OPTIMIZMUS
1. Optimizmus: fény a borús égen,
2. A remény hangja egy halk zenében.
3. A „majd sikerül” csendes vigasza,
4. Mely átölel, ha a világ fáraszt.
5. A jóba vetett hit gyógyít és emel,
6. Új utat rajzol minden reggellel.
7. Aki bízik, annak nő az ereje,
8. Mert szíve tágul a lehetőségekre.
9. S a holnap is szebb, ha ma hiszünk benne,
10. Mert az optimizmus napsugár a szívekben.
Az optimizmus gyakorlása
A mai órán Bagdi Bella „Jól érzem magam” című dala indította a pozitív napot. Beszélgettünk az optimista és pesszimista hozzáállás közötti különbségről, felismerve, hogy a reakciónk a nehézségekre a kulcs. Megtanultuk, hogy az optimista ember átmenetinek látja a kudarcot, és megoldásokra fókuszál ahelyett, hogy feladná. Egy közös napocskát készítettünk, amelynek sugaraira ráírtuk azokat a jó dolgokat, amikben ügyesek vagyunk. Ezzel a gyakorlattal tudatosítottuk, hogy mennyi pozitív erő van bennünk, és mennyire fontos a hálát gyakorolni. A napocska elkészítése megerősítette: a pozitív gondolkodás tanulható és elengedhetetlen a boldog élethez.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 5. osztályos tanulóival példaképeinkről beszélgettünk. Egyénileg átgondolták és leírták, hogy számukra ki a legfontosabb és miért. Mit jelent ma a példakép, és mi az, amit átvettek tőle. Majd összegyűjtöttük a lapocskákat.
Az optimizmus, mint kifejezés igen nehezen értelmezhető tanítványaim számára. Először is átbeszéltük, hogy mit is jelent a kifejezés. Ezután rajzokat készítettek a gyerekek „Holnap jobb lesz” címmel. A legjobban sikerült rajzot töltjük föl. Azért, mert a fiú, aki készítette, nagyon nehezen jön ki a társaival, játszani se szeretnek vele, és lerajzolta, hogy másnap mindannyian vidáman játszanak az iskola udvarán.
A mese elolvasása, feldolgozása, a kép kiszínezése.
A „rágógumi-gyakorlat” után megkérdeztem a gyerekeket, hogy voltak-e már olyan helyzetben, amikor valami miatt nagyon aggódtak, izgultak, féltek és a legrosszabb eshetőségre gondoltak és végül visszagondolva, nem is volt olyan rossz élmény. Szinte mindenki tudott rá példát mondani. Ezután megbeszéltük, hogy mi az az optimizmus és különböző szituációs játékokat játszottunk: hogy reagálna egy optimista és hogy reagálna a pesszimista. Megnéztük az aranyszőrű bárány című mesét, végül mindenki írt egy mondatot, amelyek számukra fontos az optimizmushoz. Az óra végén pedig a „Pozitív gyerek vagyok” című dalra táncoltak közösen.
1. osztálytól kezdve 4.osztályig, amíg foglalkozom a gyerekekkel célom a pozitív életszemlélet kialakítása, a problémákban rejlő lehetőségek felismerése. Az óráim hangulatát a derű a pozitivitás hatja át. Ebben az életkorban a témához kapcsolódó mese nagyon jó alapot teremt a beszélgetésekhez. Alkottunk egy varázsgömböt, amelyben megtekinthették az álmaikat, vágyaikat. A témához kapcsolódó feladatokat szívesen végezték a gyerekek. Megrajzolták a mosolygó, optimista tükörképüket, amelybe bármikor belenézhetnek, ha szomorkásak.
1. Jó dolgok listája
Mindenki írjon le 3 jó dolgot, ami az elmúlt 24 órában történt vele. Lehet egészen apróság is.
→ Utána megbeszélhetitek párban vagy körben.
2. Pozitív szemüveg
Kapsz egy „negatív helyzetet”, pl.: „Elveszett a tollam”.
A feladat: keresni bele legalább két pozitívumot.
Pl.: „Végre rendezek a tolltartómban” / „Kölcsönkérek valakitől → kapcsolatépítés”.
3. Optimista mondatok befejezése
Kezdőmondatok:
„A mai nap akkor lesz jó, ha…”
„Valamire büszke vagyok magammal kapcsolatban, mert…”
„Valaki a héten kedves volt hozzám, amikor…”
4. Optimista üzenetek körjátéka
Körben mindenki mond valami pozitívat a jobb oldalon ülőről (egy tulajdonság, egy kedves emlék, egy erősség).
Az októberi Boldogságóra foglalkozások központi témája az optimizmus gyakorlása, vagyis a pozitív gondolkodás, a derűs szemlélet és az életöröm tudatos megtapasztalása volt. A Szivárvány csoport 3 éves gyermekei ebben az időszakban még csak most kezdik felfedezni érzelmeiket, és azt, hogy az érzéseiket hogyan lehet kifejezni, megosztani és kezelni. Ezért a foglalkozások fő célja nemcsak a jókedv erősítése, hanem az érzelmek tudatosítása, a pozitív élmények felismerése és megélése, valamint a csoporthoz való tartozás örömének megtapasztalása volt.
