A tanóra keretében beszélgettünk, hogy mik lehetnek azok az apró örömök, milyen apró örömök vesznek körül minket: a természetben, az iskolában, otthon, szabadidős tevékenységeink során. A beszélgetést átvezettük arra, hogy ha valaki új dolgot tanul, vagy új ismereteket szerez, akkor néha jól jönne neki egy kis bátorítás, egy kedves szó. Ezt követően készítettünk könyvjelzőket egymásnak, és az osztálytársaknak.
Apró örömök élvezete
Márciusban a 9.A. – val az apró örömökkel foglalkoztunk. Beszélgettünk arról, hogy mi okoz nekik örömet, milyen apró dolgok vannak a mindennapjaikban, amik boldogságot okoznak. Eleinte nehezen ment az apró dolgok megkeresése, majd egyre több örömforrást kezdtek sorolni: zene, reggel egy meleg tea, cica simogatása, barátnő mosolya, volt ülőhely a buszon, kedves üzenet, stb. Minden tanuló egyértelműen azt nyilatkozta, hogy jobban szeretnek másoknak örömet adni, segíteni, mint ha ők kapnának ezt viszont. Beszélgettünk az apó örömök megélésének nehézségeiről, érzelmi hátteréről (idő hiánya, mások mit szólnak hozzá, nehéz észrevenni az apró örömöket). Beszélgettünk az apró örömök fontosságáról is, szerintük azért is fontos megélni, mert nyugtatólag hat rájuk, segít a jelenben maradni, pozitív érzéseket generál, biztonságot ad.
A pillanat ereje feladatot végeztük el először, és kiderült, hogy milyen sok emléket, fotót tárolnak a tanulók telefonjukon (a legtöbb 25ezer felett volt) és ezek közül csak kevésre és ritkán, de volt olyan tanuló is, aki soha nem tekint vissza. Azokat törlik ki, amik negatív érzéseket keltenek bennük, vagy már nem fontosak. Naponta átlagban 10 képet készítenek, de gyakoriak a videók feltöltése is a TikTok-ra. Megnéztük a „Miért fordítasz hátat a pillanatnak?” című TED videót, aminek tartalmával a tanulók egyetértettek, de nehéznek találják csökkenteni a képernyőidőt. Itt tudtunk visszacsatolni az apró örömökhöz, hiszen a felsorolt örömforrások között nem szerepelt telefon!! Ezek után elmondták, hogy igyekeznek figyelni a jelen pillanatra és nem képernyőn keresztül megélni az életet.
Második feladatnak a Játék a szeretetnyelvekkel című feladatot választottuk. Beszélgettünk a szeretetnyelvről, amiket egyáltalán nem ismertek, és nem is hallottak eddig. A beszélgetés során kiderült, hogy nagyon jó arányban használnak legalább két szeretetnyelvet a tanulók (testi érintés, elismerő szavak). Megnéztük az 5 kisfilmet, és röviden beszélgettünk arról, hogyan is lehetne a többi szeretetnyelvet is beemelni az életükbe, ami most már nem is tűnik nehéznek.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Az Öröm forrása feladatot választottuk a gyerekekkel. Megbeszéltük a történet mondanivalóját.
Beszéltünk arról is, hogy nekik mi okoz örömöt.
A tevékenység helye: Jászdózsai Mocorgó Óvoda és Mini Bölcsőde
Korcsoport: kiscsoport
A tevékenységet vezeti: Bozóki Katalin
A tevékenység témája: Apró örömök élvezete
A tevékenység feladatai:
• Pozitív élmények megteremtése.
• Pozitív érzelmek megtapasztalása, kiemelése.
• Önbizalom növelése, pozitív énkép kialakítása.
• Közösségi szellem erősítése.
I. A tevékenységet kezdő relaxáció:
Bagdy Emőke: „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom”
II. A tevékenységet kezdő éneklés:
Bagdi Bella: Imádok élni!
IV. A téma feldolgozása
Bezzeg Andrea: Újra együtt!
V. A tevékenység lezárása
• Érzékszervekhez kapcsolódó feladatok.
• Mi van a kendő alatt?- tapogatós játék
• Örömölelés
• Az apró örömök jelének felragasztása.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
Márciusban azokra az eseményekre, ünnepekre, mindennapi történésekre
figyeltünk jobban, amelyek örömöt, boldogságot hoznak/hozhatnak, okozhatnak
nekünk.
