A koronavírus járvány miatti kényszervakáció miatt az órát már nem tudtuk megtartani… Már azt hittük, hogy ebben a hónapban nem is tudunk boldogságról beszélni, s akkor jött a segítség a Boldogságóra program csapatától… Köszönjük, hogy velünk vagytok, támogattok ! Az a “ – kicsit több mint – 216 órában azon dolgoztunk a csapattal, hogy hogyan tudjuk folytatni az online térben a Boldogságóra programot “ nem volt hiábavaló. Azonnal mozgósítottam kicsi csapatomat , hogy találjuk meg azokat az apró örömöket, hisz minden nap beszélünk telefonon, vagy online, hogy ne csak olvassuk, tanuljunk, lássuk is egymást! Versben, fogalmazásban, rajzban, képekben, rövid videóban számoltak be a gyerekek apró örömeikről. Legyen sok apró öröm minden családban, s akkor valóban boldogok lehetünk!
Az első Boldogságóra, amit online kellett megoldanunk. Ahogy látjátok, segítségünkre voltatok. Ti is vigyázzatok magatokra, a családotokra, a tanítványaitokra!
Apró örömök élvezete
Témabevezetőként március hónapban az Imádok élni című dalt választottam, minek hallgatása közben arra kértem kis haramdikosaimat, gondoljanak azokra a dolgokra, melyek nagyon picik, de számukra annál nagyobb örömöt jelentenek. Kezdetben a tárgyak határozták meg gondolataikat, még az egyik kisfiú ki nem jelentette,hogy neki az ölelés, ami nagyon apró dolog, de annál nagyobb érték. Ő nagyon szereti,ha megölelik, viszont ő is szeret másokat megölelni, ezzel kinyilvánítani az adott személy iránt érzett érzelmeit. Ezt követően a többi tanulóban is átértékelődött az „apró öröm” fogalma. Nagyszerű érzéssel töltött el,hogy nem én irányítottam gondolataikat, hanem egymástól tanultak ezen az órán.
Beszélgetésünket követően arra kértem tanulóimat,hogy egy esőcsepp formába rajzzal szimbolizálva, vagy pár szóval fejezzék ki azt/vagy azokat, amik apró örömöt jelent számukra.
A későbbiekben is fogjuk ezeket az örömeső-cseppeket alkalmazni, ha pl.: valaki bánatos, körbe álljuk, és rászorjuk örömcseppjeinket. 🙂
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
A hónap elején, még volt szerencsénk Budapesten járni…
Kisebb és nagyobb örömökben, csodákban is volt részünk…
Íme néhány pillanatkép…
A hónap témáját március második hetében kezdtük el feldolgozni. A gyerekek a mese írását választották. Mivel az iskolákat márc. 16-tal bezárták, ezért közös munkát nem tudott az osztály készíteni.
Online azt kértem tőlük, hogy a megváltozott életüknek az apró örömeit küldjél el nekem és azt foglaltuk mesébe.
Az első osztályban a témát úgy dolgoztuk fel, hogy a gyerekekkel meghallgattunk egy relaxációs mesét, ahol egy mesebeli varázslatos helyre kerültek, és minden kellemetlen érzést kipakolhattak magukból a kaland során, közben mindezt egy nyugodt állapotban, fantáziájukat használva tehették meg. A kisgyermekeket közben fejsimogató mozdulatokkal nyugtattam meg, ami nem mindig volt egyszerű az örökmozgó. állandó izgő-mozgó, beszélő tanulóknál. Ám volt, aki elaludt, és utána ezt az „álmot” lerajzolták. Nagyon aranyosak voltak. Páros feladatot is kitaláltunk, ahol az egyik gyermek simogatta a barátja kis fejét és fordítva. Nagyon tetszett nekik ez a foglalkozás. Hálásak volta. Szeretetüket kinyilvánították egymásnak öleléssel.
Ami még ezután következett az önfeledt társasjáték kis csoportokban és a kézműveskedés (festés).
Ezt a feladatot még március elején sikerült elvégeznünk.
Sajnos a kincsesláda elkészítésére már nem jutott időnk….
A hónap témáját március második hetében kezdtük el feldolgozni. A gyerekek a mese írását választották. Mivel az iskolákat márc. 16-tal bezárták, ezért közös munkát nem tudott az osztály készíteni.
Online azt kértem tőlük, hogy a megváltozott életüknek az apró örömeit küldjél el nekem és azt foglaltuk mesébe.
