Beszélgettünk arról, hogy jó-e ez a nap eddig, milyen örömöt adott, természetesen sokaknak már eleve elmúlt az öröme, hogy fel kellett kelni. 😊Azért addig csűrtük-csavartuk, hogy csak volt okunk örülni, hiszen új betűt tanultunk, hamarosan olvasni fogunk, szép az idő így többet lehet az udvaron maradni és persze a játékóra testnevelés órán mindenkinek adott valami örömöt. Csoportokban dolgozva arról álmodoztak, vajon milyen lenne a saját APRÓ ÖRÖMÖK szigetük. A hónap dala (Imádok élni) sok ötletet adott és slágerré lett hamarosan.
Apró örömök élvezete
MÁRCIUS – Apró örömök élvezete
„Az öröm abból ered, hogy valaki meg tudja látni azt, ami szép és jó az életben.”
Az 5 szeretet-nyelv
1. minőségi idő
2. elismerő szavak
3. ajándékozás
4. szívesség
5. testi érintés
A szabad belső döntésem, afölött, ahogy én a külső helyzetemre hogyan reagálok. Mindenki észreveszi magán, amikor nyugodtabban reagált bizonyos dolgokra, máskor pedig azokra ingerültebben, feszültebben. Tehát a gondolkodása, ahogy a helyzetet értékeli kihatással van arra, hogyan érzi magát az ember.
Minél inkább elégedettnek érzi magát a világgal, annál inkább jelennek meg kellemes érzések és ez igaz a fordítottjára is, minél inkább elégedetlen valaki a körülményeivel/önmagával, annál nagyobb valószínűséggel megy bele egy-egy negatív érzelmi spirálba, ami egyre mélyebben érinti, és megviseli.
Apró örömök élvezete: fontos, hogy észrevegyük azokat az örömöket, amik körülvesznek bennünket. Ilyen lehet például egy téli napon a napsütés ereje, fénye.
Ha képessé válunk arra, hogy ezt felismerjük, elégedettebbek leszünk az életünkkel. Nagyon hasznos az örömök megosztása is, ezért bátran meséljen bárki az örömteli perceiről másoknak is.
Szakmai csoport
Márciusi témánk az apró örömök élvezete volt. Igyekeztem tudatosan felhívni a hónap folyamán a gyerekek figyelmét a hétköznapi csodákra, naponta előforduló szépségekre. Pl: szép felhőkre, nyíló virágokra, madárcsicsergésre, finom ízekre, kellemes illatokra, kedves hangokra…amiket az érzékszerveinkkel amúgy is tapasztalunk. A mindennapi beszélgetőkör kezdetén mindig kerestünk és találtunk valami apró örömöt, ami mindenkit jobb kedvre derített.Többször ” elővettük” Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalát, az egyik kedvenc lett. A foglalkozások végén már a gyerekek kérték, hogy adjuk körbe a szeretetölelést.
Az osztályom diákjaival a Beporzók hete alkalmával virág magokat vetettünk, mely egy aprócska dolog, mégis sok méhecskének örömet fog szerezni, mert a legkisebbekre is kell gondolni.
Borsod Abaúj Zemplén Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gönci Tagintézménye
A zajos világban könnyedén megfeledkezhetünk azokról a kis dolgokról, amelyek a földi életet olyan különlegessé teszik. Pedig apró csodák történnek minden pillanatban, és ha hajlandó vagy észrevenni őket, boldogabb leszel.Ezekkel a gondolatokkal foglalkoztunk és vettük sorra, milyen apró örömeink lehetnek a nap során, amit gyakran észre sem veszünk.
Márciusban a mindennapjainkban rejtőző kis örömforrásokat kerestük, a jelen varázsával ismerkedtünk. Igyekeztünk nyitottnak lenni az életünk értékeit adó apró dolgokra, és észrevenni, milyen sok-sok minden van körülöttünk, mely hozzájárul boldogságunkhoz. Ezekből néhányat rajzaink által meg is örökítettünk.
A gyermekek meghallgatták az Imádok élni című dalt. Majd közösen megnéztük az élménykönyvet és megkerestük benn mindenkiről egy olyan képet amin mosolygott. Az adott gyermek felidézhette azt az emléket, hogy aznap minek örült annyira. Megtapasztaltuk a mimika fontosságát. Mindenkit kifejezett egy érzelmet az arcán és a többieknek kikellett találnia.
Zárásként játszottunk az érzékszerveinkkel. Pl mit hallasz ami örömet okoz neked? Mit látsz ami örömet okoz neked?
Márciusban, a tavasz első napsugaraival együtt, mi is igyekeztünk tudatosan észrevenni a természet apró csodáit, és megtalálni az örömöt a mindennapokban. A Boldogságórák keretében a gyerekek elkészítették a Napraforgós feladatot: lerajzoltak egy napraforgót, majd a szirmaira felírták, hogy mi minden okoz számukra boldogságot a hétköznapok során.
