Nagyon gazdag volt a hónapunk.
Október 1-én: A zene világnapján az első óra előtt közösen énekeltünk az iskola előtt.
„A zene az kell, mert nem adjuk fel, egy ritmus vagy jel, csak ne vesszünk most el,
a zene az kell, mert körülölel, ha van elég szív, a dal az csak így lesz szép!” Nemes István
Október 3-án: A mosoly világnapján igyekeztünk nagyon sok mosolyt átadni, továbbítani egymásnak. „A mosoly egy görbe vonal, amely egyenesbe hozhat mindent.” Phyllis Diller
Október 15-én: Az ölelés világnapján megölelgettük egymást. „Egy ölelés ideális ajándék. Mindenkire illik a mérete, és senki se ellenzi, ha továbbadják.” Hugo Ball
Október 11-én a Népligetben VILÁG GYALOGLÓ (HÓ)NAPON 8km-t túráztunk az osztállyal.
„Minden a gyaloglással kezdődik. Az ember gyaloglásra termett. Az élet nagy és apró eseményei akkor történnek meg velünk, amikor a többi ember között sétálunk. Az élet a maga sokszínűségében gyaloglás közben bontakozik ki előttünk.” Jan Gehl
Október 12-én Családi Piknik volt az iskolánkban. Bográcsoztunk és jobbnál jobb programok voltak, amiket nagyon élveztünk. Jó volt együtt lenni a családokkal.
Október 12-én a Családi Piknik után a Rákosmenti tanösvényen a VILÁG GYALOGLÓ (HÓ)NAPON 5km-t gyalogoltunk a családokkal.
„A gyaloglás a legjobb orvosság.” Hippokratész
Október 14. Gyárlátogatáson volt az osztály a Kőporc-ban, ahol festhettünk még porcelánt is.
Október 22-én Papírgyűjtés volt az iskolában. Kati néni 388 kg -ot gyűjtött. 😊
Október 25én PUSZILVA nappal zártuk a hónapot.
„Az anya is úgy vigasztalja a gyerekét, aki lehorzsolta a térdét, hogy puszit ad a bibire. A gyereknek nagyobb szüksége van erre, mint ásványvízre meg sebtapaszra. A puszi nem állítja el a vérzést, de orvosolja a magányt és a bánatot.” Rachel Naomi Remen
A sok-sok együtt töltött idő arra utal, hogy szeretünk együtt lenni…… és ez így jó!
„Hiába no, egyeseknek hogy kijut a jóból! Mindig rájuk ragyog a nap. Vagy ők maguk a fény.”
Finy Petra
Az optimizmus gyakorlása
,,Mitől jó egy nap? Attól, hogy képesek vagyunk meglátni a jót. Hogy örülni tudunk. És attól, hogy holnap is lesz egy nap. Lehet, hogy még jobb, mint a mai.”
Az idézet elolvasása után a gyerekekkel megbeszéltük, hogy mit jelent az optimizmus és miért fontos, hogy minden dologban meglássuk a jót. Az optimista hozzáállás segít bennünket abban, hogy adott helyzetben a legjobbat hozzuk ki magunkból. Mindenki a saját életéből hozott példákkal is alátámasztotta, hogy milyen sokat számít az, hogy ne csak a rosszat vegyük észre, hanem figyeljünk oda a dolgok jó oldalára is. Befejezésül optimista jelvényt terveztek a gyerekek.
