Boldogság sziget
Apró örömök élvezete
Apró örömök élvezete
Ezt a boldogságóra foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük. A „hervad a virágom, éled a virágom”-nál a gyermekek helyben állnak. A „hervad” szó hallatán elkezdtük a fejünket lazán előre ejteni, majd hozzá a két vállunkat, majd a törzset. Az „éled a virágom”-nál visszaemelkedtünk szép egyenes testhelyzetbe. Ezután meghallgattuk Bagdi Bella: Jobb Veled a Világ című albumjáról az „Imádok élni” című dalát. A gyermekekkel közösen kitaláltunk különböző mozdulatsorokat.
A témát mesével dolgoztunk fel, Bezzeg Andrea: Újra együtt című meséjét olvastam el, melyre Boldog Dóra hívta a gyermekeket a kis mondókájával. Mesehallgatás után megbeszéltük, hogy kinek mi okoz örömöt egy nap. Hogyan segíthetünk, akik esetleg arra rászorulnak. Ki milyen ételt rakna egy szépen terített asztalra. Ezután a gyerekek körbe ültek és különböző érzékszervekhez /látás, ízlelés, szaglás, tapintás/ kapcsolódó örömet mondtak.
Akiét elfogadtuk tapsot kapott. A foglalkozás lezárásaként kiszínezték az apró örömök jelét, mely felkerült a „Boldogság fa” hetedig lépcsőfokára.
Beszélgettünk a meséről, majd a barátságról, mindennapi örömökről.(kutya, macska, játszótér, anyának segítés…. )
A dobozból”érdekes dolgokat” húzhattak ki ami az érzékszerveket motiválta!
Többnyire kitalálták és jól elmondták, hogy melyik érzékszerv szükséges a tárgyhoz.
A feladatokat aktívan oldották meg. Jól kialakult az egymáson való segítés is. ( ceruzák kölcsönadása)
A végén minden gyermek kapott egy mosólygós matricát és ölelést!
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Apró örömök élvezete
A foglalkozás feladatai: Az apró örömök észlelése, megismerése, megélése a foglalkozás által
1. Motivációs gyakorlat: “Ilyen nagy egy óriás, nyújtózkodjál kispajtás, ilyen kicsi a törpe, guggoljunk le a földre .”
2. Kezdő éneklés kézfogással, körben, mozgással kísérve: Bagdi Bella: Imádok élni c. dalára.
3. Téma feldolgozása: Bezzeg Andrea- Újra együtt mese megnézése saját készítésű PPt felhasználásával.
4. Beszélgetés a meséről.
5. Feladat: A mese illusztrációjának színezése
6. Feladat: A munkafüzet feladatainak színezése.
7. Lezárás: Apró örömök : közös színezés, tabló készítése
Március hónapunk egészét az apró örömök felismerése, megnevezése, tudatos megélése járta át. Apró örömöket gyűjtöttünk évszakonként, napszakonként, de Vakog rendszerben szemléltük érzékszerveinket örömök után kutakodva. Nőnap alkalmából a fiúk okoztak számunkra nagy meglepetést, önbecsülés plakátunk pedig saját erősségeinkkel szembesített bennünket. Táncoltunk, énekeltünk, aktív relaxációs gyakorlatokat végeztünk. Nagyon pozitív hónapot zárhatunk!
