Van sok apró boldogság forrás, amitől feldobódunk és vidámabbak leszünk. Olyan apró örömök ezek, amelyek képesek mosolyt varázsolni az arcunkra és amelyektől akár az egész napunk szebbé válik.
A gyerekekkel összegyűjtöttünk olyan dolgokat, amelyek örömöt okoznak. Mosolyt csalt a gyerekek arcára az is, amikor az osztály fotói közül néhányat kiválasztva beszélgettünk közös élményeinkről.
Rádöbbentünk arra, hogy mennyi minden van, ami örömmel tölthet el bennünket nap, mint nap.
Apró örömök élvezete
„Apró örömök élvezete” volt a márciusi témánk. A felvezető görög népmese segítségével, ami a tizenkét hónapról szólt, beszélgettünk a kedvenc hónapokról. évszakokról. Mindenki megpróbált számára pozitív dolgokat találni az általa kevésbé kedvelt évszakban is. Így jutottunk el oda, hogy igyekezzünk mindig észre venni magunk körül az apró, pici örömöket is. Ezután párokban dolgoztak a gyerekek és megbeszélték egymással, hogy a különböző érzékszerveikhez milyen örömforrásokat tudnak kapcsolni. Így egymást is még jobban megismerhették. Aztán a kedvenc ételeiket mutatták be egy barkochba-játék során. Majd mesehősöknek étlapot készítettek és terveztek, eközben jókat kacagtak, igyekeztek humorosak, ötletesek lenni. Az óra második felében elkészítették a saját térképüket „Az apró örömök szigetéhez”. Erre a saját kis örömforrásaik kerültek rá. Délutánra mindenki betervezett egy örömkereső sétát. Megbeszélték, hogy másnap elmesélik egymásnak, hogy milyen új dolgokra lettek figyelmesek, amikor tudatosan keresték a szépet, az örömforrást mindenben.
Mindennapi életünk során sok-sok apró örömöt kell, hogy észre vegyünk. Jó alkalom, hogy most leírva, újra átélve a tanulókkal, magamnak is „kihangosítani” ebben a rohanó világban.
Mindennapjaink:
• Autizmus spektrum zavarral élő tanulóm a napokban többször is az ölelést választotta reggeli üdvözlésnek.
• „Szeretem az iskolát” – mondattal érkezett hétfőn egy tanuló.
• Erőteljes közeledését a társának nem értette, átbeszéltük, és ezt válaszolta: „Megtanítalak ölelni”. Másnap reggel öleléssel fogadták egymást.
• Megbántotta reggel a szüleit, zaklatottan érkezett az iskolába – videó felvételben üzentünk a szülőknek „ Segíts!”- kérte. Sok-sok szívecske jött vissza üzenetben.
• Ölelést választ gyakran reggelente az egyik kislány. A mondóka végeztével helyettem az egyik társához fordult és átölelte.
Ünnepek, világnapok:
• Nőnap – egy szem fiú tanulók kedveskedése a lányok felé kis virággal, csokival.
• Szabadságharc hősei – emlékezés a múltunkra: zászló festése, emlékműnél tisztelgés közös vers mondással.
• Boldogság világnapja – ölelőkör az iskola folyosón, kedves üzenetek a tanulóknak.
• Down világnap – felemás zokni az napra minden tanuló, felnőtt lábán az osztályba, és a családom valamennyi tagja is kapcsolódott e szép naphoz. Énekszóval ünnepeltünk: Ha jó a kedved üsd a tenyered…
• Víz világnapja – vízibár: ízesített víz fogyasztása, a víz körforgása: kisfilm megnézése, aszfaltrajz készítése ez alkalomból.
Mesénk:
Párácska című mesét olvastam el a gyerekeknek. A főszereplő, a kis felhőcske kedveskedését hangosítottuk ki: az erdő, a mező öntözése, életre keltése volt. Rajzzal mondtunk köszönetet a természet, a kis felhő munkájáért.
Sétát tettünk gyönyörű parkunkban, ahol észrevettük a kis ibolyákat, meglátogattuk az osztály növényét, a kecskerágó bokrot – körbe táncolva üdvözöltük az új kis hajtásokat rajta.
Hónap mottója: „Ami a legfontosabb számodra, ne a legnagyobb dolgokban keresd!”
(Fő képnek a Down világnap alkalmából készült képeket választottuk, hisz nekünk duplán fontos nap volt: „Merj más lenni!”)
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A hónap témáját a mese elolvasásával kezdtük,átbeszéltük a történetet. Megbeszéltük ,hogy milyen apró örömökkel találkozhatott a mesében a szereplő. Majd beszélgettünk arről, hogy ezek az apró kis dolgok , hogyan tették vidámmá a szereplő hangulatát. Utána elmesélték egymásnak, hogy ki hogyan érzi magát, és próbáltunk egymásnak segíteni, hogy találjanak örömöt a mai napban is. Majd az óra végén az örömkereső nagyítóba minden kisgyerek lerajzolta, hogy minek örült mostanában a legjobban.
A nagycsoportosainkkal a Boldogság világnapja alkalmából városi rendezvényen vehettünk rész, ahol Bagdi Bella is velünk volt!
1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Boldogságmondóka közös elmondása
3.Relaxaciós gyakorlat -tükör játék
4.Bagdi Bella;Imádok èlni dal meghallgatása
5.Öröm- elmondják a gyerekek hogy kinek mi okoz örömet
6.Èrzèkszervekhez kèpek „kapcsolása”
7.A csoport „örömkèinek” megválasztása
Boldogság világnapja
Március 20-án iskolánk (Gyomaendrődi Kis Bálint Általános Iskola) vidám programokkal ünnepelte a Boldogság Világnapját. A gyerekek egész nap kedveskedhettek egymásnak apró gesztusokkal és a „Tavaszi manózás” keretében meglepetéseket készítettek társaiknak. Egy különleges pillanat is emlékezetessé tette a napot: a tanulók összeálltak egy hatalmas mosolygós arc formájában, így alkotva egy élő smiley-t. Az udvaron közösen örömkupacot hoztunk létre, amely szimbolizálta a jókedvet és az összetartozást. Néhányan saját boldogságtörténeteket, meséket is írtak és illusztráltak. A program igazi siker volt, és mindenki mosollyal az arcán, boldogan tért haza.
Az Apró örömök témakörben, nagyon sok lehetőség van téma feldolgozására. A víz világnapja alkalmából, lehetőségünk volt ezen oldalról is megközelíteni a témát.
Bagdi Bella Imádok élni c. dalát meghallgatva Dóra babával elmentünk Kerekerdő meseországba, ahol meghallgattuk A bánatos király c. mesét. Ezután beszélgettünk kinek mi vagy ki okoz a legnagyobb örömet. Az örömölelést imádták a gyerekek. Majd az udvaron búborékfujással folytattuk.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Márciusban nagyon sokat beszéltünk az apró örömökről.
1. Hónap elején a Gyerekek örömeit szedtük össze.
2. Jeles napokat ünnepeltünk: Tavaszváró Télbúcsúztatás, Nőnap, Március 15., Szent Patrik napja, A magyar költészet napja előfutáraként versmondást, A víz világnapja
3. A boldogság világnapján a Szülőket ismét meghívtuk: egy olvasás+írás után kézműveskedés lehetőségét próbálhatták ki, s örömeiket is elmondták nekünk.
Ezek csak a főbb programok voltak, de bizton állíthatom, örömmel teli márciusunk volt.