Boldog Nőnapot!
Köszönjük!
Apró örömök élvezete
Apró örömök
Március havi boldogságóra beszámoló
A gyerekekkel közösen megfogalmaztuk mit is jelent az öröm kifejezés. Milyen érzések vannak bennünk, amikor örülünk valaminek. (boldogság, nyugalom, izgatottság, nevetés, jókedv)
Közös énekünk: Szívemben öröm dalol….
Mik azok az apró örömök, amelyek sokszor természetesnek tűnnek a mindennapi életben, azonban mégis nagyon fontos momentumok. Sokszor hisszük azt, hogy nagy dolgoknak kell ahhoz történnie az életünkben, amelyek boldoggá tesznek. Nagyon fontos, hogy észre kell vegyük azokat az apró dolgokat, amelyek körül vesznek minket.
Közösen összegyűjtöttük a gyerekekkel, milyen apró örömök értek bennünket reggel óta.
Különféle válaszok születtek:
– van otthonunk
– van családunk
– süt a nap
– van víz a csapban
– esik az eső
Idézeteket olvastunk fel, amelyeket párokban beszéltek meg, mit is jelentenek.
Az óra fő mondanivalója kibontakoztatása érdekében elolvastunk közösen egy történetet, Tudni kell megállni címmel…
Levontuk a történet tanulságát…
Felsoroltunk egyszerű dolgokat, ha ezek örömet okoznak e számunkra, kipipáltuk őket.
pl. : egy meleg fürdő, látni egy szivárványt, sütni egy süteményt
A gyerekek leírták a saját örömeiket. Közös öröm plakátot készítettünk azokból a dolgokból, amelyek örömet jelentenek számunkra.
A márciusi boldogságóra az apró örömök élvezete témában zajlott. A mindennapok apró örömeit szóban kifejezve, felelevenítve, játékos formában egy szakmai nap keretében sikerült feldolgozni. Nagy örömömre szolgált, hogy a boldogság világnapján megmutathattam a néhány kolleganőmnek is, hogy a boldogságóra milyen. A célom ezzel az volt, hogy az óvodánkból minél többen csatlakozzanak ehhez a programhoz.
A gyerekeknek a relaxációs gyakorlatok és a zenehallgatás után A bánatos király című mesét adtam elő síkbábok segítségével. Ezután olyan játékokat játszottunk, melyben az apró örömök, a társas kapcsolatok, álmok, vágyak, célok megfogalmazódhattak. Majd a tavalyihoz hasonlóan szívküldi szívnek üzenetet készítettünk, melyet a városban bárki postaládájába bedobhattak a gyerekek ezzel is örömet okozva.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Boldogság Világnapja!
Egy egész hetes játékos ráhangolódás után, elérkezett a Világnap megünneplése.
Szélforgókat készítettünk, majd hangos, ritmusos zenével vonultunk az iskola folyosóin. Egy interaktív zenés, játékos délelőtti program következett a tornateremben a délelőtt folyamán.
A célunk az volt, hogy minél több csoport csatlakozzon hozzánk, ezért a játék végén, a folyosó elágazásában még egy hosszabb flashmob következett, az óvodások is becsatlakoztak.
A képek elég mozgalmasak, tükrözik a hangulatot.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A heti programsorozatunkhoz, a Boldogság Világnapjára, kitalálzunk egy jó kis játékot.
A gyerekek pillangókat kaptak, melyek különböző színűekés nagyságúak voltak. A feladat az volt, hogy fel kellett idézni valamelyik társukkal kapcsolatban átét apró örömöt, kedvességet, játékot, ami akkortól egy kedves élmény számára. Akivel kapcsolatos volt az élmény, a pillangóikat összekapcsoltuk. Így kaptunk számtalan színes pillangót, mellyekkel jót játszottunk, majd kiraktuk őket a Boldogság falunkra, hogy még sokáig tudjuk emlegetni a hozzá kapcsolódó élményeket.
A következményeket, a hosszabb távú pozitív hatást akkor, nem is gondoltuk át, pedig ez a Boldogságóra igazai eredménye: A gyerekek, ha elmennek a tábla előtt, keresik a közös pillangókat. Csak annyit mondanak: „-Te, én!” És utána vagy ölelkezve mennek tovább, vagy megfogják egymás kezét, vagy egy váll érintéssel mosolyagnak egymásra.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A heti programsorozatunkhoz, a Boldogság Világnapjára, kitalálzunk egy jó kis játékot.
