Március az „Apró örömök” élvezete hónapja.
Boldogságóránk elején boldogságminyonunkat ölelgettük meg, majd relaxációval folytattuk. Jobb és bal kezünket ökölbe szorítva felváltva dagasztottunk,majd ujjainkat kiengedve, lazítottunk-leráztuk a lisztet.
A hónap dalára:az Imádok élni dalra mozogtunk, táncoltunk vidáman.
Ezután kezdődött a téma feldolgozása. Visszaemlékeztünk Góliát óriás és Pirinkó törpe barátságára. Polli pillangó interaktív meséjével rácsodálkozhattunk megannyi csodára,mi közelünkbe van.
Boldog Dóra is eljött hozzánk, és akit megölelgetett jó kedvű, vidám lett. Örömleltárunk felsorolásában sok sok olyan dolgot soroltunk fel, amitől úgy érezhetjük szép a világ.
Nézegettünk mosolygós képeket, valamint érzelmeket fedeztünk fel képek által.
Apró örömök élvezete
A foglalkozást kint kezdtük az Öröm kockával, mindenki gurított egyet és válaszolt a kérdésre, mint pl. mi tett téged ma boldoggá? Kinek segítettél ma?…
A téma feldolgozását az Öröm forrása c. mesével folytattuk. Miután meghallgatták a mesét, összeírtuk, hogy Éda milyen apró örömöket élt át a történetben.
Utána körbeálltunk és játszottunk egyet az Öröm ládikóval, amibe beletettem pár megerősítő kártyát. A ládikós mondókára adtuk tovább és akinél a láda megállt, húzhatott egy kártyát.
Reméljük, sikerült az apró örömökre fordítani a gyerekek figyelmét.
Március 21-én iskolánkban Boldogságnapot szerveztünk. Plakát hívta fel a gyerekek figyelmét a napra. Rajzolhattak, énekelhettek, táncolhattak, mesélhettek. Nagyon jól sikerült a program. Osztályunkból lányok táncoltak. Mi pedig az ” apró örömök hónapjában” örültünk minden produkciónak.
A tanóra keretében beszélgettünk, hogy mik lehetnek azok az apró örömök, milyen apró örömök vesznek körül minket: a természetben, az iskolában, otthon, szabadidős tevékenységeink során. A beszélgetést átvezettük arra, hogy ha valaki új dolgot tanul, vagy új ismereteket szerez, akkor néha jól jönne neki egy kis bátorítás, egy kedves szó. Ezt követően készítettünk könyvjelzőket egymásnak, és az osztálytársaknak.
Márciusban a 9.A. – val az apró örömökkel foglalkoztunk. Beszélgettünk arról, hogy mi okoz nekik örömet, milyen apró dolgok vannak a mindennapjaikban, amik boldogságot okoznak. Eleinte nehezen ment az apró dolgok megkeresése, majd egyre több örömforrást kezdtek sorolni: zene, reggel egy meleg tea, cica simogatása, barátnő mosolya, volt ülőhely a buszon, kedves üzenet, stb. Minden tanuló egyértelműen azt nyilatkozta, hogy jobban szeretnek másoknak örömet adni, segíteni, mint ha ők kapnának ezt viszont. Beszélgettünk az apó örömök megélésének nehézségeiről, érzelmi hátteréről (idő hiánya, mások mit szólnak hozzá, nehéz észrevenni az apró örömöket). Beszélgettünk az apró örömök fontosságáról is, szerintük azért is fontos megélni, mert nyugtatólag hat rájuk, segít a jelenben maradni, pozitív érzéseket generál, biztonságot ad.
A pillanat ereje feladatot végeztük el először, és kiderült, hogy milyen sok emléket, fotót tárolnak a tanulók telefonjukon (a legtöbb 25ezer felett volt) és ezek közül csak kevésre és ritkán, de volt olyan tanuló is, aki soha nem tekint vissza. Azokat törlik ki, amik negatív érzéseket keltenek bennük, vagy már nem fontosak. Naponta átlagban 10 képet készítenek, de gyakoriak a videók feltöltése is a TikTok-ra. Megnéztük a „Miért fordítasz hátat a pillanatnak?” című TED videót, aminek tartalmával a tanulók egyetértettek, de nehéznek találják csökkenteni a képernyőidőt. Itt tudtunk visszacsatolni az apró örömökhöz, hiszen a felsorolt örömforrások között nem szerepelt telefon!! Ezek után elmondták, hogy igyekeznek figyelni a jelen pillanatra és nem képernyőn keresztül megélni az életet.
