Gyűjtöttünk különböző újságokból olyan embereket, akikre öröm ránézni és sugárzik róluk a boldogság. Ezeket a képeket egy boldogságot sugárzó smile formában ragasztottuk fel, hogy ha ránézünk, mi is sokat mosolyogjunk.
Az optimizmus gyakorlása
Taszári Körzeti Általános Iskola
Az optimizmus gyakorlása nagyon hálás téma. Jó megfigyelni, ahogyan a gyerekek abban fejlődnek, hogy a rossz dolgokban meglássák a jó. A vers megírása sok vidám pillanatot szerzett az osztálynak, szívesen vettek benne részt a gyerekek.
Az optimizmus hónapjában a gyerekekkel körbejártuk a témát. Beszélgettünk a pozitív gondolkodás jótékony hatásairól, hogy mit lehet azért tenni, hogy a hétköznapokban is odafigyeljünk gondolatainkra. Személyes példákat is hoztak a tanulók. Az egyik fiú éppen egy tanítási órán hívta fel társai figyelmét arra, hogy felelés vagy dolgozat előtt is gondolkodjunk pozitívan és optimista szemlélettel álljunk hozzá egy-egy számonkéréshez, mert így nagyobb eséllyel szerezhetünk jó jegyet. Így ennek megfelelően a felelés előtt a gyerekek pozitív töltetű mondatokat mantráztak, ezzel is elősegítve pozitív szemléletüket. Az optimista októbert egy jó hangulatú fotózással zártuk, ahol a gyerekek az általuk színezett és feldíszített képkeretek mögé bújva elkészítették a fényképeiket.
Iskolánk és gyermekeink számára nagyon fontos a boldog légkör megteremtése. Ezért körüljártuk a témát és megbeszéltük, hogy mi mindennel tudunk örömet, boldogságot szerezni egy másik embernek. Nagyon jól megértették, hogy ezek a dolgok nem mindig pénzbe kerülnek. Ehhez a szemlélethez nagyon fontos az optimista gondolkodás, az egymásra való figyelem és a segítőkészség.
Zajzoni Rab István Középiskola
Szorgalmasan gyűjtöttük a mosolygó arcokat bemutató képeket, majd három csoportban készítettük el a kiirt feladatot. Szívesen tanultuk meg és énekeljük a hónap dalát.
Az optimizmus hónapját is a közös céljaink megbeszélésével kezdtük. Sok programunk volt, amelynek kiemelt célja volt, hogy vegyék észre a gyerekek a szépet, a jót a mindennapokban. A téma feldolgozásban segítségünkre volt Boldog Dóra és Szomorú Szilárd is. A „Pozitív gyerek vagyok” dal meghallgatása indította a napjainkat. Majd szinte minden napra egy – egy olyan esemény, amely erősítette bennünk az optimista látásmódot. A nagycsoportos korú gyerekekkel piacra utaztunk. A megvásárolt gyümölcsökkel örömet szereztünk az óvodában ránk várakozó kicsiknek is, illetve egészséges életmódra nevelés keretében befőttet készítettünk, illetve almás süteményt is készítettünk. Az elefánt ormánya mese nagyon tetszett a gyerekeknek. Ugyanígy Tódi törpe szemüvege is, bár erre a történetre már emlékeztek a nagyobb gyerekek. Jó volt feleleveníteni a tavalyi emlékeket. Az őszi udvar rendezésében, a levélgyűjtésben részt vettünk, így tudott mindenki levélangyallá változni. A gesztenyéket szorgalmasan gyűjtötték a gyerekek, annak reményében, hogy ebből valami érdekeset fogunk csinálni. A gesztenye futam játék nagyon sok képességet fejlesztette a gyerekeknek, többek között a kitartásukat, a figyelmüket, a koncentrációs képességüket, a gyorsaságot, a kudarctűrő képességüket. Mindig szurkoltak egymásnak és a sok játék gyakorlása során egyre többen képesek voltak elviselni a kudarcot, ha nem nyertek. Ezt mindig pozitívvá alakítottuk át. Közösségépítő programunk volt hónap végén a tök faragás. Bevontuk a szülőket is, kiállítást rendeztünk a szülők által beküldött alkotásokból, melyet a gyerekek zsűriztek, kis korongok elhelyezésével szavaztak meg. Erre a hónapra kitűzött céljainkat maximálisan teljesítettük, köszönhetően az optimista látásmódunknak!
Optimizmus
Az októberi boldogságórát tánccal kezdtük. A tanulók által választott dallal megalapoztuk az óra jó hangulatát. A rímjáték nem volt könnyű feladat számukra, de segítséggel megbirkóztak vele, és jókat nevettek a próbálkozások alatt. Ezt követően meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát. A Montázs-plakát feladat előkészítését már korábban elkezdtük az újságok begyűjtésével, majd a képek keresésével és vágásával. A képek sorba rendezésénél az árnyalatnyi különbségek felfedezésében egymást segítették tanulóim. Ezután következett a képek felragasztása, melyben mindenki részt vett képességei szerint. Az órát a hónap dalának ismételt meghallgatásával zártuk, mely nagyon jó hangulatban telt.
