Az előző tanévekhez hasonlóan idén is fejlesztő játékkal készültünk az apró örömök megörökítésére. Összegyűjtöttük a boldog pillanatainkról készült képeket, melyekből kártyacsomag készül, amit aztán különböző képességek fejlesztéséhez használhatunk.
Legfontosabb boldog pillanataink:
– Lufi fújás tanórán!!!!
– Mezítlábas torna-nagyon vicces volt!
– Nőnapi köszöntés.
– Meglepetés csodafa fűzése gyöngyökből.
– Papír virág készítés.
– Ufó építés tanórán!!!!
A legnagyobb örömünk: megérkezett a Pillanat kapitány, és Szívmanó! Hálásan köszönjük, amint mindenki felgyógyult, bele is vágunk az új kalandba!
Apró örömök élvezete
A márciusi hónapban az apró örömök élvezetével, valamint egészében a boldogság világnapjával foglalkoztunk.
– minden nap húztunk a kis ‘Boldogságbödön’-ből, ami apró örömöket tartalmaz, aminek napi szinten tudunk örülni és hálát adni értük. Ha a gyerekek nevet húznak ki a bödönből, akkor annak a gyermeknek kell aznap mondani valamit, ami apró öröm az életben.
– Hálapillangó: milyen apróság tesz téged boldoggá? – körbereptettük hálapillangónkat és a gyerekek megválaszolták a kérdést, melyre a válasz többségében a családra és a barátokra esett, valamint az udvaron tartózkodásra
– amit egy év adhat – a gyerekek meghallgatták a 12 hónapról szóló mesét, és feladatuk volt elkészíteni egy rajzot a kedvenc évszakjukról (mindezt puzzle kirakó formában) – ezeket a rajzokat később összeillesztettük egy közös kirakóba
– apró örömök, érzékszervek kiadás – játék a táblánál, ahol meg kellett találni a párját a kártyáknak
– a boldogság világnapjába bevontuk az egész iskolát, mégpedig három dologgal:
1. Boldogságpontok – mozgásos feladatokat tartalmaztak, amelyeket a gyerekeknek meg kellett csinálni
2. Vidd magaddal a boldogságot – letéphető papírdarabkák, melyeken pozitív megerősítések szerepeltek
3. Boldogságkereső – pontosan 283db kis kártyát rejtettünk el az iskolában – boldog iskola felirattal, a gyerekek feladata pedig az volt, hogy ezeket megtalálják. Az egész iskolában három darab kártya volt, amelynek a hátulján egy ajándékcsomag volt, ezek a gyerekek kis ajándékot nyertek, melyet az igazgató bácsi adott át nekik.
Nem kell mondanom, nagy sikere volt az egész iskolában a boldogságnapunknak, a gyerekek várják, mikor lesz a következő ilyen.
Amikor az ember egy kissé elkámpicsorodik az élettől, és meghall egy szép dalt vagy egy klassz műsort az bizonyosan mosolyt csal az arcára. Nagyon szeretem ezt a fajta könnyed, vicces, az élet komolyságát, komorságát elvenni képes muzsikát, a gyerekek mosolyt szerettek volna csalni a pedagógusok arcára és kedveskedtek egy közös énekléssel.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Apró örömök az életben. Apró örömök élvezete.
Foglalkozást tartó tanár: Lőrincz Norbert
Foglalkozás időpontja: 2025. 03. 20.
Foglalkozás helyszíne: M. 19. 3. emelet, 316-os tanulószoba
A foglalkozás célja volt, hogy kollégistáink legyenek képesek arra, hogy élvezni tudják életük pozitív élményeit a jelenben.
A foglalkozásra való érzelmi- és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. A résztvevők első feladata volt meghatározni: Mit gondolnak arról, mik tartoznak az apró örömök közé? (Legalább hármat fel kellett sorolniuk.)
Ezt követte egy rövid tanári magyarázat – PPT-n kivetítve – Dr. Sonja Lyubomirsky az apró örömök fontosságáról írt tanulmányából pár gondolat.
A PPT-ből azt is megismerték kollégistáink, hogy boldog életünk kialakításához figyelemre és önismeretre van szükségünk, hiszen az önmagunkra fordított figyelem nagyon fontos ahhoz, hogy kiderüljön mi a jó nekünk.