Boldogságóránkat ebben a hónapban rendhagyó módon tartottuk meg. A Boldogság világnapjára (március 20.) helyeztük a figyelmünket. A szülőket zárt csoportban tájékoztattam, hogy az óvodában megtartjuk a Boldogság Világnapját. Kértem őket, hogy azon a napon: 1. piros színű ruhába jöjjenek a gyermekek óvodába 2. selfi-boksz-al szeretnénk kedveskedni, ahol lehet majd képeket készíteni családokkal, barátokkal.3. Boldogság Üzenetek táblát fogunk kihelyezni, amire pozitív üzeneteket lehet majd írni. Örömömre szolgált, hogy a csoportomban járó szülők tetszésüket fejezték ki a közelgő eseményről, valamint hálájukat, hogy mindig megosztom velük az Boldogságórákon történteket. Saját személyem, már harmadik alkalommal tartja, a boldogságórákat. Igyekszem a tapasztalataimat bővíteni, újszerű dolgok kipróbálásával. Most erre került sor, egy kis összedolgozásra. A mi óvodánkban, ebben a nevelési évben, 3 csoportban van Boldogságóra. Közösen egyeztettünk a Boldogság Világnapja alkalmából, átbeszéltük az eseményeket. A szervezési feladatokat, a szükséges eszközöket az egyik kolleganőmmel együtt előkészítettük. A gyermekek lelkesen érkeztek a Boldogság Világnapján óvodába. Mindenkit egy szívecske kitűzővel üdvözöltem. Örültek a piros színben való közös öltözéknek, kérdezgették mit fogunk ma csinálni? Reggel érkezéskor, a Boldogság Üzenő fal észrevételével, már kezdetét vették az események: kedves gondolatok, vidám rajzok készültek. A fotózás is megkezdődött, de voltak, akik úgy gondolták, hogy délután már több családtag is részt vehet benne. A különleges Boldogságóránkat a mi csoportunk, a hónap szimbólumának színezésével kezdte el, majd az udvaron folytatódtak az események. Bódor Andrea, a helyi Bodogságóra mentora, néhány szóval köszöntött mindenkit. A hónap dalára a három csoport közösen táncolt. Mindenki vidám volt, örültek egymásnak, hogy ilyen sokan vagyunk. A mese előadása, dramatizálva volt bemutatva, melyet nagyon élvezetek a gyermekek. A teraszon előkészített asztalokon szivárvány színezése következett, ahová mindenki bekapcsolódott. Az óvoda többi csoportja ezután csatlakozott be a közös programokba. A Boldog vagyok dalra az egész óvoda táncolni kezdett. Jó volt látni a sok kisgyermeket együtt, ahogy közösen mozogtak, erre az igazán kedves dalra. A mozgás után, aszfalt krétával „Örömke” rajzokat készítettek csoportonként a gyermekek. Mi Harangvirág formába rajzoltunk mindent, ami számunkra örömforrást jelent. Reggel a kolleganőmmel, már előkészítettük a szívecske kereső játékot. Minden csoportnak annyi szívformát kellett megkeresni, ahányan voltak, majd felhelyezni a kerítésre, a saját csoportjuk szimbólumához. Lelkesedéssel keresgéltek a gyermekek, nagyon hamar sikerült megoldaniuk a kért feladatot. A nap végén, igazi örömöt, a szabad játék jelentett, az udvaron, jó időben. A játszás után, a csoportszobában természetesen felléptünk a következő lépcsőfokra. A gyermekek meg is jegyezték: hogy kár, hogy már vége van, nemsokára felérünk a legfelső fokra. A szülőket tájékoztattam a nap eseményeiről. A pozitív szülői visszajelzés most sem maradt el: milyen jó kis óvoda ez, ahol ilyen napok vannak szervezve. A héten még egy örömszerző sétára is elvittem a gyermekeinket. A víz világnapja alkalmából a Tokaji kilátóba látogattunk, ahol a két folyó a Tisza és a Bodrog összefolyása jól látható. Megerősítettem a gyermekekben, hogy ők különleges helyzetben vannak, mert minden nap örömmel gyönyörködhetnek a természet csodájában, amit itt láthatnak Tokaj városában.
Márciusban az apró örömökről beszélgettünk. Mi is az az apró öröm? …A foglalkozást a gyermekek számára annyira kedvelt Kicsi Gesztenye Klub esőtáncával kezdtük. A hónap témáját sok játékos feladatba be tudtuk építeni, de tulajdonképpen mindennapjaink részét képezi, hogy mindenben meglássuk a szépet, hogy észrevegyük az élet apró örömeit. Kihasználtuk a tavaszias időjárást, séta alkalmával lehetőségünk volt megfigyelni a visszatérő gólyákat, a szebbnél szebben nyíló tavaszi virágokat. Az „Imádok élni” című Bagdi Bella dal szinte minden nap szólt a csoportban, amit a gyerekek könnyen megtanultak, és nagy örömmel énekeltek. Góliát és Pirinkó meséje egy hosszú beszélgetést indított el a gyerekek között. Szívesen beszélgettek arról, hogy kinek mi okoz örömöt, mit szeret csinálni, hogyan tölti az idejét otthon. A gyerekek nagyon sokat rajzoltak azzal kapcsolatban is, hogy mi okoz számukra örömöt. A munkafüzet feladatlapjait is segítségül hívtuk, hogy az érzékszervekről szerzett ismereteinket még inkább elmélyítsük. Mi van a takaró alatt? című érzékelős játékot játszottunk, amit nagyon élveztek a gyerekek.
