Ráhangolódásként meghallgattuk Bagdi Bella: Világomban minden rendben van című dalocskát, amelyet utána el is énekeltünk.
Az éneklés után beszélgettünk arról, hogy milyen hangulatú ez a dalocska, kiben milyen érzéseket indított el.
A beszélgetés után csoportokat alkottunk. Emogikat húztak a gyerekek. Akik egyforma emogikat húztak, azok egy csoportba kerültek. A csoportoknak különböző feladatokat adtam.
Pl.: – Mit jelent az optimista szó?
– Milyen tulajdonságok jellemzik az optimista embert?
– Szólások, közmondások összegyűjtése a témával kapcsolatban.
A csoportok feladatainak megbeszélése után összegyűjtöttünk néhány olyan személyes történetet, ami rosszul indult, de a végén mégis jól végződött.
Ezután a gyerekek Optimista szemüvegeket készítettek maguknak. Közben megbeszéltük, hogy milyen tulajdonsággal ruházzuk fel a szemüvegeinket.
Az optimizmus gyakorlása
Optimizmus
A lakatlan sziget című tanmese elolvasása, értelmezése a világunkra, életünkre. Szövegértés gyakorlása, a mondani való átfordítása mindenkinek a saját életére.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
Nagyon szerencsésnek éreztük magunkat, amikor megláttuk a hónap feladatai között az Optimista Gyaloglókat. Iskolánkban minden ősszel őszi túrára indulunk. Az egyik évben egy távolabbi célt tűzűnk ki, mint például Tihany, Kis-Balaton, Csobánc. Ilyenkor az iskola apraja-nagyja buszra száll, s egész napra üresen hagyja az iskolát. A másik évben egy rövidebb túrát teszünk a környéken. Idén két megállónyi vonatozás után érkeztünk meg Marcalgergelyibe, ahonnan egy rövidebb túra után jutottunk el a Joó-tóhoz. Igyekeztünk nagyon tudatosan jelen lenni a természetben, élményeket gyűjteni. Szabadon, boldogan együtt lenni. Élvezni a játékokat, versenyeket, kipróbálni új dolgokat, túra közben megállni, s megcsodálni a tájat, az égboltot, a gombát a fűben, megetetni a pónilovat és sokat mosolyogni. A fényképek magukért beszélnek…
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 2. c osztályos tanulói a hónap meséjét meghallgatva csodás , színes mese illusztrációkkal dolgozta fel az optimizmus témát.
A mindennapi életünkben kiemelten fontosnak tartjuk az optimista gondolkodást és szemléletet.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Az óra célja az volt, hogy a gyerekek megtapasztalják, hogyan lehet nehéz helyzetekben is a jó oldalát keresni a dolgoknak. Közösen beszélgettünk arról, mit jelent optimistának lenni, majd hétköznapi példákon keresztül gyakoroltuk a pozitív nézőpont megtalálását. Kedvencük volt Bíró Eszter Birkadala – sokat nevettek rajta, felszabadultan énekeltek és együtt mozogtak. A dalhoz kapcsolódva rajzoltak egy birkát is, amelyekből vidám kis kiállítást rendeztünk az osztályban.
A foglalkozás segítette a pozitív gondolkodás fejlődését, az örömteli légkör pedig erősítette a közösséget.
Felolvastam a mesét a gyerekeknek, majd mindenki felpróbálhatta azt a különleges szemüveget, amin keresztül a jó dolgokat láthatja. Végül papírból készítettünk is mindenkinek egyet.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A zene világnapjához kapcsolódva énekeltünk, táncoltunk, vidámak voltunk. ehhez más hozzá is kapcsoltuk a mosoly világnapját, és tudatosan figyeltünk arra, hogy minél pozitívabbak legyünk. Az ölelés világnapján – is – megölelgettük egymást. Jó hangulatban teltek a hetek.
Az órát egy rövid, gondolatébresztő kérdéssel indítottuk:
„Mit jelent számodra optimistának lenni?”
A tanulók többféle választ adtak, például: „Hogy nem adjuk fel, még ha nehéz is valami.”
„Hogy hiszünk benne, hogy jobbra fordulnak a dolgok.”
Ezután közösen megbeszéltük a különbséget az optimizmus és pesszimizmus között, és példákat hoztunk a hétköznapi életből. Próbáltuk újrafogalmazni a nehézségeket (pl. „Elrontottam a dolgozatot” helyett „Most hibáztam, de legközelebb jobban fog menni”).
Rájöttek: ők is képesek más szemszögből látni a dolgokat.
„Eddig mindig csak a rossz dolgokat vettem észre, de mostantól próbálok a jókra figyelni.”
A tanulók megtapasztalták, hogy a pozitív gondolkodás tanulható és alkalmazható a mindennapokban is. Célunk volt, hogy a diákok tudatosabban figyeljenek a jó dolgokra, és saját élményeiken keresztül gyakorolják a pozitív látásmódot.
Az optimista szemlélet megismertetéséhez Bezzegh Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege című meséjét dolgoztuk fel. Majd mindenki elkészítette a saját optimista szemüvegét. Valamint megbeszéltük, hogy az optimista szemléletmód nem azt jelenti, hogy nincsennek gondok, problémák, hanem azt, hogy igyekszünk, minden helyzetben meglátni a jó, pozitív dolgokat. Pl. ha esik az eső, az azért jó, mert a növényeknek szükségük van rá a növekedéshez.
A rossz dolgot hamarabb meglátjuk, mint a jót. Ezért is fontos a pozitív gondolkodás. Beszélgettünk a madarakról, hogyan látják a világot fentről az égből, ahonnan minden probléma eltörpülve látszik. Ezt követően minden tanuló rajzolt egy színes, boldog madarat.