Márciusi Boldogságórám fő témája az Apró örömök élvezete volt. Újra megérkezett hozzánk Boldog Dóra, aki szeretettel köszöntötte újonnan érkezett gyermekünket és a többieket. Megosztotta velük, hogy mi lesz a mai Boldogságóra témája. A gyerekekkel együtt megnéztük, kiszámoltuk, hogy a Boldogságvár 7. lépcsőfokára lépnek akkor, ha ügyesen dolgoznak.
Relaxációs gyakorlattal kezdtük meg a munkát. „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár.” Ügyesen utánozták a madár repülését. Szerettem volna ezzel a relaxációs gyakorlattal érzékeltetni a gyerekekben, hogy hogy tudunk szabadon szállni, ha csak magunkra figyelünk, összpontosítunk, és hogy tudunk úgy szállni szabadon, mint a madár. Ezt a gyakorlatot „Dagasztással” oldottuk fel. 1-2 gyermek kivételével teljes átéléssel csinálták a gyerekek a feladatot, miután bemutattam azt nekik. Foglalkozást kezdő énekléssel folytattuk „Imádok élni” (Jobb Veled a Világ Boldogság című albumról). A gyerekek körben állva fogták egymás kezét, együtt énekeltük a dalt és ringatóztunk rá.
Beszélgetőkörrel folytattam tovább. Apró örömök élvezetéről beszélgettünk a gyerekekkel. Elmagyaráztam nekik, hogy az apró örömök élvezete kifejezés mire vonatkozik. Úgy érzem, hogy sikerült megértetnem a gyerekekkel azt, hogy a jelent kell megélni és élvezni. Beszéltem még nekik arról is, hogy akik élvezni tudják az adott pillanatot, azoknak nagyobb az önbizalmuk és elégedettebbek, mint mások. Ami számomra egy kicsit megdöbbentő volt, hogy a gyerekek az apró örömök élvezetéhez tárgyat társítottak. Még jobban belemélyedtünk ebbe a témába, s a végére éreztem csak azt a válaszaikból, hogy megértették az élet apró örömeit. Megkérdeztem tőlük, hogy melyik az az 5 érzékszerv, melynek köszönhetően élvezhetjük a mindennapok apró örömeit. Ebben még sokat kellett segítenem a kicsiknek, képkártyával segítettem őket. Természetesen ezeket elkészítettem, kis négyzet lapokra ragasztottam, melyet ki is tettünk a szekrényünk ajtajára, így képszerűen is tudtam szemléltetni a kisebb gyermekek számára.
Boldogságmondókával (melyet már jól ismertek a gyermekek) mentünk az asztalokhoz és ott egyénileg dolgoztak a gyerekek. Madarakat színeztek különleges pasztell krétával. Kiscsoportos létükre nagyon szerették a színezést, szépen keverték a színeket.
Szélcsengő megszólalása után Boldog Dóra mondókájával mese hallgatásra hívta a gyermekeket. A gomba alatt című mesét meséltem el a gyermekeknek, meseszőnyeggel és filc bábokkal. Csillogó szempárokkal találkoztam a mese alatt, annyira lekötötte a figyelmüket.
Játékokkal folytattuk tovább ezt a foglalkozást:
Első játék: Mi van a kendő alatt? A gyermekek számára ez volt a legkedvesebb játék. Olyan tárgyakat gyűjtöttem össze, ami lehet apró öröm az életben. Úgy nehezítettem, hogy egy sállal bekötöttem a szemüket, persze csak aki szerette volna. 1-2 gyermek volt az, aki nem találta ki azt, amit kitapogatott a kosárban. Időben is elég sokáig játszottuk, mert nagyon lekötötte őket.
Második játék: Piros laminált szívet kellett egy ovis társuknak odaadniuk, s meg kellett indokolni, hogy miért őt választotta.
A Boldogságóra után a gyerekekkel lementünk az óvoda udvarára, s a Boldogság Világnapja alkalmából a többi csoporttal közösen elénekeltük Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című számát.
Apró örömök élvezete
Németh Kálmán Általános Iskola es A.M.I.
Osztályunkban hagyomány, hogy a víz világnapja alkalmából egész napos programot tartunk.
Számoltuk a vízcseppeket, olvastunk a víz fontosságáról. Testnevelés órán vízzel kapcsolatos játékokat játszottunk.
Rajzos foglalkozáson a víz alatti világot álmodtuk papírra.
A program lezárásakéni a településen lévő Somlyó tónál „Tóöleléssel” zártuk a projektet.
20-án megünnepeltük a Boldogság Világnapját: piros ruhában jöttünk óvodába, az óvoda udvarán szívet formáztunk és drónnal megörökítettük. Ezen a napon csatlakoztunk az országos faültetési felhíváshoz.
A boldogságládánkat teletöltöttük kis piros boldog szívekkel: Itt a láda, mi van benne…
Németh Kálmán Általános Iskola es A.M.I.
Izgalommal készítettük el az osztály boltját. Mindeki elképzelte, elkészítette a kedves, varázslatos, humoros portékáját. A bolt elkészült. A polcok roskadásig teltek az árúval.
A gyerekek minden egyes vásárlásnál felajánlottak egy-egy fizetőeszközt.Volt amikor ölelés, ökölpacsi, szivecske volt ar árú fizetőeszköze.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
Miért is szeretem magam? Nem is olyan könnyű kérdés. Válogattunk tulajdonságokat a 4.b osztállyal , kiemeltük a sok jó közül a sajátunkat, majd írtunk egy szeretet levelet magunknak. Érdekes, sokkal könnyebben fogalmazták meg, hogy a boldogságórákat miért szeretik. Tartalmas órát töltöttünk együtt .
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Március
Apró örömök élvezete
„Abban a pillanatban, amikor valaki figyelmet szentel valaminek, legyen az akár egy fűszál, a dolog maga rejtélyes, bámulatos, leírhatatlanul pompás világgá változik.”
(Henry Miller)
Mi jut eszedbe az idézetekről?
„Az élet mindig elbűvöl; annyi örömöt lehet találni a jelentéktelen dolgokban is.”
(Sara Crowe)
„Mindenik embernek a lelkében dal van,
És a saját lelkét hallja minden dalban,
És akinek szép a lelkében az ének,
Az hallja a mások énekét is szépnek.”
(Babits Mihály)
„Fölemelt karral álltam
az ég alatt és
teli volt a rét
csillaggal és katicabogárral”
(Radnóti Miklós)
Történet az apró örömök fontosságáról
Mit üzen számodra ez a történet?
A mindennapok tele vannak apró örömökkel. Az átlagembereknek a legegyszerűbb dolgok jelentik a legnagyobb örömet.
Pipáld ki, ami rád is igaz!
(Feladat megoldása)
Milyen örömforrásokat köszönhetsz az öt érzékszervednek?
Pozitív érzések kifejezése
Ki szerzett örömet neked? Mivel? Hogyan fejezted ki neki pozitív érzéseidet?
Kacagj minél többet!
Örömmandala készítése.
A heti témához igazodva, a természetben a víz előfordulási helyeit figyeltük meg: képeken, térképen, földgömbön.
Téma feldolgozás: Különböző építő elemekből hidakat építettünk, csermelyen, patakon, folyón, illetve folyamon átívelőt. Majd ÉLŐ HIDAKAT alkottunk csoportosan, párosával és egyénileg is. Észrevételeket fogalmaztunk meg: milyen érzést éltek meg a különböző alakzatok részeseként, mi volt öröm, illetve ha volt mi volt a félelem vagy aggódás forrása.
Hidas dalos játékkal zártuk le a tevékenységet.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
Az apró örömök téma feldolgozását relaxációs gyakorlatokkal kezdtük az asztalnál. Meghallgattuk Bagdi Bella: Imádok élni című dalát. Olyan hétköznapi dolgokról beszélgettünk, amiktől szebb a világ, jobb az életünk. Csukott szemmel elképzeltük, hogy milyen szép lehet a Boldogság vára. A téma feldolgozását az Újra együtt című mesével folytattuk, majd kiszíneztük Góliátot és Pirinkót. Megrajzoltuk Örömkét, közösen kitaláltuk, hogy mire van szüksége hogy jól érezze magát. Mi van a kendő alatt című tapogatós játékot játszottunk, majd mindenki egy örömölelést adott kedvenc társának. Végül egy örömsétát tettünk a faluban, ahol megcsodáltuk a kinyílt virágokat, a hazaérkezett gólyát, a zöldellő bokrokat.
A havi témánk az apró örömök élvezete volt. Bevezetésképpen közösen kezdtük el nézegetni a facebook zárt csoportunkban lévő fotókat. Mosolygós, vidám képeket kerestünk, és felelevenítettük, hogy az adott pillanatban miért mosolyogtunk, minek örültünk. Elolvastam nekik az Újra együtt! című mesét, ezt követően megbeszéltük a mondanivalóját, és válaszoltunk a könyvben feltett kérdésekre. Ezután Mi van a kendő alatt? című érzékelős játékot játszottunk, amit nagyon élveztek a gyerekek. Végezetül az örömölelés játékkal ismerkedtünk meg, melynek lényege, hogy szavak nélkül, arckifejezés és testtartás által fejezzük ki szomorúságunkat. Aztán egy ölelés után már vidámak, boldogak és mosolygósak leszünk. Arra biztattam őket, hogy ezt a játékot otthon is próbálják ki szüleikkel, testvéreikkel.