A gyerekkel beszélgettünk az optimizmusról és a boldogságról. Megkérdeztem őket, hogy mi okoz nekik boldogságot. Végül arra jutottunk, hogy a mozgás nagyon fontos és az állatokkal való jó kapcsolatuk, az állatok jó léte. Ebben a 2 témában készítettünk 1-1 tablót, amit a gyerekekkel együtt fényképeztem le. Ezeket mellékelem.
A gyerekekkel az optimizmus téma kört az őszi termések segítségével dolgoztuk fel.
1.nap a gyerekekkel megismerkedtünk, átismételtük az őszi termések jellemzőit, megtapogatták, megérzékelhették felszìnüket,megbeszéltük mire lehet használni őket, hol teremnek, ki eheti meg őket. Majd matematikai sormintákat tettem ki nekik, amelyekben helyet cseréltek a termések.
2.nap a gyerekekkel beszélgettünk az optimizmus fogalmáról. Átismételtük amit már ismertek a tèmáról. Majd az általam laminált fejlesztőlapokat termésekből körbe rakták. Gyakorolva a vonalvezetést, finommotorikai képességeiket ,koncentrációs képességüket fejlesztve.
A gyermekekkel közben együtt beszélgettünk arról milyen az amikor valaki képes jól gondolkodni.
Valamint mindenki elkészítette a saját ingecskéjét. A gyermekek itt a saját személyiségüket kelthették életre. Választhattak a kedvenc szìnüknek megfelelő ingecskét, kedvenc étel,állat és játék közül. Gombokkal dìszìthették. És mindenki mondott magáról egy pozitív optimista gondolatot, amit a segítségünkkel ráírtunk a szívecskéjükre a pólójukon. Fejlesztve az énképüket és önbizalmukat ezáltal.
3. napon a gyerekek már önállóan rakták termésekkel a laminált formákat( lóhere,virág, ölelkező macik,szivek,mosolygósfejek,napocska). Majd elkészítették önmaguk boldog alakját gesztenye figurákból. Maguk rajzolták meg a boldog arcukat is. Mindenki készített egy sünit is. A gyerekek nagy örömmel játszottak a figurákkal, majd a szüleiknek délután elmesélték, hogy ezek ők, amikor boldogok.
4.napon a gyerekekkel kitöltöttük reggel a Képes vagyok színezőt és alulra mindenki lerajzolta magát, amibe ő a legjobb.
Majd tízórai után elutaztunk a varázstávcsövünk segítségével Boldogság-hegyre. Ahol szörnyeket, tündéreket , sárkányokat láttunk. A varázstávcsövünk segítségével láttuk Dórikát is. És közösen a termésekből kirakott kisebb akadálypályát legyőzve félelmeinket eljutottunk a Boldogság-hegyre, ahol Bagdi Bella Pozotiv gyerek című zenéjét hallgattuk meg és táncoltak rá. A játékot Balla Piroska: Megjártam az üveghegyet című verses meséjéből indìtottam.
A gyerekek ezek után kidíszíthették a varázstávcsövüket és tovább játszhattak vele, ha volt kedvük.
A nap végén felhelyeztük a Boldogságvárunk következő lépcsőfokára a jelképünket.
Optimista októberünk…
Szeretem a gyerekeket,
Velük együtt nevethetek.
Mindig csak előre megyek,
Nekünk nincs LEHETETLEN se!
Minden szépet felfedezek,
Megismerem, megszeretem.
Örömömet megosztom veletek,
Boldog csak így lehetek!
Így szólt hangosan a Bagolyvár Optimista október című verse!
Október hónapban ismét csodálatos dolgokat alkottak a gyerekek! A Boldogság plakát elkészítése után rímet faragtak a boldogságukról, táncoltak, énekeltek, tapsolva mondókáztak, nevettek. Megérkezett az ősz is egyúttal, s a kedvünk is olykor hullámzóvá vált, de mindig volt egy kedves mosoly, ölelés, bátorítás, szeretet-gombóc, ami segített, hogy újra optimistán, és bátran nézzünk a jövőbe! Alig várták, hogy újra boldogságórák legyenek, s kinyíljon a csodák kapuja, amely feltölt, megerősít, bátorít, felemel. Felismerték, ha ismerős játékkal játszottunk, a nevettető játékban szem nem maradt szárazon, s együtt sírtunk és nevettünk a filmeken, napi történéseken. Ebben a mai világban nagyon fontos, hogy ne csak a másiknak segítsünk, hanem önmagunkat is elfogadjuk, szeressük, s így felépítve elfogadni önmagunkat! Ebben nagyon sokat segített nekünk is a tükör-játék, amely egyszerűnek tűnik ugyan, de igazán nehéz szembenézni önmagunkkal! Kit is látok? Merjem elhinni! Bízzak magamban? Jobb lesz vajon? De ne féljetek! Itt vagyunk mi is, s segítünk, hogy elhidd! Támogatunk, szeretünk! Ilyen kedves üzeneteket írtak az optimista befőttünkbe, amlyeet előveszünk, ha valakinek segítség kell! A nap végét egy kedves kis mondókával zártuk: „Okos vagyok, ügyes vagyok, sok mindenre képes vagyok!”
Hiszen: „Az optimizmus az a HIT, ami eredményt hoz. Semmit sem lehet REMÉNY és MAGABIZTOSSÁG nélkül!”
Hiszem és vallom: Jobb velük a világ!