Március: Apró örömök
Márciusi napközis projektünk a boldogságról szólt. 11 napközis csoportban foglalkoztunk a témával és készültünk közösen a Boldogság Világnapjára. Péntekenként minden csoport azonos feladatot valósított meg. Az ott készült alkotásokból kiállítást rendeztünk az iskola aulájában.
Rajzverseny is volt a „Kék madár meséjéhez”.
Valamennyi csoport elkészítette a „Hálafát”, az „Apró örömök befőttjét”.
Március 20-án mindenki piros felsőben jött. Közös flashmob-ot készítettünk az iskola előtt. A saját csoportomban „Hálahidat” formáztunk.
Kedves üzeneteket írtunk fel szívecskékre, rózsasziromra, amit szétszórtunk az iskola folyosóján. Örömmel gyűjtötték a gyerekek.
Nyílt Boldogságórát tartottam a szülőknek.
Köszönöm a sok ötletet! Első Boldogság Világnapi ünneplésünk volt az egész iskolát megmozgató programokkal. Óriási volt a sikere mind a tanulók, mind a kollégák körében.
Apró örömök élvezete
A téma bevezetését relaxációval kezdtük a Bagdy Bella: Az én hangom.
Zenét hallgattunk a témához kapcsolódóan: Jobb veled a világ boldogság!
Örömleltár: megbeszéltük, hogy kinek milyen apró örömök szokták szebbé tenni a napját. Meghallgattuk: Bezzeg Anna: Újra együtt című mesét.
A téma végéhez érve, az érzelem kártyák segítségével mindenki elmondhatta, hogy érezte a magát a foglalkozások alkalmával.
Március hónapban osztályunk nagy próbatételeken esett át, így a megküzdés tovább kísért minket. Igyekeztünk faliújságunkat a tavasz közeledtére felkészíteni, abban az életünk boldog pillanataira fókuszálni. Az önként jelentkező segítők az apró örömöket színes virágokban gyűjtötték össze, hogy azokat kitűzve az osztálytársaknak ötleteket adhassanak a mindennapokhoz. A hónap folyamán vissza-visszatértünk ezekhez a tippekhez, és elmondtuk, melyeket figyeltük meg a közelmúltban. Hangsúlyoztuk a a jelen mind teljesebb megélésének fontosságát. A tanulók saját szavaikkal nagyon szépen megfogalmazták, mit jelent számukra a tudatos jelenlét életükben. Tanulási stratégiák átismétlése során előkerült, hogy a jövő miatti aggodalom nagyon jól csökkenthető tudatos előretervezéssel. Ha nem kapkodva kell készülni, akkor sokkal több családi és baráti program élhető meg önfeledten.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Miután a harmadikosokkal Fred Bryant és Joseph Veroff kutatók írásáról majd három idézetről is beszélgettünk a „Jelenlét közösen” légzőgyakorlattal folytattuk a foglalkozást. Ezután párban korcsolyáztak, teniszeztek, kaktuszok közt lépkedtek stb a feladatnak megfelelően. A „Metronómok egymásra hangolva” kisfilm megtekintése után körbeálltunk és egyszerű ritmusokat tapsolva, dobogva nagyon gyorsan mi is összehangolódtunk. Megbeszéltük milyen érzéseink voltak a gyakorlatok közben. Ezek után a Zabszalma együttes Izgó-mozgó dalára mozogtunk, Bella aktuális énekét és Palya Bea dalát hallgattuk az ételek fogyasztásáról, majd megnéztük a Dobronka cirkusz kötéltánccsoport fürge ujjas előadását is. Örömeik közt ők is felsorolták a március 15-ei pártába-csákóba felöltözött menetelést, a különböző alkalmakra történő rajzos készülődést, a közös citerázást, az ölelések pillanatát. A következő feladatban egymásról kellett pozitív gondolatokat, tulajdonságokat mondaniuk. A kihívott gyermekek közt ott volt az a két társuk is, akik sok borsot törnek az osztályközösség orra alá. Ők maguk is meglepődtek, hogy mennyi jó tulajdonságuk