Októberi boldogságóránkat zenehallgatással kezdtük. A hónap dalában elhangzott idézeteket a dallam alatt a táblára írtam, ezek alapján kezdtük értelmezni a fogalmat, azaz az optimizmust. A diákoknak nem csengett ismerősen a szó, a mi fiataljainknál fontos a fogalmak körbejárása. Hétköznapi példákkal kapcsoltuk össze, a derűlátással, az örömmel, melyről egy verset is olvastam, ami szintén számos magyarázó idézetet tartalmazott, segítségével kirajzolódott a kép, hogy mit is jelent a hónap üzenete.
Az optimista szemüveg és egy szép idézetes színező díszíti ma boldogság falunkat, melyet a gyerekek készítettek a foglalkozáson. A kézműveskedés alatt lufit fújtam, aminek mosolygós arcot rajzoltam.
Nagyon népszerű volt a grimaszolós játék, amikor meg kellett nevettetni komoly arcot vágó társukat. Alig tudtuk abbahagyni, egyre több lett a vállalkozó játékos. Nagy vidámságban, sok nevetéssel zárult az óránk. 😊
Krafcsik Éva Gabriella gyógypedagógus
Az optimizmus gyakorlása
A gyerekekkel sokat beszélgettünk az optimizmus szó jelentéséről. Megbeszéltük, hogy nagyon fontos az életben a pozitív gondolkodás. Ha valami kellemetlen, vagy szomorú dolog történik velünk, nem szabad elveszíteni a reményt, és bízni kell abban, hogy végül minden jóra fordul.
Az októberi hónapban montázst készítettünk a gyerekekkel. Újságokból, folyóiratokból vidám arcú emberek képét vágtuk ki, gyűjtöttük össze és szívecske formára ragasztottuk fel. Néhány ügyes gyermekkel a csoportból „költőkké” váltunk és az új tanévről két versszakos verset írtunk. Alkotás közben sokat nevettünk és nagyon jól szórakoztunk.
A foglalkozást a Lehullott a falevél, szelek szárnyán útra kél című mozgásutánzó mondókával kezdtük. Majd papírból kivágott színes falevelekkel játszottunk. Feldobtuk a magasba, majd megkerestük a színben és formában ugyanolyanokat párkereső játékkal. Végül felhúztuk az optimista szemüveget és azon keresztül fedeztük fel az őszi természet szépségeit.
Erzsébethelyi Általános Iskola
Ebben a hónapban még erősítettük a hála érzését önmagunkban, és az optimista szemlélet kapott nagy hangsúlyt. Hálaköveket tettünk egy üvegbe, amikor hálásak lehettünk valamiért, majd optimista, vidám emberekről készítettek rajzokat a gyerekek, és gyűjtöttek hozzá képeket is. Ezekből készítettük el a tablónkat. Megpróbáltak optimista verset is írni párban. Néhány egészen jól sikerült.
A búzavirág csoportos gyerekek érdeklődve fogadták az új témát. Izgatottan várták a feladatokat és szívesen rész vettek a foglalkozáson. A gyerekek életkorát tekintve próbáltam a tevékenységet mozgással, játékossággal és barkácsolással gazdagítani. A napunkat relaxációval kezdtük, kifújtunk minden rosszat magunkból. Meghallgatták Tódi törpe meséjét, melyről beszélgettünk kicsit. Megismerték Boldog Blankát és Szomorú Szilárdot. Elkészíthették saját varázs szemüvegüket. A szemüveg segítségével elmesélték egy rossz élményüket, amely később megoldódott. Elkészítettük „értékeik fáját”, hogy tudják meg milyen fontosak mindannyian és mennyire értékesek, tehetségesek. Lezárásként pedig közösen táncoltunk és levezethették feszültségüket. A gyerekek mindnyájan önfeledten táncoltak a végén, miután felléptek a vár következő lépcsőfokára.
Október témaköre: Az optimizmus gyakorlása (okt. 21.)
A 3. órát közös énekléssel kezdtük, majd jött a relaxáció.
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni A szomorú királykisasszony című mese főszereplőjével. Megbeszéltük, hogy hogyan szokták egymást jó kedvre deríteni. Elmondták, hogy ők nem szeretnek rosszkedvű emberek társaságában lenni, mert akkor egy idő után ők is szomorúak lesznek. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz az órán. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a szituációs feladatokat. Az eltérő képességű gyerekek természetesen más-más feladatot kaptak. A tehetséges gyerekek inkább az önálló véleménynyilvánítás terén tudták megcsillantani képességeiket. De a gyengébb képességű gyerekek is kaptak testhezálló feladatot a különböző játékokban. Az egész órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Az óra közben többször felhívtam a figyelmüket arra, hogy kit, hogyan lehetne bevonni a munkába. Úgy láttam, hogy az órám elérte célját, hiszen a diákjaim megértették a történet tanulságát és ezzel kapcsolatban el is mondták véleményüket.
