Októberben az optimizmus témával foglalkoztunk. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy milyen az mikor valaki optimista. Először elkészítettük az optimizmus jelképét, egy mosolygó arcot.
Utána lefeküdtünk a szőnyegre és meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című zenéjét.
Ezután megbeszéltük, hogy kinek mi az erőssége és mi az ami bánatot okoz neki és megoldást próbáltunk keresni rá. Utána elkészítettük az optimista szemüvegünket és megnéztük az udvaron milyen szépségeket látunk benne.
A végén mivel ilyen érdeklődőek voltak kaptak tőlem egy virágot, amit az udvaron el is helyeztünk. Ez a mi boldogság virágunk.
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus gyakorlására optimista szemüvegeket gyártottunk. Jó és humoros dolgokat lestünk meg egy-egy kirándulás, séta során. Fényképezőt készítettünk melybe vicces, humoros képeket ragasztottunk. Az egyik vicces kép témáját az iskola falára is elkészítettük.
Örömmel vettünk részt iskolánk Vendel napi forgatagában. Ahol számos kihívás várt ránk.
Tanulmányi kirándulásunkon jó érzéssel töltött el minket a kincskeresés, a lovaskocsikázás, az általunk készített lángos elfogyasztása. A retro iskolában palatáblára írtunk és lúdtoll is került a kezünkbe. Az optimista szemüvegekkel jártuk végig az Ölelés Világnapján a lakótelepet. A szemüvegekkel táncoltuk és énekeltük végig a hónap dalát.
Gyakoroltuk az optimista ébredést. Otthon és az iskolában is. Az őszi szünet előtti utolsó napot pizsamában töltöttük. Egy felfújhatós vendégágyat vetettünk meg. Amikor csak tehettük belevetettük magunkat és pihentünk. Megbeszéltük ki az aki könnyen ébred és már a nap első pillanatától vidáman telnek pillanatai, s ki az, aki nehezen veti bele magát a napi rutinba. Javaslatokat adtunk egymásnak, mitől lehet ezeket a reggeli feszült pillanatokat elkerülni. Hogyan válhat optimistává napunk.
Eljátszottuk az Ez fantasztikus játékot is. Apró bosszúságainkban is próbáltuk megtalálni a jót. Megtanultuk a remény, optimizmus erősségmondókát, a kitartás erősségmondókát is.
Kitartásunk próbatételéhez labitintusból próbáltunk kijutni, magas tornyokat építettünk építőkockákból és papír dobozokból valamint farkasszemezést játszottunk. Egy –egy nehéz dolgozat előtt légzésrelaxációt végeztünk, közben lufit fújtunk. Rájöttünk, hogy a kitartással képesek vagyunk befejezni, azt, amit elkezdtünk, akkor is, ha az elején nehéznek tűnik. Azt is megbeszéltük, hogy a szorgalom és a türelem ebben nagyon segít.
Elmeséltük egymásnak egy-egy sikerünket, s azt is, hogy ehhez mi mindenre volt szükségünk.
A hónap végére mindenki teli tüdővel énekelte: pozitív, pozitív gyerek vagyok, bármikor bármire képes vagyok. S ezt gomolyan is gondoltuk.
A gyerekek választottak szemüveget és mindenki az ízlése szerint dekorálta. Megtanulták a varázsigét és a szemüveget használva elmondták a történetüket. A végén minden jóra fordult.
Októberben az optimizmus témával foglalkoztunk. Ez az alkalom különleges volt, mert a Mentálhigiénés világnappal kötöttük össze, ami az óvodai programunknak fő része, így minden csoportban ezen a napon megvalósultak a Boldogságóra foglalkozások.
Aznap reggel lágy zenével és gyertyafénnyel vártuk a szülőket és a gyerekeket. Majd távozásukkor meleg kávét/teát és motivációs üzeneteket kaptak.
A gyerekekkel a délelőtt folyamán Bagdi Bella zenéit hallgattuk és táncoltunk rá.
Majd tízórainál vicces szendvicseket készítettünk és az ünnepi asztalnál fogyasztották el.
A foglalkozást a relaxációs gyakorlattal kezdtük. Az almát szedj, ügyesedj… nevű gyakorlat jól átmozgatta a gyerekeket.
Majd meghallgattuk a Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dal, ami annyira tetszett a gyerekeknek, hogy összekapaszkodva hallgatták a dalt.
Közben megérkezett hozzánk Boldog Dóra is, akinek a gyerekek nagyon örültek. Eljátszottuk közösen a Szomorú és boldog játékot. Ezután elmeséltem nekik a Tódi törpe varázsszemüvege c. mesét. A mese után feltettem nekik pár kérdést és örömmel láttam, hogy megértették a mese mondanivalóját, és megint nagyon jó gondolataik voltak.
Eljátszottuk, hogy milyen az, ha feltesszük a varázsszemüveget, ez annyira tetszett nekik, hogy a nap folyamán maguktól is mondták, hogy most felveszik a varázsszemüveget. Ez jó módszer volt arra is, hogy egy-egy problémahelyzetet másképp oldjunk meg (dacos reakciónál, szomorúság miatt síró gyermeknél, empatikus hozzáállás segítésénél).