Márciusban az apró örömökről beszélgettünk. Mi is az az apró öröm? …amikor figyeljük az esőfelhők gyülekezését az égen, megfigyeljük az ébredező természetet, megfigyeljük az apró csigákat, akikről közösen gondoskodtunk, gyönyörködünk a mandulafa virágzásában vagy elmerülünk a kedvenc könyvünk olvasásában. Márciusban közösen megéltük ezeket a pillanatokat. Megünnepeltük a Boldogság világnapját is. Iskolánk boldogságóra csapata úgy döntött, hogy Komárom város lakosait is megajándékozza a világnap alkalmából. Iskolánk diákjai több mint 500 kavicsot festettek meg, amit iskolánk logojával a város különböző helyein rejtettünk el. Városunk lakosait arra kértük aki talál egy boldogságkavicsot fotózza le és küldje el a képet iskolánk email címére. A beérkező képek közül sorsolással nyertest is választottunk, aki egy szeretetmacit kapott ajándékba. Március 20-án pedig Hálafallal vártuk diákjainkat, amelyre mindenki felírhatta, hogy miért hálás. Rengeteg örömteli pillanatot szereztünk egymásnak!
Zsadányi Református Általános Iskola
Első osztály
Az első osztályosokhoz a Boldogság Világnapja alkalmából elhívtam a volt óvónénijüket. Már többször kérdezték a gyerekek, hogy Ildikó nénit mikor hozod el? Most elérkezett a pillanat, amikor el tudtam hívni a kolléganőmet a volt óvodásaihoz, akik már első osztályosok. A boldogság nagyon nagy volt. Amikor megérkeztünk, akkor kint voltak a gyerekek az udvaron, de ahogy megláttak bennünket, rögtön odaszaladtak hozzánk. Kérdezték is egyből, hogy Boldogságóránk lesz? Az újra találkozás öröme, a viszontlátás szívmelengető volt. A gyerekek örömmel jöttek be az osztályterembe és várakozó tekintettel figyeltek ránk. Beszélgettünk az apró örömeinkről, a viszontlátás öröméről, a tavasz szépségéről, a boldogságról. Kinek mit jelent a boldogság, kinek mi okoz örömet. A gyerekek mind egyenként elmondták, hogy nekik mit jelent a BOLDOGSÁG. A beszélgetés során azonban megállapíthatjuk, hogy minden gyermeknek fontos a család, a testvérek. Még mindig szeretnek játszani, focizni, de elmondták és megmutatták, hogy már tudnak írni, olvasni, számolni. A tanító néni is megerősítette, hogy az a könyvcsomag, amit használnak a tanítás-tanulás során nagyon jó, mert a gyermekek hamarabb és játékosan tanulnak. Ez tanítónak és tanulónak egyaránt boldogság!
Meghallgattuk az aktuális dalokat, amit nagyon várnak mindig a gyerekek. Az egyik kisfiú, aki más településről jár az iskolába, ezért ő nem a mi óvodánkba járt, tehát még nem hallhatta előtte Bagdi Bella dalait többször megkérdezte, hogy mi a címe a dalnak, amit most hallgattunk. Elmondtam neki, ő pedig szépen leírta magának. Kérdeztem tőle, hogy tetszik -e neki ez a dal és azt válaszolta, hogy igen és otthon a szüleinek is elmondja, hogy ők is meghallgathassák ezeket a dalokat.