Majd egy táblázatot kellett kitölteniük, amin különböző negatívumokat tartalmazó állításban kellet meglátniuk az apró örömöt. Ötletesen, jó humorral oldották meg ezeket is.
Utolsó feladatuk is játékosan telt: Egy brit közvélemény-kutatásban arról kérdezték az embereket, szerintük melyek az élet legjobb és legpozitívabb apró örömei. Saját véleményük alapján be kellett számozniuk 1-10-ig az állításokat. Több területen volt egyezés, mikor összevetették az eredeti kutatási eredményekkel.
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a csoportos együttlét.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Tartalmas válaszokat kaptam a feladatokkal kapcsolatban. Örömömre szolgált, hogy igazán apró dolgoknak is tudnak örülni az életben.
Ügyesen dolgoztak az ezekkel kapcsolatos feladatokban.
Jó hangulatú, örömteli foglalkozás volt, ahol könnyen megnyíltak a fiúk. Okos gondolatokat osztottak meg egymással és velem.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Beszélgetőkör, ráhangolódás a foglalkozásra.
Relaxációs gyakorlat: „Napimádás”.
Mesére hívó mondóka- mesegyertya meggyújtása.
Mese: Újra együtt!
Vizuális tevékenység: tavaszi virágok (tulipán, nárcisz ) színezése.
Mindenki annak készíti, akinek a mai napon örömöt szeretne okozni.
Szabad mozgás zenére.
Foglalkozás lezárása: beszélgetőkör, kinek mi tetszett a legjobban a mai foglalkozáson?
Március 20-án a boldogság világnapján beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a boldogság, hogyan tehetünk másokat boldoggá. Ebből az alkalomból kértük az iskola valamennyi tanulóját és dolgozóját, hogy segítsenek átölelni a sulit.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Fontos észrevenni az élet apró örömeit. Erre gyakran tudatosan kell koncentrálni, hogy később önkéntelenül is odaforduljon a figyelem.
Március hónap témája az apró örömök volt. A Maci nagycsoportban rendhagyó módon Ildikó óvodapedagógus kolleganőnk az „így tedd rá” képzés során tanult gyakorlati bemutatóján vettem részt tevékenyen, a második alkalommal pedig megbeszélve az aktuális boldogóra témánkat egy relaxációs tornával kezdtük a foglalkozást (dr. Bagdy Emőke: „nyíló virág vagyok”), majd a gyerekekkel sorba vettük az érzékszerveket és egyenként 1-1 apró dolgot csatoltunk hozzá, amivel nap mint nap kis boldogságokat élünk át ezekkel. Érdekes észrevételek, megoldások születtek. A gyerekek felfedezték, hogy az orrunkkal szagolt jó illat sokszor egyből azt a jó ízt is jelenti pl. sütemény, pizza… Ezután közös kreatív tevékenykedéssel apró örömöt varázsoltunk magunknak erre a hétfői napra: az előző héten elkészített hajók, halak, tengeri állatok és felhők berendezésre kerültek egy háromszintű doboz kollekcióra, amiket együtt helyeztünk el a mi „képzeletbeli apró örömök tengerrészletében”, és kiraktuk a csoportszoba egyik kis asztalára.
