
Apró örömök élvezete


Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A gyerekek az érzékszervekhez legtöbbször vágyaikat (tapintáshoz ölelés), kedvenceiket (pl.ízek érzékeléséhez édességek) és a hobbi (látáshoz motorszerelés, sport) kapcsolódtak. Megjelentek közös kapcsolódási pontok is, mint például a csend és a természet a hallásnál és a látásnál, de ilyen volt az ölelés szerepe is szintén a látásnál és a tapintásnál.
Érzékszervenként változó volt az ötletek száma, volt ahol nagyon sokszínű volt, leginkább a látásnál, ott már megjelent a modern világ hatása a számítógép és a mobiltelefon.
Azt gondolom, hogy a családból jövő minták nagyon meghatározóak és már ilyenkor erősen hatnak a gyerekekre.
Csömöri Mátyás Király Általános Iskola
A gyerekek nagyon szívesen, lelkesen foglalkoztak egész hónapban a témával. Bearanyozta az amúgy is jókedvű tavaszi hangulatunkat. Csoportmunkában készítettünk egy apró örömök szigete térképet. Rengeteg kreatív ötlet szerepelt a rajzokon.
A gyerekekkel sokat beszélgettünk az apró örömökről,hogy mi mindennel lehet boldogabbá tenni az életünket.
Aztán jött a játékos feladat,hogy szerkesszünk egy olyan újságot, melyben csupa jó hír van.
Az osztályunkból az egyik kisfiú teljesen önállóan készített egy oldalt.:))
A többiek a boldog füzetükbe írták le és én abból mazsoláztam össze egy oldalt.
Engem igazán boldoggá tettek az ötletek.:))
Győri Váci Mihály Általános Iskola
A melléklet segítségével rangsoroltuk, hogy mire vágyunk. Kiegészítettük pár saját kívánsággal.
A Kisvakond kiscsoportba járó gyermekek érdeklődési körének és az életkori sajátosságuk figyelembevételével terveztem és szerveztem meg az e havi Boldogságórát. Öt napon keresztül foglalkoztunk,, Az apró örömök élvezete” témával.
Hétfőn-kedden: felelevenítettük az előzően átélt pozitív élményeinket – séták, udvari játéktevékenységek, bábszínházi élmény-. Beszédkedv fokozása érdekében, egy sajátkészítésű Napocska bábot alkalmaztam, mely által hétvégi egyéni élményeket, apró örömöket meséltek el a gyermekek. A Nap jelképét – apró örömök – beszélgető körben, igyekeztem megértetni a gyermekekkel, a cselekedtetés közbeni megtapasztalással, majd a minden érzékszervhez tartozó mindennapi apró örömöket ábrázoló montázs elkészítésével. Az alkotást együtt hoztuk létre, mely igen vidám hangulatban telt. A munkafüzet javasolt ,,színezős” feladatai is sikeresen – egyéni segítségnyújtással- megvalósultak. (Ezeket haza is vihették a gyermekek).
Szerdán:
A szegvári Kurca-parti Óvoda e nevelési évtől tudhatja magáénak a Boldog Óvoda címet. Két csoportban – Kisvakond kiscsoportban, Szivárvány nagycsoportban- alkalmazzuk a Boldogságóra kézikönyvben található témákat, módszereket. Az itt dolgozók nagy kíváncsisággal követik minden egyes óráinkat, pl.:értekezletek alkalmával tesznek fel kérdéseket felénk. Így nagy öröm volt számomra, hogy az intézményvezetőnk megkért minket arra, hogy a két csoportban, egy-egy hospitálási nap alkalmával a kollégák betekintést nyerhessenk ezen innovatív tevékenységünkbe.
E napot is a kollégámmal közösen szerveztük, terveztük, valósítottuk meg.
Ezen téma feldolgozását, ötletelését az apró örömök jele: a Nap határozta meg, illetve a közösen átélt, előzetes élmények – bábszínházban jártunk-alapozta meg.