Készítettünk közösen a negyedik órában három vidám napocskát, ahová a gyerekek kis cetlikre felírták, hogy mit sikerült a hónap folyamán sikeresen megoldaniuk és jelek segítségével a pozitív érzéseiket is kinyilvánították.
Az órák után azt vettem észre, hogy gördülékenyebben oldják meg még akár a nehezebb feladatokat is. Kölcsönösen segítették egymást, ami az éppen adódó nehézségek megoldásában is sokat jelentett számukra. Maguktól is képesek voltak a köszönet kifejezésére. Az óráimnak, úgy érzem, hogy pozitív nevelő hatása volt a gyerekek viselkedésére ill. az önértékelésüket sikeresen befolyásolta. Optimistábban álltak hozzá a különböző feladatokhoz. A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam őket a feladatok oldása közben. Még a viselkedészavarral küzdő gyerkőcöm is elfogadóbb, segítőkészebb volt társaival szemben, amiért természetesen nagyon megdicsértem a többiek előtt. Sok jutalomkártyát és ötös érdemjegyet tudtam kiosztani az óra végén.
Meditációval zártuk az órát. Majd elénekeltük Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát. Boldog voltam, mert igazán jó hangulatban teltek az órák.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Téma: Az optimizmus gyakorlása
Foglalkozás címe: Optimizmus, azaz reménykedő realizmus
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Időpont: 2022. 10. 27., 20h
Foglalkozás vezetője: Lőrincz Norbert
A foglalkozás célja volt, hogy kollégistáink képesek legyenek felismerni, hogy az optimizmus szoros kapcsolatban van az önbecsüléssel, saját pszichológiai jólétünkkel, és egészségünkkel.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. A résztvevők első feladata volt meghatározni, mit jelent nekik az optimizmus. Majd pedig azt is meg kellett fogalmazniuk, miért fokozhatja a boldogságot. Mindenki elmondhatta, számára mit jelent az optimizmus és miért fokozhatja a boldogságot. Ezek után beszélgettünk a pesszimizmus jelentéséről, illetve, hogy hogyan gondolkodik egy pesszimista. Tartalmas válaszokat fogalmaztak meg.
Ezt követte egy rövid tanári magyarázat arról, mit jelent valóban az optimizmus szó, miért mondjuk, hogy „reménykedő realista” az optimista emberre, illetve, hogy milyen stratégai szerint gondolkodik az optimista.
Ezek után egy – a foglalkozásvezető által összeállított – feladatlapon dolgoztak a résztvevők. 6 pesszimista mondatot kellett optimista minőségűvé átalakítaniuk.
A harmadik, egyben utolsó feladatként megtudhatták magukról, mennyire optimisták is valójában. (HUNOPTI OPTIMIZMUS TESZT, Forrás: Dr. Köteles Ferenc, ELTE PPK) Ebből a tesztből megtudhatták, milyen az önértékelésük, megküzdési képességük, közvetlen optimizmusuk. Ki is elemeztük, kire, mi a legjellemzőbb.
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó a foglalkozás.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Jó hangulatú, örömteli foglalkozás volt, ahol könnyen megnyíltak a fiúk. Okos gondolatokat osztottak meg egymással és velem.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
A sárguló, vörösödő, barnuló falevelek hangulatos látványt nyújtanak. Az ősz csodálatos tájképet varázsol elénk. A természetben található gyümölcsök, termések (gesztenye, dió, mogyoró) számtalan lehetőséget kínálnak az óvodai mindennapok során. A fák, bokrok, a különböző színekben pompázó levélszőnyeg egyikünk lelkét sem hagyja hidegen.
A séta közben gyűjtött gesztenyékből süniket, pókokat készítettünk. A faleveleket változatos módon használtuk fel. Válogattuk színük, formájuk, nagyságuk szerint. Készítettünk belőlük mandalát.
„Az elefánt ormánya” című mese szereplőit falevelek felragasztásával készítettük el. A mese megismerése után indulhatott a vidám játék. A nagy méretű, középen forgatható „csodakép” segítségével szemléltettük a vándorló elefántot. Nemcsak a kíváncsi kiselefánt történetét,
éltük át, hanem azt is, hogy ha pozitívan vélekedünk, akkor jó irányba fordíthatjuk az eseményeket.