November hónapban az optimizmussal foglalkoztunk. Foglalkozás témájának bevezetéseként Bagdi Bella: „Pozitív gyerek vagyok” című dalára mozogtunk a gyermekekkel.
Mozgás után beszélgető körben beszélgettünk az optimizmus jelentéséről, valamint az ellentétéről a pesszimista szó jelentéséről.
Kérdéseket tettem fel a gyermekeknek, amelyekre egyesével válaszoltak:
-Mikor vagytok szomorúak?
-XY mi segít megnyugodni, ha szomorú vagy?
-Mi okoz nektek boldogságot, örömöt?
-Mik a vágyaink, kívánságaink?
A beszélgetés során a gyermekek elmondták, hogy mi az, amire nagyon vágynak, mi teszi őket boldoggá, miket szeretnének megvalósítani. Volt, aki tárgyi dologra gondolt volt, aki arra, mi szeretne lenni a majd nagy lesz, volt olyan is, aki utazásra gondolt.
Hogy ezek a vágyak teljesüljenek, minden gyermek a vágyak varázsgömbjébe ábrázolta kívánságait, majd kiállítottuk az alkotásokat a csoportunkban.
Az optimizmus gyakorlása
Tisztáztuk az optimizmus és a pesszimizmus fogalmát. Beszélgettünk arról, hogy mi jellemzi az optimista, és mi a pesszimista embert. Csoportokban dolgozva a gyerekek megoldották a kézikönyv 83. oldalán lévő táblázat alapján készített rejtvényt, megbeszélték, hogy mit üzennek számukra ezek a mondatok.
Játszottunk az optimista és pesszimista „szemüveggel”. A szemüveget nem akarták felvenni, így azok használata nélkül fejezték be az általam elkezdett mondatokat a pesszimista és az optimista ember felfogásában.
Az optimista ember mindig mosolyog, észreveszi mindenben a jót. Rámosolyog a világra és a világ is visszamosolyog rá.
Szembesítettem őket azzal, hogy milyen sokszor mondják, hogy nem tudom ezt, nem tudom azt.
Beszélgettünk arról, hogy miért jobb színesebben, boldogabban látni a világot? Mennyivel jobb, amikor ébredés után a tükörbe nézve mosolygunk. Az jusson az eszükbe, hogy szépek, ügyesek, okosak.
Csoportmunkákban: „Az optimista gondolkodás jellemzői”, „Optimista vagyok” címmel plakátok készítése. Tegyünk együtt egy jót! c. kisfilm megtekintése és kielemzése közösen.
AZ OPTIMIZMUS GYAKORLÁSA:
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: ( kb. 2 perc)
” Körbe – körbe karikába”
Eszköz: A/4 – es fehér géppapír, zsírkréta
2.Foglalkozást kezdő éneklés: ( kb. 5 perc)
Bagdi Bella: Világomban minden rendben van..
Eszköz: zenelejátszó
3.A téma bevezetése: ( kb.5 perc)
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka (emoji bábok) segítségével
Szervezési feladat: ( kb. 2 perc)
A gyerekeket két csapatra osztom, létrehozunk egy vidám és egy szomorú csapatot.
Egymással szemben áll a két csapat, én a két sor végén, kezemben a bábokkal.
Feladat: A vidám csapat vidítsa fel a szomorú csapatot, anélkül, hogy hozzájuk érnének. Ha sikerül, cserélnek.A szomorú csapat testtartásával, mimikájával fejezze ki érzéseit.
4. A téma feldolgozása: ( kb.8 perc)
Mese: Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege
5. A foglalkozás lezárása: ( kb.5 perc)
Optimista szemüveg elkészítése.
Eszközök: kinyomtatott optimista szemüvegek, színesceruzák, hurkapálcák
6.A foglalkozást záró éneklés: ( kb. 4 perc)
Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem..
7.A téma továbbadása:
A gyerekeket arra biztatom, hogy vigyék haza az optimista szemüvegüket, hogy a családtagjaik is kipróbálhassák, milyen varázslatos tulajdonsággal bír!
Boldogságóra a 7. osztályban: Az optimizmus gyakorlása
Ezen az órán az volt a célunk, hogy közösen felfedezzük, hogy hogyan láthatjuk meg a pozitív értékeket a mindennapjainkban.
Az óra elején tisztáztuk, mit is jelent valójában az optimizmus. Nem arról van szó, hogy ignoráljuk a nehézségeket, hanem arról, hogy tudatosan a jóra fókuszálunk, és hiszünk abban, hogy a problémák is megoldhatók. Gyakoroltuk, hogyan keressük meg a „napfényes” oldalát a dolgoknak, hiszen ez a képesség hozzájárul a kiegyensúlyozottabb és boldogabb élethez.
Interaktív feladatokkal és beszélgetésekkel erősítettük meg ezt a szemléletet. Átbeszéltük a 8 tippet, ami segíthet az optimista gondolkodás fejlesztésében, majd konkrét szituációkban igyekeztünk megtalálni a lehetséges pozitívumokat.
Az óra során megtanultuk, hogy az optimizmus egyfajta készség, amit edzeni kell, mint egy izmot. Minél többet gyakoroljuk a pozitív gondolkodást, annál erősebbé válik bennünk ez a szemlélet. Bízunk benne, hogy a hetedikesek a boldogságórán szerzett tapasztalatokat a mindennapi életükbe is beépítik, és mindig megtalálják majd a reményt és a szépséget a körülöttük lévő világban!
A gyerekek olyan szemüveget alkottak, melyet ha felvesznek pozitívabbnak látják a világot.
A boldogságórán különböző nèpek kultúrájával, szokásaival ismerkedtünk meg. Beszèlgettünk más nèpek oktatási rendszerèről, pl. milyen az angol kisiskolások èlete.
A Boldogságórán megtanulhatják a gyerekek, hogy a problémák nem tartanak örökké, és mindig van megoldás. Az optimista gyerekek bátrabbak, kitartóbbak, és nem adják fel könnyen, ha valami elsőre nem sikerül. A pozitív gondolatok jó hatással vannak a hangulatukra és a társaikhoz való viszonyukra is. Amikor ezt közösen beszéljük meg az órán, erősödik bennük a remény és a jókedv.Ezért fontos, hogy a Boldogságórán játékos formában, mesékkel és példákkal közelebb hozzuk számukra az optimizmus erejét.