A Boldogságóra program keretében négy egymásra épülő foglalkozás valósult meg:
1. Vidám arcok – ismerkedés az érzésekkel
2. Varázstávcső – nézzük a dolgok napos oldalát!
3. Optimista szemüveg – a világ színesen szép!
4. Mosolyfutár – a jókedv továbbadása
Ezek a tevékenységek egymásra épültek, fokozatosan vezették be a gyerekeket az optimizmus világába. A foglalkozások során a gyerekek mozgással, zenével, bábbal, mesével, és alkotó tevékenységgel tapasztalták meg, hogyan lehet a világot vidámabban látni, hogyan tudjuk a nehézségeket is pozitívabban megélni, és hogyan lehetünk egymás számára örömforrások.
A foglalkozások menete és tapasztalatai
1. Vidám arcok – ismerkedés az érzésekkel
A foglalkozás célja az érzelmek felismerése és a pozitív érzések tudatosítása volt. A gyerekek körben ülve köszöntötték egymást a „Jó reggelt, napsugár!” köszöntéssel, ami már önmagában is derűs hangulatot teremtett. A napocska-báb segítségével megszemélyesítettük a jókedvet, amely a gyerekek számára könnyen értelmezhető, szerethető szimbólum lett.
Az érzelemkártyák bemutatása során a gyerekek arckifejezésekkel utánozták a boldog, szomorú, dühös és meglepett arcokat, majd a „Boldog Blanka és Szomorú Szilárd” bábjátékon keresztül saját élményeiket is megosztották. A kicsik bátran elmondták, mikor voltak boldogok (pl. „Amikor anya ölel meg.”), vagy szomorúak (pl. „Ha eltörik a játék.”).
A táncos mozgásos részben („Aki boldog, tapsoljon egyet!”) szabad mozgással és zenére reagálva fejezték ki a jókedvet. A „mosolyfutár” záró játék során a gyerekek megtapasztalták, milyen érzés mosolyt kapni és továbbadni. A foglalkozás fejlesztette az érzelemfelismerést, az empátiát, a nonverbális kommunikációt és a szociális érzékenységet.
2. Varázstávcső – nézzük a dolgok napos oldalát!
Ebben a tevékenységben az optimizmus képi megjelenítése, a „pozitív látásmód” megtapasztalása állt a középpontban. A beszélgetés során a gyerekek elmondták, mit jelent szerintük „jónak látni a dolgokat” – többen úgy fogalmaztak, hogy „amikor anya mosolyog”, „amikor süt a nap”.
A varázstávcső készítése során minden gyermek saját, egyéni díszítésű papírgurigát alkotott. A barkácsolás közben megtapasztalták az alkotás örömét, miközben fejlődött finommotorikájuk, szem-kéz koordinációjuk és kreativitásuk. A „Lásd szebben!” játék során a gyerekek belenézve a távcsőbe pozitív mondatokat mondtak: „Szép a csoportszoba!”, „Szeretem a barátomat!”, „Finom a tízórai!”.
A foglalkozás Bagdi Bella „Világomban minden rendben van” című dalával zárult, amely a Boldogságóra program egyik meghatározó élménye. A zene nyugalmat, örömöt és harmóniát teremtett, a gyerekek ringató mozdulatokkal, integetéssel kísérték. A tevékenység után a gyerekek derűsek, kiegyensúlyozottak voltak – az optimizmus élménye a zene, mozgás és közös alkotás hármasában teljesedett ki.
3. Optimista szemüveg – a világ színesen szép!
A harmadik foglalkozás a színek és érzelmek kapcsolatát vizsgálta. A gyerekek először színes képek segítségével beszélgettek arról, melyik színt érzik „vidámnak”. A legtöbben a sárgát, pirosat és rózsaszínt említették – ezekhez pozitív élményeket társítottak (nap, virág, játék, anyai szeretet).
A barkácstevékenység során minden gyermek saját „optimista szemüveget” készített kartonból és színes celofánból. A dekorálás során ragasztottak, díszítettek, matricákat használtak, ami nemcsak kreatív élmény volt, hanem a kézügyesség, önállóság és sikerélmény megélésének is fontos terepe.
Amikor felpróbálták a szemüveget, a világ valóban színesebbnek tűnt – ezzel konkrét, érzékszervi tapasztalatot szereztek arról, hogy a nézőpont megváltoztatása mennyire hat a hangulatukra. A gyerekek sorban elmondták, mit látnak „szépnek”: „a barátom mosolyát”, „a játékokat”, „a virágokat az ablakban”.
A zenehallgatás (Bagdi Bella: Világomban minden rendben van) ismét közös, megnyugtató élményt adott. A foglalkozás végén mindenki a tükör elé állt, és közösen mosolyogtak bele, ami egyszerre volt játékos és érzelmileg feltöltő élmény. A tevékenység során erősödött a gyerekek pozitív énképe, önbizalma és a világ felé való bizalomérzése.
