A hónap folyamán arra törekedtünk, hogy meglássuk a helyzetek, dolgok jó oldalát akkor is, ha az először nagyon kedvezőtlennek tűnik.
A beszélgető kör jó lehetőséget adott arra, hogy a pesszimista gondolatokat átfordítsuk optimistává. A „Varázsgömb”-be tekintés meghozta a kedvüket és boldog felnőtt életet vizionáltak maguknak.
A témához kapcsolódó feladatokat szívesen végezték a gyerekek.
„Örül a nevem” feladat majd egy későbbi témához is kapcsolódik, de úgy ítéltem meg, hogy az örömök észrevétele hozzá segíti a tanulókat a pozitív szemlélet elmélyítésében.
Ahhoz, hogy az optimista szemléletet közvetíteni, átadni tudjuk a gyerekeknek, nekünk, mint Embernek, Pedagógusnak optimistán kell szemlélni az Életet. Mindamellett, hogy a gyerekeknek adunk, mi is folyamatosan fejlődünk.
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus gyakorlása:
Reggel, ahogy megérkeztek a gyerekek közösen elkészítettük az „értékeink tükrét”.
A tevékenységet tízórai után, a játékból kezdeményeztem.
A tevékenységet relaxációval kezdtük: „Meglengetem a karom…” és „Lemegy a nap, lankad a kar…” (Boldogságóra könyv ajánlása alapján). A gyerekeknek nagyon tetszett ez a két gyakorlat.
A relaxáció után meséltem el Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege című meséjét.
Mese után elővettem a saját varázsssemüvegem és elmeséltem egy történetet, ami kellemetlen volt, de megláttam benne jót. (A védőoltásról, ami fájt mikor megkaptam, de az volt benne a jó, hogy nem kaptam el a betegséget.)
Ekkor már éreztem, hogy váltanom kell, mivel a figyelmük elkalandozott, ezért elő vettem „Boldog Blanka” és „Szomorú Szilárd” vidám és szomorú arcokat és eljátszottuk a könyv által ajánlott játékot.
Ez után megbeszéltük, hogy magunkkal szemben is lehetünk pozitívak, belenéztünk az általunk készített tükörbe, ami megmutatja miben ügyes az a gyerek, aki belenéz, majd megosztottuk egymással mit mutat.
A tevékenység végén mindenki elkészítette a saját pozitivitás szemüvegét, amit hazavihetett, majd felragasztották az optimizmus jelét a következő lépcsőfokra.
Forrás: Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva: Boldogságóra (3-6 évesek)
Október hónap témája: Optimizmus és pozitív gondolkodás gyerekekkel
Október hónapban az optimizmus és a pozitív gondolkodás világába vezettük be a gyerekeket, különleges tevékenységekkel és játékos foglalkozásokkal. Célunk az volt, hogy segítsük a gyermekeket abban, hogy felismerjék és értékeljék saját erősségeiket, valamint megértsék, milyen hatással van az életükre, ha pozitívan állnak a kihívásokhoz.
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka – játék az érzelmek megértéséért
Az optimizmus témáját egy interaktív, szerepjátékos feladattal kezdtük, amit a gyerekek nagyon élveztek. A játékban két karakter, Szomorú Szilárd és Boldog Blanka állt a középpontban. A gyerekek néha a „szomorú csapat”, néha pedig a „boldog csapat” tagjai lehettek, így átélhették, milyen érzés egy helyzetet negatívan vagy éppen pozitívan szemlélni.
A gyerekek beleélhették magukat mindkét érzelmi állapotba, ami nemcsak szórakoztató, de tanulságos is volt. Megtapasztalták, hogy a boldog hozzáállás nemcsak a hangulatukat javítja, de az egész csoportot is inspirálja és összekovácsolja. Amikor a „szomorú csapat” szerepében voltak, megértették, hogy a negatív hozzáállás milyen hatással van a saját és társaik érzéseire is. Ez a gyakorlat különösen segítette őket abban, hogy tudatosabban bánjanak az érzelmeikkel, és felismerjék az optimizmus erejét.
