A napot a boldogságmondókával nyitottuk meg. Ezt követően napindító relaxációs gyakorlattal folytattuk a napot. Körbeneültünk a szőnyegre és beszélgetőkör keretében dolgoztuk fel a boldogság és a pozitív gondolkodásra való törekvés témakörét. Elmeséltem a gyerekeknek Tódi törpe meséjét. A megértést a mesefigurák megjelenítésével segítettük. Megtanultuk Tódi törpe Szebben látó mondókáját. Elkészítettük a varázsszemüvegeket. A gyerekek nagyon szívesen viselték őket
Az optimizmus gyakorlása
Megbeszéltük mit is jelent az optimizmus szó. Kiket nevezünk optimista embereknek. Miért jó az optimista hozzáállás, és hogyan lehet átfordítani a rosszabb dolgokat pozitívabbá. Játszottunk egy nagyot, mindenféle negatív szituációkban megpróbáltuk meglelni az optimista szemléletet. Nagyon jó ötletek születtek.
Végül mindenki készített magának egy optimista szemüveget, melyen keresztül látja az élet szép oldalát.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A hónap első napját már vidáman kezdtük. A zene világnapja alkalmából ellátogattak hozzánk a Magán Zeneiskola pedagógusai és hangszeres játékkal, hangszerbemutatóval tették örömtelivé a napunkat. A gyerekek örömét tovább fokozta, hogy kipróbálhattak néhány hangszert (furulya, xilofon, dob…).
A hónap többi napját is igyekeztünk megtölteni sok-sok pozitív élménnyel. sétákkal, játszótéri napokkal, mesével, énekekkel a hónap dalával.
A hèt elejèn elkèszítettük optimista szemüvegünket.
Előtte beszèlgettünk az emberi kapcsolatokról, a baràtsàgról. Mièrt fontos egymàs tàmogatàsa? Hogyan tudjuk egymàst segíteni?
Egy rövid törtènetet is megnèztünk a pozitív szemlèletmóddal kapcsolatban. Minden rosszban van valami jó!
Október az optimizmus hónapja volt. Az egyedi élménynaptár révén új és egyszerű boldogságfokozó tippek, ötletek jutottak a hónap minden napjára. Pozitív gondolatokkal, üzenetekkel, reményteljes célok kitűzésével tettük még színesebbé mindennapjainkat.
Október hónapban rengeteg szituációs játékot játszottunk a gyerekekkel! A diákokon észrevettem, hogy valóban próbálnak pozitívan hozzá állni a különböző helyzetekhez, illetve egymáshoz. A boldogságdalt nagyon sokszor meghallgattuk és táncot is kötöttünk hozzá!
Egy kép feltöltésével szeretném megmutatni az optimista gyerekeket, hiszen elárulja a gyermekek őszinte mosolya, hogy mennyire szeretik a Boldogságórákat!
Konczné Szabó Szilvia
Tildy Zoltán Általános Iskola és AMI
Szeghalom
A gyermekek nagy örömmel készítették el a saját optimista varázsszemüvegüket. A szemüvegeket felhúzva sétáltunk az oviban és kimentünk az udvarra is. Séta közben megfigyelték a körülöttük lévő dolgokat és csak a szép és jó dolgokat mondtuk ki hangosan.
A gyermekeknek nagyon tetszett ez a játék, és biztosak vagyunk benne, hogy még sokszor elő fogjuk venni a szemüvegeket.
Ebben a hónapban az optimizmus gyakorlása volt a célunk minden tekintetben. Mivel a programot tavaly kezdtük a csoporttal, a fogalom már nem volt ismeretlen a gyerekek számára. A javasolt feladatok közül az „Optimista szemüveg” készítését választottuk, amelyről képet is töltök fel.
Ezen kívül az intézményben található bábokat használtuk különböző szituációk megjelenítésére: „optimista és pesszimista megközelítésben” vizsgáltunk mindennap előforduló helyzeteket.
Nagy örömmel játszották az „Angyal-ördög” játékot, és persze a meditációs gyakorlatok is nagy hangsúlyt kaptak.
Összegezve: szuper hangulatú boldogságórákat töltöttünk együtt ebben a hónapban is, köszönjük az ötleteket, a fantasztikusan kidolgozott anyagot!
