A boldogság nem mindig nagy dolgokban rejlik — sokszor az apró örömök adják a legnagyobb értéket az életünknek. Egy kedves szó, egy meleg tea, a napfény az arcunkon vagy egy váratlan mosoly mind hozzájárulhat ahhoz, hogy boldogabbnak érezzük magunkat. A boldogságóra célja, hogy ezeket az egyszerű, mégis jelentős pillanatokat tudatosítsuk és megtanuljuk értékelni.
Foglalkozást kezdő relaxáció:
Fújj-fújj: képzelje a gyermek, hogy széllé változik. Minden gyermek más szél, törekedjen arra, hogy a fújásnéma hangjának variálásával, egymás után, egymáshoz kapcsolódva adjon ki hangokat a belégzés után: SSSS… húúúú.. szszsz… fúúúú. csak igyekezzenek a társuktól eltérő hangot kiadni! Amikor már mindenki fújt egyet, a sok szél egyszerre kezd fújni saját hangján és ezt három be- és kilégzésre ismételjük.
Foglalkozást kezdő zenehallgatás: Bagdi Bella: Imádok élni
A téma bevezetése
A foglalkozás során IKT-eszköz segítségével olyan képeket vetítettem ki, amelyek az emberek számára örömet okoznak, és szorosan kapcsolódnak az érzékszerveinkhez. A képek között szerepelt többek között naplemente, szivárvány, tűzijáték, szivárvány, fagyi, limonádé, gőzölgő friss sütemény, eső, parfüm, éneklő gyerekek, madárcsicsergés, hegedű, fejhallgató, rádió, labda, állatsimogatás, virágillat és ölelés.
A képek nézegetése után beszélgetést indítottam a gyerekekkel arról, hogyan érzékeljük ezeket az élményeket. Elmagyaráztam, hogy érzékszerveink révén tapasztaljuk meg a világot, és közösen összegyűjtöttük az öt érzékszervet: látás, hallás, szaglás, tapintás, ízlelés. Ezután érzékszervenként haladtunk tovább: minden érzékszerv képét külön is kivetítettem, majd a korábban látott képeket közösen hozzárendeltük a megfelelő érzékelési módhoz. A gyerekek lelkesen vettek részt a tevékenységben, és örömmel ismerték fel, hogy a boldogság sokszor az apró, érzékszervi élményekben rejlik.
A téma feldolgozása
Témafeldolgozás mesével: Újra együtt (Bezzeg Andrea) (tk. 156-159.)
A meséhez kapcsolódó kérdések megbeszélése:
Milyen állatokat ismersz, akik termetüknél fogva lakhatnának Pirinkó vagy éppen Góliát házában?
Hogyan segíthetünk azoknak, akiknek valamelyik érzékszervük nem úgy működik, ahogyan nekünk?
Mi kerülne egy szépen megterített asztalra? Soroljatok fel egészséges ételeket!
Neked melyik a kedvenc ízed?
Érzékszerveink
A következő rajzos feladat előkészítéseként még egyszer összefoglaltuk a tanultakat. Rámutattam egy-egy gyerekre és mondtam egy-egy érzékszervet. A tanulóknak mondaniuk kellett egy ahhoz kapcsolódó örömöt. Ha helyes volt a válasz, az osztály tapsolt egyet. A játék akkor ért véget, ha már minden tanuló sorra került.
Rajzos tevékenység
A tanulók egy olyan munkalapot kaptak, amelyen az öt érzékszerv jelölve volt. Minden érzékszervhez három kis „ablak” tartozott, amelyekbe a gyerekeknek rajzokat kellett készíteniük. A feladat az volt, hogy minden érzékszervhez olyan dolgokat rajzoljanak, amelyek az adott érzékeléshez kapcsolódnak, és számukra örömet, kellemes élményt jelentenek. Így például illatos virágokat, kedvenc ételeket, szép látványokat vagy szeretett hangokat jelenítettek meg a rajzaikban – mindazt, ami boldoggá teszi őket a hétköznapokban.
Rajzolás közben többször is meghallgattuk Bagdi Bella: Imádok élni dalát.