Legyünk optimisták!
Már az egész apró gyerekeknél megfigyelhető, hogy milyen gondolkodásmódot tapasztalt eddigi élete során. Ezeket a mindennapi beszélgetések során projektálják felénk. Ez különösen a rossz idő és az udvari játék összefüggésében szokott nap, mint nap előtérbe kerülni. Az optimista szemléletű gyerekek minden mozgásos lehetőségnek örülnek akár a csoportszobában, akár az udvaron történik „ de jó elővesszük és kipróbáljuk…” A pesszimista gondolkodásmódot tanult gyerekek a nehézségeket és a rosszat látják meg, „már megint nem tudunk az udvaron játszani, sétálni menni…” A gyermekek lelki egészségének védelme érdekében is jó, ha minél hamarabb stratégiákat tanulnak a szemléletük formálása érdekében. A hónap ötleteinek segítségével úgy gondolom, hogy az egészen kicsik is megértették, hogy mit takar az optimizmus.
Szívesen mondogatták a mondókát, játszottuk az esőt, vigyáztunk a tócsákra, célba dobáltunk az esernyőbe. Szebbnél szebb optimista esernyők készültek.
Az optimizmus gyakorlása
A Boldogságóra témája: Optimizmus gyakorlása
A foglalkozás címe: „Varázsszemüveg”
Ajánlott életkor: 5-6 év
Osztály / Csoport: Bóbita tündér
Tantárgy / Ismeretkör: Boldogságóra
Fő didaktikai feladatok: Új ismeret átadása, gyakorlás
Tantárgyi / Foglalkozási átjárhatóság: Verselés, mesélés; ének, zene, énekes játékok, gyermektánc
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):
1/ Bagdi Bella, Porf. Dr. Bagdi Emőke, Tabajdi Éva: Boldogságóra, Kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek 3-6 éveseknek
2/ Bagdi Bella, Bezzeg Andrea: Boldogságóra Készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet 3-6 éveseknek
3/ Bagdi Bella: Világomban minden rendben van CD
Az óra / foglalkozás menete
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” körben, zenére
2. Motiváció: Memória játék beszélgetéssel
Pozitív gyerek vagyok – személyiségfejlesztő kártyajáték
3. Foglalkozást kezdő ének:
Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok
4. Mese: Tódi törpe varázsszemüvege
a. Boldog Dóra babát a földre ragasztott fa motívum ágára helyezem, a fa alatt házikó. A gyerekek a fa köré ülnek.
Közös mese hívó vers: „Kerek erdő kalandra hív…”
Mese végén Hipp-hopp, hopp mondóka közös eljátszása.
b. Beszélgető kör a mesével kapcsolatban
– Voltatok már szomorúak?
– Ki segített nektek megnyugodni?
– Mit láttok szépnek?
– Milyen lehet a varázsszemüvegben látott világ?
– Mi az, amin változtatnátok, ha megtehetnétek?
c. Varázsszemüveg kipróbálása
4. Átvezetés:
a. Szomorú Szilárd – Boldog Blanka játék
b. Saját jel elhelyezése a bábok alá, saját érzelmek alapján
5. A téma továbbadása, a foglalkozás lezárása:
Beszélgessetek a családban arról, hogy mire vagy képes és hogy mi mindent tudsz megcsinálni.
Munkafüzet 14.oldal
A Mókus csoportban a gyermekekkel az optimizmus témakörével foglalkoztunk. Megbeszéltuk az optimizmus szó jelentését, összefüggésbe hoztuk bizonyos cselekedtetekkel, játékokkal, hogy a gyermekek számára még érthetőbb legyen.
A gyermekek nagyon élvezték a játékos tevékenykedéseket, beszélgetésket, a hónap során többször felidézték azokat. Több színes alkotást is készítettünk, ami még közelebb hozta ezt a szémát számukra.
A gyerekekkel a hónapban az optimizmus fogalmával, annak fontosságával foglalkoztunk. Különböző oldalairól vizsgáltuk meg a témát. A gyermekek élvezték a játékos tevékenységeket, melyek által az élethez való pozitív hozzáállásukat alakítottuk.
A gyerekek több órán keresztül készítették az optimizmus társasjátékát.
A gyönyörű munkalapon kívül számos kártyát készítettek, melyben tudáspróbákon át, az optimizmust gyakoroltató feladatok szerepelnek.
