Boldogságtükörbe pillantva készültek el a vidám portrék.
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus sok kisgyermekből hiányzik. Vannak, akik képesek mindent pozitívan látni, de vannak gyerekek, akik mindent sötéten látnak, nekem ez úgy sem fog sikerülni felkiáltással kezdenek bele a feladatokba. Ennek enyhítésére született meg az ötlet, hogy rajz óra keretében meghallgassuk az Optimista kis béka meséjét, és meg is fessük magunknak, mintha mi magunk lennénk azok. A téma további boncolgatásához kitettem egy kedves kis könyvet egy mókusról, amit a gyerekek kikölcsönözhettek tőlem. Címe: Derű vagy ború? A mesekönyv az optimista hozzáállás kialakulását segíti elő a gyerekben. A kis mókust egy napközis foglalkozás keretében el is készítettük.
Október az optimizmus gyakorlásának hónapja a Boldogságóra programban. „Mozogj a tükrömben” páros gyakorlattal kezdtük az órát, majd elénekeltük a hónap dalát.
A korábbi években tanultak felelevenítésével a gyerekek meg tudták fogalmazni, hogy mi a különbség az optimista és a pesszimista ember között. Kérésemre a tanulók gyűjtöttek a világhálón olyan képeket, melyek optimizmust sugároznak. Megnéztük, elemeztük a fotókat, közösen kiválasztottunk néhányat, melyek felhasználásával plakátot készítettünk.
Az órát meditációval zártuk, majd elhelyeztük az osztályteremben az optimizmust sugárzó plakátunkat. Reméljük, ez az optimizmus végig kísér minket az egész tanévben.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A felső tagozatosok mindig kiállnak a jó ügyek mellett, így a rákgyógyításért szervezett futáson is lelkesen vettek részt az optimizmus jegyében.
Egy napsütéses őszi délelőtt során nagytakarítást tartottunk az udvaron, így hatalmas levélkupacok készültek. A gyerekek örömmel vetették bele magukat és levél-angyalkáztak.
Ez a téma kicsit nehezebb volt a csoportunk számára. A hónap során sokszor elhangzott az a mondat, hogy nem baj, hanem sikerül, de próbálkozom és sikerülni fog!, figyeltünk a pozitív személyre szabott dicséretekre és a pozitív énkép kialakítására. Az egyik testnevelés foglalkozás után minden gyermek lefesthette magát, miután sikerült megcsinálni a játékokat.
„Nem minden optimista tud jól mesélni, de szinte minden inspiráló történetmesélő optimista.”
Optimizmus
3-6 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Oktatási segédanyag alapján egyéni és csoport munka Trópusi eső.
Üljetek körbe és a pedagógus irányításával különböző kézmozdulatokat bemutatva utánozzátok és adjátok körbe az eső hangját. Kezetek és lábatok egyaránt vegyen részt a szemerkélő esőtől, a zuhogó, mennydörgő esőn át annak lecsendesüléséig. Például: teljes csendből induljatok. 1. mozdulat: tenyerek összesimítása 2. halk csapkodás a csuklón 3. taps 4. taps és dobogás együtt (erős zápor, innen visszafelé lépkedünk) 5. taps 6. gyengéd csapkodás a csuklón 7. tenyerek összesimítása 8. teljes csend.
5’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv alapján beszélgetés Szerintetek mit jelent az optimizmus?
Kinek mi jut erről eszébe?
20’ A téma feldolgozása Oktatási segédanyag alapján csoportmunka Optimista esernyő
Készítsük el esernyőnket! Az optimizmus olyan, mint az esernyő. Megvéd bennünket a szomorú, aggódó gondolatoktól. „Álljunk be” alá! 🙂
Bagdi Bella CD zenehallgatás Bagdi Bella CD szól a foglalkozás közben
2’ A téma lezárása Oktatási segédanyag alapján páros munka Táncoljatok együtt a Zivatar lánnyal! Alma együttes: Zivatar lány!
Optimizmus
3-6 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Oktatási segédanyag alapján egyéni és csoport munka Trópusi eső.
Üljetek körbe és a pedagógus irányításával különböző kézmozdulatokat bemutatva utánozzátok és adjátok körbe az eső hangját. Kezetek és lábatok egyaránt vegyen részt a szemerkélő esőtől, a zuhogó, mennydörgő esőn át annak lecsendesüléséig. Például: teljes csendből induljatok. 1. mozdulat: tenyerek összesimítása 2. halk csapkodás a csuklón 3. taps 4. taps és dobogás együtt (erős zápor, innen visszafelé lépkedünk) 5. taps 6. gyengéd csapkodás a csuklón 7. tenyerek összesimítása 8. teljes csend.
5’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv alapján beszélgetés Szerintetek mit jelent az optimizmus?
Kinek mi jut erről eszébe?
20’ A téma feldolgozása Oktatási segédanyag alapján csoportmunka Optimista esernyő
Készítsük el esernyőnket! Az optimizmus olyan, mint az esernyő. Megvéd bennünket a szomorú, aggódó gondolatoktól. „Álljunk be” alá! 🙂
Bagdi Bella CD zenehallgatás Bagdi Bella CD szól a foglalkozás közben
2’ A téma lezárása Oktatási segédanyag alapján páros munka Táncoljatok együtt a Zivatar lánnyal! Alma együttes: Zivatar lány!
A tevékenységet relaxációs gyakorlattal kezdtem. Az Égig érő fa vagyok…..majd eljátszottuk a Szomorú Szilárd és a Boldog Blanka hangulatjátékot. A gyerekek egymással szemben álltak, felvették azt a hangulatot, amit mutattam nekik és a boldog csapat felvidította a szomorú csapatot.
A téma feldolgozása mesével folytatódott a Tódi Törpe Varázsszemüvege címmel.
Beszlgettünk a mese meghallgatása után mit is jelent az optimista és mit is jelent a pesszimista szó és milyen az ember hangulata mindkét esetben.
Belenéztünk egy varázstükörbe, a gyerekeknek azt az arckifejezést kellett benne mutatni, amit éreztek a foglalkozás közben.
Végül pedig mindenki lerajzolta magát, épp úgy amilyen hangulata volt aznap.
Szerencsére nagyon sok boldog mosolygós gyermeket láthattunk a rajzokon.