A boldogságóra program, optimizmus című témáját a Kisvirág csoportban a következő módon dolgoztuk fel. A gyermekek érdeklődését a gyere velem… című mondókával keltettük fel. Ezt követően mi is imitáltuk a „saját varázsszemüvegünk felvételét” és ezen keresztül néztünk körbe kis világunkban… Majd az optimizmus szimbólumát jelképező mosolygós arc felmutatásával összegyűjtöttük a mosolyra, jókedvre derítő okokat amelyek nap mint nap érnek minket. Ezután a szomorúságot jelképező arc szimbólumát beszéltük át, hogy mi és miként okozhat szomorúságot és ezen az érzésen hogyan tudunk felülkerekedni, és hogyan tudjuk a szomorkodókat megvidámítani (rámosolygunk, megsimogatjuk, megöleljük, ha elesett felsegítjük, ha sír zsebkendőt nyújtunk neki). Ezt követően két csapatot alkottunk: a szomorúak és a jókedvűek álltak egymással szemben, azzal a céllal hogy a jókedvűek be tudják tölteni a szomorúak lelkét örömmel, és a jókedvű gyerekek a korábban átbeszélt gesztusokkal felvidították szomorú társaikat és ezzel megtapasztalták milyen könnyen fel tudnak vidítani másokat és milyen jó segíteni szomorú társaiknak. Majd ezt követően elénekeltük közösen a „Ha jó a kedved” című dalt, és előkerült a boldogságórás mesetarisznyából Tódi törpe varázsszemüvege című mese is, amit a gyerekek nagy érdeklődéssel követtek. Ezt követően a mese élményei alapján átbeszéltük, hogy mi mire használhatnánk a jót megláttató varázsszemüvegünket és azt, hogy milyen fontos, hogy a rossz dolgokban is fel tudjunk fedezni valami jót és az esetleges kudarcok, negatív tapasztalatok ne tántorítsanak el minket és merjünk újrapróbálkozni és mindig megtalálni a jót és a szépet mindennapjainkban. Ezután mi is elkészítettük saját varázsszemüvegünket, amivel a rossz dolgokban is megláthatjuk mindig a jót.
A boldogságóra program, optimizmus című témáját a Kisvirág csoportban a következő módon dolgoztuk fel. A gyermekek érdeklődését a gyere velem… című mondókával keltettük fel. Ezt követően mi is imitáltuk a „saját varázsszemüvegünk felvételét” és ezen keresztül néztünk körbe kis világunkban… Majd az optimizmus szimbólumát jelképező mosolygós arc felmutatásával összegyűjtöttük a mosolyra, jókedvre derítő okokat amelyek nap mint nap érnek minket. Ezután a szomorúságot jelképező arc szimbólumát beszéltük át, hogy mi és miként okozhat szomorúságot és ezen az érzésen hogyan tudunk felülkerekedni, és hogyan tudjuk a szomorkodókat megvidámítani (rámosolygunk, megsimogatjuk, megöleljük, ha elesett felsegítjük, ha sír zsebkendőt nyújtunk neki). Ezt követően két csapatot alkottunk: a szomorúak és a jókedvűek álltak egymással szemben, azzal a céllal hogy a jókedvűek be tudják tölteni a szomorúak lelkét örömmel, és a jókedvű gyerekek a korábban átbeszélt gesztusokkal felvidították szomorú társaikat és ezzel megtapasztalták milyen könnyen fel tudnak vidítani másokat és milyen jó segíteni szomorú társaiknak. Majd ezt követően elénekeltük közösen a „Ha jó a kedved” című dalt, és előkerült a boldogságórás mesetarisznyából Tódi törpe varázsszemüvege című mese is, amit a gyerekek nagy érdeklődéssel követtek. Ezt követően a mese élményei alapján átbeszéltük, hogy mi mire használhatnánk a jót megláttató varázsszemüvegünket és azt, hogy milyen fontos, hogy a rossz dolgokban is fel tudjunk fedezni valami jót és az esetleges kudarcok, negatív tapasztalatok ne tántorítsanak el minket és merjünk újrapróbálkozni és mindig megtalálni a jót és a szépet mindennapjainkban. Ezután mi is elkészítettük saját varázsszemüvegünket, amivel a rossz dolgokban is megláthatjuk mindig a jót.
A harmadik osztály októberi alkotása a Mi már optimistán látjuk a világot! 😊 címet kapta.
Az októberi boldogságórát elkészítette: Madácsiné Szalánczi Éva
A második A osztály októberi alkotása az Optimizmus gyakorlása 2.a 😊 címet kapta.
Az októberi boldogságórát elkészítette: Búzás Béla Attiláné Erika
Október hónapban a remény-optimizmus, kitartás témaköréről beszélgettünk. Csoportomban megismerkedtek a gyerekek Szomorú Szilárddal, és Boldog Blankával, valamint Tódi Törpe varázs szemüvege című mesét is meghallgathatták melyről sok egyéni élmény hallgathattunk meg.