Reggeli szabadjáték tevékenység alkalmával felelevenítettük a bábszínházban látottakat, a szabályokat. Mindennapi biztonságérzetet ad számukra, hogy a napi időjárás megbeszélése mellett megnevezzük az adott napi tevékenységeket is. Így elérve a gyermekeknél a témára történő ráhangolódást, érdeklődésük felkeltését és a kíváncsiságuk fokozását. Építőjátékukban megjelent a bábszínház és annak környezetének építése. A babakonyhában a színházi megnyitóra készültek finom fogások, mellyel a vendégeinket is megkínáltuk.
A bábszínház kinyitása a várakozás örömének köszönhetően odavonzotta azonnal a gyermekeket. Új meseként: A nagytakarítás a Napnál c. Szlovák népmesét választottam, sajátkészítésű eszközökkel valósítottam meg e tevékenységet. A mesét a gyermekek életkori sajátosságának megfelelően rövidítettem le, a megértetés, a megfelelő rögzítés és a mese mondanivalójának elősegítése érdekében. Mindezt egy csoportos örömölelés követte, majd a kollégám a mese szereplőjének, az apró örömök jelének – Napocska festését – kezdeményezte, mely örömszerzésként valósult meg először; -az egyén által spontán választott Napocska által- csoporttárs megajándékozása céljaként, ezután természetesen a gyermekek saját Napocskájukat is megfesthették. Ehhez a megfelelő időt, helyet, légkört és eszközöket biztosította. Életkori sajátosságból adódóan egy fő nehezen fogadta el, hogy nem a saját Napocskáját festi először. A kollégám pozitív megerősítése, hozzáállása, rávezetése után a gyermek elfogadta ezt, így elérte nála, hogy átélhesse a siker-és örömteli tevékenység élményét. Miután megszáradtak a festett Napocskák, következett a várva várt, mosollyal teli megajándékozás, ezzel is erősítve a társas kontaktusokat.
E napról örömmel fogadtuk a kollégák pozitív, önkéntes visszajelzését.
Remélem a következő nevelési évtől lesznek olyan munkatársaink, akik a látottak és a tapasztalatok alapján kedvet kapnak a Boldogságórák megtartásához.
Csütörtökön és pénteken is ellátogatott hozzánk a Napocska – báb-. Beszélgető körben beszéltük meg apró örömeinket. A mese elmesélését többször kérték a gyermekek, illetve az eszközökkel történő szabad bábozást is. E téma körében valósult meg az ének, zene, énekes játék, gyermektánc tevékenység, illetve mozgás tevékenység. Bagdi Bella: Imádok élni c. hónap dalát ezen tevékenységek alkalmával hallgattuk meg.
Bízom abban, hogy az együttes, változatos, örömteli tevékenységek átélésével, pozitív élményekhez jutottak a gyermekek, így ezeken keresztül az ,,apró örömök” jelentését is megértették.
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Az „Apró örömök élvezete” témakör feldolgozása, számunkra minden évben egy vidám időszak. A gyerekeknek amikor hónap elején bejelentettem, hogy a kedvenc témájuk következik nagyon örültek. A boldogságórákon arra törekszem, hogy egyre jobban bevonjam az IKT eszközöket, hogy minél izgalmasabbá és szemléletesebbé váljanak az órák. A boldogságórák ebben a hónapban vidáman, sok nevetéssel teltek. A gyerekek fellelkesültek az apró örömök felidézése közben. Nagyon sok fantasztikus ötletet tudtak mondani, így ismét elmondható, hogy én is tanultam velük együtt. 🙂
A másik nagy élmény pedig az, hogy az osztály részt vehetett Bagdi Bella koncertjén, ahonnan feltöltődve, teli pozitív energiával jöttek vissza az iskolába. A koncert után egy közös kép is készült Bellával, melyet a boldogság falunkra fogunk kihelyezni, a vidám koncert emlékére. 🙂