A „Az önzetlen fa” című mese és az értékeink fája
A játék után megnéztünk egy rövid mesét, amelynek címe „Az önzetlen fa” volt. A történet középpontjában egy almafa állt, amely nagyon kedvesen bánt egy kisfiúval és mindenét megosztotta vele. A mese inspirált minket arra, hogy elkészítsük a saját „értékeink fáját”, egy nagy, színes almafát. Kartonra festettünk egy fát, majd a fa ágaira különböző pozitív tulajdonságokat írtunk, mint például „segítőkészség,” „bátorság,”. A gyerekek színes papíralmákra (amit ők színeztek ki) írták fel a saját jelüket, majd kiválasztották, melyik ágra szeretnék felragasztani az almájukat.
Ez az aktivitás lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek gondolkodjanak el saját pozitív tulajdonságaikon és azokon a jellemzőiken, amelyek erősségeikké váltak. Az „értékeink fája” végül nemcsak szép dekoráció lett, hanem egy emlékeztető is, amely mindenkit arra bátorít, hogy értékelje és erősítse önmagában ezeket a pozitív jellemvonásokat.
Október hónapban sikerült olyan élményeket nyújtanunk a gyerekeknek, amelyek segítségével közelebb kerülhettek az optimizmushoz és a pozitív gondolkodáshoz. A játékok és a közös munka során megtanulták, hogy minden helyzetnek lehet jó oldala is, és hogy a hozzáállásuk nagyban befolyásolja az élményeiket. Az önismeret és az egymás iránti figyelmesség erősítése révén pedig sikerült mélyebb közösségi élményt is nyújtanunk számukra.
Az optimizmus gyakorlása
Beszélgetőkörben beszélgettünk az optimizmus jelentéséről, hogyan gondolkozik egy optimista.
Mi a pesszimizmus?
A foglalkozást Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatokkal kezdtük.
Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok dal megismertetése
Érzelmi kockával való játék
Tükörjáték
Tódi Törpe varázsszemüvege mese feldolgozása
Varázsszemüveg készítés
A napot a boldogságmondókával nyitottuk meg. Ezt követően napindító relaxációs gyakorlattal folytattuk a napot. Körbeneültünk a szőnyegre és beszélgetőkör keretében dolgoztuk fel a boldogság és a pozitív gondolkodásra való törekvés témakörét. Elmeséltem a gyerekeknek Tódi törpe meséjét. A megértést a mesefigurák megjelenítésével segítettük. Megtanultuk Tódi törpe Szebben látó mondókáját. Elkészítettük a varázsszemüvegeket. A gyerekek nagyon szívesen viselték őket
A napot a boldogságmondókával nyitottuk meg. Ezt követően napindító relaxációs gyakorlattal folytattuk a napot. Körbeneültünk a szőnyegre és beszélgetőkör keretében dolgoztuk fel a boldogság és a pozitív gondolkodásra való törekvés témakörét. Elmeséltem a gyerekeknek Tódi törpe meséjét. A megértést a mesefigurák megjelenítésével segítettük. Megtanultuk Tódi törpe Szebben látó mondókáját. Elkészítettük a varázsszemüvegeket. A gyerekek nagyon szívesen viselték őket
Megbeszéltük mit is jelent az optimizmus szó. Kiket nevezünk optimista embereknek. Miért jó az optimista hozzáállás, és hogyan lehet átfordítani a rosszabb dolgokat pozitívabbá. Játszottunk egy nagyot, mindenféle negatív szituációkban megpróbáltuk meglelni az optimista szemléletet. Nagyon jó ötletek születtek.
Végül mindenki készített magának egy optimista szemüveget, melyen keresztül látja az élet szép oldalát.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A hónap első napját már vidáman kezdtük. A zene világnapja alkalmából ellátogattak hozzánk a Magán Zeneiskola pedagógusai és hangszeres játékkal, hangszerbemutatóval tették örömtelivé a napunkat. A gyerekek örömét tovább fokozta, hogy kipróbálhattak néhány hangszert (furulya, xilofon, dob…).
A hónap többi napját is igyekeztünk megtölteni sok-sok pozitív élménnyel. sétákkal, játszótéri napokkal, mesével, énekekkel a hónap dalával.