Minden gyermek elkészíthette varázs szemüvegét melyet kedvére díszíthetett, s ha felvették a gyermekek segített számukra jóra fordítani az átélt élményeket. A gyermekeket örömmel töltötte el hogy a Boldogság várának második lépcsőfokára felhelyezhettük az optimizmus jelét.:)
Az októberi hónapban nagy sok esemény történt óvodánkban, tele voltunk jobbnál jobb hangulatú programokkal: a zene világnapján közösen zenélt az ovi a hangszerbemutató után, az állatok világnapja alkalmából állatsimogatón vehettek részt a gyerekek, csatlakoztunk a Mosoly napja alkalmából szervezett mosolysétán, amit összekapcsoltunk a Világgyalogló (hó)nap kihívásával, amiket sikeresen teljesítettünk. A boldogságóra foglalkozásra a hónap végén került sor, amikorra a katicák egy kissé lefogyatkoztak betegség miatt. Bevett szokásunk, hogy reggelente a következő (Balla Piroska) mondókával hangolódunk a napra, a közös játékra: „Jó reggelt, jó reggelt elindult a nap. Kíváncsian várom, hogy ma mit tartogat. Szomorúság, vidámság hozzám tartozik, ha mérges vagyok ölelj meg és mindjárt elmúlik.” Ilyenkor megölelik egymást az egymás mellett ülők, és megfogalmazhatják éppen milyen a kedvük. Aki szomorú vagy mérges elfogadjuk és arra biztatjuk,hogy vegyen részt a közös játékban és majd meglátja, hogy vidámabb lesz a végén. A rávezetést követően a hiányzó gyerekekre is gondoltunk és nekik is egy-egy ölelést küldtünk. A gyerekek könnyen hangolódnak a relaxációs gyakorlatokra, melyből most az „Együtt az Á, O és U hangokban!” hangok közös hanggyakorlatot próbáltuk ki,valamint az „Égig érő fa vagyok” és a „Domborítok, mint a cica” gyakorlatokat. Sikerült kellően ellazulniuk, megnyugodniuk a mesehallgatáshoz. A gyerekek megismerkedtek Todi törpe varázsszemüvege című mesével, aminek verses része nagyon tetszett nekik és kérték, hogy mondjuk el. Megértették, hogy süni mitől lett vidámabb optimistább. A mese végén én is elővarázsoltam három vicces szemüveget, amiket a gyerekek lelkesen próbáltak fel. Megkérdeztük egymástól: -„Te mit látsz szebbnek? Ugye könnyebb így, hogy van rajtad optimista szemüveg?” Mindenkinek már attól jobb kedve lett, hogy felvette a szemüveget, persze grimaszolni is egyből tudtak benne. Amikor megmutattam, hogy ma mi is készíthetünk ilyen optimista szemüvegeket papírból, éljenezve jöttek az alkotó asztalhoz. Kedvük szerint díszítették, ragasztották minél színesebbre. Közben meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok című dalt, ami a hónap dala. Nem feledkeztek meg a társakról, családtagokról sem, nekik is szívesen készítették a szemüvegeket és boldogan vitték meglepetésként haza illetve a gyerekek öltözőszekrényéhez. Egy következő napon tökfaragással telt a napunk és arra gondoltunk csatlakozunk egy újonnan kialakult kis helyi kezdeményezéshez. Éva kitett a ház elé egy piros biciklit, néhány kis díszt. Azóta aki arra jár, hozzá tesz valamit és egyre csak szaporodik a sok portéka, velük együtt pedig a kisvárosiak szeretete és jókedve. Jó érzéssel töltött el minket is, hogy két kis faragott tökkel kedveskedhettünk. Az optimizmus jelét természetesen a mosolysétára is magunkkal vittük, útközben a járókelőknek pedig pozitív idézeteket osztogattunk. Továbbra is magunkon hordozzuk a reménykedő realista szemléletet, mert megtanultuk, hogy „Ugyanaz a mosoly mindenkire ráillik!”
Október az optimizmus hónapja. Sok szép programot meg tudtunk valósítani.
Minden órát a pozitív gyerek vagyok dallal indítottunk. Köznem nagy mozgásokat végeztük, hogy oldjuk a feszültséget. A dal nagyon fülbemászó és nagyon jó hallani, amikor a gyerekek a folyosón spontán énekelgetik, hogy ,,bármikor bármire képes vagyok,,.