Nagy boldogság volt számomra és a kolléganőmnek is az újra találkozás öröme. Máskor is keresünk alkalmat a közös tevékenységre. Újra és újra megerősítést kapok arra vonatkozóan, hogy jól döntöttem, amikor a mesterprogramom tevékenységeként az óvoda-iskola átmenet megsegítését választottam Boldogságórák megtartásával az első osztályban.
Balázsné Barta Anikó
óvodapedagógus
Fazekas József Általános Iskola
Márciusi boldogságóránkat a Boldogság Világnapján, március 20-án tartottuk.
Hogy felkészülten vágjunk bele a téma feldolgozásába, beszélgetéssel, a téma magyarázatával, a motiváló idézetek felolvasásával és értelmezésével indítottuk a munkát. Ötleteltünk, hogy milyen örömök érnek minket, szólánccal összegyűjtöttük a mindennapi örömeinket, majd belevágtunk a megvalósításba, hogy ne csak beszélgessünk ezekről a boldog pillanatokról, hanem éljük is meg őket.
Órakezdő relaxációnak az online ötlettár „Jelenlét közösen” című légzőgyakorlatát választottuk. Iskolánk falusi kisiskola, de egyik legnagyobb pozitív hozadéka a falusi létnek a sok zöld terület, a lehetőség a friss levegőn, zöld környezeteben történő tartózkodásra. Légzőgyakorlatunkat így a fűben ülve, napsütésben, madárcsicsergést hallgatva végezhettük el. Megtapasztalhatták a gyerekek a közös légzés, a közös jelenlét örömét, az egymásra hangolódást, a nyugalmat. A gyakorlat után beszélgettünk az érzéseinkről, a feladat nehézségeiről és a pozitív élményeinkről.
Ezután kihasználva a jó időt, sétára indultunk a faluban. Így tapasztalhattuk meg a minket körülvevő apró örömöket, a természet szépségét, a tavasz illatait, hangjait, színeit. Megcsodálhattuk a közelgő ünnep díszeit, érezhettük a húsvéti hangulatot. Örömkereső sétánkról leltárt készítettünk a munkafüzeti táblázat segítségével. Pipáltuk a megtapasztalt örömforrásokat, és kiegészítettük számunkra kedves érzésekkel, hangulatokkal, színekkel, illatokkal, hangokkal.
A tanteremben kis csoportokban folytattuk a téma feldolgozását. Kicsit kitágítottuk az időt: már nemcsak a tavasz, hanem az egész év örömeire koncentrálva gyűjtöttünk szavakat, kifejezéseket: Milyen örömök érhetnek minket egész évben? Milyen érzékszervünkkel tapasztalhatjuk meg ezeket az örömteli pillanatokat? Mi az, ami tavasszal, nyáron, ősszel, télen örömteli számunkra? A csoportok összegyűjtötték a számunkra fontos örömpillanatokat, majd lejegyezték a megfelelő évszakhoz. Ezután felolvastuk, majd a csoportok kiegészíthették a saját listájukat a többiektől hallott szavakkal. Mindezt színesben, hogy a szemünknek is örömteli legyen rápillantani az elkészült örömleltárra!
Boldogságóra Pedagógus Nagykövetként egyik fontos feladatomnak tartom, hogy a Boldogságórákon szerzett tapasztalataimat átadjam pedagógustársaimnak. Ebben a hónapban lehetőségem volt arra is, hogy egy tanító szakos hallgató gyakorlatvezetőjeként leendő tanító nénit segíthessek a Boldogságóra megtartásában. Bujtor Eszter harmadéves hallgató már több alkalommal vett részt a boldogságóráimon, segítette a munkánkat, velünk együtt végezte a gyakorlatokat. A márciusi egy hetes tanítási gyakorlatán lehetőséget kapott egy Boldogságóra megtartására, így az Apró örömök témakörét közösen dolgoztuk fel, a feladatok nagy részét ő irányította, így ebben is tapasztalatot (és élményeket) szerzett.
Az iskolát is bevontuk a Boldogság Világnapjának megünneplésébe. A közösségi összetartozást erősítettük azzal, hogy először osztályonként, majd az iskola minden tanulójával egy-egy szívet alkottunk, piros pólóba öltözve igazán látványos örömpillanatokat éltünk meg együtt.