Optimista vs pesszimista. Párokban dolgoztuk fel ezt a témakört, szembe állítva a kétségeket a pozitív gondolkodással.
Az optimizmus gyakorlása
Boldogságóra-október
1.Labdát dobtam mindenkinek egyesével: Mit jelent a számodra az optimizmus?
Érdekes válaszokat kaptam: nem pesszimizmus, én, aki az vagyok, siker, most, öröm, optimizmus, szép emlékek, öröm-öröm, az életem.
2. Két tanuló a táblánál dolgozott, szavakat gyűjtöttek az optimizmussal kapcsolatban. Egy idő után amőbáztak, de teljes beleéléssel, ebbe nem lehetett beleszólni. Tetszett a lelkesedésük.
3. Pár tanuló kártyákhoz keresett feladatokat.
50 db kártyát a tanulókkal készítettünk, nem az osztályommal, hanem a 9.c, 10. a és 12.a osztályokkal. de ez az osztály talált ki hozzá feladatokat.
Az alábbi mondatokhoz készültek rajzos kártyák:
1. Szép családom van
2. Boldog vagyok
3. Szeretem a természetet
4. Elmúlik
5. Szeretve vagyok
6. Csakazért is sikerül
7. A barátaim szeretnek
8. Szeretek tanulni
9. Biztonságban vagyok
10. Az élet szép
11. Kiegyensúlyozott vagyok
12. Most ez van. elfogadom
13. Meg tudom csinálni
14. Hiszek magamban
15. Középpontomban vagyok
16. Tanulni jó
17. Kívül-belül süt a nap
18. Szeretem az esőt
19. Szép vagyok
20. Tele vagyok energiával
21. Képes vagyok rá
22. Bátor vagyok
23. Én, én vagyok
24. Megérdemlem az ötöst
25. Szeretem a családomat
26. Megérdemlem a teljes életet
27. Mindjárt péntek, kezdődik a hétvége és mehetünk haza
28. Szeretem magam
29. Megtartom a határaim
30. Csodálatos vagyok!
31. Mindenki fontos ember
32. Van igazi otthonom
33. Fontos vagyok
34. Fény vagyok
35. Szeretnek nagyon az ismerőseim
36. Az erdő megnyugtat
37. Belélegzem a friss mátrafüredi levegőt
38. Befogadó vagyok
39. Határozott vagyok
40. Én-én vagyok, ő-ő. te-te. Elfogadlak.
41. Megérdemlem a nyári szünetet
42. Motivált vagyok
43. Értékes vagyok
44. Apa, anya szeret engem
45. Szeretem az osztálytársaimat
46. Bízok a világban
47. Várnak haza
48. Békében vagyok az élettel
49. Megvalósítom az álmaim
50. Befogadom a nehéz matematikát
51. Mátrafüreden lenni megnyugtató
Feladatok a kártyákhoz:
1..Húzz egyet, amire szükséged van a mai naphoz!
2. Válassz ki egyet, amelyik megszólít!
3. Húzz egyet, az élet mely területéhez kell ez neked?
4. Húzzál egyet a társadnak! És add át neki!
5. Húzzál egyet a társadnak, miben kell fejlődnie neki? Mondd is meg! És ez mennyire igaz rád?
Egy tanuló kihúzta a Megérdemlem az ötös kártyát és ezt többen úgy olvasták, hogy megérdemlem az ötöst.
4. A varga c. mesét kapták, ahol a főszereplő minden este mulatozik. Elmegy hozzá a király és másnaptól betiltatja a varga szakmát, de a varga keres magának más munkát. Erre a király behívja katonának, ekkor is mulatott a varga, eladja az arany gombjait a ruháról és a kardját is. A király utasításba adta a vargának, h vágja le egy bűnöző fejét. Mire ő:” drága kardom változz fakarddá, ha ez az ember ártatlan”, és előkapta a fakardját. A király megengedte neki a mulatozó életmódját ezek után.
3 tanuló megmintázta gyurmával azt az érzést, ami a mese során keletkezett benne: varázsbot, életlen fakard és szív formák keletkeztek. Örömmel csinálták, jómagam kaptam egy gondosan megcsinált Haloween tököt.
Jó hangulatú óra volt. Mindenki jókedvűen hagyta el a termet.