Emellett nagy lelkesedéssel készültünk a Boldogság Világnapjára is. Az eseménynek nagy sikere volt az iskolában, pár szülő és kolléga is kifejezte köszönetét a szervezésért, ami külön öröm számunkra.
Március 20-án a Boldogság Világnapját számos szívmelengető aktivitással ünnepeltünk meg. 💛
📌 Boldogságpontjainkon a diáknyagykövetek és a boldogságórás diákok segítségével különféle feladatokkal vártuk a diákokat, amelyek a pozitív gondolkodást és a jó cselekedeteket erősítették. Emellett a boldogságórás negyedikesek elrejtett pozitív üzenetekkel lepték meg az iskola tanulóit – sokan nagy örömmel és meglepetéssel találtak rájuk!
📌 Az alsó tagozatosok padjába is bíztató üzenetek kerültek, hogy mindenki egy kis kedvességgel indíthassa a napját. A szülőket reggel útravaló pozitív gondolatokkal vártuk az iskola bejáratánál, amelyeket magukkal vihettek.
🔹 A tanítási órákra is becsempésztünk egy kis boldogságot játékos feladatokkal, hogy még színesebb legyen ez a nap.
🤗 Az Öleléspont volt a nap legnagyobb sikere! Sok diák és tanár is örömmel csatlakozott a kezdeményezéshez, terjesztve a szeretet és a jókedv hullámait az iskolában.
🏞️ Az iskolával szemben lévő játszótéren is elrejtettünk motiváló üzeneteket, hogy a környéken járók is találkozhassanak a boldogság apró jeleivel. Emellett az ottani szülők számára letéphető útravalókat is kihelyeztünk, hogy a nap folyamán bármikor meríthessenek belőlük egy kis inspirációt.
A szívderengető napot egy szív alakú csoportképpel zártuk. 💖
A zenekaron beszélgetni kezdtünk a tanítványaimmal a hétköznapokról, miért éri meg figyelni az apró dolgokra, hogyan tudja pozitívan befolyásolni egy-egy szó, történet, szituáció, egy számunkra kedves személy vagy tárgy a közérzetünket.
A Deák Farkas általános iskolához tartozó Nyárádszeredai napköziotthon közép- nagycsoportos óvodásai és pedagógusai, jómagunk Bitai Beáta és Demeter Beáta, a Boldogságóra alapprogram ajánlott heti témái közül egységesen, egyöntetűen a „Zöld Húsvét” ajánlott témakört választottuk ki, melyet csoportunkban egy hetet felölelő tevékenységekre lebontva valósítottunk meg a gyerekekkel.
A húsvéti ünnepkört megelőzően több időt szenteltünk az elcsendesedésnek, az emlékezésnek, a szeretetnek, és ezen témák keretén belül nagy – nagy érdeklődéssel és figyelemmel foglaltuk témába a Földünk védelmére irányuló ajánlott feladatokat. A gyerekekkel a bocsánattojások elkészítése izgalmas feladat volt, a tojásokat sablon segítségével rajzoltuk meg, majd vágtuk ki, szivacs ecsetekkel, lenyomatokkal díszítettük, hátoldalukra bocsánatkérő üzenetet írtunk mi a pedagógusok. A gyerekek érdekes gondolatokat fogalmaztak meg: ” Bocsánat, ha rossz helyre dobtam a szemetet” , a szelektív hulladékgyűjtés témaköre is fölmerült, „bocsánat, hogy ok nélkül is fölkapcsolom a villanyt”, „bocsánat, ha nem vagyok elég figyelmes és gondviselő a természetben „….stb. a tojásokat kiállítottuk, majd képeslapokat készítettünk belőlük, a Húsvéti ünnep közeledte miatt.
A Zöld nyuszis küldetést egy picit tovább gondoltuk, és valódi tojásokat festettünk be különböző színű temperával, majd mindenki saját kis zöld kompoziciójába helyezte. Különböző küldetéseket bíztunk egymásra, csokitojásból mindenki részesült. Többször gyakoroltuk a megbocsátás művészetét is.
Földanya megbocsát téma keretén belül barangoltunk a természetben, kiválasztottuk az óvodakertben lévő legszebb fákat, és megígértük, hogy sosem bántjuk a fák ágait, törzsét stb. Megtapasztaltuk, hogy az egymásért tett apró jó cselekedetek igazán boldoggá tesznek bennünket, az ovisok rengeteh öleléssel, szeretettel viszonyultak egymáshoz, üzenetet is írtunk a fáknak, többnyire mindenki egyet értett abban, hogy a környezetünkért együtt sokat tehetünk.
A „Gyújts egy gyertyát a Földért!'” ajánlott feladat során megbeszéltük a környezet fontosságát, védelmét, meghallgatuk az ajánlott dalt, és meggyújtottuk a gyertyát, melyet körbe adva meghitt hangulatot teremtettünk. Hálás szívvel vártuk a Feltámadás ünnepét!