Október hónap témaköre, az optimizmus gyakorlása. Nagyon jól illett a téma feldolgozásához, október 04-én tartandó Mosoly Világnapja, mi is csatlakoztunk a kezdeményezéshez. Plakátokat és kisebb ajándék kártyákat nyomtatunk ki. Az óvoda minden csoportja felkerekedett és szét osztotta a kártyákat a falú lakóinak. Könyvtár látogatás, boltok, utcán járó kelő emberek, önkormányzati dolgozók, postán, fagylaltozó stb. Az emberek örömmel fogadták a kártyán lévő jó kívánságokat, mi pedig örültünk, hogy mosolyt tudtunk csalni az arcukra. A gyerekekkel mi is nagyon jól éreztük magunkat, ezen a napot mi is sokat mosolyogtunk. Az optimizmus gyakorlásához előre elkészítettem a szomorú és a boldog arcot, hurkapálcika és papír karton segítségével. Együtt megbeszéltük, hogy ők a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka nevet kapják A téma bevezetését relaxációs gyakorlattal kezdtem az ellazulás érdekében. Ezt követte a téma feldolgozása. A gyerekek a szőnyegen kör alakban helyezkedtek el, ezzel is erősítve közösségi érzésüket. Beszélgetést kezdeményeztem, a téma miért lehetünk szomorúak, és miért lehetünk vidámak. A beszélgetés alatt körbe adtam két tükröt a gyerekek tükörbe nézve állapítsák meg milyenek látják magukat. Megbeszéltük, hogy a mosolygós arc, sokkal szebb, mint a szomorú. A két báb felhasználásával gyakoroltuk az arc mimikát, szomorú és mosolygós arcot utánozva. A mozgásigény kielégítésére meghallgattuk az optimizmus dalát Bagdi Bella. Pozitív gyerek vagyok, a Világomban minden rendben van című cd-ről. Az aznapi téma lezárásaként mindenki készített mosolygós arcot, kör alakú forma kivágásával és a szem és száj megrajzolásával, melyet haza is vihettetek
Egy másik alkalommal feldolgoztuk, Tódi törpe történetét. A gyerekek a beszélgető szőnyegen a mesét türelmesen meghallgatták. Megbeszéltük a szereplőket, a történet lényegét, mondanivalóját. A gyerekek elképzelésük szerint kiszínezték Tódi törpe házát, majd kiszínezték, az előre elkészített szemüveget. A szemüveg felvételekor csodálatos dolgokat láthatnak benne, minden szép, ha hisznek benne, a mondóka segít a varázslásban, s ha leveszik, akkor is boldogok lesznek már. A téma befejezéseként mindenki kiszínezte és kivágta az optimizmus jelét a mosolygós arcocskát és hazavihette.
Szabadon választható tevékenységek voltak:
Önarcképkészítés, rajzolják meg mosolygós önmagukat, a tükör segítségével
Kívánság, rajzolják le ,e a varázsgömbbe, hogy mire vágynak.
Színezés: Az élet napos oldalát látom
Ügyességi játékok: ki miben ügyes: színezés, rajzolás, építés, gombok szétválogatása, számolás.
A téma feldolgozása során, a beszélgetésekből kiderült, hogy a gyerekek többsége akkor szomorú, ha valami baj éri. Felborul a biciklivel, eltörik a lába, beteg lesz. Van, aki azért szomorú, mert meg bánt valakit, testvérét, szüleit, barátját, csoporttársát, vagy éppen valami rosszat tett, eltört valamit, vagy meg rongálta a játékot vagy bármi mást. Az egyik kisfiú, elárulta, hogy ő azért szomorú, amiért neki nincs testvére és ő nagyon unatkozik otthon. Megbeszéltük, hogy minden elmúlik egyszer a szomorú dolgokat majd követik a szép dolgok és ezeknek örüljünk és legyünk boldogok. Ha megsérülünk vagy eltörik a lábunk meggyógyulunk, ha megbántunk valakit tudjunk bocsánatot kérni és mi is tudjunk megbocsájtani. A gyerekek többsége akkor boldog, ha valami ajándékot kap, de annak is nagyon örülnek, ha valami jó cselekedetért jutalmat vagy dicséretet kapnak. A varázsszemüveg segítségével megbeszéltük milyen szép dolgokat láthatunk a környezetünkben, a csoportszobában és az udvaron. A tükörbe nézve a gyerekek pozitív én képét erősítettük.