van. Elmondták, hogy nagyon jól érezték magukat ebben a szerepkörben. Március 20-án, a Boldogság Világnapján körbejártuk az iskolát és minden diákot és felnőttet megajándékoztak az általuk készített szívvel, melybe egy idézetet ragasztottak. Miközben kezet fogtak vagy megölelték társukat a boldogságórák szlogenjét mondták: Jobb veled a világ! Nagy örömmel figyelték társaik, főleg a „nagy fölsősök” reakcióját miközben az idézeteket olvasták, illetve társaiknak is megmutatták, hogy ők mit kaptak. Az eseményről készült képek felkerültek az Aranyalma Református Általános Iskola, Óvoda és Mini Bölcsőde Facebook oldalára is: https://www.facebook.com/photo?fbid=1304378050515928&set=pcb.1304379790515754
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A „Virág nyílik” relaxációs gyakorlat után jelentkezés alapján kiválasztottuk Döbrentey Ildikó: A hétdombi csodatevő szivárvány meséjének szereplőit. Meglepő volt számomra, mennyire tisztában vannak néhányan magukkal. Ugyanis Pipiske királyfinak az osztály legkisebb tanulója is jelentkezett és örömmel vállalta és hitelesen el is játszotta a rábízott szerepet. „Hasas gömböc” egy kislány szeretett volna lenni, aki így kommentálta: „Miért, duci vagyok nem?”. A mesét interaktívan dolgoztuk fel. Mind a hét szereplő és az osztály tanulói is érdeklődéssel várták a történéseket és beleéléssel játszották szerepüket. A mese feldolgozása után megbeszéltük, hogy milyen örömök érték őket mostanában. Voltak, akiknek a március 15-ei kis készülődésünk tetszett, mikor a fiúk pártát tettek a lányok fejére, akik csákóval viszonozták ezt, majd egy Kossuth nótára masíroztak a teremben. Sokak a „számkirályos” játékot nevezték meg, többen pedig a harmadikosok Boldogság Világnapján történt köszöntését és a Húsvéti készülődést említették. Miután meghallgattuk a Zabszalma együttes Izgő-mozgó dalát, amire táncoltunk is, elmondhatták milyen apró örömeik vannak, amiket a felnőttek rossz szemmel néznek, de mégis kedves számukra. Többek közt felsorolták az ágyon való ugrálást, a hangos zenehallgatás közbeni üvöltve éneklést és a fürdőkádban pacsálást is. És a kérdésre, hogy mi történne, ha ezeket a felnőttek is kipróbálnák: BOLDOGOK lennének! – hangzott a válasz.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
Kisebb-nagyobb örömök a hétköznapokban…
A gyerekekkel az Apró örömök témakörét dolgoztuk fel. A foglalkozást egy kis tánccal kezdtük, majd a jól ismert mondókánkat mondtuk el: „Nap, nap, fényes nap, sugaraid bontogasd. Vigyázz rám napsugár, a boldogság megtalál!” A ráhangolódást pedig még egy relaxációs gyakorlattal zártuk. A gyerekeknek készítettem egy nagy dobókockát, melyen érzékszervek voltak. A játék lényege az volt, hogy miden gyerkőc dobott vele és amilyen érzékszervet dobott, mondani kellett vele valamit, aminek örülnek, ha meglátja, megérzi az illatát, megízlelheti, megtapinthatja. Ezt a játékot nagyon élvezték és ügyes, ötletes válaszokat tudtak adni. Ez után pedig le is rajzolhatták, hogy mi az aminek örülni szoktak és a rajzokat elhelyeztük csoportunk „Apró örömök hőlégballonjára”.
Az elmúlt hetekben sokat beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mi is okoz nekik örömet, minek örülnének ! Milyen csodás,a tiszta, gyermeki lélek , hiszen kis apróságoknak is tudnak örülni ! ( mosoly , simogatás , ölelés, közösen eltöltött idő, nasi, csokikeresés,játszóterezés…)