Élvezzük az együtt töltött időt
Apró örömök élvezete
A márciusi boldogságóránk témája az apró örömök élvezete volt. Tanulóink némely esetben még abban is segítséget igényelnek, hogy valóban felfedezzék a körülöttük történő eseményeket. Figyelem felhívással, irányítással, segítséggel tudnak valósan bekapcsolódni az események folyamatába és így újabb élményeket, tapasztalatokat szerezni. Az ilyen helyzetek még ismeretlen örömöket is nyújthatnak számukra. A boldogságóra a témájából kifolyólag lehetőséget nyújtott, hogy tudatosítsuk tanulóinkban, hogy a mindennapi történések is valós örömöket okozhatnak számukra.
Üdvözlés után a ráhangolódó dalt szokásunkhoz híven ritmushangszerekkel kísértük. (Úgy Képzeltem El | Béke, Öröm és Remény – Magyar Dal) Téma feldolgozása során beszéltünk a mindennapi örömökről. Minek tudunk örülni a nap folyamán? (Finom a reggeli. Buszozunk. Mindenki megérkezett, együtt vagyunk. Éneklünk…) A témához kapcsolódóan Az élet apró örömei @HungarianFairyTales című mesét néztük meg. A mese tanúságaként azt neveztük meg, hogy hiába tökéletes az élet körülöttünk nem biztos, hogy a tökéletesség okoz nekünk örömet. A témához tartozó feladat az volt, hogy napi eseményeket, történéseket ábrázoló képek közül kellett kiválasztani azokat, amelyek örömet okoznak a tanulók számára. Kiválasztott képeket a közös tablóra kellett tűzniük. Miután minden tanuló kiválasztotta a képek közül a számára örömet okozó eseményt ábrázolót és feltűzték a tablóra, megláthattuk, hogy hány olyan esemény, történés van, amely több tanulónak is örömet okoz. Ekkor is látszott, hogy valóban többeknek is örömet okoznak a mindennapok apróságai.
Az órát a Minden Reggel Mosollyal Ébredek – Magyar Dal című dallal zártuk. Az óra értékelése után vidáman, feltöltődve hagytuk el az osztálytermet.
Az apró örömök élvezete volt az új boldogság témánk. A hála zenéjével hangolódtunk a mesére. Az „Újra együtt” című mese után beszélgettünk arról, hogy milyen állatok férnének be Pirinkó és Góliát házába. Az érzékszerveinkhez kapcsolódó apró örömeinket összegyűjtöttük és lerajzoltuk. Tavaszi örömsétát tartottunk az óvoda környékén, mely alkalmat adott a megújuló természet szépségeit megfigyelni, az apró örömöknek örülni.
Óvodánkban hagyománnyá vált, hogy március 15. alkalmával ellátogatunk városunk hőseihez az 1848-as forradalom kapcsán. Az idén megemlékeztünk Damjanich János honvédtábornokról, a szolnoki Damjanich János Múzeumban, a mellszobránál.
A Tulipán csoportban apró öröm volt az, amikor készültünk az ünnepre, a megemlékezésre. Együtt beszélgettünk, történeteket hallgattunk híres emberekről, eszközöket készítettünk és vártuk, mikor vihetjük el magunkkal a helyszínre a megemlékezés virágait. Az apró mozzanatokban mindvégig örömünket leltük, és egy kicsit különlegessé tette ezt a napot.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Március 20-án ünnepeltük a boldogság világnapját.
A nap folyamán a főbejárattal szembeni paravánon megtalálta mindenki az iskola ÖRÖMFORRÁSÁT, ide el lehetett helyezni az örömeinket kifejező gondolatokat, rajzokat. Reggel a bejáratoknál egy-egy pozitív üzenettel gazdagodhatott mindenki, aki az intézménybe belépett. Az alsó tagozatos tanulóknak egy vidám dalos-mozgásos játékot tartottunk az udvaron ( Ha jó a kedved…). A jó hangulatról az iskolarádión keresztül jobbnál-jobb zenék gondoskodtak, volt játék, tánc és lehetett otthonra örömkártyákat is készíteni.
