A márciusi témánk az apró örömök élvezete, és mi másnak tudnánk a legjobban örülni, mint a napsütésnek, a virágoknak és a víznek. Óvodánkban a víz világnapja minden évben egy nagyon fontos esemény. Talán ezzel tudjuk leginkább kifejezni , hogy apró dolgoknak is mennyire lehet örülni. Az, hogy megnyitjuk a csapot és folyik belőle a víz számunkra egy megszokott, természetes dolog, de ez nem mindenhol ilyen természetes. A gyermekek figyelmét erre mindíg felhívjuk. Már tudjuk , hogy vigyáznunk kell a vízre és nem szabad pazarolni.
Élményszerző séta közben megtapasztaltuk a természet csodáit: virágzó fákat, virágokat, méhek döngicsélését, madarak énekét. A víz világnapja alkalmából ajándékot készítettünk és a járókelőknek ajándékoztuk. Egy játszótéren közösen verset mondtunk és énekeltünk.
Ezek apró örömök de mégis hatalmas dolog az életünkben.
Apró örömök élvezete
A boldogságórán a relaxáció és a közös éneklés után az mindennapjainkban előforduló apró örömeinkről beszélgettünk, leltárba vettük őket. .Ezután az „Újra együtt című mesét meséltem és kérdéseket tettem fel ezzel kapcsolatban. A mese után játszottunk majd az apró örömök jelét színeztük és helyeztük fel a boldogságvárhoz vezető lépcső hetedik fokára.. Végezetül a boldogság dalát énekeltük el közösen.
Március hónapban szinte nem volt olyan nap, hogy ne foglalkozzunk az apró örömökkel. Először is rá kellett vezetni a tanulókat arra, hogy mi is az a ” kis” öröm. Természetesen sok-sok irányított beszélgetéssel. Ezek után megterveztünk egy táblázatot, amiben mindenki hétfőtől- vasárnapig lejegyezhette, hogy milyen apró öröm is érte. Süteményt készített egy szülő a kislányával, amit a Boldogság Világnapjára tervezett. Nagyon örültünk neki, hiszen így a szülő is bekapcsolódott a Boldogságóra programunkba. Mindemellett szintén egy szülő készített a gyermekével egy boldogság dobozt, melybe a Boldogság Világnapja alkalmából szívmelengető üzeneteket küldhettek egymásnak iskolánk tanulói. Minden programunkat nagyon élvezték a diákok és nagy öröm volt számomra, hogy lelkesen és aktívan vettek részt a március hónapban is a Boldogság órákon.
Köszönettel: Konczné Szabó Szilvia
Szeghalom, Tildy Zoltán Általános Iskola és AMI
– Víz Világnapja : Beszélgetés a tiszta ivóvízről.Víz szerepe a környezetünkben és az
egészségünkben.
Ehhez kapcsolódó vizuális tevékenységek többféle technikával.
– ” Azt szeretem magamban,hogy….. , Azt szeretem anyukámban,hogy……, stb.
– Játék érzékszerveket ábrázoló képekkel (2.sz,sablon). pl. A fülemmel hallom a számomra
kedves zenét,mesét.
– Szoborjáték – érzelmet kifejező szobrokkal.
Először megbeszéltük a gyerekekkel, hogy aznap mi okozott örömet nekik, majd pedig közösen énekeltünk egyet, így vezettük be a témát számukra. Ezután pedig az „érzékek játéka” következett, a játék keretein belül a gyerekeknek különböző érzékszerveikkel kellett felismerni az adott tárgyat (illat, plüss…), majd pedig egy saját élményt kellett társítaniuk az adott ingerhez. Utána pedig a gyerekeknek el kellett mutogatniuk vagy körül kellett írniuk, hogy mi a kedvenc ételük (ez számukra egy kedvelt játék). Majd pedig a foglalkozás zárásaként megpróbáltunk a gyerekekkel egy évszaktáblát készíteni, minden egyes évszakhoz kellett egy számukra kellemes élményt vagy eseményt társítaniuk, azt pedig igyekeztek lerajzolni a képességeikhez mérten a legjobban.
Kerestük az apró örömöket a hétköznapokban, érzékszerveink segírségével.
A hetedik téma az apró örömök élvezete volt a boldogságóra keretében.
Cél, feladatrendszer: Élvezzék, éljék át a gyermekek az adott pillanat örömét, a jelen pillanat örömét! Érezzék biztonságban magukat! Okozzanak egymásnak apró meglepetéseket, apró örömöket! Kiemelt fejlesztési terület: önbizalom erősítése, egymásra figyelés képessége, empátia fejlesztése, érzelmek árnyalt kifejezése, szervezett tevékenységhez fűződő érzelmi viszony alakítása.
Relaxáltunk, hallgattuk az apró örömök élvezete hónap dalát (Bagdi Bella: Imádok élni a Jobb Veled a Világ Boldogság című albumról.) Örömleltárt végeztünk! A gyermekek felsorolták, mi okoz nekik örömöt a hétköznapokban! Ezen a héten minden nap másik játszótérre mentünk a gyermekekkel, szerencsénkre végig gyönyörű időnk volt! Természetesen imádták! Rengeteget beszélgettünk közösen, időt szánva minden egyes gyermek érzéseire, gondolataira. Ezek nagy hatással voltak egymásra. Mosolygó képeket nézegettünk laptopon, és fénykép formájában is. Következett Bezzeg Andrea: Újra együtt! című meséje. Tornyokat építettünk, egyet Pirinkónak, egyet Góliátnak. Ehhez kapcsolódva beszélgettünk a barátságról is. Törpék vidám társas játékkal játszottunk. „Törpék és óriások” vidám csapat versenyt szerveztünk, mely mozgásos feladatokat tartalmazott. A végén együtt örültünk egymás sikerének! Gerinc és lábtornát rendszeresen tartunk, amit szintén nagyon szeretnek, és kérik is a gyermekek. „Bunkereket” készítettek, ahonnan hangos kacagások érkeztek. Nőnapot köszöntöttek a fiúk, a lányok nagy-nagy örömére. A Boldogság Világnapján mindenkit megölelgettünk akivel találkoztunk! Lefestették mit jelent számukra a boldogság, ahol színekkel játszottunk! Életünk valóban fontos feladata, hogy napjainkat boldoggá tegyük, és hogy észre vegyük az élet apró örömeit. A legfontosabb és legnehezebb, hogy hogyan tegyünk boldoggá másokat. Napi szinten hoznak a gyermekek egymásnak apró meglepetéseket: egy saját maguk által készített barátság karkötőt, rajzokat stb. Sokat játszottunk az érzékszerveinkkel. Ebben a évben a Víz világnapja szombatra esett, ezért akkor egész héten a vízzel foglalkoztunk. Minden nap kísérleteztünk, ami teljesen elbűvölte a gyerekeket. Meg is beszéltük, hogy elmegyünk a debreceni Agóra Tudományos Élményközpontba, ami a mindennapi életünk csodáit magyarázza meg mindenki számára közérthetően és élményszerűen. A keleti régióban egyedülállónak számító intézmény elsődleges célja a természettudományok népszerűsítése, a tudományos ismeretterjesztés szórakoztató és kreatív módon, valamint a gyermekek és fiatalok figyelmének felkeltése a természettudományok és a természettudományos pályák iránt. Nagyon lelkesen fogadták az ötletet a gyermekek, hiszen a csoportból eddig 1 gyermek járt még itt. Elindult a szervezés, aminek lebonyolítására áprilisban fog sor kerülni, mert előzetes bejelentkezés szükséges csoportos látogatás esetén, és ekkora kaptunk időpontot. Megbeszéltük, hogy esős napon minek lehet örülni. pl. meglessük az előbúvó gilisztákat stb. Megbeszéltük mi az a patak, tó, folyó, tenger. Milyen állatok laknak benne? Vizuális tevékenységekkel alkották meg a gyermekek a víz nélkülözhetetlen hatását az élethez, a víz körforgását. Közös munkák is készültek. A művészi tevékenység aktivizálja az agy boldogságközpontját. Beszéltünk arról, hogyan védjük vizeink tisztaságát. Ehhez nagyon sokféle örömteli játékokat játszottunk a gyermekek ötletei alapján, „kihasználtuk” kreativitásukat. pl: Szemetet szedtünk a „vízből.” Fontos volt, hogy hogyan tudunk takarékoskodni a vízzel. A játékos ötletekkel a célunk az volt, hogy már kisgyermekkorban kialakítsuk azokat a szokásokat, ismereteket, amelyek birtokában a gyerekek tudatosan viszonyulnak majd a víz használatához, és óvják a természetben található vizeket. Sokat játszottunk, sétáltunk a napsütésben! Az Örömölelést többször játszottuk a hónapban. Ez a „játék” is túlmutatott a csoporton kívül. Végül felragasztottuk a Boldogság vár hetedik lépcsőfokát.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
A Boldogság Nemzetközi Világnapja március 20-a. Az ENSZ által 2012 óta jegyzett Világnap célja felhívni a figyelmet a boldog és értelmes élet lehetőségére, amely tanulható és gyakorolható.
A Derecskei Bocskai István Általános Iskola alsó tagozatán BOLDOGSÁG PROJEKTHETET szerveztünk március 17-21. között.
Minden osztály BOLDOGSÁGLELTÁRT készített, amellyel bizonyította, hogy átélte az adott nap örömét.
Havi témánk feldolgozását relaxációs gyakorlattal indítottuk „Repül a karom, ha akarom…., majd közös tánc következett Bagdi Bella: Imádok élni című dalára. a gyermekeken teljes életöröm, vidámság uralkodott él a közös tánc folyamán. Apró örömpillanatokat nézegettünk a róluk készült képek segítségével és mindenki próbált visszaemlékezni az adott kép örömeseményére. Elkészítettük „Örömkét” érzékszerveit megrajzoltuk s minden érzékszervhez rajzoltak a gyerekek egy örömforrást. Érzékszervenként beszélgető körben minden gyermek társított egy örömérzettel, mindenki sorra kerülve. „Mi van a kendő alatt” tapogatós játékkal folytattuk, az érzeteket körülírták és kitaláltuk mi van a kendő alatt. Megismerkedtünk az apró örömök jelével a Napocskával, ami a csoportunk jele is még nagyobb örömforrást okozva a gyermekeinknek. Majd közös tánc és énekkel zártunk.