A hónap első boldogság óráján az apró örömökről, az egészséges önbizalomról és a helyes önértékelésről beszélgettünk. Arról kérdeztem a gyerekeket, kinek mi okozza e legnagyobb örömöt az életében. A hosszúra sikeredett bevezető ráébresztett arra, hogy az osztályomba járó gyerekek nem igazán a mindennapokban keresik a boldogságukat, s nem mindig látják meg a legegyszerűbb dolgokat, aminek igazán örülni lehet. Így igyekeztem nekik példának állítani a körülöttünk lévő csodálatos világot, a benne rejlő ezernyi szépségével együtt. Egy kisfilm megtekintése után, egy szép tavaszi délelőtt utolsó órájában örömszerző sétára mentünk, mely keretében gyönyörködhettünk a megújuló tavaszi természetben. A szabadban önfeledten futkostak a gyerekek, kört formálva énekeltek tavaszi dalocskákat a kislányok. A következő órán erre az emlékre visszagondolva mindenki elmondta, hogy milyen pozitív gondolatokkal lett gazdagabb a hónap során. Majd minden tanuló egy motiváló mondatot választott magának egy előre kinyomtatott listáról, s azt hazavihette magával a boldogságóra emlékeként. Utolsó mozzanatként a daltanulás alatt egy plakátot készítettek el közösen a gyerekek, ahová a számunkra legfontosabb ösztönző mondatokat ragasztottuk fel. A hónap utolsó foglalkozását egy pihentető relaxációval zártuk.
A boldogság ragadós: add tovább!
Apró örömök élvezete
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
Az „apró örömök” témájának feldolgozása egy mesetevékenység keretén belül valósult meg. A mese lehetőséget ad a gyerekeknek, hogy beszéljenek az apró örömökről és megtapasztalják azokat a pillanatokat, amelyek boldoggá teszik őket.
Egyszer volt, hol nem volt, egy kis tó partján egy csendes, békés ligetben volt egy kis gólyafészek. A gólyapár boldogan várta, hogy kibújjanak a tojásaikból a kis gólyacsibék.
Egy napsütötte reggelen izgatottan figyelték a fészket, mert érezték, hogy a tojások már kezdenek kikelni. Hirtelen, egy apró repedés keletkezett az egyik tojáson, majd egy kis csőr bukkant elő belőle. Kicsit később egy kis fejecske is előbukkant, majd egy egész kis gólyacsibe látszott ki a tojásból.
A kis gólyacsibe, izgatottan nézelődött körül, miközben folyamatosan bővült a világa. Elsőként megpillantotta a csillogó tavat, amely tükrözte az ég kékjét. Örömmel csapot a szárnyával és tapsolt a lábával a látványtól.
Azután felfedezte a virágokat, amelyeket a part mentén nyíltak ki, és kellemes illatot árasztottak. Kíváncsian hajolt le, hogy megérintse a szirmokat, és megcsodálja a színeiket. Minden egyes virág, amit megpillantott, egy újabb kis örömet hozott a szívébe. Tovább sétált a tó partján és egy kis pillangót pillantott meg, amint szabadon repkedett a levegőben. Csodálkozva figyelte, ahogy a pillangó könnyedén szállt a virágok között és az ég felé szállt. Ez a látvány egy újabb apró öröm volt az életében.
Miközben a nap lassan elhúzódott, boldogan sétált tovább, felfedezve a világ csodáit és apró örömeit, amelyek mindannyiunk körül vannak, ha csak meg tudjuk őket figyelni és értékelni.
Így a kis gólya megértette, hogy az élet tele van csodákkal és apró örömökkel, amelyek minden nap várják, hogy felfedezzük és megtapasztaljuk őket.
Osztályunk ismét örömmel fogadta a tízhónapos személyiségfejlesztés márciusi témáját, mely az apró örömök élvezetét vette célba.
A három tanórás témakör beszélgetéssel indult és ráébredtünk, hogy nap mint nap mennyi szépség, élvezetes pillanat van az életünkben. Ami lehet csupán egy mosoly, egy versenyen való eredményes szereplés, de akár egy felhőben felfedezett figura is…
Mottónkat Ant Middletontól idézném: „Nem az a fontos, hogy jobbak vagyunk-e másoknál. De lehetünk önmagunk legjobb verziója.”