Ezután közösen elkészítettük a Boldogság- virágunkat, amikre ráírtam a gyerekek által mondott mondatokat (” Akkor vagyok boldog, ha közösen főzünk, sütünk anyával”, Akkor vagyok boldog, ha együtt játszunk a szüleimmel.”).
A gyerekekkel pedig megbeszéltük a végén, hogy tanítsák meg a szüleiknek a varázsszemüveg használatát.
Sziasztok!
Ezt a hónapot az optimizmus és a kitartás jegyében töltöttük. Igyekeztünk minden órából szánni időt gyakorlatra, kisfilmre, beszámolóra. Az optimista bemelegítés után nagyon jól váltogatták a szerepeket, hogy épp ki az optimista/pesszimista. Jól szórakoztunk az életszerű „beszélgetéseken”. Néha megleptek, hogy akár egy halál esetre is tudtak pozitív reakciót adni. Megnéztük a hónap filmjét és utána vetítettem nekik Amyről videókat, ahogyan a dancing with the stars-ban szerepel. A következő órákra ők hoztak hasonló példákat különböző paralimpinokokról. Nagy büszkeséggel töltött el ez!
Szeretettel használtuk az erősség mentor kártyákat.
Főként a „mi folyik itt?” tetszett nekik, de az erősségpantomim is okozott vidám pillanatokat.
Egyik alkalommal pedig megpróbáltuk az óra anyagát (épp angol keringőt táncoltunk) is optimistán illetve pesszimistán előadni.
Nagy izgalommal várjuk az új tankönyvet! Egy új csoda kerül a kezünkbe jövő hónapban 🫶
A gyerekeknek egy körbeszélgetés alkalmával elmeséltem Az optimista kisbéka c. mesét, majd ennek kapcsán megbeszéltük mit jelenthet a szó, hogy optimizmus, majd arra próbáltunk rájönni konkrét példákon keresztül, hogy az ő életükben mi az amit pozítvabban lehet időnként szemlélni. ezután elkészítettük varázsszemüvegünket, majd végigsétáltunk a falu főutcáján és igyelztünk meglátni mindenben a szépet és a pozitívat. Az optimista köszönés a következő lett: „Az élet csupa szépség és mi vidám óvodások vagyunk.” Amikor visszajöttünk a sétáról közösen megbeszéltük milyen apró csodákat fedeztünk fel a szemüvegünkön keresztül és meghallgattuk a témához kapcsolódó „Pozitív gyerek vagyok” c. Bagdi Bella dalt.
Októberben a 9.A. osztállyal a hónap témáját, az optimizmust dolgoztuk fel, a kitartás erősségével együtt. Az órát beszélgetéssel indítottuk: miért fontos az optimizmus, mi a különbség a túlzott és a túl kevés optimizmus között. Hogyan kapcsolódik az optimizmushoz a kitartás? Miért fontos erősség a kitartás? A tanulók megfogalmazták, hogy a nehézségek leküzdésében, és a konfliktusok kezelésében is sokat jelent az optimista hozzáállás. A nagyobb céljaik eléréshez nem csak optimizmusra van szükségük, hanem kitartásra is, hiszen rengeteg nehézség, buktató van azon az úton, amin haladnak. Példaként hozták fel a szakma megszerzését, a kapcsolatok fenntartását, a közösségek fennmaradását, ahol elengedhetetlen az optimista és kitartó hozzáállás.
Az órán megnéztük a kitartásról szóló kisfilmet, valamint mindenki elkészítette saját optimista szemüvegét.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Mivel mostanában sokat beszélgetünk a túlzott telefonhasználat káros hatásairól, így képzeletben fotóztunk. Mi egy kistelepülés lakói vagyunk, közel élünk a természethez. Akár egy séta, akár amíg a diákok elérnek az iskolába, aki figyelmes sok szépet lát, tapasztal. Van, aki a szomszéd településről utazva látja a napfelkelte szép színeit, van, aki külterületről (tanyáról) jár. 3-4 fős csoportokban készítették el színes rajzaikat, „lefotózva” a természet szépségeit.
A havi témánkat relaxációs gyakorlattal indítottuk:” Napra forog a napraforgó!” Beszélgető kör keretén belül a közös tánc és éneket követően – Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalára – saját példákat összegyűjtve magát az optimizmus fogalmát részletesebben feldolgoztuk. Tükörben mindenki magát megtekintve pozitív, szép tulajdonságokat sorolt fel, mely segíti gyermekeink pozitív énképét és önbizalmát egyaránt. Megismerkedtünk az optimizmus jelével a mosolygás smile-val s ehhez kapcsolódóan egy interaktív játékot játszottunk Szomorú Szilárd és Boldog Blanka segítségével. Minden szem ragyogó s boldogságot sugárzóvá vált a játék alatt. Ezt követően bábjáték következett, melynek szereplőit a gyermekek is megeleveníthették. A témához tartozó feladatlap segítségével további képességeket fedezthettünk fel, mire is képesek még. Zárásképp a közös tánc nem maradhatott el.
