Megtanultuk, hogy a nehézségek közepette is érdemes a jó oldalát keresni a dolgoknak. Vidám történetekkel és játékokkal erősítettük a pozitív gondolkodást. Saját „vidámság-napokat” tartottunk, amikor különösen figyeltünk az optimista hozzáállásra. Elkészítettük az optimista szemüveget. Gyakran másztuk meg az optimista hegyet.
Az optimizmus gyakorlása
Az októberi Boldogságórákon az optimizmus témakörèben a svéd bölcsességek mintájára a saját életünkből fogalmaztunk meg olyan pozitív, optimista tapasztalatokat, melyek segítettek a nehezebb élethelyzetekben való megküzdésekben.
Életkori sajátosságuk (14-17 év) adta az ötletet, meséltek a saját nehézségeikről, kamaszodó tesi változásaikról, majd közösen megvizsgáltuk a gondolatokat optimista oldalról, mi miért történik és lehet e benne valami pozitív, hogyan érintené őket ha optimistán gondolnának ezekre a nehézségekre. Volt akinek könnyen ment, ő ösztönző volt a társai számára de volt akinek ez a feladat nehezen ment. Az óra anyaga és célja volt, hogy olyan hőlégballont varrjanak, amibe egy jó dolgot beletesznek és arra koncentrálnak.
A tanulók az óra végére könnyedebben érezték magukat, egymás felé bizalommal fordultak.
Minden nap írtak egy cetlit a tanulók, hogy az nap mi volt a legjobb dolog a napjukban.
Borsod Abaúj Zemplén Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gönci Tagintézménye
Az optimizmus témáját egy citrom kostolásával inítottam.Senkinek sem ízlett. kÉszítettünk belőle limonádét. Ez már népszerűbb volt.
Kitaláltunk történeteket,amik nem jól kezdődtek,de jól végződtek.izgalmas foglalkozás volt.
Októberben az optimizmusról beszéltünk. Megismerkedtek a gyermekek a Tódi törpe varázsszemüvege mesével és mondókájával. Ezt a varázsszemüveget elkészítettük és a gyermekek hazavihették.
Közösen megfestettük az „Értékeim fáját” a csoportszoba ablakára. Megbeszéltük a fa ágainak jelentését. Ezekre az ágakra az apróbb sikerek/ pozitív tulajdonságok jelei kerültek fel. Pl a “megtudom csinálni” ágra azoknak a gyermekek a jelei kerültek fel akik eltudták mondani, hogy mi az amit ők megtudnak csinálni ( cipőkötés, asztalterítés, felöltözés stb.)
Az optimizmus témakörében az 1. osztályos gyermekekkel feldolgoztuk A jóság erősebb, mint a rosszaság című történet részletet.
Jókedvvel énekeltük Bagdy Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalát .
Bűvös hármas 3. osztály
A harmadikosok szerint a korai keléssel nincs gond, ha anyukájuk simogatása ébreszti, amivel teljes mértékben egyet értek. Jó kezdet- fél siker, mondták már a régi öregek is. A gyerekek megértették, és igyekeztek rajzukkal kifejezni a derűt, az optimista hozzáállást. Az etika órát (ami a második órájuk hétfőn) és engem is megjelenítettek, amit hálás szívvel vettem tudomásul.
Szeretetemberkék 4. osztály
Hétfőn első órában a negyedik osztálynak etika órája van. Ez a téma mindig aktuális, a jó ébredés, az optimista hozzáállás segít a nap indulásában. A negyedikesek ötletesen, viccesen vetették össze az optimista és a pesszimista ébredést.
Élménymanók 1. osztály
A reggeli kelés különösen első osztályban nagy kihívást jelent, hiszen az óvodában nem csengettek be nyolc órakor. A nap örömteli kezdete előkészítése egy boldog napnak. Erről beszélgettünk, játszottuk el (sajnos az erről készület videót nem tudtam feltölteni, pedig nagyon édesek voltak a gyerekek) és rajzoltunk a gyerekekkel.
Egy szép őszi délelőttön kirándultunk a környékbeli erdőbe, ahol közös játék,kis túra volt a program.
A friss levegőn felfrissültünk, a napsütésben vidámabbak lettünk, a közös játék boldogabbá tett minket.
Derűsen, optimistán kezdtünk bele a délutáni munkába. A feladatainkat gyorsabban, eredményesebben oldottuk meg.