Boldogságóra-október
1.Labdát dobtam mindenkinek egyesével: Mit jelent a számodra az optimizmus?
Érdekes válaszokat kaptam: nem pesszimizmus, én, aki az vagyok, siker, most, öröm, optimizmus, szép emlékek, öröm-öröm, az életem.
2. Két tanuló a táblánál dolgozott, szavakat gyűjtöttek az optimizmussal kapcsolatban. Egy idő után amőbáztak, de teljes beleéléssel, ebbe nem lehetett beleszólni. Tetszett a lelkesedésük.
3. Pár tanuló kártyákhoz keresett feladatokat.
50 db kártyát a tanulókkal készítettünk, nem az osztályommal, hanem a 9.c, 10. a és 12.a osztályokkal. de ez az osztály talált ki hozzá feladatokat.
Az alábbi mondatokhoz készültek rajzos kártyák:
1. Szép családom van
2. Boldog vagyok
3. Szeretem a természetet
4. Elmúlik
5. Szeretve vagyok
6. Csakazért is sikerül
7. A barátaim szeretnek
8. Szeretek tanulni
9. Biztonságban vagyok
10. Az élet szép
11. Kiegyensúlyozott vagyok
12. Most ez van. elfogadom
13. Meg tudom csinálni
14. Hiszek magamban
15. Középpontomban vagyok
16. Tanulni jó
17. Kívül-belül süt a nap
18. Szeretem az esőt
19. Szép vagyok
20. Tele vagyok energiával
21. Képes vagyok rá
22. Bátor vagyok
23. Én, én vagyok
24. Megérdemlem az ötöst
25. Szeretem a családomat
26. Megérdemlem a teljes életet
27. Mindjárt péntek, kezdődik a hétvége és mehetünk haza
28. Szeretem magam
29. Megtartom a határaim
30. Csodálatos vagyok!
31. Mindenki fontos ember
32. Van igazi otthonom
33. Fontos vagyok
34. Fény vagyok
35. Szeretnek nagyon az ismerőseim
36. Az erdő megnyugtat
37. Belélegzem a friss mátrafüredi levegőt
38. Befogadó vagyok
39. Határozott vagyok
40. Én-én vagyok, ő-ő. te-te. Elfogadlak.
41. Megérdemlem a nyári szünetet
42. Motivált vagyok
43. Értékes vagyok
44. Apa, anya szeret engem
45. Szeretem az osztálytársaimat
46. Bízok a világban
47. Várnak haza
48. Békében vagyok az élettel
49. Megvalósítom az álmaim
50. Befogadom a nehéz matematikát
51. Mátrafüreden lenni megnyugtató
Feladatok a kártyákhoz:
1..Húzz egyet, amire szükséged van a mai naphoz!
2. Válassz ki egyet, amelyik megszólít!
3. Húzz egyet, az élet mely területéhez kell ez neked?
4. Húzzál egyet a társadnak! És add át neki!
5. Húzzál egyet a társadnak, miben kell fejlődnie neki? Mondd is meg! És ez mennyire igaz rád?
Egy tanuló kihúzta a Megérdemlem az ötös kártyát és ezt többen úgy olvasták, hogy megérdemlem az ötöst.
4. A varga c. mesét kapták, ahol a főszereplő minden este mulatozik. Elmegy hozzá a király és másnaptól betiltatja a varga szakmát, de a varga keres magának más munkát. Erre a király behívja katonának, ekkor is mulatott a varga, eladja az arany gombjait a ruháról és a kardját is. A király utasításba adta a vargának, h vágja le egy bűnöző fejét. Mire ő:” drága kardom változz fakarddá, ha ez az ember ártatlan”, és előkapta a fakardját. A király megengedte neki a mulatozó életmódját ezek után.
3 tanuló megmintázta gyurmával azt az érzést, ami a mese során keletkezett benne: varázsbot, életlen fakard és szív formák keletkeztek. Örömmel csinálták, jómagam kaptam egy gondosan megcsinált Haloween tököt.
Jó hangulatú óra volt. Mindenki jókedvűen hagyta el a termet.
A 4. osztályosok által alkotott versike az előttük álló tanévről az optimista nézőpont jegyében.
Október 12-én a 6.osztállyal az osztályfőnöki órán A szomorú királykisasszony meséjét olvastam el a tanulóimnak. A történet után arról beszélgettünk, hogy miért fontos vidámnak, pozitívnak lenni. Innen jutottunk el az optimizmus fogalmáig és próbáltuk meghatározni mit is jelent ez. A mindenben a jót látni, vidáman állni az élethez jutott eszébe a tanulóknak. Ezután elhatároztuk, hogy ennek az órának írásos emléket állítunk. Leírtuk, hogy optimálisan milyennek képzeljük el az életünket 10 év múlva. Csak a pozitív célokat írtuk le. Megcímezte mindenki magának a fogalmazást. Reméljük majd az osztálytalálkozókon olvasva, minden jó valóra válik belőle.
Foglalkozást vezető: Németh Noémi
Foglalkozás címe: „Őszi hangulat kicsit másképp”
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok: Új mondóka megismertetése (fújja szél a fákat…”), a hozzá kapcsolódó mozdulatsor bemutatása, gyakorlása. Új mese bábozása a gyermekek számára: „Vlagyimir Szutyejev: Az alma” Új ének: Bagdi Bella: Hálával megismerése, játéka invitálás a dallal. Ismert mozgásformák felelevenítése (taps, combütés), téralakítás megvalósítása (kör)
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet 3-6 éveseknek (Imi Print Nyomda, Nyíregyháza)
Vlagyimir Szutyejev Vidám mesék huszonharmadik kiadás, Hungarian edition Móra Könyvkiadó, 1976,2019
Bagdi Bella: Hálával c. dalának meghallgatásával játékra hívtam a gyermekeket, a szőnyegen.
Ezt követően berendeztem a gyermekek számára a szőnyegre helyezett asztalt, melynek fő eleme (őszi fa) ismerős volt, hiszen az elmúlt boldogságóra keretében elkészített hálafa volt. Esztétikus környezetet teremtettem az előző napokban közösen gyűjtögetett őszi termésekkel az asztal körül, a háttérbe pedig elhelyeztem a bábokat. Az asztal sarkára egy alma került.
Miután a bábozáshoz szükséges feltételeket megteremtettem, kérdéssel fordultam a gyermekek felé. „Milyen évszakot mutatok nektek az asztalon?” Megbeszéltük az ősz jellemzőit (színes falevelek, termések, évszak jellemző időjárását, egy mondókával érzékeltük a szelet. Mozdulatokkal, különböző eszközökkel (ceruza, papír taps, padló ütögetése…) érzékeltettük az esőt, dió koppanását, szél zúgását, avar hangját.
Ezt követően bemutattam a mesét bábokkal, mely nagy hatást gyakorolt a gyermekekre. Ők is eljátszották.
Megbeszéltük, hogyan végződhetett volna a történet szomorúan. Vajon vidám vége lett-e a mesének?
Bemutattam a mosolygós, valamint szomorú bábokat, melyekkel játszottunk. Két csoportra oszlottunk. Egyik a mosolygós, optimista csoport, a másik a szomorú csoport. A vidám, mosolygos csoport tagjainak párjaikat meg kellett nevettetnie, csupán mimikával és mozgással. Az a pár győzött, ahol nem nevette el magát a szomorú társ.
Megbeszéltük közösen, hogy mi igazából vidámak szeretünk lenni, szeretünk mosolyogni.
Az asztal sarkán lévő almával érzékeltettük az egész, fél, negyed fogalmát (feldarabolással).
Végül elkészítettük az optimista szemüvegünket.
Szombathelyi Bercsényi Miklós Általános Iskola
A gyerekekkel beszélgetőkört alkottunk.Megbeszéltük az optimista szó jelentését,illetve hogy miért fontos az életben,hogy minden helyzetben optimisták tudjunk maradni.Képeket, fotókat,cikkeket kerestünk, illetve a gyerekek saját rajzokat is készítettek a montázs plakáthoz.
Szombathelyi Bercsényi Miklós Általános Iskola
A gyerekekkel beszélgetőkört alkottunk.Megbeszéltük az optimista szó jelentését,illetve hogy miért fontos az életben,hogy minden helyzetben optimisták tudjunk maradni.Képeket, fotókat,cikkeket kerestünk, illetve a gyerekek saját rajzokat is készítettek a montázs plakáthoz.