Az apró örömök végigkísérték a márciust . Már hetekkel a jeles nap előtt megkezdték a másodikos gyermekek a lelkes készülődést. Dalt tanultunkk és ajándékot készítettünk nagy-nagy titokban. Az előkészítéshez tartozott az aulában lévő faliújság feldíszítése, és a mese- illetve versíró verseny meghirdetése is. Másodikostól a hetedikes korosztályig érkeztek szívmelengető alkotások.
20-án reggel már rögtön, az iskolakapun belépve érte az első meglepetés az érkezőket. Ugróiskolát rajzoltam a járdára szívekből kirakva.(Erről a másodikosok sem tudtak.) Gyermekek, szülők, sőt még néhány pedagógus is örömmel végigugrált rajta.
A nagyszünetben összegyűltek iskolánk alsó tagozatos gyermekei,tanítói, mi pedig színes lufikkal a kezünkben, lelkesen elénekeltük Bagdi Bella: Boldogság című dalát. A végén természetesen megkapták a lufikat a kedves nézők. Zárásként felolvastam Aranyosi Ervin egyik elgondolkodtató versét a szeretetről, a társas kapcsolatokról.
Az előre elkészített ajándékokat ( szíves mandalákat) a nap folyamán boldogan vitték a másodikos gyerekek az iskola dolgozóinak. Cserébe pedig mindenkitől ölelés és mosoly volt a jutalom. Már ez magában is örömet okozott, hát még, amikor kiderült, hogy a felsős tanulószobás csoport pedig a másodikosoknak készített meglepetést. Ez az emlékezetes nap egy jó kis játszótéri programmal ért véget.
A hónap utolsó óráján a szeretetnyelvekről beszélgettünk. Csoportot alkottak a gyerekek aszerint, hogy kinek melyik szeretetnyelv az első.
Nagyon hálás vagyok a Boldogságóra csoportba feltöltött és a Boldogságóra Klubban hallott ötletekért, mesékért. Nagyban hozzájárult a hónap sikeréhez.
Apró örömök élvezete
Ràhangolódàsként bemelegítő gyakorlatokat végeztünk.
Tàlcàn lévő dolgokat kerestünk a letakart terítő alatt. Tapintás után próbàltàk ki találni,hogy mit fogtak meg!
Örömrajzzal folytattuk, egy gyermeket körberajzoltam. Ők színezték ki,rajzoltàk meg az érzékszerveket.
Feladatokat megértették, teljesítették. Volt amit nem tudtunk befejezni,azt hazavitték,kértem,hogy otthon folytassàk!
Húsvéti matricát kaptak ajándékba! És a közös kép,illetve az ölelés sem maradt el!
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Hangolódás, légző gyakorlat, színes légzés.
Mese Góliátról-visszaemlékezés a mese szereplőire.
Beszélgettünk arról, hogy kinek mi okoz örömet.
Sétáltunk és a tavasz szépségeit kutattuk, egy kislány nyusziját is megnézhettük, etethettük.
A színezővel és a hónap dalának meghallgatásával zártuk a témát.
Az apró örömök élvezetével többször foglalkoztunk a hónap során. A mindennapjainkban próbáltunk odafigyelni minden apróságra, ami örömet szerzett nekünk. Iskolánk csodás természeti környezetében sétát tettünk és figyeltük az ébredő tavaszi tájat, a madarak énekét. A költészet napja alkalmából megrendezett szavalóversenyen osztályunkból 12 gyerek szerepelt. Ezen eseményen a szülők is részt vettek. A versek művészeti értéke mellett az eredmények is örömet okoztak minden résztvevőnek. A víz világnapja alkalmából is aktív volt az iskolánk. A közös dekoráció és a rajzpályázat első helyezettei lettünk, ezzel elnyertük a Víz őrangyalai címet.
Boldogságórán Az Öröm forrása című történetet dolgoztuk fel. Dramatizálva is megjelenítettük Éda napindítását, a nagymamával való találkozását majd a közös forráskereső túrájukat.
