Márciusi alkalmunkat is csendes, zenés relaxációval kezdtük. Napimádással folytattuk és Tüdőtakarítással folytattuk. Ez sok sok nevetéssel járt. Így megkaptuk a felszabadult kis szíveket és hangulatot.
Boldog Dóra ezúttal is velem tartott, meg is kérdezte a gyerekeket, vajon szeretnének-e elutazni vele? Hát persze, hogy mindenki utazni akart Dórával. Közös kis léghajónkon elutaztunk és ahogy a gyermekekkel leszállt a léghajó és elhelyezkedtek. Meghallgatták az Újra együtt című mesét.
A mesét követően elbeszélgettünk róla, hogy kinek mi okoz örömet. Sokan tárgyakat mondtak először, de volt olyan, aki anya ölelését említette elsőként.
Hogy megtudjuk, mennyi minden apró szép létezik körülöttünk, megrajzoltuk az mf55. oldalon található lapot. Együtt döbbentünk rá, hogy milyen sok szép van körülöttünk.
Végül relaxációs zene mellett megpihentünk.
Apró örömök élvezete
Március
Márciusi foglalkozásunkat is relaxációval kezdtük. Ezután felolvastam a történetet, megbeszéltük és fel is vázolták a mese történéseit. Megbeszéltük mi miért történt, mit tanítottak a hónapok, mi volt a tanulság.
Lerajzolta mindenki a kedvenc hónapját, és el is mondták kinek melyik a kedvence, így teljes képet kaptunk róla hogy valóban az év minden hónapja csodálatos valami apróság miatt. Majd megfestette mindenki a saját kavicsát.
Átismételtük az érzékszerveket, játszottunk kitaláló játékot bekötött szemmel. Foglalkozásunk a Down-szindróma világnapjára esett, melyet az osztály személyes kapcsolódás miatt minden évben felemás zokni viselésével ünnepel. Megbeszéltük hogy egy ilyen apró figyelmességgel mennyi örömet tudunk szerezni embertársainknak.
Az óra végén zenét hallgattunk, Bagdi Bella: Imádom élni c. dalát.
2025. 03. 24-én a Meixner Ildikó EGYMI Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola borjádi telephelyén megtartottam Apró örömök gyakorlása témakörében a Megérkezett a tavasz című boldogságórát.
Bevezetésként üdvözöltük egymást, megbeszéltük, a mai boldogságóra témáját, majd a relaxációs gyakorlatok közül a „Napimádással” hangolódtunk, mely boldogságóráink állandó elemét képezi.
Meghallgattuk, elénekeltük a Tavaszi szél vizet áraszt című dalt, melyet ritmushangszerek megszólaltatásával kísértünk.
A mai órán a Tavasz című mese, kisfilm megtekintése után megbeszéltük, hogy tavasszal, a természet újraéledésével és az ünnepekkel milyen örömöket élhetünk át, mi mindennek örülhetünk.
Kiemeltük a napsütést, virágok kinyílását, a fák virágba borulását, a költözőmadarak visszatérését és a méhecskék megjelenését. Ezeket tárgyképekkel és gesztusjelükkel is bemutattuk.
Majd valós „tárgyak” érzékeltetése, megismerése következett (virágzó faág, ibolya, madártollak, méhecske fészek), melyeket tárgyképükkel is egyeztettünk. Megerősítettük, hogy mik okoznak örömöt számunkra tavasszal, kiegészítve néhány tavaszi ünneppel.
Végül az apró örömök megjelenítése következett egy közös tavaszi képen, a gyerekek által kiválasztott részek, részletek ábrázolásával: ragasztás, festés, színezés.
A foglalkozás lezárásaként elpakoltunk, rendet raktunk, és értékeltem az órát, mely jó hangulatban telt, a gyerekek motiválhatóak, aktívak és vidámak voltak.
Kovácsné Vadász Szilvia
Örömleltár (érzékszerveink és a hozzájuk kapcsolható örömök).
Mosolygós képek nézegetése (közös élmények felidézése).
Boldogság kavicsok készítése ujjfestéssel és kihelyezése a községünk forgalmas pontjaira a boldogság világnapja alkalmából.
Cél- és feladatrendszer: Vegyék észre minden napban az örömet okozó pillanatokat. Legyenek képesek megfogalmazni, amit éreznek. Éljék át, milyen örömteli érzés másoknak boldogságot okozni.
Kiemelt fejlesztési terület: Szókincsbővítés és kifejező készség fejlesztés az érzéseik megfogalmazásával, az érzékszervek megnevezésével. Empáti és együttműködési készség fejlesztése. Társas kapcsolatok erősítése a közös tevékenység során. Finommotorika fejlesztése a barkácsolással. Önbizalom erősítés, és érzelemkifejező készség fejlesztése.