Mindjárt a hónap elején a kisfiúkkal meglepetés ajándékot készítettünk
Nőnapra a kislányoknak, melyet egy rövid versike keretében adtak át. Ez hozzájárult
a gyermekek érzéseinek kifejezéséhez, valamint ahhoz, hogy nemcsak kapni, de
adni is jó!
A Víz világnapja közeledtével célul tűztük ki, hogy fedezzenek fel valami
szépet környezetünkben. Így a gyermekek játékos keretek között ismerkedtek a
földtani értékekkel, az állatok védelmével, a vízben és a víz körül élő növény- és
állatfajokkal illetve az azokat veszélyeztető emberi tevékenységekkel.
Tapasztalatot szereztek a takarékos vízhasználatról, miközben alapozódott a
gyermekekben a nyitottság, a felelősségérzet, az elkötelezettség a környezetvédő és
természetszerető magatartás.
A márciusi boldogságóránkat is relaxációs gyakorlattal kezdtük. Megbeszéltük, hogy mitől érezhetjük magunkat boldognak (pl. megnézünk egy mesét, kapunk egy ajándékot, együtt játszunk az oviban a barátainkkal). A mindennapok apró örömeit az érzékszerveinknek köszönhetjük. A játékos feladat során kaptak a gyerekek egy-egy képet, amit a megfelelő érzékszervhez kellett párosítaniuk. A mi van a takaró alatt játéknál mindenki kitalálta, mit fogott meg, és a szorítás körbeadásnál is ügyesek voltak a gyerekek. Boldog Dóra mesehívó mondókája után Szutyejev Az alma meséjét meséltem el nekik. A mese végén megbeszéltük, hogy mi volt az állatoknak az öröm, milyen állatok örültek meg az almának. Mielőtt leültek az asztalhoz, egyesével megkérdeztem tőlük, hogy számukra mi okozna örömet, ha megölelném őket, kapnának egy kekszet, mindkettő vagy egyik sem. A munkafüzet 55.oldalán levő feladat megrajzolása közben hallgattuk meg Bagdi Bella Imádok élni dalát és felragasztottuk a Boldogság várának lépcsőjére az apró öröm jelét.
Március 20-án Boldogság napot szerveztünk intézményünkben. A tervezés folyamatában közösen összeszedtük a csoportommal azokat az apró örömöket, melyek szebbé tehetik mindennapjainkat. Így alakítottuk ki a programot. Minden szünetben részt vehettek tanulóink a közös táncban, vicces állatos videó nézésében, közös fénykép elkészítésében. A menzán a gyerekek kedvenceit készítették, tejbedarával, és csirkepörkölt-nokedlivel kedveskedtek diákjainknak. Délután az egész iskola ismét összegyűlt, ezúttal a tornateremben, ahol megint volt közös tánc, éneklés, limbózás, és a gyerekek kedvenc játékaikat játszhatták. Természetesen a jól végzett feladatokért cukorkát kaptak. Nem maradhatott el a sütemény készítése sem. Ez alkalommal pudingos keksz készült a szorgos kezek által. Szuper napot töltöttünk együtt kicsik és nagyok!
Hetedik hónapban járunk, témánk az apró örömök élvezete. A téma bevezetését beszélgetéssel kezdtem. A gyerekeknek a következő kérdést tettem fel, mondjanak olyan dolgokat, amitől szép lehet a világ? A tavasz köré építettem a témát, miben gyönyörködhetünk tavasszal? (Rügyező fa, zöldelő fű, virágok éledezése, az egyre több napsütés) Általánoságban mi az, ami nekünk örömet okozhat, mitől lehetünk boldogok? (Ölelés, szeretet, barátság, család, édesség, játék, zene, étel, ital, madárhangok stb.) Majd a téma feldolgozását Bezzeg Andrea Újra együtt című meséjével folytattam. A történet Góliát, a kerekerdő óriása és Pirinkó a törpe barátságáról szól. Illetve, hogyan fedezik fel érzékszerveik által a gyönyörű dolgokat a környezetükben. A mese befejeztével kiszínezték Góliátot és Pirinkót, a történet két főszereplőjét.
A téma feldolgozása során virágot festettünk a gyerekekkel, aranyesőt vázában. Megcsodálhatták a virág színeit, megszagolhatták az illatát, megnézhették a részeit, megszámolhatták az ágakat a vázában. Mindenki örömmel vett részt az alkotói tevékenységben a kicsik és a nagyok is egyaránt. A festés által fejlődött színérzékük, esztétikai érzékük, az alkotói szabadságuk, tári tájékozódásuk, finommotorikus képességük, gyakorolhatták a helyes ecset használatot.
A következő játékos feladat volt, a hangfelismerés képkártyák segítségével. A képkártyákat kiosztottam, kettő-illetve három is jutott egy-egy gyereknek és amikor felismerték a hangot fel kellett emelni a képet, beazonosítani a hang alapján a képen lévő állatot, illetve időjárás jelenséget. A gyerekeknek tetszett a játék kétszer is megismételtük.
Újabb játékos feladat volt a „mi van a terítő alatt”, tapogatós játék. A terítő alatt különböző eszközök voltak elhelyezve az asztalon. A gyerekek egyesével érkeztek az asztalhoz, majd keresgéltek a terítő alatt a kosárból, amikor találtak egy tárgyat, meg kellett nevezniük tapintás útján mit találtak. A gyerekek nagyon ügyesek voltak, mindenki eltalálta, amit éppen a kezében fogott. A játékot a gyerekek kérésére újra játszottuk.
Újabb játékos feladat volt, kóstolás becsukott szemmel. Egy tányéra különböző ehető dolgokat tettem (csoki, sütemény, gumicukor, ropi, mandarin, narancs, alma, keksz, nápolyi). A gyerekek szemét egyenként sállal bekötöttem, ezután tapintás és ízlelés útján meg kellett mondani, hogy éppen mit kóstoltak meg. Nagyon tetszett a játék. Végül jutalomként mindenki gyümölcsöt fogyasztott.
A mai boldogságóránk témája az apró örömök voltak. Az óra elején a közös relaxáció után meghallgattuk közösen Bagdi Bella: Imádok élni című dalát. Beszélgetést kezdeményeztünk arról, hogy mik azok a kicsi, apró dolgok, amiknek bármikor tudunk örülni. A gyerekek közös koreográfiát készítettek a dalhoz csapatokban, majd néhányan elő is adták közösen. Az óra többi részében tableten dolgoztak a gyerekek. Apró örömöket párosítottak a hozzájuk illő érzékszervekhez. majd puzzlet raktak ki és erről kezdeményeztek csapatokban beszélgetést. A puzzle az apró örömökkel kapcsolatos volt. Mivel lözösen dolgoztak a gyerekek, így az óra végén fel is hívtam a figyelmüket a közös célokra, az együttműködés és kooperáció fontosságára, majd felfedezték, hogy a mai órán is csak együtt tudták megcsinálni mindazt, amit elértek! Egységben az erő!
A márciusi Boldogságóránk témája az „Apró örömök”, amely arról szól, hogy a gyerekek megtanulják észrevenni értékelni a mindennapi kis örömöket. A TANAK 1. osztályos tanulók számára különösen fontos, hogy játékos, élményszerű legyen e téma megközelítése.
Bevezető: Bagdi Bella: Jól érzem magam… ( tánclépések kitalálásával könnyed mozgás)
Főrész:
1. Beszélgetés – Kit mi tesz boldoggá? Ki minek örül? ( Meglepően komoly válaszokat kaptam: Örül, hogy ebbe az osztályba járhat. Örül annak, hogy megismerhette az osztálytársait. Az egyik kisfiút nagy örömmel töltötte el, hogy megérkeztek a falujába a gólyák, ugyanis késtek és azt hitték, elpusztultak útközben.)
2. Játék: Barátválasztó ( középen elhelyezett nyakbavalók segítségével)
Mosoly-lánc ( mindenki mond egy kedves szót vagy bókot a mellette ölő társának,
majd megöleli)
3. Mese: Bella és Bello szeretettündérek: A boldogság torta (mese mondandójának
megbeszélése)
4. Boldogságfa készítése ( egy nagy papírlapra rajzolok egy fát, a gyerekek kiszínezik, majd levelekre ragasztják az apró örömöket jelentő képeket)
5. Érzékszerveink: A különböző érzékszerveinkkel milyen apró örömöket érezhetünk? (pl.az orrunkkal a virágok fantasztikus illatát)
Lezárás:
Megbeszéljük, hogyan érezték magukat a gyerekek.
Végül zárjuk az órát egy örömtánccal. Bagdi Bella: Imádok élni…