Készítettünk Örömkereső nagyítót is, hogy általa könnyebben tudjuk megtalálni a közelünkben lévő apró örömeket.
Aki szeretett volna még Szeretetlevelet is írhatott.
Az óra végén pozitív zuhany játék során csak jó dolgokat mondtunk a kiválasztott gyerekekről, ezzel is örömet szereztünk nekik.
A napi szinten felfedezett örömök átlendíthetnek minket a nehézségeken, hiszen egy finom étel, ital, egy simogatás, egy ölelés elfeledteti velünk a problémákat akár végleg, akár időlegesen. Fontos, hogy ezeket az apró örömöket megtanuljuk észrevenni napjainkban. Erre a gyerekeket meg lehet, meg is kell tanítani. Az interaktív mese nagyon jól illusztrálta, példázta ezeket az apró örömöket. Született is rajz az Örömforrásról.
Boldogságóránkon növendékemmel arról beszélgettünk, hogy itt a tavasz, és miért szeretjük ezt az évszakot. Majd tanítványom leírta, hogy érzékszervenként milyen örömforrásokat köszönhet a tavasznak. Ezután elfuvoláztuk Vivaldi: Négy évszak c. művéből a Tavasz főtémáját. Végül megbeszéltük, és tanulóm egy táblázatban kipipálta,
hogy mik jelentik számára a legnagyobb örömöt a fuvolázásban.
Az apró örömök foglalkozást a „Fújj-fújj” relaxációs gyakorlattal kezdtük.
Meghallgattuk, énekeltük a hónap dalát: Bagdi Bella: Imádok élni.
Beszélgettünk arról, mitől érzik szépnek az életet, mosolygós fényképeket nézegettünk a csoportról, boldogan emlékeztünk vissza az akkor történt eseményekre.
Elmeséltem Góliát és Pirinkó történetét, majd kiszínezték őket.
Közben azt is megbeszéltük, hogy ezt a sok-sok örömöt az érzékszerveinknek köszönhetően érezhetjük. Egy nagy csomagolópapírra körbe rajzoltuk az egyik kislányt, akit elneveztünk Örömkének, rárajzoltuk az érzékszerveket, majd gyűjtöttünk mindegyikhez örömöket.
Visszagondoltunk, hogy milyen sok öröm ért a mostanában bennünket. Például készítettek a fiúk ajándékokat (virág, pillangó, nyaklánc) a lányoknak Nőnap alkalmából, meglátogattuk az iskolában az első osztályosokat, együtt örültünk társaink sikerének rajpályázat nyerteseként, vagy mesemondó-, népdaléneklő verseny helyezettjeként.
Boldogság Világnapján minden kisgyerek egy kis szívecskével és egy öleléssel ajándékozta meg szüleit itt az óvoda kapujában.
Egy esős márciusi napon szép tavaszi virágok készültek. Mert mi a rossz időben is meglátjuk a szépet.
„Hagyj időt magadnak, hogy felfedezd az apró dolgok varázsát. Ez az egyik legszebb módja
annak, hogy kapcsolódj a világgal. Ha keresed a csodát, rá fogsz találni.” (Maybell Eequay)
A csodákat meg kell élni. Ha odafigyelünk a mindennapok apró örömeire, észrevesszük, hogy
a csodák körül vesznek, bennünk van. A hónap témáját, az apró örömöket folyamatosan
feldolgoztuk, tudatosítottuk. A beszélgető körök segítségével igyekeztek a gyerekek
megfogalmazni, hogy az adott napban mi jelentet nekik örömöt, ők hogyan és mi módon
szereztek örömöt társaiknak, valamelyik családtagjuknak. A szeretet nyelve, a másokra
történő odafigyelés, apró kedvesség, egy dicsérő szó fontosságát próbáltuk hangsúlyozni,
ezzel is egymást megjutalmazni.
Az egymásra történő odafigyelés, öröm szerzése számtalan spontán pillanatokban is jelen van.
Szívesen készítenek egymásnak rajzokat, papír csíkok ragasztásával barátság karkötőket, kicsi
tárgyakat hoznak be az oviba megmutatni, vagy csak hogy a barátjukkal együtt játszanak vele.