Minden gyermek hamar megértette a mottó üzenetét. Az óra elején motivációként meghallgattuk Bagdi Bella örömteli dalocskáját is és kezdődhetett a csoportokban való plakátkészítés az apró örömök élvezetéről, ahol a természet szeretete nagyon megmutatkozott. Azt is tudatosítottuk milyen fontossággal bírnak tetteink a gondolatainkra és fordítva. Miután kielemeztük a plakátokat, elkészültek a hálahidak dominóból, építőkockából, szintén csoportmunkában. A tanulók elmondták miért /kiért éreznek hálát, miért mennének át a hídon. Ezt követően egymásnak háttal ülve lazítottak a gyerekek, csukott szemmel hallgatták egymás légzését, szívverését. Egymásra koncentrálva megfogalmazták, hogy milyen fontosak az apró örömök az életünkben.
„Élvezd a kis dolgokat! Egy nap vissza fogsz tekinteni, és rájössz, hogy azok voltak a nagy dolgok.” – Robert Brault –
Köszönjük a remek ötleteket és lehetőséget!
Ismét várakozással telve tekintünk az áprilisi téma felé!
Siófoki Edit tanító néni
A hónap témája az apró örömök élvezete. A pillangó csoportban a téma kidolgozása a Bagdi Bella: Rám talál a boldogság című dallal kezdődött. Az óvó néni elmesélte a témához kapcsolódó mesét, majd megbeszélték, hogy kinek mi okoz örömöt, boldogságot. Elkészítették a napocskát színezéssel, ragasztással, mert a nap sugarai a boldogságot jelképezi, a napocskától mindenki boldog, vidám lesz. A katica csoportban a hónap meséjével Bezzeg Andrea: Újra együtt! kezdődött meg a boldogságóra, majd a meséhez tartozó kérdéseket megbeszélték a gyerekek az óvó nénivel együtt. Mindenki elmondhatta, hogy kinek mi okoz örömet, majd a munkafüzetben található feladatlapot kapták meg a gyerekek. Mind az öt érzékszervhez rajzolni kellett olyan dolgot, amelyek örömet okoznak nekik. A téma lezárásaként meghallgatták a hónap dalát. A mókus csoportban a téma kidolgozása a mese meghallgatásával kezdődött, majd mindenki megkapta a munkafüzetből a színezőt, Góliátról és Pirinkóról, mindenki saját ízlése szerint színezhette ki a színezőt. A téma lezárásaként meghallgatták a hónap dalát. A maci csoportban a téma feldolgozása a hónap dalával kezdődött, majd meghallgatták a törpe és óriásról szóló mesét. Megbeszélték, hogy kinek mi okoz örömöt, majd készítettek egy nagy virágot, a szirmokban megfogalmazták, hogy minek örülnek a legjobban, azt óvó néni pedig beírta a virágszirmokba. A süni csoport téma feldolgozása úgy valósult meg, hogy meghallgatták a hónap meséjét, majd közösen készítettek óvó néni segítségével apró örömök kincsesládikáját, amiben mindenki megfogalmazhatta, hogy mik azok a dolgok amik nekik örömet okoznak. Téma lezárásaként meghallgatták az „Imádok élni” című dalt. A hónap folyamán minden apróságnak, figyelmességnek örültünk ami velünk történt. A boldogság világnapján a gyerekeket meghívták a Lila iskolába, ahol közösen énekeltek, barkácsoltak a nagy iskolás gyerekekkel együtt.
Az élet apró örömei – március
Hónap elején megbeszéltük a március hónap témáját, minden nap külön figyelmet fordítottunk az apró örömök felfedezésére: Viki szó nélkül segít a rászoruló társának, Lili – rendetlenséget vél felfedezni a polcon – takarítja reggel a játékpolcot a teremben, Márk mosollyal nyugtázza, hogy ez jó volt, Lindi ugrálva örül, mert találkozunk…
A hónap dalát hallgatva ismét a hónap képeit néztük át.
Megtartottuk a Boldogság világnapját, az osztályról készült kép kerete tett emlékezetessé. Kedves üzeneteket húztunk és olvastunk a folyosón, mely szívet melengető, pozitivitást sugárzó, kedves sorok voltak. Volt nevelőnéninkkel való találkozás is kiemelt az apró örömök között.
A Down szindrómások világnapján a Lili külön boldog volt, hogy a családom tagjai is megtisztelték ezt a napot. Érzékenyítő órát tartottunk az nap testnevelés órán.
Gyurkovics Tibor- Rád nem lehet számítani című történetet olvasva megfogalmaztuk, hogy egy barátság nem bomlik fel könnyen, de figyelnünk kell egymásra, a kimondott szónak súlya van.
A Happy hét tele volt apró örömökkel, a vízibárt ragadtuk ki, hisz a mindennapokba hozott színt, ízt, amit nagyon köszönünk a szervező kollégának.
Színházba ment az osztály, ami nekünk nagy boldogság.
