Az Örömkereső
Apró örömök élvezete
A víz világnapjához kapcsolódtunk március hónapban. A gyerekekkel videót, power point bemutatót néztünk a témával kapcsolatban. Megfogalmazták, hogyan tudnak a környezetükben lévő folyó, tó tisztaságára vigyázni, elmondták azt is, hogy az iskolában és a saját otthonukban hogyan tudnak takarékosan bánni a vízfelhasználással. Minden tanítási órán megjelent a víz valamilyen formában, legjobban az olvasás órai szövegértő feladat tetszett, amely a tengerek élővilágához kapcsolódott.
A márciusi boldogságórát a szabad szárnyalással kezdtük meg. A „Repülj madár, szárnyalva száll, mert szabad madár” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal és a hónap dalának meghallgatásával lazítottuk el magunkat.
A téma bevezetéséhez Herry Mille csodálatos idézetének jelentését fejtettük meg. Beszélgettünk az itt és most pillanatáról, az érzékszerveink szerepéről az örömteli pillanatok felfedezésében. A napi örömforrások begyűjtésére elkészítettük az örömkereső nagyítónkat. Keresgetés helyet, a nagyító közepére lázas jegyzetelésbe fogtak a gyerekek.
A téma feldolgozásához megterveztük csoportmunkában: Az apró örömök szigetét. A technika és tervezés óránkat kihasználva a sziget egyik fontos örömforrását, a gyümölcsök adta illat és ízlelés élvezetét gyümölcssaláta elkészítésével kötöttük össze. Még a csoport egyes tagjai a sziget világán dolgoztak, addig a többiekkel elkészítettük és tálaltuk a salátát, mondanom sem kell, hogy mennyire boldogok voltak. Közben záporoztak az ötletek, hogy milyen örömforrásokat rejtsen a sziget. Az ételünk fogyasztása közben hallgattuk a „De szép az élet” dalunkat”, megkerestük a többi boldogságtémánkkal való összefonódást és összegeztük az óra tanulságát. Idézve az egyik kisfiút: „Ez most a legszebb örömteli pillanatom a mai napban!”
A téma továbbgondolásaként az „örömkereső sétát” választottam a gyerekeknek otthoni feladatra. A következő órán a megvalósult pillanatokat fogjuk egymással megosztani.
A „Haragom kifújom” című relaxációs gyakorlat után , megbeszéltük a jelenlegi érzéseinket. A kiterített kártyákból választhattak a gyermekek és elmondták, hogy miért értzik úgy magukat, amit a kártya mutat. Nagyon jó gondolatok jöttek elő; Pl. Jól vagyok, mert újra itt van közöttünk a barátom. vagy Izgatott vagyok , mert délután anyuval megyünk a nagyihoz!
Segítettem megfogalmazni számukra, hogy ezeket hívják Apró örömöknek, amik sokszor átsegítenek a problémákon.
Zárásul együtt meghallgattuk Bagdi Bella; „Imádok élkni „című számát míg mindenki megrajzolta, hogy mi okoz számára örömet illetve ki szokta megnyugtatni, ha valami baja van.
Apró örömök élvezete
A foglalkozás címe: Apró örömök élvezete
Csoport: nagycsoport
Fő didaktikai feladatok: A mese kapcsán beszélgetni és megértetni a gyerekekkel, hogy élvezzük a jelen pillanatot, amikor megállunk megszagolunk egy virágot, ne csak elszaladjunk minden mellett.
Felhasznált források: Boldogságóra kézikönyv 3-6 éveseknek
– Újra együtt mese elmesélése.
– Beszélgetés az érzékszervekről
– Örömölelés
A mesét egy plüss dínóval és az oviban „lakó” egy picike manó figurával báboztam.
A foglakozást megelőzően megkértem az egyik kisfiút, hogy hozza el a plüss dínóját. Kíváncsian várták reggel, amikor már megérkeztek és örömmel újságolták, hogy nem felejtették el, hozták oviba a dinót, hogy mit tervezek vele.
A Boldogság órát a hagyományos kerekerdős mondókával kezdtem, amit persze már kívülről fújtak.
