A gyerekekkel nagyon sokat beszélgettünk az alvás fontosságáról, alvási szokásaikról. Megnéztük a kis mesét és végül készítettünk egy Szép álmokat párna tervet.
Apró örömök élvezete
A frissen ajánlott mese elmesélét és rajzos feldolgozását követően hangsúlyoztuk a mindfulness jelentőségét a gyermekek és felnőttek életében is. Ezt követően nagyítót készítettünk, melynek szimbolikus segítséget nyújthat a tanulók számára hogy felfedezzék a legapróbb örömöket is saját és mások életében.
A Boldogságóra megtartásához a havi segédanyagot használtam útmutatónak.
Relaxációhoz az elképzelt tenger, vitorlás és sziget képét jelenítettük meg. Nagyon élvezték a gyerekek, szerették a témát.Szívesen elképzelték a tengert, a hullámokat, a madárcsicsergést. Nagyon jó érzés volt, hogy melegnek, simogatónak érezték a homokot, a hullámokat. A vitorlást többnyire kék színűnek gondolták. A tengerben nem az általában félelmetes állatok, hanem a kedves „állatok” jelentek meg,
mint például a delfin. Az ejtőernyő segítségével szimbolizáltuk a tenger hullámzását is. Majd elcsendesedtek, csendben beszélgettünk, ami mostanában nem jellemző..
Éves beszámoló az 5. osztályban tartott boldogságórákról
Tanév: 2024/2025
Osztály: 5. osztály
Osztályfőnök: Durovics Dóra
A Boldogságóra Program célja, hogy a gyerekek érzelmi intelligenciája, önismerete, pozitív gondolkodása és társas készségei fejlődjenek. A foglalkozások hozzájárulnak a tanulók lelki jóllétének megőrzéséhez, az iskolai közösség erősítéséhez, valamint az önbizalom és a hála érzésének kialakításához. Az 5. osztályban minden hónapban egy-egy témakört dolgoztunk fel a program tematikáját követve. A foglalkozásokat havonta egy alkalommal tartottuk, játékos, beszélgetős, alkotó tevékenységek formájában, az osztályfőnöki órákba építve. Főbb témakörökhöz kapcsolva volt olyan ,,feladat” amit egész évben tartunk például a hála gyakorlása.
Rövid összefoglaló: Szeptemberi témánk a „Hála gyakorlása”. A gyerekek megtanulták kifejezni hálájukat apró dolgokért is. Hálanaplót vezettünk, és közösen beszéltük meg, miért jó hálásnak lenni. Egész évben a faliújságra készítettük minden héten a ,,hála szíveket”. Októberben az Optimista életszemlélet témakörrel foglalkoztunk. Az osztályomba járó gyerekek nagyon kreatívok, nagyon szeretik amikor lehet alkotni, közösen csoportban vagy akár egyénileg. Rengeteg szép munka készült. Történetek és szituációs játékok segítették a pozitív gondolkodás kialakulását. A „félig tele van a pohár” kifejezés állandóvá vált. Novemberben a Társas kapcsolatok ápolása témakörnél, az osztályban lévő szerepéről is beszélgettünk, erősödött az osztály közösség. A gyerekek gyakorolták az empátiát, az aktív figyelmet és a dicséret adását. Sokat beszélgettünk a barátság fontosságáról, a közösségekről. Decemberben a Boldogító tevékenységek témakörnél a gyerekek meglepetés ajándékokat készítettek egymásnak, és karácsonyi jócselekedeteket vállaltak. Januárban a Célok kitűzése és elérése témánál saját célokat fogalmaztak meg, és terveket készítettek a megvalósításhoz. Motivációs falat készítettünk. Február a Megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk. A stresszkezelésről, kudarcokról és kitartásról beszélgettünk. Légzőgyakorlatokat és relaxációs technikákat is tanultunk, amelyeket ők is betudnak építeni a mindennapjaikba. Márciusa