A gyerekek pillangókat kaptak, melyek különböző színűekés nagyságúak voltak. A feladat az volt, hogy fel kellett idézni valamelyik társukkal kapcsolatban átét apró örömöt, kedvességet, játékot, ami akkortól egy kedves élmény számára. Akivel kapcsolatos volt az élmény, a pillangóikat összekapcsoltuk. Így kaptunk számtalan színes pillangót, mellyekkel jót játszottunk, majd kiraktuk őket a Boldogság falunkra, hogy még sokáig tudjuk emlegetni a hozzá kapcsolódó élményeket.
A következményeket, a hosszabb távú pozitív hatást akkor, nem is gondoltuk át, pedig ez a Boldogságóra igazai eredménye: A gyerekek, ha elmennek a tábla előtt, keresik a közös pillangókat. Csak annyit mondanak: „-Te, én!” És utána vagy ölelkezve mennek tovább, vagy megfogják egymás kezét, vagy egy váll érintéssel mosolyagnak egymásra.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A heti programsorozatunkhoz, a Boldogság Világnapjára, kitalálzunk egy jó kis játékot.
A gyerekek pillangókat kaptak, melyek különböző színűekés nagyságúak voltak. A feladat az volt, hogy fel kellett idézni valamelyik társukkal kapcsolatban átét apró örömöt, kedvességet, játékot, ami akkortól egy kedves élmény számára. Akivel kapcsolatos volt az élmény, a pillangóikat összekapcsoltuk. Így kaptunk számtalan színes pillangót, mellyekkel jót játszottunk, majd kiraktuk őket a Boldogság falunkra, hogy még sokáig tudjuk emlegetni a hozzá kapcsolódó élményeket.
A következményeket, a hosszabb távú pozitív hatást akkor, nem is gondoltuk át, pedig ez a Boldogságóra igazai eredménye: A gyerekek, ha elmennek a tábla előtt, keresik a közös pillangókat. Csak annyit mondanak: „-Te, én!” És utána vagy ölelkezve mennek tovább, vagy megfogják egymás kezét, vagy egy váll érintéssel mosolyagnak egymásra.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
„Ha boldog vagy, mutatsd meg mindenkinek!” A sikeres programsorozatban, amivel a Boldogság Világnaját ünnepeltük, Színes rajzpályázatot hirdettünk. A varázsecsetes rajzok különböző technikával készültek. A színviláguk tarka, vidám. A kiválasztott rajzokat díjaztuk, de mindenki kapott emléket a napról.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
A márciusi témának most a Boldogságóra Erősség Program témáját választottam, mivel már több éve az adott csoportommal kirándulást teszünk a falu Zala rétjére, ahol március közepén Kockásliliomok pompáznak. Ez egy védett virág, mely 2016-ban az Év vadvirága címet is elnyerte. Megjelenése különlegesen kecses, a tulipánra hasonlít.
Nagyon fontos számunkra, hogy azt a környezetet ami körülveszi óvodásainkat, általunk megismerjék, és felismerjék benne a szép dolgokat, mely lehet egy gyönyörű virág is.
Mi nagy örömünket leltük ebben a kis virágban amikor először ráleltünk, a természetben, a mindennapi életben, és ezt szeretnénk továbbadni a gyerekeknek is. Lássák meg és vegyék észre a szép dolgokat, és ezekre koncentráljanak!
Előtte nap már beszélgettünk a virágról, megbeszéltük, hogy holnap kirándulni megyünk, mindenki gumicsizmában jöjjön, mert a lápos, mocsaras rétet kedveli ez a növény.
Tízórait követően útnak is indultunk. Kb. 30 perces sétát követően egy kis árokhoz értünk, ahol kisebb vizen kellett átkelnünk, úgyhogy jó szolgálatot tett a gumicsizma.
Majd kisebb csapatokra verődve elkezdtük feltérképezni a rétet. Pár perc múlva meg is találtuk az első kis liliomokat. Miután kigyönyörködtük magunkat bennük, hallgattuk a csendet, a madarak csicsergését, az apró neszeket. Séta közben még madártollakat is találtunk. Gólya hetünk volt, a gyerekek szerint a nemrég megérkezett gólya tollait találtuk meg.
Végezetül a kis verssel búcsúztunk!
Szépség és kiválóság értékelése
Csodálom a szépet
És a tehetséget,
Egy aprócska virágban is
látom az értéket.
Személyiségemnek
legfőbb érőssége:
A szépség és kiválóság
értékelése.
Március a boldogság hónapja
A március izgalmakkal, örömteli pillanatokkal teli hónap volt. Megható és vidám perceket éltünk át a gyerekekkel.