Góliát és Pirinkó tüneményes történetét lenyűgözve hallgatták, figyelték. Külön érdekesség volt, a saját plüss állattal megszemélyesíteni Góliátot és babaszobában lakó manóval, Pirinkót.
A mese végén, beszélgetést kezdeményeztem: Hogyan segíthetünk azoknak, akiknek valamelyik érzékszervük nem úgy működik?
A gyerekek nagyon érzékenyen reagáltak erre a kérdésre, és elmondták, hogy ők már találkoztak olyan bácsival, akinek fehér bot volt a kezében és az Apukája mondta, hogy nem jól, vagy egyáltalán nem lát, ezért segítettek neki a zebránál, megkérdezték, hogy átkísérjék-e?
Egy másik hozzászólásban emlékeztek arra, hogy járt az óvodában egy olyan kisfiú, aki nem jól hallott és volt egy „füles” a fülében, ami felerősítette a hangokat, így lehetett vele beszélgetni, de volt, hogy elé kellett állni, nem a háta mögé, mert csak így hallotta, hogy szólunk neki.
A történeteket hallgatva, arra lehet következtetni, hogy a szülők jó példával állnak elő a gyerekek felé, felhívják a figyelmüket a segítségnyújtásra.
Áttértünk az érzékszervekre úgy, hogy én mondtam egy érzékszervet, ők mondták, hogy milyen öröm kapcsolódhat hozzá.
A fülhöz a madarak hangját társították, az egyik óvónénit megkérdezve azt mondta, hogy a „Szeretlek szót szereti hallani, amikor a kisóvodások átölelve ezt mondják”- a szívemből szólt.
Az orrhoz a tavasz, a virágok illata, de volt, aki a csoki illatát mondta, Ő a szájnál is megemlítette a csokit.
Jó ötletet kaptam ezzel a játékkal, sok okos, meglepő válasz érkezett a gyerekektől.
Ezután a lógóorrúak városába mentünk, amit viccesnek találtak, majd hamar vidám lett mindenki, mert a vidám gyerekek átadták az ölelést, ezzel átadva társaiknak a boldogságot.
A játékba való visszavezetést, testünk puzzlével fejeztem be, amin a testünk csontvázát, érzékszerveit kell összerakni.
A puzzle kirakása közben még jó alkalom adódott a meg nem kérdezett kérdések feltételére.
Boldogságóra – Apró örömök élvezete a 4. számú napközis csoportban
„Mindenik embernek a lelkében dal van, …” (Babits Mihály)
A márciusi boldogságórát játékkal kezdtük. Az apró örömök élvezete témájával kapcsolatosan a társas interakciók pozitív hatására hívtam fel a figyelmet. Minden gyermek a kedvenc színű krétájával felírta annak a csoporttársának a nevét a táblára, akivel szeret együtt lenni. Az indoklás során a gyerekek egymás pozitív tulajdonságait emelték ki. Az elhangzott kedves szavak, dicséretek örömet okoztak és erősítették a baráti kapcsolatokat.
A felsős gyerekek életében a barátság, az elfogadás és az összetartozás különösen fontos szerepet játszik. Ebben az időszakban a társas kapcsolatok alakulása meghatározó, hiszen az iskolai mindennapok sikerei és kihívásai gyakran ezekre a kötelékekre épülnek. A boldogságóra segített tudatosítani a gyerekekben, milyen fontos szerepet tölt be az elfogadás, az empátia, a figyelmesség és a kölcsönös tisztelet a mindennapokban.
Ezután megünnepeltük a gyerekek közös születésnapját. Az ünneplés mindenkit izgalommal töltött el, hiszen közösen élhettük át ezt az örömteli pillanatot.
A boldogságóra percei megerősítették a közösség élményét. Lehetőséget adtak arra, hogy a gyerekek megtapasztalják az apró örömöket a mindennapokban és rádöbbenjenek, milyen sokat jelent egy mosoly, egy bátorító szó vagy egy kedves gesztus. Olykor egy „Köszönöm! Kérlek! Légy szíves!” sokkal többet jelent, mint ahogy gondolnánk. Az ilyen élmények hozzájárulnak a kölcsönös bizalom kialakulásához, és erősítik a társas kapcsolatok stabilitását.
