Összedugtuk a fejünket, hogy mivel szokták biztatni magukat a gyerekek, ha nehéz helyzetbe kerülnek. Tanácsokat adtak egymásnak, majd az esernyőre rajzolták a gondolataikat.
Az optimizmus gyakorlása
Herman Ottó Tudásközpont Általános Iskola
Összedugtuk a fejünket, hogy mivel szokták biztatni magukat a gyerekek, ha nehéz helyzetbe kerülnek. Tanácsokat adtak egymásnak, majd az esernyőre rajzolták a gondolataikat.
„Esernyő.”
A foglalkozást Bagdy Emőke „Napimádás” című légző gyakorlat eljátszásával kezdtük.
Ráhangolódásként, Bagdi Bella: „Pozitív gyerek vagyok…”című dalának meghallgatása közben játékos mozdulatokat mutattunk .
Ezután minden gyermek elkészítette a saját „optimista esernyőjét”,amely megvéd bennünket a szomorú,aggódó gondolatoktól.
Zárásként ismét meghallgattuk a hónap dalát és a gyermekek vidáman mozogtak,táncoltak rá.
Csoportom lekesen énekelte Bagdi Bella Pozitv gyermek vagyok dalát. Sajátos koreográfiájukat azonban nem szerették volna, ha rögzítem. Ehhez még időt kell adnom nekik.
Gondosan hajtogatták és színezték az esernyőket. Tudták, hogy ebben az őszi napsütésben az esernyő minden szomorúságtól és gondtól megvédi őket. Ezért készültek vidám színekkel az esernyők. A színek az ő mosolygós arcocskáik.
Az óra elején egy naptárat hoztam a gyerekeknek, amely optimizmusra biztató mondatot, motivációt tartalmazott. Ezt a mondatot választottuk a hónap jelmondatának. Megbeszéltük, hogy mit jelent az optimizmus. Saját életünkből vett példákkal is szemléltettük. Meghallgattuk a hónap dalát. Maros Krisztina: Milyen színű a boldogság? című csendes könyvének segítségével csodálkoztunk rá a boldogság ízére, színeire, illatára. Megmutattam optimista esernyőmet, amely szomorú, esős őszi napokon is felvidít mindenkit. Velünk is ez történt! Mindezekből inspirációt kaptak a nebulók, hogy elkészítsék saját optimista esernyőiket. Az esernyőkre optimista jeleket, képeket pingáltak a gyerekek. Színes, vidám lett tőlük a hónapunk!
Az óra elején egy naptárat hoztam a gyerekeknek, amely optimizmusra biztató mondatot, motivációt tartalmazott. Ezt a mondatot választottuk a hónap jelmondatának. Megbeszéltük, hogy mit jelent az optimizmus. Saját életünkből vett példákkal is szemléltettük. Meghallgattuk a hónap dalát. Maros Krisztina: Milyen színű a boldogság? című csendes könyvének segítségével csodálkoztunk rá a boldogság ízére, színeire, illatára. Megmutattam optimista esernyőmet, amely szomorú, esős őszi napokon is felvidít mindenkit. Velünk is ez történt! Mindezekből inspirációt kaptak a nebulók, hogy elkészítsék saját optimista esernyőiket. Az esernyőkre optimista jeleket, képeket pingáltak a gyerekek. Színes, vidám lett tőlük a hónapunk!
Második hónap témája: Az optimizmus gyakorlása. Ezt a fogalmat egy kicsit nehéz volt a gyerekekkel érzékeltetni.
A téma feldolgozását “A pozitív gyerek vagyok” kezdetű dal meghallgatásával kezdtük. A dalt a hónap folyamán többször is hallgattuk, különböző mozgásformákkal, mozdulatsorokkal kísérve.
A választható feladatok közül az „Optimista esernyőt” készítettük el. A tevékenység közben énekeltünk (Esik az eső…), verset mondtunk (Most az utca…), mondókáztunk (Csepp, csepp, csepereg…). Majd eljátszottuk a „Trópusi eső” játékot. Ez nagyon tetszett a gyerekeknek, ezért többször is kérték a hónap során. Az esernyős célbadobás mindenki számára nagy élmény volt. A téma lezárását a “Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár” relaxációs gyakorlattal fejeztük be.
A mai rohanó világunkban is nagy szüksége van a gyerekeknek a pozitív visszajelzésre. az önbizalom erősítésére. Ez a foglalkozás rávilágított arra is, hogy igénylik is a tanulók ezt a fajta odafigyelést, megerősítést. Így alakíthatják szemléletmódjukat is optimistábbá.
Ebben a hónapban az optimista szemlélet kialakítását erősítettük a gyerekekben. Megbeszéltük, mi is az az optimizmus, hogy nem a problémákat, a nehéz helyzeteket kell tagadni, hanem arra törekedni, hogy a legjobbat hozzuk ki belőle. Az optimizmus gyakorlása közben, sokat visszacsatoltunk a hálához is, sok közös vonást találtunk, hiszen a lényeg, meglássuk, meglássák a helyzetek, dolgok jó oldalát.
„ A boldogság kulcsa: engedni, hogy minden helyzet az legyen, ami, ahelyett, amiről azt gondoljuk hogy lenni kellene.” ( Hale)Nagy felelősségünk nekünk pedagógusoknak, hogy az iskolába bekerülő kisgyermek találkozzon az optimizmus lényegével, és cselekvőképesség érzésével. Célunk volt ebben a hónapban megtanítani a „gyermekeiknek” a rugalmas és valóságon alapuló optimizmus készségét .
A téma bevezetéséhez eső felhőt készítettünk. A felhő is mosolygott, és megbeszéltük az esőt sem szeretik az emberek, pedig lehetne „táncolni” is közben. Aztán beszélgető körben beszélgettünk arról, őket ki tudja jobb kedvre deríteni és hogyan.
Ebben a hónapban a napjainkat a kis hangulat polippal kezdtük, ki hogyan érkezett aznap. Boldogan esetleg szomorúan.
Óvodáskorban és még kisiskolás korban is, az a cél, hogy a gyerekek tartsanak ki, a kihívások során és győzzék le az akadályokat. Ezt a kis „Mézengúzok” megtették, legyőzték az akadályokat és közben félelmeiket is, egy testnevelésórán házi grundbirkózó bajnokságot rendeztünk. Meg küzdöttek egymással és volt olyan kis tanuló aki saját magával is.
Rajzban is megjelenítettük az optimizmust. Egy szomorú eseményt kellett átváltoztatni pozitívvá. Gyönyörű rajzok születtek. Így nemcsak szóban vizuálisan is látták a különbséget a gyerekek.
Feltettük a HAPPY varázsszemüveget és átkereteztük a történeteket. Beláttuk közösen, sokszor csak azon múlnak a dolgok, milyen szemüvegen keresztül nézzünk rájuk.
Pozitív, pozitív gyerek vagyok, bármikor, bármire képes vagyok: hangzott osztálytermükben egész hónapban. Megkapta mindenki a névre szóló szívecskéjét, hiszen JOBB VELÜK A VILÁG!
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekek a segédanyag felhasználásával elkészítették optimista esernyőjüket.