A gyerekek fantáziájára lett bízva a társasjáték külseje és kivitelezése. Az optimista és pesszimista mezőkhöz tartozó kárytákat is csapatban döntötték el, milyen feladatok, küldetések szerepeljenek rajta.
A fényképek készítése után rögzítettük, így az osztály bármikor elő tudja venni a szünetekben egy kis játékra a saját készítésű társast.
Az októberi hónap témáját, avagy az optimizmust gyakorlását testnevelés órán valósítottuk meg a Fantörpikus5b-vel.
Az órát magával a téma átbeszélésével kezdtük. Megbeszéltük a gyerekekkel az optimizmus, pesszimizmus, realizmus jelentését, illetve megbeszéltük mi jellemző egy pesszimista, realista és egy optimista emberre. Nagyon ügyesek voltak a gyerekek, nagyon jó jellemzőket mondtak.
Ezt követően elmondtam a gyerekeknek, hogy az óra egészén szeretném, ha olyan zenéket mondanának, és olyan zenéket hallgatnánk, ami optimizmussal tölti el őket. Ez jól működött az egész órán, nagyon jó zenéket mondtak, és hallgattunk, illetve jó hangulatot adott az órának, maga a zene.
Ezt követően csoportokat alakítottunk, majd a testnevelés terem melletti aulában lévő, külön padokhoz ültettem le a csoportokat. Előre készítettem ki színeseket, madzagokat, illetve kör alakú papírokat az asztalokhoz. A feladat az volt, hogy készítsenek egy optimizmust sugárzó nyakba akasztható medált a csoport tagjai, mindenki saját magának egyet. A csoporttagok segíthettek egymásnak, illetve megbeszélhették ki mit rajzol, így minden csoporttag különböző típusú medált készített. A medál elkészülte után a gyerekek nyakukba akasztották a medált, s miután megmutatták egymásnak, így folytatták tovább az órát.
Ezt követően úgy melegítettünk be, miközben szólt a zene, hogy eljátszottuk, hogyan indul egy optimista gyermek reggele, az órára érkezésig. Jómagam mondtam és mutattam is a „történetet”, melyet a gyerekeknek utánozniuk kellett. Nagyon élvezték a feladatot a gyerekek, sokat nevettek közbe.
A bemelegítést követően fogójátékot játszottunk. A fogó kapott egy fekete szalagot, mely a pesszimizmust szimbolizálta. Akit a fogó megfogott az „pesszimista lett”, így annak ott ahol megfogták, meg kellett állnia, és ökölbe szorított kézzel, lefelé mutató nagyujjal kellett állnia. A többiek, akiket még nem fogott el a fogó, avagy az „optimistáknak” fel kellett „menteniük” a „pesszimistákat” úgy, hogy felfordították a „pesszimisták” ökölbe szorított lefelé mutató hüvelykujjú kezét, ezzel „optimistává” tették őket, így újra menekülők lettek. A játékot egy percig játszottuk, egy perc után pedig megnéztük kik vannak többen az optimisták vagy a pesszimisták, illetve új fogót választottunk. Tetszett a játék a gyerekeknek és kellően el is fáradtak.
Az óra végén egy szituációs játékot játszottunk el, az óra elején kialakított csoportok mentén. A szituáció a következő volt: Hármast kaptam testnevelésből a bemutatásra. A csoportok felének optimista befejezést kellett kitalálnia, míg a többi csoportnak pesszimista befejezést. Majd ezt kellett eljátszaniuk, utána pedig közösen beszéltük át az adott szituációt a befejezéssel. Nagyon jó kis befejezéseket találtak ki a csoportok, melyek különbözőek voltak csoportonként. Például volt akik azt találták ki optimista befejezésnek, hogy a bemutatás után hazamentek, otthon gyakoroltak, majd optimistán, magabiztosan a javító órán megpróbálták újra bemutatni a bemutatandót, mely a végén ötösre sikerült. Pesszimista befejezésnek pedig volt egy csoport, mely azt a szituációt játszotta el, hogy meg se próbál javítani a javító órán, hisz úgy se sikerül, ezért maradt a hármas jegy. Jó kis feladat volt ez úgy gondolom, hisz ezzel meg lehetett értetni a gyerekekkel, hogy magának a pesszimista/optimista hozzáállásnak milyen hozadékai lehetnek, mennyire befolyásolja az a dolgok kimenetelét.