4. Mosolyfutár – a jókedv továbbadása
A záró foglalkozás a pozitív érzelmek megosztására és a társas kapcsolatok erősítésére irányult. A „mosoly-kör” bemelegítés után a gyerekek a „Mosolyfutár” játékban adták tovább egymásnak a jókedvet – egy mosolygós labdát kézről kézre adva. Ez a játék elősegítette a kapcsolatteremtést, egymásra figyelést és az érzelmi kapcsolódás megélését.
A közös rajzolás során (Mitől lesz jókedvem?) nagy méretű papírlapon közösen alkottak. A kicsik krétával rajzoltak napot, szíveket, virágokat, családtagokat, kedvenc játékaikat. A pedagógus megerősítette minden gyerek munkáját, így az alkotás önbizalmat és sikerélményt adott.
A közös éneklés – Bagdi Bella: Jól érzem magam – a jókedv, mozgás és éneklés felszabadító kombinációja volt. A gyerekek felszabadultan, önfeledten táncoltak és nevetgéltek, ami kiváló lezárása volt a hónap témájának.
A zárókörben mindenki kimondott egy szót, amitől boldognak érezte magát („anya”, „barát”, „kutya”, „napocska”). A gyerekek spontán, őszinte módon kapcsolódtak a boldogság élményéhez.
Tapasztalatok és eredmények:
A négy foglalkozás egységesen, fokozatosan építette fel a gyerekek érzelmi intelligenciáját és pozitív gondolkodásmódját. Minden tevékenység játékos, érzékszervi és mozgásos módon közelítette meg az optimizmust.
A zenei és mozgásos elemek segítették a gyerekeket a feszültségoldásban, az érzelmek megélésében és a csoportkohézió erősítésében. A bábjátékok és beszélgetések fejlesztették a kommunikációs készséget, a barkácstevékenységek pedig finommotorikát, önállóságot és a kreatív önkifejezést támogatták.
A foglalkozások alatt észrevehető volt, hogy a gyerekek egyre nyitottabban fejezik ki érzéseiket. Kezdetben többen visszafogottan reagáltak, de a második–harmadik alkalomra már bátrabban nevettek, mondtak kedves szavakat, és önállóan keresték a pozitív megoldásokat a helyzetekben.
Különösen jó hatással volt a csoport légkörére, hogy a tevékenységek során mindig jelen volt a zene, az érintés, a közös mozdulat és a mosoly – ezek mind hozzájárultak a biztonságérzethez, a szeretetteljes közösségi hangulathoz.
A téma továbbvitele a családban:
A Boldogságóra program elveinek megfelelően az optimizmus gyakorlását a családok bevonásával is folytattuk. A gyerekek otthon is elmesélték szüleiknek, mi volt a nap legjobb élménye, és a szülők is megoszthatták a sajátjukat. Ez a közös esti rituálé nemcsak a pozitív gondolkodást erősítette, hanem a szülő-gyermek kapcsolatot is mélyítette. Több szülő visszajelzése szerint a gyerekek este tudatosan keresték a nap legszebb pillanatát, ami a hála és derű érzését is erősítette.
Az októberi Boldogságórák sikeresen valósították meg az optimizmus fejlesztésének célkitűzéseit. A gyerekek megtapasztalták, hogy a jókedv, a pozitív gondolatok és a mosoly nemcsak a saját hangulatukra, hanem a társaikéra is hatással van. A foglalkozások hozzájárultak a derűs, nyitott, egymást támogató csoportlégkör kialakulásához, és megalapozták a pozitív érzelmi szokások kialakulását.
Az én szerepem a folyamatban irányító, támogató és inspiráló volt: figyelmes jelenléttel, elfogadással, megerősítéssel és szeretettel segítette a gyerekeket az érzelmek felismerésében és megélésében. Az optimizmus gyakorlása a kicsik életében nem elvont fogalomként, hanem mindennapi élményként jelent meg: egy mosolyban, egy ölelésben, egy kedves szóban vagy egy közös táncban.
Az októberi Boldogságórák derűs hangulata hosszú távon is érezhető maradt a csoport mindennapjaiban – a gyerekek gyakran kezdeményezték maguktól a „mosolyfutárt”, a „napocska-köszöntést”, és többször is hallani lehetett tőlük: „Világomban minden rendben van.”
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A boldogságóra alkalmával különleges élményben volt részünk: részt vettünk a Kiss László Városi Sportcsarnokban rendezett tanár–diák meccsen, A Magyar Labdarúgás Napja alkalmából. Bár mi magunk nem játszottunk, annál lelkesebben szurkoltunk. A közös drukkolás, a biztató kiáltások és a jókedv igazi összetartó erőt teremtett közöttünk. A gyerekek csillogó szemmel figyelték a mérkőzést, és együtt örültünk minden szép megmozdulásnak. A hangulat végig felszabadult és vidám volt – a közösség ereje és a közös élmény valódi boldogságforrásként tették emlékezetessé ezt a napot.