Optimizmus-boldogság. Mi tehet boldoggá? Ezt próbálták megfejteni a gyerekek idézetek segítségével, majd fűszerkertünkből optimista fejeket varázsoltak.
Az optimizmus gyakorlása
Október hónap témája az optimizmus volt.
A foglalkozást a Napimádás relaxációval kezdtük, majd a témát a Szomorú Szilárd – Boldog Blanka játékkal vezettem be. Két csoportra osztva a gyerekeket, igyekeztünk az éppen aktuális szomorú csapatot megnevettetni.
A Tódi törpe varázsszemüvege mesét érdeklődve hallgatták. Ezt követően mi is elkészítettük az optimista szemüvegünket, melyen keresztül már máshogy láttuk a nehézségeket, és megtaláltuk a jó hozzáállást. A gyermeki önzetlenség legédesebb példája a szemüveg készítés során hangzott el: „Én ezt a szemüveget anyáéknak fogom adni, hogy az ő életük legyen még boldogabb!”
Ezt követően minden gyermek kapott egy mosolygós (optimista) és egy borulátó, szomorú arcot ábrázoló emojit. Ezek felemelésével kellett jelezniük, hogy a példamondatokban szereplő gyerekek optimisták vagy pesszimisták.
(Pl: Ha iskolás leszek, biztosan sok piros pontot fogok kapni!
Beteg vagyok, most nem mehetek oviba, de gyorsan meggyógyulok és hamarosan újra játszhatok a barátaimmal.
Holnap lesz az oviban a futóverseny, de szerintem én leszek az utolsó!
Összevesztem a barátommal, soha többé nem fog már játszani velem.)
Az optimizmus fogalma még nehezen értelmezhető volt számukra, de a szituációs játékokban már egyértelműen meg tudták különböztetni az optimista és pesszimista szemléletet.
A játék végén felvettük az optimista szemüvegünket és a pesszimista hozzáállásokat átértékeltük, optimista szemléletűvé alakítottuk át. Azt gondoltam eleinte majd segítséget igényelnek ebben, de ekkor már annyira ráérezték a pozitív gondolkodásra, hogy önállóan záporoztak részükről a pozitív szemlélet megoldásai.
A foglalkozást egy mozgásos szobor játékkal zártuk le a Pozitív mondóka dalára. Minden alkalommal dobtunk egy kockával, amely különböző érzelmeket ábrázolt. Ennek megfelelő szoborrá kellett változniuk a zene megállításakor.
Búcsúzóul mindenki kapott tőlem egy „Pozitív gyerek vagyok!” mosolygós nyakláncot.
A foglalkozás végén az egyik kisfiú megszólalt:
„Mondhatok valamit?
Soha nem szabad szomorkodni, mert mindent meg lehet oldani!”.
Ez egy hatalmas pozitív megerősítés volt számomra, hogy „átment az üzenet” és valami elindult bennük, ami hozzásegítheti őket egy pozitív életszemlélet kialakulásához.
Október az optimizmus hónapja Bízz magadban! „Legyél kitartó!” „Nincs olyan, hogy nem sikerül!” „Legközelebb sikerülhet!” „Ebből is tanultam!” „Nem baj, megoldjuk!”Mi az optimizmus? Bizakodó, kitartó, derűlátó, pozitív. Mozdulj a klímáért akcióhéten optimistán állunk a Föld megmentéséhez.
A hónap dala meghallgatása után, a gyerekek képzeletbeli varázs szemüveget tettek fel, ezen keresztül kerestek szép dolgokat. Lerajzolták az optimista tükörképüket, majd lerajzolták azt, amire vágynak.
Tódi törpe meséje ihletett bennünket a vastag szemüveg, ill. távcső készítésére. Ezen a szemüvegen keresztül néztünk végig a csoportszobán, mi az, ami boldoggá tesz a szobában. Valakinek a mesesarok míg másnak a kis konyha. Az udvarunkon körülnézve azon gondolkodtunk hogyan tehetjük szebbé környezetünket, ahol Artúr süni is jól érezheti magát.Kiskertünkbe virághagymákat és magokat szórtunk,reménykedve hogy kikelnek és szebbé varázsolják az óvodánk környezetét.
Az optimizmus témája mindig egy kicsit nehezebb számomra, mert nehéz megérttetni a gyerekekkel, hogy próbáljanak pozitívan gondolkodni.Az ajánlott technikák közül, a varàzsszemüveg készítés vált be leginkább, azzal a magyarázattal, hogy a varàzsszemüvegen keresztül mindent derűsebben látunk.
Az optimizmus témája mindig egy kicsit nehezebb számomra, mert nehéz megérttetni a gyerekekkel, hogy próbáljanak pozitívan gondolkodni.Az ajánlott technikák közül, a varàzsszemüveg készítés vált be leginkább, azzal a magyarázattal, hogy a varàzsszemüvegen keresztül mindent derűsebben látunk.
Az optimizmus témája mindig egy kicsit nehezebb számomra, mert nehéz megérttetni a gyerekekkel, hogy próbáljanak pozitívan gondolkodni.Az ajánlott technikák közül, a varàzsszemüveg készítés vált be leginkább, azzal a magyarázattal, hogy a varàzsszemüvegen keresztül mindent derűsebben látunk.
MSZC Gépészeti Szakközépiskolája
Az óra azzal kezdődött, hogy tisztáztuk az optimista – pesszimista – realista fogalmakat. A Youtube videó alapján mindenki elvégezte a személyiségtesztet és kiderülhetett, hogy ki melyik kategóriába tartozik. Megbeszéltük, milyen boldogságfokozó hatása van, ha pozitívan tekintünk a körülményeinkre. Az Életmese című vers elolvasásával arra koncentráltunk, hogy a külső körülmények fogadása a mi hozzáállásunkon múlik. A diákok apró történéseket írtak csoportban egy papírra, aminek nem örültek. Majd az volt a feladatuk, hogy minden történést folytassanak ezzel a mondattal: „De sokkal rosszabb is történhetett volna például, ha…”
Közösen megbeszéltük azt a mottót: „Ha citromot kapsz az élettől, készíts belőle limonádét!” Minden diák sorolt egy-egy dolgot, amitől számára jó egy nap. Itt már egy kis átfedés is volt az apró örömök felfedezéséhez.
Mindenki rajzolt a kézfejére egy „optimista-Tattoot”, egy szimbólumot, ami számára az optimizmust jelenti.
Az óra egy másik youtube videó megtekintésével zárult, melynek mondandója: a reménytelen helyzetekben is van új kezdet, származhat abból is valami új, valami jó.