A dal után következtek a foglalkozások. Az elsősökkel és másodikosokkal elolvastuk a Szomorú királylány mesét és el is játszottuk. A harmadikosokkal és negyedikesekkel megpróbáltuk kigondolni, hogy miért lehetett szomorú a királykisasszony és hogyan tudnánk megvigasztalni. Párban dolgoztak a gyerekek és fantasztikus ötleteik voltak. Pl. azért szomorú, mert nincsenek barátai. Vigasztalás: áthívom az én barátaimat, hogy játsszunk együtt és felajánlom, hogy legyenek az ő barátai is.
Ismerlek téged? Mindenki húzott egy kártyát a Pozitív gyerek vagyok kártyacsomagból! Most nem azt kellett elmondaniuk, hogy mennyire jellemző rájuk a kártyán látható állítás, hanem az volt a feladat, hogy keressétek meg azt a személyt az osztályban, akire a kártyán szereplő állítás a legjobban illik. Nagyon szép pillanatok voltak.
Mi sül ki ebből? Felolvastam a könyvben található kijelentéseket. A tanulóknak az volt a feladatuk, hogy az esemény lehető legjobb következményéről beszéljenek. (például az „Egész este tanulnom kellett.”- másnap épp ötösre feleltem.)
Optimista esernyőt is készítettünk.
Avar találkozót is sikeresen eljátszottuk.
Készítettünk mosolygós lufi fejet.
Készítettünk varázs-szemüveget és elmondták, hogy mi az amit a mai napban szépnek látnak ezen keresztül.
Kipróbáltuk a hála-híd kártyajátékot is.
Az órákat a meditációs foglalkozással fejeztük.
Az ötödikeseimmel az önbizalom programot kóstolgatjuk.
Október a pozitív énkép hónapja.
Nagy kedvencünk az óra eleji 5 perces mindfulness gyakorlat. A tükörgyakorlattal indítottuk az órát.
Megcsináltuk a Képzeletbeli utazást. (Hol van az a hely, ahol mindenki kedves velük? Volt, akinél a család, volt akinél a boldogságszoba.)
Ma melyik jó tulajdonságod kerül fókuszba? A munkafüzetben található szókeresőből választottak egy jó tulajdonságot, ami jellemző rájuk és ezt példával alá is támasztották.
Voltam, vagyok, leszek foglalkozásban egy olyan jó tulajdonságot kellett keresni, amely jellemző volt rájuk a múltban, a jelenben is és a jövőben is el tudják képzelni. Ezzel megerősítettük az adott pozitív tulajdonságot.
Az órát az öleld át magad gyakorlattal fejeztük.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
A Boldogságórát a hónap dalával kezdtük: https://boldogsagora.hu/ae-content/uploads/2016/10/Pozitiv-gyerek-vagyok.mp3
De közkívánatra újból meghallgattuk a „Szép nap ölelj most át engem” dalt is. Ez a dal nagyon tetszik nekik. 😊
Elolvastam Pantyelejev: A két béka című mesét. Beszélgettünk az optimizmusről és a pesszimizmusról. Arról, hogy miért jó optimistának lenni?!. Hogyan lehet az, hogy minden rosszban van valami jó, …..csak észre kell venni.
Elkészítettük utána az optimista szemüvegeinket. Amibe legszebb emlékeinket vagy vágyainkat, álmainkat rajzoltuk le.
Majd megnéztük, az Óz a nagy varázsló című mesét.
Beszélgettünk a meseszereplőkről:
a szalmafejű Madárijesztőről, aki észre vágyott,
a Gyáva oroszlánról, aki bátorságot szeretett volna kapni
és a Bádogemberről, aki szívet kért az üres mellkasába.
A legnehezebb helyzetben derül ki, hogy a Bádogembernek van érző szíve, a Gyáva oroszlán tud bátran viselkedni, és ha kell, a Madárijesztőnek is helyén az esze, ha barátai bajban vannak…
„A sárga úton haladj, az odavisz ahova mész.
Ha a sárga fényes köveken lépsz, az igazi helyre érsz…”
Készítettünk madárijesztőket. Ők kaptak volna optimista szemüvegeket……
De végül a tököcskéink kaptak optimista szemüveget! 😊
Mi pedig csakis optimistán: okosak, bátrak és jószívűek vagyunk, mert szívvel-lélekkel éljük az életünk minden csodás percét.