Megbocsátásról szólt. A gyerekek saját élményeiken keresztül értették meg a megbocsátás felszabadító erejét. Áprilisban a Testmozgás és egészség fontosságának szerepét vizsgáltuk. A testi-lelki egyensúly fontosságát hangsúlyoztuk. Mozgásos játékokat is beépítettünk. Plakátokat is készítettek a gyerekek. Májusban Fenntartható boldogságnál összegeztünk az eddig tanultakat. A gyerekek visszatekintettek a tanultakra, és értékelték saját fejlődésüket. Boldogságfát készítettünk. Júniusban az évzáró összegzés Visszatekintettünk az egész éves programra. Kiemeltük azokat a témákat, amik a legnagyobb hatással voltak rájuk. A diákok pozitívan fogadták a boldogságórákat. Gyakran várták ezeket az alkalmakat, mert lehetőségük nyílt őszintén megnyilvánulni, megismerni egymás érzéseit, és olyan témákról beszélgetni, amelyek a mindennapi életükre is hatással vannak. A boldogságórák hasznos és értékes kiegészítői voltak az iskolai nevelőmunka egészének. Az órák során a gyerekek személyisége fejlődött, az osztályközösség összetartóbbá vált, és sok hasznos életkészséget sajátítottak el. A jövő tanévre is tervezzük a program folytatását.
Az apró örömök megbeszélése , felismerése nagyon könyen ment az osztályban. Szerencsére rengeteg örömforrást tudtak felsorolni, megemlíteni, a családtól, barátoktól kezdve a hobbikon át akár a finom falatokig, amiket aztán egy kis öröm-körben le is rajzoltak.
Az apró örömök nagyon fontosak a gyerekek életében, mert segítenek pozitív élményeket gyűjteni és érzelmileg kiegyensúlyozottá válni. Egy finom fagyi, egy közös játék vagy egy ölelés biztonságérzetet ad, és erősíti mentális egészségüket. Emellett az apró örömök fejlesztik a hálaérzetet, ami segít nekik értékelni az élet egyszerű dolgait. Ha a gyerekek megtapasztalják, hogy a boldogság nem csak nagy dolgokban rejlik, hanem egy kedves szóban vagy egy közös nevetésben is.
Az apró örömök élvezete a Boldogságóra program egyik fontos témája, amely segít a gyerekeknek tudatosítani a mindennapi élet kis pozitív élményeit és megtanulni értékelni azokat. A következő kérdéseket tettem fel az óra elején: „Milyen apró dolgok tesznek boldoggá? Mi volt a napod legjobb pillanata? Milyen érzés, amikor valami kicsi, mégis örömteli dolog történik?” Majd „A kismadár és a napfény” c. mesét dolgoztuk fel ezen az órán.
„Örömkavics” játékunk is volt: mindenki hozott egy kavicsot, amire ráfestette mindenki a számára legfontosabb örömét.
A gyerekek elsőként vehették birtokba az iskolába érkező új játékokat.
A márciusi téma feldolgozása nem okozott nehézséget a csoportnak. A gyerekek pozitív attitűdje eddig is az apró örömök észrevételét, azok élvezetét eredményezte. A szakkönyvben található történet „Újra együtt” címmel, Góliát és Pirinkó életét, barátságát meséli el a gyerekek nyelvén. Sokan magukra is ismertek egy-egy szereplőben vagy azok viselkedésében. Kedveltek lettek az érzékszervekkel való megismerő játékok (látás, hallás, ízlelés, tapintás, szaglás). Elkészültek a vidám emlékekről szóló képek, melyek kitettek egy egész tablót. Reggelente a „Mi jót látok” játék meghozta a kedvet a napi teendőkhöz, élmények átéléséhez, nyitottá váltak az új ismeretek befogadására. Örömüket, szomorúságukat szívesen fejezték ki tánc és mozgás formájában is. (Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatok)