A márciusi alkalom során a „Éda és az Öröm Forrása” című mese feldolgozásával foglalkoztunk. A történet főszereplője egy olyan belső utazáson vesz részt, amely során – a nagymama irányításával – megtanulja észrevenni a természet apró örömeit, és újra ráhangolódik a környezet szépségeire.
A gyerekek aktívan bekapcsolódtak a beszélgetésbe, saját tapasztalataikat is megosztották arról, mi szokta felvidítani őket nehéz napokon. A foglalkozást egy kreatív feladat zárta: a résztvevők lerajzolhatták, milyennek képzelik el Éda álmát az Öröm Forrásáról. A rajzokon megjelentek a mese hangulatát tükröző, színes, boldogságot sugárzó motívumok.
Apró örömök élvezete
Apró örömök élvezete téma
• Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”
„Hervad a virágom, éled a virágom…”
„Hintaszék”
• A téma bevezetése:
„Örömleltár” (kézikönyv 155. oldal)
„Apró Örömök a mozgásban” (pdf. 6. oldal)
„Az öröm árnyalatai”(pdf. 9. oldal)
• A téma feldolgozása:
• Mese: Bezzeg Andrea: Újra együtt (kézikönyv 156-158. oldal)
• Játék:
„Mi van a kendő alatt? – tapogatós játék (kézikönyv 162. oldal)
„Boldog Dóra felhős napja” (pdf. 5. oldal)
„Örömke” (kézikönyv 160. oldal)
• A téma lezárása:
Közös szalag tánc Bagdi Bella Imádok élni című zenéjére
Az órát az „Apró csodák boltja” című játékkal indítottuk.
Körbeültünk és beszélgettünk arról, ki mit vásárolna az Apró csodák boltjában, ki minek örülne ebben a pillanatban?
Majd elmeséltem nekik „Az Öröm forrása” című mesét, közben kérdések segítségével megbeszéltük, reflektáltunk, ötleteltünk az elhangzottakkal kapcsolatban.
Majd további kérdések megválaszolásával folytattuk a beszélgetést.
Beszélgetést elősegítő kérdések:
Összességében milyen volt Éda napja a történetben?
A történetbeli állatok milyen apró örömöket találtak?
Hogyan tudott a Nagymama segíteni a kislánynak másképp nézni a dolgokra?
Amikor beleragadunk rossz érzésekbe, mi történik a fejünkben, a testünkben?
Kinek, mi segíthet az apró örömöket észrevenni?
Milyennek ismertétek meg Édát?
Mely tulajdonságai vannak meg bennetek is?
Mit jelenthet az Éda név?
Melyik a mese legkedvesebb mondata számotokra és miért?
Ezután egy örömkereső nagyítót készítettek a gyerekek, melybe minél több örömforrást gyűjtöttek a napjukból.
A „pozitív árulkodás”-t is kipróbáltuk, illetve az iskolában elhelyetünk „Boldogság Pont”-okat, hogy az iskolánkba járó gyerekek is megtalálják a napjaikban az apró örömöket, csodákat.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Beszéltünk a víz jelentőségéről és ésszerű felhasználásáról. Közösen megállapítottuk, hogy víz nélkül nincs élet a Földön.
A tanulók felhívták egymás figyelmét arra, hogy ne szennyezzék vizeinket. Akváriumot készítettek az ,,aranyhalak” számára.
Márciusi első szép napok egyikén a diákjaimmal könyvtári rendhagyó óráról tartottunk „haza” felé az iskolánkba. Kihagyhatatlan pillant volt e két fotó elkészítése a belvárosban.
Varázslatos diákok 5. osztály
A „napfogó” mint metafora megijesztette a gyerekeket etika órán. De beszélgetés közben felvillanyozódtak, sok kedves ötlet jutott eszükbe a feladat kapcsán. Örömmel írták le őket, és felső tagozat ide, vagy oda, ki is színezték, így gyönyörű alkotásokká váltak munkáik.
Bűvös hármas 3. osztály
Ez a feladat elbűvölte a gyerekeket. Ami csodálatos volt, hogy nemcsak saját örömük megvalósulását látták a boltban, hanem sok olyan áru is a bolt portékája lett, amire a többiek vágynak. Könnyet csalt a szemembe, amikor édesapák (van aki nem is tud az édesapjáról), csodagyógyszer, kis kedvencek (nekem ingyen cicás kosarat rajzolt az egyik gyerek), stb. kerültek fel a csodabolt polcaira. Önzetlen segíteni akarás költözött be hozzánk…
Szeretetemberkék 4. osztály
Ez a téma három etika órát töltött ki. Hatalmas volt az öröm, a gyerekek ötleteltek, szerveztek, rajzoltak, komoly marketing tevékenységet folytattak boltjuk kialakítása után. A kis csoportok nagy egyetértésben alakították olyanra a boltjukat, hogy mindenki boldog és elégedett legyen, aki betér hozzájuk.
. Több mint 200 db Jobb veled a világ ! feliratú szívecskét gyártottunk (ebben segítséget kaptunk a 4. b-sektől is) és ezekkel a szívecskékkel fogadtuk az iskolába érkező diákokat, pedagógusokat, iskolai alkalmazottakat.
Ezt követően az iskola udvaron gyülekeztünk, ahol Fábián Szabolcs igazgató úr röviden beszélt arról, hogy nem csak a boldogság világnapján fontos, hogy jobban odafigyeljünk egymásra, örömet szerezzünk a körülöttünk élőknek, lássuk meg a másikban a jót, hanem ez a mindennapokban is így kellene legyen. Ezután Bagdi Bella Ha boldog vagy.. című dalával egy közös énekléssel, játékkal folytattuk a napindító együttlétünket, végül egy szintén Bagdi Bella dallal zártuk. Ez alatt mindenki megölelhetett valakit, vagy kezet rázhatott bárkivel, akivel úgy érezte örömet szerezhet neki.
A dal címe a boldogság program mottója is egyben, ami mindenki számára egy pozitív életérzést továbbít. JOBB VELED A VILÁG!