Módszerek: Módszerek: motiváció, beszélgetés, magyarázat, bemutatás, szemléltetés, utánzás, megfigyelés, játékos tevékenykedtetés, differenciálás, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés.
Eszközök: laptop, projektor, laminált képek az érzékszervekről, kavicsok, akril tollak, lakkspray.
A márciusi témánk az apró örömök élvezete, és mi másnak tudnánk a legjobban örülni, mint a napsütésnek, a virágoknak és a víznek. Óvodánkban a víz világnapja minden évben egy nagyon fontos esemény. Talán ezzel tudjuk leginkább kifejezni , hogy apró dolgoknak is mennyire lehet örülni. Az, hogy megnyitjuk a csapot és folyik belőle a víz számunkra egy megszokott, természetes dolog, de ez nem mindenhol ilyen természetes. A gyermekek figyelmét erre mindíg felhívjuk. Már tudjuk , hogy vigyáznunk kell a vízre és nem szabad pazarolni.
Élményszerző séta közben megtapasztaltuk a természet csodáit: virágzó fákat, virágokat, méhek döngicsélését, madarak énekét. A víz világnapja alkalmából ajándékot készítettünk és a járókelőknek ajándékoztuk. Egy játszótéren közösen verset mondtunk és énekeltünk.
Ezek apró örömök de mégis hatalmas dolog az életünkben.
A boldogságórán a relaxáció és a közös éneklés után az mindennapjainkban előforduló apró örömeinkről beszélgettünk, leltárba vettük őket. .Ezután az „Újra együtt című mesét meséltem és kérdéseket tettem fel ezzel kapcsolatban. A mese után játszottunk majd az apró örömök jelét színeztük és helyeztük fel a boldogságvárhoz vezető lépcső hetedik fokára.. Végezetül a boldogság dalát énekeltük el közösen.
Március hónapban szinte nem volt olyan nap, hogy ne foglalkozzunk az apró örömökkel. Először is rá kellett vezetni a tanulókat arra, hogy mi is az a ” kis” öröm. Természetesen sok-sok irányított beszélgetéssel. Ezek után megterveztünk egy táblázatot, amiben mindenki hétfőtől- vasárnapig lejegyezhette, hogy milyen apró öröm is érte. Süteményt készített egy szülő a kislányával, amit a Boldogság Világnapjára tervezett. Nagyon örültünk neki, hiszen így a szülő is bekapcsolódott a Boldogságóra programunkba. Mindemellett szintén egy szülő készített a gyermekével egy boldogság dobozt, melybe a Boldogság Világnapja alkalmából szívmelengető üzeneteket küldhettek egymásnak iskolánk tanulói. Minden programunkat nagyon élvezték a diákok és nagy öröm volt számomra, hogy lelkesen és aktívan vettek részt a március hónapban is a Boldogság órákon.
Köszönettel: Konczné Szabó Szilvia
Szeghalom, Tildy Zoltán Általános Iskola és AMI
– Víz Világnapja : Beszélgetés a tiszta ivóvízről.Víz szerepe a környezetünkben és az
egészségünkben.
Ehhez kapcsolódó vizuális tevékenységek többféle technikával.
– ” Azt szeretem magamban,hogy….. , Azt szeretem anyukámban,hogy……, stb.
– Játék érzékszerveket ábrázoló képekkel (2.sz,sablon). pl. A fülemmel hallom a számomra
kedves zenét,mesét.
– Szoborjáték – érzelmet kifejező szobrokkal.
Először megbeszéltük a gyerekekkel, hogy aznap mi okozott örömet nekik, majd pedig közösen énekeltünk egyet, így vezettük be a témát számukra. Ezután pedig az „érzékek játéka” következett, a játék keretein belül a gyerekeknek különböző érzékszerveikkel kellett felismerni az adott tárgyat (illat, plüss…), majd pedig egy saját élményt kellett társítaniuk az adott ingerhez. Utána pedig a gyerekeknek el kellett mutogatniuk vagy körül kellett írniuk, hogy mi a kedvenc ételük (ez számukra egy kedvelt játék). Majd pedig a foglalkozás zárásaként megpróbáltunk a gyerekekkel egy évszaktáblát készíteni, minden egyes évszakhoz kellett egy számukra kellemes élményt vagy eseményt társítaniuk, azt pedig igyekeztek lerajzolni a képességeikhez mérten a legjobban.
Kerestük az apró örömöket a hétköznapokban, érzékszerveink segírségével.