Együtt jó!
Az optimizmus gyakorlása
Az órát 5 mozgásos kártya húzásával kezdtük. Az osztálynak el kellett végezni azokat a gyakorlatokat, amik a kártyán voltak. Majd meghallgattuk az ugrálj, ugrálj fel fel című dalt Bagdy Bellától. E nélkül nincsen Boldogságóra. A Dal után körbe ültünk és mindenki elmondta, hogy milyen jót vár még ma vagy a közeljövőben. Meghallgattuk és együtt elénekeltük az ügyes vagyok, okos vagyok kezdetű Bagdy Bella dalt és ismét beszélgettünk arról, hogy ki miben ügyes és okos. Zárásként mindenki körbe ült. Megmelegítették a tenyerüket dörzsöléssel, majd a szívükre tették és egy olyan eseményre gondoltak amikor valaki megdícsérte őket, vagy büszkék voltak magukra. Az órát egy közös csoportöleléssel zártuk.
Októberben az optimizmust gyakoroltuk a gyerkekkel.
Először egy szomorú és egy vidám emojit hívtunk segítségül, melyek segítségével az érzésekről beszélgettünk, és fejeztük ki őket. Ezután beszéltünk arról, mi az optimizmus, és, hogy hogyan lehet a rossz dolgokat jóvátenni. Mi kell ahhoz, hogy jóra forduljanak a dolgok, hogyan lássunk optimistán?
Ehhez egy saját kis optimuzmus- szemüveget színeztünk, melyet felvéve optimistábban, szebben láttuk a világot.
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A gyerekek nagyon sok vidám képet gyűjtöttek. Mindenki választhatott 3 db képet, amely a legjobban kifejezi azt, hogy ő mennyire vidám. Így készült el ez a plakát.
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A gyerekek nagyon sok vidám képet gyűjtöttek. Mindenki választhatott 3 db képet, amely a legjobban kifejezi azt, hogy ő mennyire vidám. Így készült el ez a plakát.
A színes falevelek jól szimbólizálják az optimizmust.
Az őszi kertészkedés témakörhöz és a Komposztünnephez, melyhez csatlakozott csoportom, jól kapcsolódtak a faleveles játékok , tevékenységek. Ráhangolódásként közös falevélgyűjtő sétán vettünk részt előző héten, melyet együtt préseltünk le.
A közös tevékenységek alkalmával többször is lehetőség nyílt a megtapasztalásra, megismerésre, megfigyelésre a témához kapcsolódva. Beszélgetéseink során eleinte a 3-5 éveseket rávezettük az optimizmus gyakorlására, annak fontosságára, majd a hónap végére beépült tevékenységeikbe, megjelent beszélgetéseikben.
Székesfehérvári Kossuth Lajos ÁLtalános Iskola
Kis csoportokban próbálkoztak a gyerekek a versírással. Volt, aki meg is zenésítette versét, így végül dal lett belőle. Bár csak egy csoport munkáját töltöttük fel, minden csoport nagy lelkesedéssel vett részt a feladatban.
Az optimizmus idegen szó a gyerekeknek. A beszélgetőkörben olyan történeteket meséltem nekik a saját életemből, melyek rávezették őket a szó jelentésére (pl.: amikor vizsgáztam, amikor spinning versenyen voltunk a barátnőimmel vagy amikor csak egyszerűen bal lábbal keltem fel reggel). Igyekeztem megértetni ovisaimmal, milyen az optimista gondolkodás. Legyünk kitartóak és soha ne adjuk fel! Birkózzunk meg az elénk gördülő akadályokkal! Ebben nagy segítséget nyújtott Bezzeg Anna meséje Tódi törpe varázsszemüvegéről. Ezután mindenki elkészítette saját optimista szemüvegét. Megbeszéltük, hogy egy üvegben tartjuk ezeket a varázsszemüvegeket és bármikor bárki a szeme elé tarthatja, ha nehézségekbe ütközik.
Nézzünk néhány példát, hogyan segített ez a szemüveg:
Egyik délután egy sportrendezvényre mentünk a nagycsoportosaimmal. Indulás előtt mindenki belekukkantott a varázsszemüvegébe és magabiztosan értünk a pályára.
Az elmúlt két hétben a kerékpáros közlekedéssel foglalkoztunk: „Két keréken szép az élet”. Sok mindent megtanultunk a bicikliről, történetéről, fajtáiról, részeiről. A varázsszemüvegek segítettek abban, hogy olyan kisgyerek is nyeregbe pattanjon óvodánk udvarán, aki eddig bátortalan volt.
Bagdi Bella zenéje is sokszor szólt a csoportszobában, több alkalommal relaxáltunk és a munkafüzet feladatai közül is válogattunk. Elkészítettük értékfánkat. A gyerekek boldogan meséltek jó tulajdonságaikról, és arról, miben ügyesek.
„Ügyes vagyok, mert megtanultam karúszó nélkül úszni. Megtanultam pótkerék nélkül bicózni.”
„Apát el tudom vezetni kenyeret venni.”
„Kirakóban gyors vagyok.”
„Szépen színezek. Amikor rajzolok, szép színeket használok.”
Minden évben érdekes tapasztalat, hogy milyen nehézséget okoz szinte minden gyereknek, hogy jó tulajdonságait összeszedje és elmondja tükörképének. Ezt a „Tükörjátékot” mindenkinek minden reggel kötelező rutinná tenném, hisz az ember hajlamos megfeledkezni arról, micsoda érték és csoda ő a világban.
Októberben is többször előkerült a hónap témája más-más tanórákon. A hangulatot próbáltuk megragadni egy-egy vidámságot ábrázoló, fokozó feladaton keresztül. Készítettünk vidám lufifejet életvitel órán; plakátot infó órán, táncoltunk énekórán.
Az elmélettel, ebben a hónapban az Optimizmus tengerén csónakázva ismerkedtünk. Meghajtogattuk a reménység csónakját, amelybe mindenki beleültethette saját kívánságát. Szófelhőben a fogalomkörhöz tartozó kifejezésekkel ismerkedtünk. Néhány szójáték, vicc is tarkította a képet. LearningApps-ban szétválogattuk az optimista/pesszimista tulajdonságokat, amit egy szituációs játékkal egészítettünk ki. Az angyal-ördög játékban mi voltunk az angyal ügyvédjei, azaz a sok negatív gondolatot pozitívvá varázsoltuk. A puzzle kirakása is a változtathatóságra hívta fel a figyelmet. A szoborjátékban – a nevetés tilalma –kontrollálni kellett magunkat , több-kevesebb sikerrel. Önismeretünket a melyik lépcsőfokon tartasz feladatban teszteltük. Jövőbelátó varázsgömb játékban kiderült, hogy ki mennyire optimista. Bagdi Bella pozitív gyerek vagyok dalával zártuk a hónapot.
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
Érdekes volt megtapasztalni, ahogy néhány tanuló ráébredt, hogy ő bizony általában a pesszimista utat választja a legtöbb szituációban. Számukra volt legnehezebb a szemléletváltós feladat, amikor szó szerint át kellett fordítaniuk pesszimista gondolkodásmódjukat optimistává. A feladatok közül végül a fogalmazást választottuk, sok beszélgetést és szituációs játékot követően otthoni feladatként kapták a gyerekek. Néhányat kiemeltem közülük, akik egész jól megragadták a lényeget. Nincsenek javítva, hibákkal együtt fotóztam.