúlt évből, amiben fejlődött, amit megtanult.
Csatlakoztunk a Világ Gyalogló (Hó)Nap felhíváshoz. Gyalogló túránk során 4 km-t tettünk meg, mely során városunk látványosságait is érintettük.
Az Állatvédelmi témahéten adományokat gyűjtöttünk egy közhasznú egyesület kisállatainak, terepiás kutyák bemutatója során többet tudhattunk meg a segítőkutyák szerepéről és az állat-asszisztált terápiák fontosságáról.
Egész hónapban igyekeztünk optimistán látni a világot.