Elkészítettük a kiválasztott képekből a kollázst, majd a közös együttlét, a társasjátékkal zártuk az órát. Mindannyian élvezzük a közös játékot: csak dob a kockával, lép a bábúval, elmondja, hogy jól érzi magát a kollégiumban, örül, ha vicces dolgot mondok. Sok pozitív töltetet kapunk. Minden játék során felfedezünk egymásról új dolgokat, elmélázunk az emlékeken, sokat nevetünk a feladatok végzésénél.
BOLDOGSÁGÓRA- MÁRCIUS
A foglalkozás ideje: 2024. március 13.
A foglalkozás helye: Aprófalva Óvoda Vajszló, Pacsirta csoport
A foglalkozást vezeti: Márkus Gyöngyi
Korcsoport: Nagycsoport
A foglalkozás témája: Apró örömök élvezete
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1:Szervezési feladatok:
– a tevékenységhez használt eszközök elhelyezése jól látható és hozzáférhető helyre
– friss levegő biztosítása, szellőztetés
ELŐZMÉNYEK::
– Boldog Dóra felhős napja:
Ehhez a tevékenységhez egy már megszokott versikét is alkalmazok:
Ezen a csodás napon tekints ki az ablakon.
Esik eső? Süt a nap? Csipognak a madarak?
Nyár van? Ősz van? Vagy tavasz? Vagy kertünkben tél havaz?
Meleg van, vagy sapka kell? Hideg van és szél viszel?
Kell esernyő? Kell kabát? Vagy húzzunk gumicsizmát?
Felhők lógnak az égen? Zivatar tombol éppen?
Ezen a csodás napon tekints ki az ablakon!
Boldog Dórának semmihez nincs ma kedve, ezért ma kitalálunk olyan tevékenységeket neki, amitől jobb kedvre derülhet./ meghívás a babakonyhába egy finom teára, ahol beszélgethet a gyerekekkel, hogyan és mivel tehetnénk szebbé a napjainkat.
-Az öröm árnyalatai:
Arcmimikával és gesztusokkal fejezhetjük ki, milyen érzések lehetnek bennünk: öröm,elégedettség, derű, vidámság, büszkeség, nyugalom
– A délutáni csendes pihenő alatt az Alvásmeditáció Pollival című meditációt többször is alkalmaztam ebben a hónapban, hiszen a tavalyi évben megszerették a gyerkőcök.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai:
– Napimádás
-Fújj, fújj
– Napraforgó a napraforgó
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Imádok élni c. dalára öröm-táncot lejtünk, melyhez közösen megalkotott koreográfiát használunk.
A TÉMA BEVEZETÉSE
Boldog Dóra megjelenésével jelzem, hogy most a mese következik:
„Kerek erdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek…”
Bezzeg Andrea:Újra együtt c. meséje
Mese után kérdésekkel ellenőrzöm, hogy mindenki megértette-e a mese mondanivalóját.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA
– az apró örömök jelének kihelyezése a Boldogságvárunk következő lépcsőfokára
-”Örömölelés továbbadása egymásnak
Kört alkotva mindenki átadhatja az örömölelését a társaknak.
A FOGLALKOZÁST LEZÁRÓ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella:Jól érzem magam c. dalára közösen táncolunk és mindenki kiválaszthatja tánc közben a szívéhez közelálló kispajtását, akivel folytathatja az örömtáncot.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA
– Vond be a családot
Ebben a hónapban mindenki készíthetett egy szivecskés rajzot a családja számára, amivel meglephették a szüleiket.
– Vond be az óvodát
A Víz világnapja alkalmából a település egyik terén a Boldogság világnapján egy kis zenés műsorral köszöntöttük az épp arra járókat, akiknek a boldogság kék madarát is elkészítettük ajándékba.
BOLDOGSÁGÓRA-REFLEXIÓ
Ebben a hónapban az apró örömökre koncentráltunk.
Mivel több nevezetes nap is van márciusban, igyekeztem mindegyikhez hozzákötni a témát.
A gyerekeink szeretnek örömet okozni egymásnak, gyakran lepik meg barátaikat és a csoportot apróbb ajándékokkal. Ebben a szülők többsége is partnerként viselkedik.
A nőnapi meglepetés készítése a fiúk részéről nagy lelkesedéssel járt, aktívak voltak az ajándékok készítésénél,, majd a kislányok is kedvet kaptak, és ők is készítettek a családjuk női tagjainak egy kis meglepetést.
Az egyik lányos édesanya pedig – gondolva a fiúkra- egy kis nassolni valóval jött aznap oviba, amivel egy terített asztal mellett megkínálhattuk a fiúkat amikor felköszöntötték a csoportunk kislányait.
