Az optimizmus gyakorlására többféle játékos feladatokat oldottunk meg.
Az vers írásával is megpróbálkoztak a gyerekek és közösen kiválasztottuk, hogy melyiket mondjuk el.
A plakát készítése volt a legnépszerűbb feladat, amit csoportokban dolgozva alkottak meg. Hamarosan érkezik egy új kisfiú az osztályunkba, és már a gyerekek izgatottan várják.
Vidám zenéket hallgattunk, sokat nevettünk, vicceket is meséltünk, és persze sokat tanultunk egymástól is. Köszönjük a sok vidám feladatot!
Az optimizmus gyakorlása
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az optimizmus fontos téma volt az osztályunkban. Az iskolánk másik épületbe költözik, ezért fontos volt, hogy a témát optimista szemlélettel járjuk körül. A gyerekek tele vannak izgalommal és várakozással. Nagyon tetszett nekik a szóra-szó játék. Sokat meséltek egyéni élményeikről is. Az ” Ilyen vidámak is tudunk lenni” tabló készítése sok-sok nevetéssel volt kísérve.
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az optimizmus fontos téma volt az osztályunkban. Az iskolánk másik épületbe költözik, ezért fontos volt, hogy a témát optimista szemlélettel járjuk körül. A gyerekek tele vannak izgalommal és várakozással. Nagyon tetszett nekik a szóra-szó játék. Sokat meséltek egyéni élményeikről is. Az ” Ilyen vidámak is tudunk lenni” tabló készítése sok-sok nevetéssel volt kísérve.
A foglalkozást arcizomgyakorlattal indítottuk. Szomorú Szilárd és Boldog Blanka ( érzelmeket kifejező eszközzel) segítségével érzelemkifejező játékkal megismerkedtünk a boldogság és a szomorúság arckifejezésekkel. A témát bábelőadás segített elmélyíteni és feldolgozni. Tüköjáték során erősítettük önbizalmunkat, felsoroltuk azokat a tulajdonságainkat, melyeket szépnek látunk. Befejezésképp a megismert optimizmus jelét a gyermekek kiszinezhették és varázsszemüvegeiket elkészíthették. Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalára énekeltünk, táncoltunk; mely dal a gyermekek arcára boldogságot varázsolt.
A gyerekek őszi falevelekre írták fel azokat a pozitív tulajdonságokat, amiket ők fontosnak tartanak ahhoz, hogy optimisták és boldogok legyenek.
A fiúk pedig optimista szemüveget készítettek.
Tegnap még nagyon szép idő volt, ezért kimozdultunk a tanteremből, hogy igazából is megtáncoltassuk az arany színben pompázó faleveleket. Az iskolánkhoz közel lévő Dolinka parkba mentünk, ahol kötélhintáztunk, belefeküdtünk az avarba. Kitaláltunk egy jó játékot, ami mindenkinek tetszett. A gyerekek egyesével lefeküdtek, aztán mindenki elmondta, hogy mi a legnagyobb félelme, gátlása. Ezután a többiek betemették őt levelekkel nyaktól lefelé. Majd mindenki feltámadt, de már a félelmeitől, gátlásaitól megszabadulva. Aztán a közeli drótkötél pályán következett a bátorság próba. Egy kisfiú először félt ugyan végigmenni, de társai biztatására és őrangyalai segítségével sikerült neki. A végén úgy belejött, hogy szinte ő nem akarta abbahagyni. Nagyon jól éreztük magunkat, sokat nevettünk,jót játszottunk és pozitív élményekkel feltöltődve, optimistán mentünk vissza az iskolába,
Nagyon fontos, hogy az egyes helyzetekről vagy emberekről hogyan gondolkodunk. Ha pozitívan vélekedünk, akkor jó irányba fordíthatjuk az eseményeket. Ezt a 2.k osztály is nagyon jól tudja.
Kerestünk mindenki életében egy olyan eseményt,történetet amiben meg kellett találni a szépet, a jót, a pozitívat. Megbeszéltük,hogy ő mit tett annak érdekében, hogy pozitívan tudja értékelni az eseményt. A gyerekek lerajzolták ezt a napot és az elkészült rajzokat egy könyvvé összefűztük, amit bármikor bárki fellapozhat, amikor csak szükségét érzi. Ez lett az osztály optimista kézikönyve.
Az optimizmus gyakorlását, a gyerekekkel különböző jóga és relaxációs gyakorlatokkal valósítottuk meg.
A tevékenységnek azt a címet adtuk, hogy: „Éljen a szeretet!”.
A foglalkozás menete:
A „Csuda jó vidámság, öröm és boldogság / Hagyd, hogy rád ragadjon, sokáig maradjon / Táncoljunk, ugráljunk, boldogan mókázzunk / Táncoljunk, ugráljunk, boldogan mókázzunk” (https://www.youtube.com/watch?v=CyDJ7R0yZyM) énekkel hangolódtunk rá a tevékenységre. Ezt követően őszi hangulatot idéztünk elő: gyertyagyújtással, különböző őszi levelek és gesztenyék segítségével.
A következő mozzanatban tértünk rá a relaxációs gyakorlatokra, majd néhány jóga mozdulattal mutattuk be az őszi időjárás jellegzetességeit.
A gyerekek kényelmesen elhelyezkedtek keresztezett lábú ülésben, és az volt a feladatuk, hogy tegyék a kezeiket a térdeikre, csukják be a szemeiket és csak a légzésükre figyeljenek (orron keresztül be és orron keresztül ki), majd imitáltuk, hogyan fújja a szél a fákat ősszel, hogyan hullanak le a falevelek és milyen hangja van az esőnek. A jóga gyakorlatokat a következőképpen zártuk le: a gyerekek a tenyereiket összesimogatták, majd a szívükre helyezték, miközben azt mondták, hogy: „Szeretem magamat!”
A tevékenységet élménymegosztással zártuk: minden gyerek elhelyezett egy-egy mosolygós gesztenyét a gyertya köré és az volt a feladatuk, hogy osszák meg társaikkal, hogyan érezték magukat a gyakorlatok során.
Szeretettel,
a gyerekek és az óvó nénik: Holló Éva Andrea és Sógor Melinda Ágota
Az optimizmus gyakorlását a többi témához hasonlóan beszélgetéssel kezdtük. Tisztáztuk az alapfogalmakat, mi az optimizmus, mi a pesszimizmus. Mindenkinek voltak ezzel kapcsolatban személyes tapasztalatai. A tanulók beszámoltak arról, hogy az optimista vagy a pesszimista hozzáállás hogyan befolyásolta céljaik megvalósulását, kapcsolataik alakulását. Van, aki született optimista, van, aki kevésbé bizakodó. Utóbbiak bizonytalanabbak, kisebb az önbecsülésük. A tanulók a biztató sms-ek megfogalmazását választották a téma feldolgozásának befejezéseként. Íme egy kis válogatás az eredményekből 🙂