Minek örülök?
Nem mindig a tárgyak jelenthetnek örömet.
Apró örömök élvezete
Márciusi hónapban, úgymint a teljes nevelési évben kiemelt hangsúlyt fektetünk olyan óvodai légkört teremteni, amelyben a gyermekek jól érzik magukat. Igyekszünk megörökíteni a pillanatnyi örömöket. Dicsérjük őket és elmondjuk nekik milyen büszkék vagyunk rájuk, egy-egy cselekedet, alkotás kapcsán. Tudatosítjuk bennük, hogy mindennap mennyi apró kis dolgot tesznek, amiből egy nagy dolog születik. Visszaemlkékezünk a közös beszélgetések, fotók nézegetése alkalmával, olyan eseményekre, alkotásokra, amellyek örömet okoztak számukra. Igyekszünk megmutatni, érzékeltetni a negatív élményekben, gondolatokban rejlő pozitívumokat. Pl. A részvétel a fontos nem a helyezés. Kérdések feltevésével a gyerekek válaszain keresztül vezetjük őket a pozitív gondolatok felé.
Március hónapban nagyon aktívak voltak a gyerekek, hiszen rengeteget foglalkoztunk a Boldogság összetevőivel, az apró örömökkel. Légzőgyakorlatokon keresztül párokban csatlakoztunk egymáshoz. Apró örömök címmel tablót készítettünk. A márciusi hónap boldogság dalát énekeltük többször is. A Hála- híd kártyajátékkal játszottunk, mely a tanulók kedvence lett. A Boldogság Napján közösen összekapcsoltuk az energiánkat. Táncoltunk- énekeltünk. Elmondhatom , hogy ez az eddigi legaktívabb hónapunk volt, ahol sokkal jobban megismerhettem a gyerekeket!
Üdvözlettel: Konczné Szabó Szilvia
Szeghalom
Tildy Zoltán Általános Iskola és AMI
Március hónapban nagyon aktívak voltak a gyerekek, hiszen rengeteget foglalkoztunk a Boldogság összetevőivel, az apró örömökkel. Légzőgyakorlatokon keresztül párokban csatlakoztunk egymáshoz. Apró örömök címmel tablót készítettünk. A márciusi hónap boldogság dalát énekeltük többször is. A Hála- híd kártyajátékkal játszottunk, mely a tanulók kedvence lett. A Boldogság Napján közösen összekapcsoltuk az energiánkat. Táncoltunk- énekeltünk. Elmondhatom , hogy ez az eddigi legaktívabb hónapunk volt, ahol sokkal jobban megismerhettem a gyerekeket!
Üdvözlettel: Konczné Szabó Szilvia
Szeghalom
Tildy Zoltán Általános Iskola és AMI
Heti a témánk a víz témakörhőz kapcsolódott, melybe nagyon jól beépíthető az apró örömök élvezete témakör. Boldog Dóra baba, Bagdi Bella ” Imádok élni” c.dala, „A két partra vetett jó barát” c.mesével, és különböző játéktevékenységgel valósítottam meg a Boldogságóra foglalkozást. A gyermekek nagyon jól érezték magukat. Jó látni,hogy a foglalkozások mennyire segítenek, hozzájárulnak a gyermekek boldogságerzetének fokozásában.
Köszönöm
Apró örömök
Számtalan apró pillanat
Apró örömökből rengeteg van, csak észre kell őket venni!
Mindezt Sadhguru gondolatai is megerősítik: “Minden pillanatban milliónyi csoda történik körülöttünk – nyílnak a virágok, csicseregnek a madarak, zümmög a méh, lehullik egy esőcsepp, hópehely libben át a tiszta esti égen. A csoda mindenütt jelen van. Ha megtanulod megélni, az élet nem más, mint egy mindennapi csoda.”
Az idei tanévben kis csoportunk nem készült nőnapra olyan előadással, amivel a szülők előtt fellépünk, szerepelünk, hanem titokban apró kis meglepetést készítettünk elő az anyukák, nagymamák, dédmamák, keresztanyák és minden kedves hölgyismerős részére. Sok kicsi, apró pillanatból állt össze a végül videóra rögzített ajándék vers. Majd egy apró pillanat volt mindezt feltölteni a csoportunk zárt Facebook-oldalára. S végül a legszebb apró pillanatok azok voltak, amikor visszajelzésekben (szívecskék, ölelések, hálás, megköszönő hozzászólások) éreztük az örömkönnyek végiggördülését az arcokon.
A választott versünk, – Őri István Első váróvers, és a hozzá kapcsolódó Napsugár váróverse – szintén az apró örömök fontosságát, nagyságát érzékelteti.
Első váróvers
Vár, vár, nagyon vár,
A kis virág mire vár?
Megmondom én, mire vár:
Hogy jöjjön a Napsugár!
Vár, vár, nagyon vár,
A kis nyuszi mire vár?
Megmondom én, mire vár:
Hogy jöjjön a Napsugár!
Vár, vár, nagyon vár,
Az öreg tölgy mire vár?
Megmondom én, mire vár:
Hogy jöjjön a Napsugár!
Vár, vár, nagyon vár,
A Napocska kire vár?
Megmondom én, kire vár:
Hogy jöjjön a Napsugár!
Anyácskám, anyácskám,
gyere már, gyere már!
Itt vagyok, Napocskám,
Jövök már, jövök már!
Jaj de jó, jaj de jó,
megjött a Napsugár!
Napsugár váróverse
Vár, vár, nagyon vár
A Napsugár mire vár?