A születésnapok és névnapok megünneplése is fontos pillanat a csoport életében, együtt örülni
valakivel a számára fontos napján. Ilyenkor is szoktak egymásnak kedveskedni,
felköszöntésnél a csoport közösen énekel és versel az ünnepeltnek. Egy ilyen alkalommal az
egyik kisfiú névnapja alkalmával habos forrócsokival kedveskedett a társainak, ami nagyon
tetszett mindenkinek.
A hetek témáinak feldolgozása során számtalan esetben érintjük vagy beszélgetünk az apró
örömökről, igyekszünk aktívan megélni. A tavasz beköszöntével egyre jobban
rácsodálkoztunk a természet változásaira. Jártunk a Tisza parti erdőben, ahol megfigyelhettük
az erdő neszét, a madarak csiripelését, a víz sodrását. Nagy örömet szerzett a gyerekeknek a
barangolás, az apró felfedezések – őzike lábnyom, madárfészkek, rügyező fák és bokrok.
Az érzékszervek téma feldolgozásakor közösen készítettünk gyümölcssalátát. Nagy élvezettel
darabolták, kavargatták a hozzávalókat, majd közösen fogyasztották el.
A víz világnapja alkalmával komppal utaztunk, megcsodáltuk a folyó és a zöldellő természet
szépségét.
Mi így éltük meg a mindennapjainkban az élet apró örömeit.
Apró örömök egy kismalac történetén keresztül
A csoportom életkori sajátosságainál fogva (2,5-3 évesek) ezt a témát egy nagyon kedves mesén keresztül közelítettem meg.
Kerékgyártó János: Dániel és a nagy csokor virág című meséje egy kismalacról szól, aki éppen virágokat gyűjt, majd szembe jön vele Káposztás Kinga, a nyuszi, akinek nagyon tetszik a virágcsokor és ezen keresztül megtanítja a kismalacot, hogyan tud örömet szerezni másoknak, illetve azt, hogy mekkora örömöt jelent egy apróság is.
Ezt a mesét jól be tudtam illeszteni a tavaszi virágok és színek projektembe, mely a Boldogságóra érzékszervek témájával is kapcsolódni tudott.
Tovább fűzve a mesét, előjött Boldog Dóra, akinek a gyermekek elmesélték a kismalac meséjét. Dóra nagyon meghatódott ezen és azt mondta, milyen boldog lenne, ha ő is kapna egy szál virágot.
Ekkor megjelent Dániel (báb) és megajándékozta Dórát egy illatos virággal, mondván: megtanultam, hogy kell örömet szerezni másoknak és most Dóra itt egy szál virág, fogadd szeretettel.
Dóra pedig továbbadta a „boldogságot” azáltal, hogy a gyermekek a „Megy a virág vándorútra”című dallal körbeadták és beleszippanthattak a virágba, mely természetesen varázsillattal rendelkezik (aki nagyot beleszippant, máris mosolyra fakad örömében).
Ezután a szülők által behozott szebbnél szebb virágokat néztük, szagoltuk, tapintottuk és megbeszéltük, milyen jó, hogy ennyi csoda van a környezetünkben.
Apró örömöket szereztünk egymásnak azzal, hogy a gyerekek megsimogatták az arcát annak, aki aznap valamilyen formában mosolyt csalt az arcukra (jót játszottak, megnevettette, megvigasztalta, stb.).
A továbbadás jegyében a szülőknek tenyérformákból tavaszi bokrétát készítettünk és egy nagy ölelés kíséretében adtunk át.
A Boldogság világnapja ismét élmény dús és sikeres volt, reggel az érkezőknek szívecskébe zárt apró örömöt (cukorkát) ajándékoztunk, a szülők pedig egy pozitív üzenettel díszített hűtő mágnest kaptak.
A Boldogórás csoportjainkkal megalkottuk a „Boldogság hidat” és aulánkban pedig kialakítottunk egy Boldogság pontot, ahol a szülők üzenhettek egymásnak arra a kérdésre válaszolva: Miért jók a Boldogság órák.