Összességében úgy vélem, hogy jól telt az óra, jó hangulat volt, tetszettek a feladatok a gyerekeknek, s magát az óra célját is úgy vélem megvalósítottuk. Magukat a feladatokat akár későbbi órákon is némi változtatással fel lehet használni, bele lehet építeni az órákba.
Alkottunk véleményvonalat, játszottunk a Pozitív gyerek vagyok kártyával. Készítettünk az osztályterem falára optimista mondatokat, közben pedig optimista zeneszémokat hallgattunk. (a gyerekek választottak egy-egy zenét)
E hónap témája az optimizmus gyakorlása. A téma feldolgozását beszélgető körrel indítottuk meg, közelebb kerültünk a gyermekekhez, érzelmi világukhoz. Ez segített abban, hogy a gyermekek külső és belső világukban jelenlévő érzelmi jólétüket növeljük. Pozitív orientáció elsajátításához a saját élményt nyújtó gyakorlatok révén járulunk hozzá, a Boldogság órák keretein belül. Készítettünk varázs szemüveget és színes esernyőket. A varázs szemüveg elkészítésének előzményeként megismertettük a gyermekekkel Tódi törpe varázs szemüvegének történetét. Kiszíneztük Tódi törpe házát, megtanultuk mondókáját. Kérdések feltevésével, megválaszolásával közelebb kerültünk a témához. A színes esernyők festése, a színek világa jó kedvre derítette a gyerekeket, hiszen egy színes esernyő a borús napokon is vidámságot nyújt. Bagdi Bella-Pozitív gyerek vagyok című kártyákkal memória játékot játszottunk. A tevékenységet Bagdi Bella-Személyiség fejlesztő gyerekdalaival zártuk. Óvodánk mind két csoportja / Katica, Csiga-biga csoport/ is megvalósította a foglalkozásokat.
E hónap témája az optimizmus gyakorlása. A téma feldolgozását beszélgető körrel indítottuk meg, közelebb kerültünk a gyermekekhez, érzelmi világukhoz. Ez segített abban, hogy a gyermekek külső és belső világukban jelenlévő érzelmi jólétüket növeljük. Pozitív orientáció elsajátításához a saját élményt nyújtó gyakorlatok révén járulunk hozzá, a Boldogság órák keretein belül. Készítettünk varázs szemüveget és színes esernyőket. A varázs szemüveg elkészítésének előzményeként megismertettük a gyermekekkel Tódi törpe varázs szemüvegének történetét. Kiszíneztük Tódi törpe házát, megtanultuk mondókáját. Kérdések feltevésével, megválaszolásával közelebb kerültünk a témához. A színes esernyők festése, a színek világa jó kedvre derítette a gyerekeket, hiszen egy színes esernyő a borús napokon is vidámságot nyújt. Bagdi Bella-Pozitív gyerek vagyok című kártyákkal memória játékot játszottunk. A tevékenységet Bagdi Bella-Személyiség fejlesztő gyerekdalaival zártuk. Óvodánk mind két csoportja / Katica, Csiga-biga csoport/ is megvalósította a foglalkozásokat.
E hónap témája az optimizmus gyakorlása. A téma feldolgozását beszélgető körrel indítottuk meg, közelebb kerültünk a gyermekekhez, érzelmi világukhoz. Ez segített abban, hogy a gyermekek külső és belső világukban jelenlévő érzelmi jólétüket növeljük. Pozitív orientáció elsajátításához a saját élményt nyújtó gyakorlatok révén járulunk hozzá, a Boldogság órák keretein belül. Készítettünk varázs szemüveget és színes esernyőket. A varázs szemüveg elkészítésének előzményeként megismertettük a gyermekekkel Tódi törpe varázs szemüvegének történetét. Kiszíneztük Tódi törpe házát, megtanultuk mondókáját. Kérdések feltevésével, megválaszolásával közelebb kerültünk a témához. A színes esernyők festése, a színek világa jó kedvre derítette a gyerekeket, hiszen egy színes esernyő a borús napokon is vidámságot nyújt. Bagdi Bella-Pozitív gyerek vagyok című kártyákkal memória játékot játszottunk. A tevékenységet Bagdi Bella-Személyiség fejlesztő gyerekdalaival zártuk. Óvodánk mind két csoportja / Katica, Csiga-biga csoport/ is megvalósította a foglalkozásokat.