A napköziben a március már évek óta a boldogság hónapja. Minden péntek délutánra terveztünk az integrált programból valamilyen tevékenységet.
A hónap első péntekjén a napközis gyerek részvételével megnyitottuk a havi Boldogság projektet. Ennek keretében időkapszulát ástunk el a Boldogság kert mellé. A gyerekek álmaikat, céljaikat írták fel a cédulákra és üzentek a leendő első osztályosoknak. Úgy döntöttünk, hogy egy év múlva megnézzük, mi teljesült az álmokból.
A következő két pénteken a napközis nevelők Boldogságórát tartottak a saját csoportjukban. Az órára való felkészüléshez segítséget, ötleteket adtam a kollégáknak.
A havi projektet egy Boldogságtúrával zártuk.
Boldogságtúra leírása: (a kollégáknak készült forgatókönyv)
A Boldogságtúra során a gyerekek megismerkednek kilenc boldogságfokozó technikával. Összesen 9 állomáshely lesz. Indulás az aulából 14.00 órakor és megérkezés szintén oda.
Minden csoportvezető a saját csoportját fogja kísérni, állomásvezetők nem lesznek. Az egyes helyszíneket egy túraútvonallal kereshetitek föl. A csoportok az első helyszínen találni fognak egy betűt, amit magatokkal kell vinni, mert a végén kirakunk belőle egy szót. ( Mindenki csak egy darab betűt visz, amit az elsőként felkeresett állomáshelyen talál!) A gyerekek hozzanak magukkal tolltartót és az előre kivágott leveleket és virágokat, melyek az „Értékeim fájára” fognak kerülni!
Minden állomásra 5 percet terveztünk, kérünk benneteket, mérjétek az időt, hogy ne legyen feltorlódás, holtidő!
1. Hálakert
Néhány szóval vezessétek be a feladatmegoldást! Mit jelent a HÁLA szó? Mi mindenért lehetünk hálásak?
A tanulók feladatlapon dolgoznak.
Mit rejt a titkos üzenet? Írjátok le a megfejtést! 3-4. osztály
Megfejtés:
„A szeretet és a hála minden negativitást felold, bármilyen formát öltsön is. Ez a két érzés képes tengereket szétválasztani, hegyeket megmozgatni, és csodákat véghezvinni.”
A legegyszerűbb megoldás: 1-2. osztály
Megfejtés: Köszönöm
2. Optimista erdő
Tisztázzátok, hogy mit jelent az optimista szó! (Derűlátó, a dolgok pozitív oldalát nézi. Ellentéte a pesszimista, aki mindenben a rosszat látja. Az optimista, bizakodó ember büszke a saját sikereire. Meglátja magában a jót, amiben ügyes.)
A gyerekek írják vagy rajzolják le egy virágra vagy egy levélre, amiben ügyesek! Majd ragasszák fel az” Értékeim fájára”! (Mindenki csak egyet használjon fel!)
3. Barátsághíd
Azok az emberek boldogabbak, akik jó kapcsolatokat ápolnak másokkal.
„Párosítsd össze a szétvágott közmondásokat!” 3-4. osztály
Megfejtés:
A jó barát drágább az aranynál.
Nagy vizekben nagy halak, nagy barátság nagy harag.
Madarat tolláról, embert barátjáról.
Nem minden bokorban találsz jó barátot.
Nem mind barát, aki rád mosolyog.
„A mesékben is vannak barátságok. Vajon melyik szereplőnek ki a párja?” 1-2. osztály
Megfejtés:
Jancsi-Juliska
kiskakas-gazdasszony
Hófehérke- a hét törpe
Micimackó-Malacka
Piroska- vadász
4. Jó cselekedetek forrása
„ Törjétek fel a titkos kódot! Egy mondatot kaptok megfejtésül. Mit gondoltok erről az állításról? Te milyen jó cselekedetet tettél már?”
Megfejtés: Jót tenni öröm!
5. Célok hegye
Ha vannak céljaink és törekszünk, azok elérésére fokozza boldogságérzetünket.
„ A következő játéknál az lesz a cél, hogy beletalálj a babzsákkal a zsámolyba!”
Mindenkinek 3 babzsákot kell dobnia!
6. A megküzdés szivárványa
„Mit csinálsz nehéz helyzetekben, amikor izgulsz vagy feszült, ideges vagy?”(Soroljanak fel a gyerekek egy pár lehetőséget!)
„ Sokat segít ilyenkor, ha légzésünkre figyelünk. Most egy légző gyakorlatot fogunk elvégezni!”
