Az apró örömök megbeszélése , felismerése nagyon könyen ment az osztályban. Szerencsére rengeteg örömforrást tudtak felsorolni, megemlíteni, a családtól, barátoktól kezdve a hobbikon át akár a finom falatokig, amiket aztán egy kis öröm-körben le is rajzoltak.
Apró örömök élvezete
Az apró örömök nagyon fontosak a gyerekek életében, mert segítenek pozitív élményeket gyűjteni és érzelmileg kiegyensúlyozottá válni. Egy finom fagyi, egy közös játék vagy egy ölelés biztonságérzetet ad, és erősíti mentális egészségüket. Emellett az apró örömök fejlesztik a hálaérzetet, ami segít nekik értékelni az élet egyszerű dolgait. Ha a gyerekek megtapasztalják, hogy a boldogság nem csak nagy dolgokban rejlik, hanem egy kedves szóban vagy egy közös nevetésben is.
Az apró örömök élvezete a Boldogságóra program egyik fontos témája, amely segít a gyerekeknek tudatosítani a mindennapi élet kis pozitív élményeit és megtanulni értékelni azokat. A következő kérdéseket tettem fel az óra elején: „Milyen apró dolgok tesznek boldoggá? Mi volt a napod legjobb pillanata? Milyen érzés, amikor valami kicsi, mégis örömteli dolog történik?” Majd „A kismadár és a napfény” c. mesét dolgoztuk fel ezen az órán.
„Örömkavics” játékunk is volt: mindenki hozott egy kavicsot, amire ráfestette mindenki a számára legfontosabb örömét.
A gyerekek elsőként vehették birtokba az iskolába érkező új játékokat.
A márciusi téma feldolgozása nem okozott nehézséget a csoportnak. A gyerekek pozitív attitűdje eddig is az apró örömök észrevételét, azok élvezetét eredményezte. A szakkönyvben található történet „Újra együtt” címmel, Góliát és Pirinkó életét, barátságát meséli el a gyerekek nyelvén. Sokan magukra is ismertek egy-egy szereplőben vagy azok viselkedésében. Kedveltek lettek az érzékszervekkel való megismerő játékok (látás, hallás, ízlelés, tapintás, szaglás). Elkészültek a vidám emlékekről szóló képek, melyek kitettek egy egész tablót. Reggelente a „Mi jót látok” játék meghozta a kedvet a napi teendőkhöz, élmények átéléséhez, nyitottá váltak az új ismeretek befogadására. Örömüket, szomorúságukat szívesen fejezték ki tánc és mozgás formájában is. (Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatok)
Kinek mit jelent a hétköznapokban egy-egy apró öröm? Kinek milyen apróság tud örömet okozni? Ezeket rajzolták le a gyerekek.
Az „Apró örömök élvezete” témát csendes, meghitt hangulatban dolgoztuk fel a gyerekekkel, hiszen ebben a korban különösen fontos, hogy észrevegyék és megbecsüljék a mindennapok kis csodáit. Egy hideg délelőttön forrócsokival kedveskedtünk a csoportnak, és a gőzölgő ital kortyolgatása közben beszélgettünk arról, milyen apró dolgok tudnak örömöt hozni a szívünkbe.
A gyerekek meglepően őszintén és lelkesen osztották meg saját élményeiket: volt, aki azt mondta, akkor boldog, amikor anya megöleli, másnak egy séta a kutyával vagy egy finom reggeli hoz örömet. Megfogalmazták, hogy nem mindig a nagy dolgok számítanak, hanem a pici, szívmelengető pillanatok – mint például egy finom ital, egy mosoly, egy kedves szó vagy egy közös játék.
A forrócsokizás nemcsak testileg, hanem lelkileg is felmelegítette a csoportot. A közösen átélt pillanat, a meghittség, az egymásra figyelés és a nyugodt beszélgetés mind hozzájárultak ahhoz, hogy a gyerekek tudatosabban figyeljenek a jelen örömeire. Megtanulták, hogy az apró örömöket nemcsak megélni lehet, hanem érdemes észrevenni, megállni bennük egy pillanatra, és hálásnak lenni értük.
Ez a foglalkozás különösen szép példája volt annak, hogy a boldogság gyakran egyszerű, hétköznapi dolgokban rejlik, és hogy már kisgyermekkorban is érdemes megtanítani, hogyan lehet ezeket tudatosan megélni. A gyerekek a saját élményeiken keresztül tapasztalták meg, milyen jó érzés jelen lenni, és örülni annak, ami van – akár csak egy pohár meleg forrócsokinak, amit együtt, szeretetteljes közegben fogyaszthatunk el.