Megmondom én, mire vár:
Hogy tűnjön a felhő már.
Ragyogjon, nevessen,
Kacagjon szeressen,
Virágot növeljen,
Világot öleljen.
A felvétel sikeres videóra rögzítését megkoronázta egy csoportunkba járó kisfiú kézzel készített apró kis tavaszi ajándéka a csoport minden tagja számára. Egy színes kis négylevelű, szerencsehozó tavaszi kitűzőt kaptunk tőle ajándékba. Apró ajándék, hatalmas öröm! Köszönjük!
Apró örömökben gazdag mindennapokat kívánnak a bárkalakók és az óvó nénik:
Sógor Melinda Ágota és Holló Éva Andrea
A „happy hét” keretén belül az örömteli pillanatokat keresgéltük a természetes környezetünkben. A gyerekek által készített esőcsepp karkötőnkkel, a felhő szélfogónkkal fürkésztük a tájat, majd a szivárványfelhőre gyűjtöttük a szép dolgokat. Videófilmen megnéztük az esőcsepp útját, hogyan lesz belőle tiszta víz. Beszélgettünk, a víz körforgásáról, valamint arról, mire használjuk a vizet. Kísérletet tettünk a párásítás fogalmának megértésére, általam készített eszközzel folyattuk és szűrtük a vizet. Érdekes pillanatnak voltak tanúi a gyerekek. Mindennap kerestük a boldogságot, örömet jelentő apróságokat, mely boldoggá és szebbé tette napjainkat. A kirándulás a folyónkhoz nagy izgalommal töltött el bennünket, hiszen gyalogosan ezt a hosszú utat még együtt nem tettük meg. A gátoldalról történő gurulás élménye, a szabadság érzése, a gyűjtögetés öröme felbecsülhetetlen kincs mindannyiunk számára. Örömteli pillanatként éltük meg egy-egy kispajtásunk szülinapját is, sőt méltón, nagy öleléssel búcsúztunk el az óvó néninktől, aki nemsokára anyai örömök elé néz.
A Boldogságóra megtartását a Boldogság világnapja időpontjának közelében igyekeztem megtartani. Fontosnak éreztem hangsúlyozni, a gyermekeben tudatosítani, hogy mitől is lehetünk boldogok. Ehhez nagyon jól kapcsolódott az Apró örömök élvezete témája.
A foglalkozást Bagdy Emőke Körbe-körbe karikába relaxációs gyakorlatával kezdtük, majd Bagdi Bella Imádok élni dala következett. Beszélgetést kezdeményeztem, hogy mitől is lehet szép az életünk, ahogy Bellától is hallhattuk. Néhány gyermek nagyon szép választ adott: nagyon jó, ha süt a nap, jól érzi magát, amikor a kertjükben sok virág nyílik. Ezt követően a munkafüzet érzékszervekhez kapcsolódó feladatait oldották meg a gyermekek, miközben megbeszéltük, hogy mi a kellemes-kellemetlen íz, illat-szag, zaj, mit látnak szívesen a szemükkel, mi ad kellemese tapintást.
A munka után Boldog Dóra mesehallgatásra invitálta a gyermekeket, a két jóbarát humoros történetét érdeklődéssel hallgatták az Újra együtt meséből.
Akinek kedve volt, elmesélhette, hogyan szoktak vendégeket várni, szépen teríteni, amivel örömet igyekeznek szerezni. Újból játék következett: az érzékszerveinkre fókuszálva kellett egy-egy kellemes, örömet jelentő mondatot kapcsolni (a szememmel látok egy szép virágot, aminek az illatát érzem az orrommal). Arról is szó esett, hogyan segíthetünk azoknak, akiknek valamelyik érzékszerve nem olyan jól használható, vagy milyen orvos tudja gyógyítani.
Minden gyerek kapott jutalmul Dórától egy gumimaci cukorkát, melynek megállapítottuk a formáját, megtapogattuk, megszagoltuk, színe alapján elképzeltük, milyen lehet az íze (majd beazonosították), megfejtettük, hogy melyik érzékszervünket nem használtuk.
Zárásként Boldog Dóra minden gyermeket megsimogatott, útravalót súgott a gyermekek fülébe, pl. érezd a plüssjátékod puhaságát, csaljon mosolyt arcodra a virágzó tulipán, élvezd az ebéded finom ízét, stb.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Beszélgetéssel és zenehallgatással kezdtük a téma feldolgozását. A játékmaci volt a beszélgetésünk témája, hogy neki mi is okozhat örömöt. Az ölelés fontos része, hogy örömöt okozzunk másoknak és nekünk is örömforrás lehet. A társunkat lerajzoltuk és kiszíneztük közösen, majd mellérajzolt mindenki egy-egy olyan dolgot, ami számára örömöt okoz.
A foglalkozást ráhangolódással kezdtük, meghallgattuk a hónap dalát, majd néhány relaxációs gyakorlatot játszottunk. Az év során készült fényképek nézegetésével kezdtünk, felelevenítettük a legvidámabb pillanatokat. Majd az érzékszervek feladatlap segítségével kerestünk olyan dolgokat, amik örömet jelentenek. Majd játszottunk Mi van a takaró alatt játékot. Nagyon élvezték a gyerekek, amikor körberajzoltuk az egyik kisfiút, és ki kellett egészíteni a képet, azután az érzékszervekhez tartozó örömöket is elhelyezték. A foglalkozást örömöleléssel zártuk.