Állj stabilan, a lábad legyen csípőszélességben a talajon! A karjaidat tedd a tested mellé, a tenyeredet pedig lazán fordítsd kicsit előre, kifelé! Ha szeretnéd, hunyd be a szemed!
• Képzeld el a szivárvány összes színét mindkét kezed ujjbegyén! Figyeld meg, milyen érzés ez!
• Belégzés közben emeld fel a karodat oldalirányban egészen a fejed fölé, amíg az ujjaid összeérnek, és közben fess szivárványt az égre. Vedd észre az ujjbegyeid puhaságát, amikor összeérinted őket.
• A fejed fölött fordítsd ki a tenyered, majd kilégzés közben hozd le a karodat vízszintesig, mintha ujjaiddal a szivárvány színeit festenéd. Érzékeld, ahogyan az izmaid dolgoznak, amikor felemeled, leengeded vagy megtartod a karjaidat.
„Álljatok körbe és sorban mindenki fejezze be az általam megkezdett mondatokat!”
Számomra az okozott rosszkedvet, amikor….
Ilyenkor az vigasztal meg, ha….
7. Apró örömök szigete
„ Rajzoljátok meg egy sziget körvonalait és írjatok vagy rajzoljatok bele olyan dolgokat, ami nektek örömet okoz!” – aszfaltrajz
8. Megbocsátás kastélya
„Készítsetek bocsánatkérő kártyát valakinek, akit megbántottatok! Írjatok és rajzoljatok a kártyára! Kezdhetitek így!
Sajnálom…
Kérlek, bocsáss meg…
Adjátok át, ha itt van az a személy, ha nincs, vigyétek magatokkal és később adjátok oda neki!”
(lehet osztálytárs, szülő, pedagógus)
9. Testmozgás tisztása
Mindenféle testmozgás fokozza a boldogságszintünket!
„Álljatok körbe és sorban egymás után mindenki beszéd nélkül mutogasson el valamilyen sportot vagy mozgásformát és a többiek találják ki!”
A túra végén, az aulába érkezve, helyezkedjetek le a szőnyegekre, pihenjetek meg a hosszú út után! A kihelyezett színezőkből vehetnek a gyerekek, már a helyszínen is színezhetnek vagy elvihetik magukkal. Ha minden csapat visszaérkezik, egy közös feladattal zárul a rendezvény. Az összegyűjtött betűkből kirakjuk a BOLDOGSÁG szót.
Kellemes túrát és örömteli, boldog perceket kívánunk!
Március 18-án a Boldogság Klubba járó gyerekek szüleit meghívtam a foglalkozásunkra. Nagy volt az érdeklődés és a végén hatalmas az elismerés. Néhány szülő elmondta, hogy roppantul élvezetes volt számára, teljesen át tudta magát adni a történteknek. Többen kiemelték a foglalkozás meghittségét, az elcsendesedést és a nyugodt légkört.
Témánk a Pillanatkapitány 10. záró foglalkozása volt. Hatalmas utat tettünk meg a tíz hét során a gyerekekkel. Megértették a szereplők küldetését, a számukra hasznos tanulságokat. Elég egy szó vagy egy mondat a történetből és rögtön tudják, hogy mi a teendőjük.
Számomra ez óriási siker! Boldog vagyok, és jó érzésekkel tölt el, hogy át tudtam adni a könyv tartalmát az alkotó által megálmodott programot. Nagyon fontos és nagyon kell a gyerekeknek, hogy iskolai keretek között is foglalkozzunk az érzelmi intelligencia fejlesztésével és a figyelemkontroll tanításával!
A Boldogság Világnapi programhoz kértem a Diák Önkormányzat ötleteit. Ezen a napon mindenki piros felsőben érkezett. Három Boldogság Pontot alakítottunk ki. Kettőt az aulában: Hála és Ölelés pontot, egyet pedig az iskola előtti padon az apró örömök felfedezésének. A boldogságot terjesztő ügynökeink szíveket osztogattak az iskolában és az utcán. Algyő lakói közül sok embert megörvendeztettek a gyerekek a kedves szavaikkal. Délután egy flashmob készült a Boldogságóra logójával.
Nagyon sok emlékezetes, kedves élménnyel gazdagodtam ebben a hónapban is. Sokat kaptam lélekben és tettekben. Megerősítette a küldetésemet, inspirál a folytatásra.
Nagyon bízom abban, hogy a gyerekeket is megérintették a programok és felejthetetlen élményekben volt részük!