Második feladatnak a Játék a szeretetnyelvekkel című feladatot választottuk. Beszélgettünk a szeretetnyelvről, amiket egyáltalán nem ismertek, és nem is hallottak eddig. A beszélgetés során kiderült, hogy nagyon jó arányban használnak legalább két szeretetnyelvet a tanulók (testi érintés, elismerő szavak). Megnéztük az 5 kisfilmet, és röviden beszélgettünk arról, hogyan is lehetne a többi szeretetnyelvet is beemelni az életükbe, ami most már nem is tűnik nehéznek.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Az Öröm forrása feladatot választottuk a gyerekekkel. Megbeszéltük a történet mondanivalóját.
Beszéltünk arról is, hogy nekik mi okoz örömöt.
A tevékenység helye: Jászdózsai Mocorgó Óvoda és Mini Bölcsőde
Korcsoport: kiscsoport
A tevékenységet vezeti: Bozóki Katalin
A tevékenység témája: Apró örömök élvezete
A tevékenység feladatai:
• Pozitív élmények megteremtése.
• Pozitív érzelmek megtapasztalása, kiemelése.
• Önbizalom növelése, pozitív énkép kialakítása.
• Közösségi szellem erősítése.
I. A tevékenységet kezdő relaxáció:
Bagdy Emőke: „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom”
II. A tevékenységet kezdő éneklés:
Bagdi Bella: Imádok élni!
IV. A téma feldolgozása
Bezzeg Andrea: Újra együtt!
V. A tevékenység lezárása
• Érzékszervekhez kapcsolódó feladatok.
• Mi van a kendő alatt?- tapogatós játék
• Örömölelés
• Az apró örömök jelének felragasztása.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
Márciusban azokra az eseményekre, ünnepekre, mindennapi történésekre
figyeltünk jobban, amelyek örömöt, boldogságot hoznak/hozhatnak, okozhatnak
nekünk.
Mindjárt a hónap elején a kisfiúkkal meglepetés ajándékot készítettünk
Nőnapra a kislányoknak, melyet egy rövid versike keretében adtak át. Ez hozzájárult
a gyermekek érzéseinek kifejezéséhez, valamint ahhoz, hogy nemcsak kapni, de
adni is jó!
A Víz világnapja közeledtével célul tűztük ki, hogy fedezzenek fel valami
szépet környezetünkben. Így a gyermekek játékos keretek között ismerkedtek a
földtani értékekkel, az állatok védelmével, a vízben és a víz körül élő növény- és
állatfajokkal illetve az azokat veszélyeztető emberi tevékenységekkel.
Tapasztalatot szereztek a takarékos vízhasználatról, miközben alapozódott a
gyermekekben a nyitottság, a felelősségérzet, az elkötelezettség a környezetvédő és
természetszerető magatartás.
A márciusi boldogságóránkat is relaxációs gyakorlattal kezdtük. Megbeszéltük, hogy mitől érezhetjük magunkat boldognak (pl. megnézünk egy mesét, kapunk egy ajándékot, együtt játszunk az oviban a barátainkkal). A mindennapok apró örömeit az érzékszerveinknek köszönhetjük. A játékos feladat során kaptak a gyerekek egy-egy képet, amit a megfelelő érzékszervhez kellett párosítaniuk. A mi van a takaró alatt játéknál mindenki kitalálta, mit fogott meg, és a szorítás körbeadásnál is ügyesek voltak a gyerekek. Boldog Dóra mesehívó mondókája után Szutyejev Az alma meséjét meséltem el nekik. A mese végén megbeszéltük, hogy mi volt az állatoknak az öröm, milyen állatok örültek meg az almának. Mielőtt leültek az asztalhoz, egyesével megkérdeztem tőlük, hogy számukra mi okozna örömet, ha megölelném őket, kapnának egy kekszet, mindkettő vagy egyik sem. A munkafüzet 55.oldalán levő feladat megrajzolása közben hallgattuk meg Bagdi Bella Imádok élni dalát és felragasztottuk a Boldogság várának lépcsőjére az apró öröm jelét.
Március 20-án Boldogság napot szerveztünk intézményünkben. A tervezés folyamatában közösen összeszedtük a csoportommal azokat az apró örömöket, melyek szebbé tehetik mindennapjainkat. Így alakítottuk ki a programot. Minden szünetben részt vehettek tanulóink a közös táncban, vicces állatos videó nézésében, közös fénykép elkészítésében. A menzán a gyerekek kedvenceit készítették, tejbedarával, és csirkepörkölt-nokedlivel kedveskedtek diákjainknak. Délután az egész iskola ismét összegyűlt, ezúttal a tornateremben, ahol megint volt közös tánc, éneklés, limbózás, és a gyerekek kedvenc játékaikat játszhatták. Természetesen a jól végzett feladatokért cukorkát kaptak. Nem maradhatott el a sütemény készítése sem. Ez alkalommal pudingos keksz készült a szorgos kezek által. Szuper napot töltöttünk együtt kicsik és nagyok!