Boldogságóra program 2. hónapjának a témája az optimizmus gyakorlása,
valamint az ölelés világnapja
A gyerekek érdeklődve várták e heti programunkat Boldog Bettivel. Megváltoztattam a Boldog Bettire a Síkbáb nevét, mert Blanka nevű kislány van a csoportban, és azt gondoltam ez elterelné a gondolataikat. Szomorú Szilárd pedig narancssárga lett az ősz egyik színe. A csoportba kiírt őszi kincseket több gyermek hozott: gesztenyét, nagyon szép makkot, naspolyát, csipkebogyót, préselt leveleket, ágakat, kicsi diókat. A csoport felnőtt dolgozóitól is kaptunk terméseket és leveleket: napraforgót szárával, kalappal, sokféle csodás leveleket. A mindennapos testnevelés során a kör alakítást dallal kezdeményeztem, a relaxációs gyakorlatokat ügyesen megpróbálta mindenki leutánozni, majd mindenki húzhatott a kalapból narancssárga vagy citromsárga kártyát és oda kellett állnia ahová meghatároztam előre. Arcvonalba álltak a gyerekek egymással szemben, dajka néni segített. E tevékenységhez kapcsolódóan terveztem a vidám és a szomorú arckifejezések beazonosítását, utánzását játékosan, hozzá a megfelelő testtartás kapcsolását. A gyerekek legyenek képesek felismerni társuk érzelmi állapotát a mimika és a gesztusai alapján. Legyenek képesek felvidítani társukat. Most segítségre volt szükségük a társ megnevettetése feladatál, mindenki csak mosolygott a szomorúakra. Felnőttek mutattuk hogyan, milyen mozdulatokkal lehet vidámságot varázsolni társaink arcára. Majd lefeküdtek a szőnyegre, meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok c. dalt, figyelniük kellett a szöveget, majd beszélgető körben az optimizmusról és a pozitív hozzáállásról beszélgettünk. Milyen olyankor az érzésünk. Holtidőben elmeséltem Kamukáresz-szindróma című mesét, mely az ölelés világnapjához és a pozitív érzelmekhez is kapcsolódik. Bővíti a gyermekek szókincsét, könnyebben fogják hozzá kapcsolni érzelmeikhez. Szabad játék időben csendesen játszottak a felajánlott játékjavaslatokkal, örömmel matattak a lemorzsolt kukoricában. Közösen az asztalnál megállapításokat tettünk, próbáltam a játék során őket kivárásra ösztönözni és pozitívan megerősíteni a tudásukat, ösztönözni az újabb próbára.
Volt, aki olyan terméseket, hozott, amit erdeinkben gyűjtött erdész apukájával. Ő átéléssel mesélt, míg a többiek hallgatták. Hoztak csipkebogyót, vad citromot, kökényt. A gyerekek az ölelés világnapján a vers és a beszélgetésen keresztül legyenek képesek érzéseik felismerésére, megfogalmazására. Az ölelés erejét használják a mindennapokan.
Több gyermek hozott még gyönyörű színű és különböző fajtájú leveleket. Mindenkinek adtam egy matricát a szorgosságáért, megdicsértem őket, kifejeztem örömömet, és hálámat nekik, majd simogattam és öleltem őket, ki hogyan fogadja a felnőtt közeledését.
Legyenek optimisták, ne adják fel hamar, ha sikertelenség éri őket. Mindig segítsék és támogassák egymást! Kiemelem a gyermekek erősségeit és arra építek!!
Az anyanyelvi játékok és a beszédfejlesztés során nagyon ügyesek voltak, figyelmük néhány gyermek kivételével tartós és fenntartható volt. Kíváncsiságuk megfelelő. A mese meghallgatása során érdeklődéssel figyeltek, követte mindenki a mese menetét, sorrendjét. Szomorúság-boldogság ellentétes szavakhoz kapcsoltuk az érzelmeinket, arcunk mimikai játékát. Számláltuk a lábaikat. Mutattuk a mennyiségeket az ujjainkon. Megszámoltuk összesen mennyi szereplő volt.
A hét utolsó napján az érkező gyerekekkel és dajka nénivel leveleket nyomtunk ki kinyomóval, fazekakba gyűjtöttük. ÉRZELMI NEVELÉS: A mesében az együttérzés megláttatása, testvéri szeretet kihangsúlyozása. Szabad játékidőben barna színű filc sünivel hívtam fel a gyerekek kíváncsiságát a kézimunkázásra. Előre kivágott karton sünik köré barna fonal tekerése, majd őszi levelek ragasztása. Ezek után a süninek szem és száj rajzolása. A kész saját süninek név adása, kirakása a csoportszoba előtti szekrényre a nagy levél kupac avarba.