A Boldogság Világnapját idén is különleges programokkal ünnepeltük meg óvodánk négy boldogságórás csoportjával. A közös készülődés már napokkal korábban megkezdődött, hogy egy felejthetetlen napot varázsoljunk a gyermekek és családjaik számára. Az ünnepnapra egy vidám fotófalat készítettünk, amely lehetőséget adott a gyerekeknek és szüleinek, hogy megörökítsék a boldog pillanatokat. Emellett kihelyeztünk egy táblát is, amelyre bárki felírhatta saját boldog gondolatait, üzeneteit, így téve még személyesebbé az eseményt. A kora reggeli órákban kollégáimmal együtt érkeztünk, hogy meglepetést készítsünk az óvodába érkező gyermekeknek és szüleinek. Színes szívecskéket rajzoltunk a bejárathoz vezető útra, melyekbe kedves üzeneteket írtunk, mint például: „Örülünk, hogy itt vagy!”, „Isten hozott!”, „Szeretünk!”, „Várunk!”. A szülők meghatottan olvasták fel ezeket a gyerekeknek, és a mosolyok, amiket láttunk, igazolták, hogy sikerült örömet szerezni. A nap egyik kiemelt programja egy dramatizált meseelőadás volt, amelyben a gyermekek is aktívan részt vettek. A „Gomba alatt” című mesét adtuk elő, ahol minden csoportból kiválasztottunk néhány kisgyermeket, akik fejdíszeket viselve életre keltették a történetet. A szereplők lelkesen játszották el a jeleneteket, és a közönség nagy örömmel figyelte a vidám előadást. Az előadást követően mozgásos játékokat játszottunk, majd közös tánccal tettük még emlékezetesebbé a délelőttöt. Idén azonban szerettük volna a boldogság üzenetét az óvoda falain kívülre is eljuttatni. Ezért a gyermekek és szüleik már hetekkel korábban kis papírszíveket készítettek, amelyekre jókívánságokat, idézeteket és rajzokat írtak. A kollégáimmal készítettünk egy molinót, amelyre a következő üzenetet írtuk: „Vigyél egy szívet magaddal!”. A molinót és a szívecskéket a közeli Kertvárosi Pihenőparkban helyeztük el, hogy a járókelők is részesüljenek a kedves gondolatokból. A város lakói nagyon pozitívan fogadták a kezdeményezést, és örömmel olvasták el a gyermekek üzeneteit. A nap végére mindannyian úgy éreztük, hogy sikerült mosolyt csalni sok ember arcára, és megérte a befektetett munka. A gyermekek lelkesedése, a szülők meghatódottsága és a városlakók pozitív visszajelzései megerősítettek bennünket abban, hogy a Boldogság Világnapja valóban egy különleges ünnep, amelyet érdemes évről évre megünnepelni.
Az élet apró örömeire szerencsére ritkán kell külön felhívni a gyerekek figyelmét. Ők még képesek meglátni a csodát egy szép virágban, a varázslatot egy araszoló csigabigában és a boldogságot egy falat süteményben. Ez a hónap igazi öröm volt nekünk felnőtteknek is.
A hónap témáját Bartos Erika Bogyó és Babóca az óvodában történetével vezettem be. A gyerekek életkora miatt választottam ezt a mesét és a történet elolvasása után arról beszélgettünk, hogy a bogárkák mi mindent szeretnek az oviban, mi jelenthet nekik ott boldogságot. A gyerekek a hozzájuk is közelálló örömforrásokat ki is tudták emelni, pl. hintázhatnak, csúszdázhatnak az oviban, nekik is vannak autóik, barkácsolhatnak, finomakat ehetnek.
Ezután egy kosárkában megtaláltuk a Boldogságvárunk e havi lakóját, akit Boldog Dóra be is mutatott a gyerekeknek. Ő nem volt más, mint Frici az udvaribolond, aki mindig igyekszik mosolyt csalni a vár lakóinak arcára. A kosárban utazva meghallgatta, hogy a gyerekeknek mi a kedvenc játéka, étele, meséje, mi az, ami miatt örömöt éreznek. A kosár útját a honlapon található mondókával kísértük ládika helyett kosárra átköltve.
A következő játékban az érzékszervekről beszélgettünk, hogy melyikkel mit érzékelünk, mik okoznak nekünk örömet. A szekrényünket fel is díszítettük a kis képekkel. Ezután karikákba gyűjtöttük azokat a tárgyakat a csoportszobában, amiket látunk, hallunk, tapintunk, ízlelhetünk és megszimatolva is örömöt okoznak a gyereknek. Néhány tárgy persze nem a megfelelő helyre került, de így legalább lehetőségünk adódott itt is a beszélgetésre és végül elvándoroltak a tárgyak az őket megillető karikákba.
A következő napon sütöttünk. A gyerekek nagyon szeretnek süteményt kiszúrni, gyúrni, nyújtani és persze az emeletünkre felszálló illatokat is nagyon élvezik. Természetesen a sütemények elfogyasztása is rájuk várt, így miután megcsodálhatták a szebbnél szebb süteményeket az igazi élvezetben is kivették a részüket (néhány más csoportokban dolgozó felnőtt is követte a hozzánk vezető illatokat és az ő napjukba is csempészhettünk egy kis plusz örömöt).
A hónap témáját közös tündérkert készítéssel zártuk le, hiszen a virágok és a vidám figurák látványa mindenkit felvidít. Mivel a sok esős nap után szükségünk volt egy kis napsütésre, ezért a gyerekekkel festettünk egy napocskát is (ami az apró örömök jele), hogy beragyogja az előttünk álló tavaszi napokat.