A boldogság ösztönöz bennünket arra, hogy gyakorlati lépéseket tegyünk álmaink megvalósítása érdekében.
A hónap kiemelt napjairól beszélgettünk az óra elején. Kiemelten a Víz világnapjáról, a víz fontosságáról, hogyan óvjuk a szennyezés káros hatásaitól. Mi mit tehetünk a víz védelme érdekében? A pazarlás elkerüléséről is szó esett.
Majd a gyerekek elmondták kinek mi okoz örömet, megosztották élményeiket az életük eseményeiről is.
Meghallgatták az önszeretethez kapcsolódó vizualizációs hanganyagot és beszélgettünk róla, kinek mit jelentett, mit érzett?
A kedvesség erősségmondókával vidám hangulatot teremtettünk a hangerő és a sebesség fokozásának változtatásával.
A hónap dalának meghallgatása után voltak, akik plakátot terveztek a Víz világnapja alkalmából, voltak, akik Örömkereső nagyítót rajzoltak, mások Szeretetlevelet készítettek.
A foglalkozást azzal zártuk, hogy egymásnak pozitív dolgokat mondtak a gyermekek.
A boldogság világnapjának méltó megünnepléseként közös buborékfújást rendeztünk az udvaron a gyerekek legnagyobb örömére.
Majd a napocska jelképet színezték ki a gyerekek és így egyre közelebb kerülünk a boldogság vár kapujához!
Ezen a boldogság órán az Öröm forrása c. mesét dolgoztuk fel. A gyerekek beleélték magukat Éda szerepébe, csukott szemmel elképzelték, hogy az adott helyzetbe hogyan érezheti magát a kislány. Elmondták, hogy tudnak-e azonosulni Éda érzelmeivel. Azt is felsorolták, hogy ők milyen helyzetekben érezték magukat hasonlóan, és milyen megoldásokat találtak arra, hogy elűzzék lelkükből a szomorúságot, dühöt (pl. játék a tesóval, rajzolás, séta, háziállatok simogatása).
Lerajzolták milyennek képzelik el Éda álmában megjelenő Öröm-forrást.
A gyerekek felsorolták milyen dolgokat vennének az Apró örömök boltjából. Többször előfordult a barátság. Ezért megalkottuk osztályunk barátság-utcáját. Mindenki elkészitette a saját házikóját, megkapták a házszámukat a napló alapján, majd elhelyeztük őket az utcában a szabály szerint: egyik oldalon a páratlan számú házak, másik oldalon a párosak.
A barátság csatakiáltás után, mindenki elkészitette saját örömkereső nagyitóját, amivel egész nap boldogan keresgélték az apró örömöket. 🙂
Mi is megünnepeltük a Boldogság Világnapját az osztállyal. Felszálltunk a boldogságvonatra, pozitív megerősítéseket, bókokat, jókívánságokat kaptak és adtak a gyerekek egymásnak, készítettünk boldogságfát, mosolytablót, végül aszfaltrajzzal mutatták be, mit jelent számukra a boldogság.
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Süt a nap, itt a jó idő. Már nagyon várták a gyerekek, hogy kint szaladgálhassanak, rácsodálkozzanak az ébredő természetre. Már február végén kezdtük a ráhangolódást, amikor csatlakoztunk az Ültess egy fát mozgalomhoz. Az iskola udvarára február 28-n két fát is ültettünk. A gyerekek nagy lelkesedéssel vettek részt az ültetésben. És jöttek a tavaszi csodák. Megcsodáltuk a nyíló ibolyát, megláttuk az első gólyát. Majd megalkottuk az Apró csodák boltját. Mivel ebben a hónapban van a boldogság világnapja, boldogság falat alkottunk. Piros szívecskéket osztogattak a gyerekek a nagyoknak, hogy egy-egy üzenettel tegyék szebbé társaik napját. Nagyon kellemes hangulatú órákat fordítottunk ezekre a tevékenységekre.