Márciusban az élet apró örömeit fedeztük fel, egyénileg és közösen is. Az alvás világnapja alkalmából pizsiparty-t rendeztünk. Sokan bújtak pizsamába és hozták el plüss alvókáikat, majd egy kellemes délutánt töltöttünk el együtt örömforrásainkat aktivizálva. A beszélgetés és játék után mesét néztünk, közben nassoltunk és a végén közös tánccal zártuk a boldogságórát.
Az Optimizmus hónapja megfelelő alkalmat nyújtott arra, hogy a mentális egészséget helyezzük előtérbe. A gyerekek maguk ismerték fel azt, hogy az optimista emberek boldogabbak és egészségesebbek. A pozitív gondolkodás által legyőzhetjük félelmeinket, erősíthetjük az önbizalmunkat és bátoríthatunk másokat is. A beszélgetőkörben mindenki elmesélhette saját tapasztalatait a pozitív gondolkodással kapcsolatban. Reggeli pozitivizáló gondolatokat ismertünk meg, nyújtó gyakorlatokkal lazítottunk az órák elején, ami segítette az elménket abban, hogy rugalmasabban vegye a napi kihívásokat. Elkészítettük az osztály optimista szemüvegét, amin keresztül, mindent szebbnek látunk. mindenki olyan dolgot rajzolt a szemüveg lencséjére, ami boldoggá teszi.
7. Örömpillanatok keresése!
Cél: A foglalkozás célja az, hogy a gyermekek tanulják meg, hogy az apró dolgoknak is lehet örülni. Ismerjék fel, hogy mi mindennek örülhetünk.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel a csillaglégzést végezzük el. A mozgást lassan végezzük, így ezzel a relaxációs gyakorlattal kezdjük a foglalkozást. Gyakran jógázunk velük, ezért szívesen végezték ezt a gyakorlatot. A gyerekek nagy örömmel végezték a feladatot, szívesen ismételték meg többször is.
Motiválás: A gyermekekkel olyan élményeket elevenítettünk fel, amikor sokat nevettünk, mosolyogtunk. Felsorolunk közösen olyan dolgokat, amelyek mosolyra fakasztanak, amelytől szépnek tartjuk a világot (virágok, madarak éneke, vízpart, ünnepségek- pl: mikulás, karácsony, farsang, anyák napja, barátságlánc az iskolásokkal).
Mesélés: Kerekerdő kalandra hív téged vers elmondása után elmeséltem, elbáboztam Polli, a pillangó meséje című mesét. A gyermekek nagy figyelemmel hallgatták, majd a mese végén megbeszéltük, mi mindennek tudott örülni Polli, a pillangó, majd előcsalogatott napsugarat, és jógáztunk, melyben szintén Polli volt a főszereplő. Jóga során nagyon örült a barátainak, a virágoknak, a fáknak, a madaraknak is! Megformáztunk fákat, közösen nagy fát, nyuszit, sünit, mókust, baglyot, gólyát, békát, fecskét is.
Hallásfejlesztés: Eljátszottuk közösen, hogy lefeküdtünk a szőnyegre, becsuktuk a szemünket, és figyeltünk a körülöttünk lévő zajokra! Megneveztük, miket hallottunk, amíg csukva volt a szemünk. Majd relaxálás közben visszaemlékeztünka jógás történetre, milyen állatokkal találkoztunk.
Beszélgetés A jóga végén megbeszéltük, hogy ki, minek örült, miért érezte magát boldognak. Soroljon fel mindenki olyan dolgokat, amik örömet okoznak nekik. Játszottunk érzékelős játékokat is! Majd szembe álltak a gyermekek, és mosolyra kellett fakasztaniuk társukat!
Esős nap játék! A gyermekekkel megkerestük azokat a dolgokat, amelynek esős napon is örülni lehet. Közösen táncoltunk egy vidám dalra. Majd hogy végre süssön a nap, megformáztuk a napot! Ezzel csalogattuk elő a felhők mögé bújt napot!
Dramatikus játék: Ki fér bele a szívedbe játék? Minden gyermek elsorolhatta, hogy kik állnak a szívéhez a legközelebb otthon, és a csoportban.
A gyermekek szívesen vettek részt a jógában örömmel jelenítették meg az állatokat, növényeket, és a napot!
Megünnepeltük a Víz világnapját. Sokat barkácsoltunk, a gyerekek maguk is építettek az állatoknak lakhelyet az állatoknak.
Beszélgettünk az alvás, pihenés fontosságáról, megbeszéltük mit szeretnek a gyerekek az alvás előtti rituáléból. Mesélés, bábos simogatás, altatódal éneklés.