Olyan képet kellett rajzolni, amin valami olyan történt, ami nekik nem esett jól, rossz volt. A másik képre azt, hogy mi lett volna jó. A varázstükör megmutatja, hogy milyen lenne a jó történet.
hajó-nem volt korlát, nem volt biztonságban, félt—–olyan hajó, ahol van korlát
focizás, Apa gólt akart rúgni, de a fejét találta el——jó képen gólöröm
apa kivágta a szilvafát,amit nagyon sajnált—–jó képen szilvafa, tele gyümölccsel…
Az optimizmus gyakorlása
Szolnoki Fiumei Úti Általános Iskola
Mindenki elmondta saját belső tulajdonságait. Majd társaik kiegészíthették. Egy lapra rajzoltak egy fát ágakkal és levelekkel, melyekbe beleírták tulajdonságaikat.
2. boldogságóra a 4. b osztályban, ahol az optimizmus gyakorlásához, szemléltetés is készült.
Optimizmus gyakorlása – október
– Téma bevezetése, relaxáció: „Hervad a virágom, éled a virágom”, Szomorú Szilárd, Boldog Blanka játék.
– Gyerekdal: „Pozitív gyerek vagyok”
– Téma feldolgozása: beszélgetőkör, Bohócos bábjáték, tükörjáték
– Téma lezárása: az optimizmus jelének színezése
– Téma továbbadása: mf 14. oldalán található „Ezt is tudom már” feladatlap oldása a szülőkkel közösen.
Reflexió: A gyermekek utánzás útján végezték a relaxációs gyakorlatot. Nagyon tetszett nekik a Szomorú Szilárd, Boldog Blanka játék és a gyermekdal. Nagyokat nevettek, igazán jó hangulat volt a foglalkozás ideje alatt. A bábjátékot figyelemmel kísérték, ezért többször is eljátszottam nekik a hónapban. A feladatlapok oldása a szülőkkel közös, otthoni feladat volt. A gyermekek igyekezetét és munkáját apró ajándékokkal és sok dicsérettel értékeltem.
A hónap boldogság órája az optimista gondolkodásmód gyakorlásáról szólt. Célunk az volt, hogy a gyermekek minden feladathoz úgy álljanak hozzá, hogy reálisan értékelni tudják képességeiket, a feladatok megvalósítását illetően.
A foglalkozást kezdő relaxációval indítottuk „Mozogj a tükrömben”. Előszőr egyénileg az óvodapedagógust, majd páros munkában egymást kellett leutánozniuk. A ráhangolódás után értelmeztük az optimista, pesszimista és realista szavak jelentését, példákat kerestünk rájuk a minden napi életünkből. Bevezetésre került a boldog és szomorú smilek használata, aminek segítségével a gyermekek most már minden reggel elmesélhetik, hogy miért boldogok vagy éppen szomorúak. Ezután tükör segítségével önmagukat kellett a gyerekeknek lerajzolniuk. A téma feldolgozása Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege segítségével valósult meg. A foglalkozást tánccal zártuk. Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie zenéjére közös táncot tanultunk be.
Az optimizmus gyakorlásaként először tisztáztuk a fogalmat. Ezután olyan feladatokat, tevékenységeket leltároztunk, amiket nem szeretünk végezni, ám ezeket megpróbáltuk pozitív tartalmakkal megtölteni, hátha így megszeretjük azokat.
A tanulók táblázatot készítettek, amelynek egyik részébe a tevékenységeket, másik felébe pedig az ehhez talált pozitív tartalmakat írták.
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka csapat játékkal vezetttük be az optimizmus témàját. A kicsik ezt a két èrzelmet könnyen ki tudják fejezni és fel tudják ismerni.
Elutaztunk a varázsmezőre, ahol Tódi törpe szemüvegén keresztül megláttuk a mindennapok csodaszèp dolgait.
Továbbfolytatva a szeptemberi hála-szemléletet a hála füzet hátoldalán elkezdtünk gyűjteni olyan apróságokat, ami okot ad nekünk a mindennapi optimizmusra.
Azóta is ha bármi nehézség adódik, összeülünk és keresünk 3 olyan érvet, ami „hatástalanítja” az adott rossz dolgot.
Pl. Egy kislány nem mert énekelni a többiek előtt. Leültünk megbeszélni az okokat: mitől fél, van-e tényleg félnivalója, miért jó, ha az emberek énekelnek, mi mindent „nyer”, ha legyőzi ezt a félelmét. Óra végére ő maga jelentkezett, hogy akkor most szeretné megpróbálni. Igaz halkan, de azóta is énekel…
Én pedig büszke vagyok Rá is és az osztályra is.
Optimista szemüveg
Az optimista szemüvegen keresztül való látás segíthet abban, hogy az élet pozitív oldalait lássuk, és ezáltal boldogabbak legyünk. Ez különösen fontos lehet azok számára, akik tanulásban akadályozottak, mert az optimista hozzáállás nekik is segíthet megtalálni a megoldásokat és áthidalni az akadályokat.
A boldogságóra programnak a célja, hogy segítse az gyermekeket abban, hogy boldogabbak legyenek és jobban tudják kezelni az élet kihívásait. Ez különösen fontos lehet az 8-20 évesek vegyes kollégiumi csoportjában, akiknek a fiatal kor, a kollégiumi élet és a képességeik sokrétűsége nagyobb kihívást jelenthet.
Az optimista szemüvegen keresztül való látás és a boldogságóra program segíthet abban, hogy a gyermekek pozitívabban álljanak hozzá az élethez és jobban tudják kezelni a nehézségeket. Továbbá segíthet abban, hogy a diákok ne csak az akadályokat, hanem azokat a lehetőségeket is észrevegyék, amiket azok magukban hordoznak. Ezáltal motiváltabbak lehetnek és nagyobb valószínűséggel érik el a céljaikat.
Ez azáltal érhető el, hogy megtanítjuk az gyermekeket a pozitív gondolkodásra, az értékes dolgokra való koncentrálásra és az élet kihívásainak pozitív oldalainak felfedezésére.
Az ilyen program segíthet az 8-20 évesek vegyes kollégiumi csoportjában abban, hogy jobban megbirkózzanak az iskolai stresszel, a baráti kapcsolatokkal és a szülői nyomással.