Nyerges Attila
napközis nevelő
Kiskunmajsa, 2025. 03. 16.
Apró örömök
1. Relaxációs gyakorlat: „Tengerészcsomó”
2. Megbeszélés
A tanulók összegyűjtik, hogy milyen apró örömök érték ma/ezen a héten őket, mi okozhat örömöt, mi mindennek örülhetünk egy nap során, örömöt okozó hobbi, milyen apró örömök veszik körül őket otthon, az iskolában, a természetben, amikor a barátokkal, házi állattal, családdal vannak. Milyen örömforrások érték őket gyermekkorukban? Kik azok a személyek, melyek azok a tevékenységek, tárgyak, pillanatok, amelyek apró örömöket okoznak nekik?
3. A nevetés ereje
A tanulók kört alkotnak. Mi a véleményetek erről a mondatról: A kacagás lelki kocogás?
Középre állok. Akinek dobom a labdát, az mondja el erről a mondatról a véleményét!
4. Kártyajáték
55 vicces kérdés a vidám beszélgetésekhez kártyajáték. Minden tanuló húz egy kártyát, majd válaszol a kérdésre. A kártyajáték közben, akinek eszébe jut egy vicc, elmeséli.
5. A pillanat ereje
A tanulók az alábbi kérdésekre válaszolnak: Hány fotó van jelenleg a telefonotokban? Naponta hány képet készítetek? Milyen fotókat tartotok meg? Milyen gyakorisággal nézitek meg az elkészített fotókat? Melyek a kedvenceitek?
Videó: https://www.youtube.com/watch?v=rVvFl7nCGog
Azt a fotót, amit szépnek találnak a telefonjukban, mutassák meg a többieknek és meséljék el, mikor készült, miért tetszik nekik, mit jelent nekik.
6. Szeretetnyelv
Mit nevezünk szeretetnyelvnek?
Az öt szeretetnyelv megbeszélése: elismerő szavak, minőségi idő, ajándékozás, szívességek, testi érintés.
A tanulók összegyűjtik, hogy milyen szeretetnyelvet használtnak szeretteik és önmaguk felé, illetve hogyan mutatják ki feléjük a szeretetüket a számukra fontos emberek.
Teszt kitöltése: https://szeretetnyelvek.hu/szeretetnyelv-kamaszoknak/
A tanulóknak átküldöm a tesztet, majd mindenki önállóan kitölti.
7. Tőlem – neked
Csukott szemmel történő párválasztás után a párok leülnek. A feladat végéig csendben maradnak. Mivel okozhatnának örömet társuknak, ha csak egy írólapot, filctollat, színesceruzát használhatnak? Ezen dolgok felhasználásával a tanulók készítenek egy személyre szóló ajándékot a társuknak. Ha készen vannak, odaadják egymásnak és beszélgethetnek.
8. Örömdal
Melyik az a dal, amelyiket, ha meghallod, akkor öröm járja át a tested? A legtöbb szavazatot kapott dalt meghallgatjuk, majd utána megbeszéljük, hogy kiben milyen érzést váltott ki.
9. Plakát készítése
Minden nap törekednünk kell arra, hogy az adott napban megtaláljuk a lehető legtöbb apró kis örömforrást. A tanulók közösen készítik el a csoport örömforrásainak tablóját!
Örömhöz kapcsolódó érzéseik: öröm, elégedettség, vidámság, jóllakottság, kipihentség, büszkeség, szeretettség, nyugalom, szerelem, ábrándozás, egészség, energia
Tevékenységeik: egy jót aludni, vicc, dicséretet kapni, lustálkodni, felnevetni, vásárolni, szivárványt látni, jó jegyek, meghallom a kedvenc dalom, segíteni, házi állat, séta, a rosszban megtalálni a jót, testmozgás, pihenés, relaxálás
10. Zenehallgatás
Bagdi Bella: Imádok élni c. dalának meghallgatása
A tevékenységünk célja : A gyermekek figyelmének ráirányítása a hétköznapokban rejlő kellemes érzetek, kis örömforrások észrevételre, az „itt és most” állapot megtapasztalására.