A Boldogság világnapján is meglepetéssel készültünk, elsősorban a falunkba élő embereket szerettük volna bevonni egy kis ünnepi táncba a falunk egyik terén.
Plakátot készítettünk, amivel a mosoly hatalmas erejére szerettük volna felhívni az emberek figyelmét, és az éppen arra járóknak osztogattuk a Boldogság kék madarát egy felirattal:Legyen szép a napod! Közösen eltáncoltuk Bagdy Bella: Ha boldog vagy c. dalát, és örömtáncoltunk, majd a polgármesterünk javaslatára belátogattunk a Hivatalba is, ahol egy finom bonbonnal köszönték meg a dolgozók a kedvességünket.
A videót feltöltöttem a Boldogságóra zárt tanári csoportba is,
A napot az intézményünk udvarán zártuk, ahol vidám szmájli fejecskékkel ismét táncra perdülhettünk, bevonva a táncba a többi csoport kisgyermekét és a felnőtteket is.
Egy szó, egy mosoly vagy csak egy ölelés és simogatás- Csupán ennyi is elég az apró boldogsághoz.
Az óra elején arról beszélgettünk, mi az, ami örömet okoz nekünk a mindennapi életünkben. Készítettünk színes tavaszi virágot. Mindenki egy sziromlevelet kapott, amelyre rárajzolta, ráírta az örömeit.
Boldogságóra
Az apró örömök élvezete című témát több órában dolgoztuk fel. Az első órán a gyerekek kívánságára elmentünk a közeli játszótérre. Ott letelepedtünk, majd átbeszéltük a témához kapcsolódó elméleti hátteret. Felolvastam nekik: Szabó Anna: Tükör cicák című meséjét. Közben szünetet tartottunk, és játszottak egyet. A második részlet felolvasása után megbeszéltük, hogy a cicák, a gazdi milyen apróságoknak örültek. Ezután ismét játék következett.
A második óra elején relaxációs gyakorlatot végeztünk: „Arcizomlazítás játékosan.” Ezután meghallgattuk a hónap dalát többször is, a gyerekek közben kiszínezték a hónap színezőjét. Majd megbeszéltük a témához kapcsolódó elméleti hátteret. Közösen összegyűjtöttük a táblánál, hogy melyik érzékszervünkkel milyen apró öröm élvezetét, észrevételét tapasztaljuk meg. Az első órát örömmeditációval zártuk.
A harmadik óra elején újból meghallgattuk a hónap dalát. Feladatlapra lerajzolták, hogy melyik évszakban, mi az, ami nekik örömet okoz. A gondolataikat leírták a négy évszakot jelképező papírra (zöld levél – tavasz, nap- nyár, barna levél – ősz, hópihe – tél), majd elkészítettük közösen a tablót. Nagyon örültem neki, hogy olyan apró dolgoknak is örülnek: mint a színes levelek, séta, forró csoki ivás. Annak is örültem, hogy nem tárgyaknak, digitális eszközöknek örültek. (telefon, tablet, számítógépes játék). Az óra végén, lezárásként elmondták, hogy milyen gondolatokkal lettek gazdagabbak. A harmadik tanóra is meditációval zárult.
Apró örömök élvezete 2024.03.30. beszámoló
Apró örömök élvezete hónapjában, a fókuszunkban a Boldogság Világnapja állt.
Melyre az egész iskolát bevonó élő vonatozást szerveztünk.
Minden osztály egy állomás volt, a boldogságóra témaköreinek megfelelően.
A vonatozáshoz szükségük volt beszállókártyára.
Amin rajta volt a név, az osztály, az uticél és az ára.
Olyan jó dolgokat találtak ki például: Erdő falva, Béke sziget, Szeretet forrás, Jóság liget, Öröm forrás.
Az ára pedig egy ölelés volt.
Zenére vonatoztunk le egy mixre, melyet boldogságórás kolléganőm állított össze nekik, mely zeneszámok a boldogságról szóltak.
Például:
Bagdi Bella: Ma rám talál a boldogság
Bereczki Zoltán-Szinetár Dóra: Ajándék
Fel! Nap
Delta: Ragyog a világ
Pa-Dö-Dő: Szép az élet
Ocho-Macho: Jó nekem
Pharrell Williems: Happy
Mikor megérkeztünk az aulába az összetartozásunkat egy kézfogáslánccal erősítettünk meg.
Majd ingyen ölelést adtunk egymásnak.
Készítettünk minden tanulóval egy szívet, amire vagy rajzzal vagy szöveggel meg kellett jeleníteniük azt, hogy mitől boldogok, az iskolában.
Ebből tablót készítettünk.
Azt gondolom, hogy egy jólsikerült Boldog Nap volt a március 20-ai Boldogság Világnapja.