Foglalkozásunkat most is az „itt és most” állapotának a megteremtésével indítottam. Ehhez két gyakorlatot választottam. Az első a gyermekek kezdeményezésére a ” meglengetem a karom” gyakorlat volt, amely a ritmikus mozgással segíti a koncentrációt. A másik gyakorlatunk a „Napimádás”. Itt a légzésre fókuszálunk. Kilégzéskor elengedjük a számunkra negatív dolgokat. A gyermekek ötletei alapján : a betegséget, a rosszaságot, félelmet, a megbántást, a csúfolódást. Ezt követően a pillangó ölelés mindfulness gyakorlattal elcsendesedtünk és Pollival a pillangóval utaztunk el a mesék birodalmába. Polli történetéből megtudhattuk milyen apró örömöket fedezett fel egy átlagos napban. Ezt követően a gyermekek is végig gondolták és megosztották gondolataikat azzal kapcsolatban, hogy számukra mi az ami örömet okoz pl: a barátokkal való együtt játszás, a hétvégi otthon lét, ha a szülőkkel együtt csinálhatnak valamit, és az , hogy együtt lehetünk boldogságórákon ❤ A beszélgetés után előkerültek a Szív Manó kártyák és közösen megnéztük, milyen érzéseket vált ki bennünk, ha örömet élünk meg : vidámság, játékosság, kedvesség, optimizmus, boldogság, elégedettség…. Ezt követően , az alkotó tevékenység során örömmel színezték Pollit a Pillangót és készítették el a színes „öröm-befőtteket” melyekbe bele kerültek a gyermekek egyéni gondolatai is.
A foglalkozás során meghallgattuk kedvenc Bella dalainkat és a hónap dalát az Imádok élni – dalt.
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Apró örömöt mindennap lehet találni. Csak észre kell venni, hiszen ott van a szemünk előtt! Ez volt a fókuszban márciusi boldogságóránkon. A gyerekek hamar megértették azt, hogyan okoznak örömöt és boldogságot az apró örömök, és mik azok az apró örömök, amiknek örülhetünk akár egy kevésbé jó napon is. Mert minden nap nem lehet jó, de minden napban van valami jó! A téma bevezetése után az érzékszervekről beszélgettünk, rajzoltak is a gyerekek minden érzékszervhez valamit, amik boldogságot okoznak nekik. Játszottunk a feltétel nélküli önszeretethez kapcsolódó játékot, mindenki megfogalmazta, mit szeret önmagában. A kisebbeknek kicsit nehezebben ment, a nagyok már megértették ennek lényegét. Elolvastam Az Öröm forrása c. mesét is, melyet feldolgoztunk a hozzá tartozó kérdésekkel és eljátszották a mese főszereplőjét is. Kerestünk a mesében érzékszerveket és a hozzájuk tartozó örömöket is. A kincsesláda játékot többször is játszottuk, megtanulták a hozzá kapcsolódó mondókát is. A játék végén pedig mindenki belenézhetett a kincsesládába, mi is van benne, majd a benne lévő kincsből egyet mindenki hazavihetett. Aznap biztosan ez volt számukra az apró öröm. Szülői visszajelzés alapján tudom, hogy többüknél becses helyet kapott a szerencsekincs és azóta is vigyáznak rá. Beszélgettünk a szeretetnyelvről, mi az és hogyan lehet kifejezni, majd mondtam nekik különböző szituációkat, nekik pedig ki kellett találni melyik szeretetnyelvhez kapcsolódik. Ez nagyon elnyerte a tetszésüket, ők is tudtak ezután saját példákat mondani és azt is megpróbáltuk kitalálni kinek mi lehet a szeretetnyelve. Ezt ezután nem csak boldogságórákon fogom felhozni. A hetet egy ki gyurmázással zártuk, az érzékszerveket formázták meg a gyerekek papírfejeken és mindenki elmondta, hogyan érzi magát, aznap mitől volt boldog, mi okozott neki örömet. Remélem, hogy nap mint nap a boldogságórákkal én is örömet tudok neki okozni és azt is remélem, hogy ebből a szeretetből, boldogságból haza is visznek.