Beszámoló a március havi Boldogságóráról
Apró örömök élvezete
A hónap elejétől a csoportomban már elkezdtem ráhangolni a gyerekeket a hónap témájára, az „Apró örömök élvezetére”. Igyekeztem felhívni minden olyan szépre, jóra a figyelmet, ami fölött sokszor elsiklottunk, nem értékeltük eléggé. Ki is fejeztem az örömömet hozzá. Pl: Végre kisütött a nap, mindjárt jobb kedvem lett!; De finomat főztek a szakács nénik, nekem nagyon ízlik; Nézzétek milyen szép ibolya, szeretem ezt a kis virágot!; Ügyesen elpakoltatok a csoportszobában, milyen szép rend lett, nagy örömet okoztatok!
Sajnos a foglalkozást már nem tudtuk megtartani, mert a Koronavírus járvány miatt a mi óvodánk kapuja is bezárt.
Megküzdés – Apró örömök élvezete
A hónap második felében a Koronavírus járvánnyal szembeni védekezésben az aktuális témánk a megküzdés lett.
A Boldogságóra Csapata nagyon sok ötlettel, javaslattal segít bennünket, hogy ezt az időszakot mentálisan is jól vészeljük át, a nehézségeket leküzdjük. Igyekszem ezt folyamatosan megosztani az óvoda facebook oldalán, hogy a szülőkhöz, és a szülőkön keresztül a gyerekekhez is eljusson.
A megküzdésben, mentális egészségünk védelmében sokat segíthet nekünk, ha tudatosabban figyelünk az apró örömökre, pozitív hozzáállással szemléljük a világot, és éljük a mindennapjainkat.
Én boldogságóránk témájaként az óvoda facebook oldalán a vírussal szembeni védekezés szabályainak betartása és hasznos elfoglaltságok ajánlása mellett erre próbáltam ráirányítani a szülők, szülőkön keresztül a gyerekek figyelmét:
„Kedves Szülők, kedves Gyerekek!
Az öröm megélésének, az örömteli életnek boldogságfokozó ereje van. Sokszor nem is vesszük észre, vagy nem értékeljük, hogy velünk, körülöttünk, mennyi jó történik, a világban mennyi szépség van, a rossz dolgokat pedig felértékeljük. Próbáljunk egy kicsit tudatosabban figyelni a jóra, szépre, vegyük észre, és élvezzük az apró örömöket, hogy könnyebben átsegítsen minket a nehézségeken, megpróbáltatásokon. Különösen fontos ez a jelenlegi helyzetben is.
Apró örömök lehetnek pl: Most többet lehetek együtt anyával, apával; Beszéltem telefonon a nagyival; Kisütött a nap; Kinyílt az első virág a kertünkben; Szépet rajzoltam; Megdícsértek, hogy segítettem takarítani; stb.
Szeretném ajánlani, hogy sokat hallgassátok Bagdi Bella Imádok élni dalát. https://www.youtube.com/watch?v=N2rc4JqDSGU
Ötletek:
– Keressetek egy kosarat, vagy készítsetek egy dobozt, amit nevezzetek el pl. Kincses ládának. A nap folyamán a családból bárki, aki örült valaminek, jó dolog történt vele, vagy felfigyelt valami szépre, azt rajzolja le, vagy írja rá egy cetlire, és tegye bele a Kincses ládába. Este pedig együtt nézzétek meg a „család örömét”.
– Ugyanezt megörökíthetitek fényképezéssel is, amit majd este közösen megnéztek.
Sok örömöt kívánok nektek!”
Sajnos fényképeket a hónap folyamán nem készítettünk, de a csoport életéből megörökített fotók közül az apró örömök témában néhányat megosztok veletek.
Csokvaomány, 2020. 03. 28.
Tuza Gáborné
óvodapedagógus
Online tanulás otthon… mit is jelent számomra… Megható … Minden rosszban van valami jó …
Horváth Evelin tanulónk: “Most úgy fogom fel, Karácsony van, a szeretet ünnepe , csak a jó Isten több nappal áldott meg minket!”
Március 16.- a koronavírus járvány elkerülése végett bezártak az iskolák. A hónap elején átbeszéltük a gyerekekkel az aktuális témát, kinek, mit köszönhetünk, miben lelhetjük az örömünket, egy jó szónak, tettnek, családtagjainknak, barátainknak, pedagógusainknak, mindennek, csak meg kell találnunk az örömeinket,. Ha valaki hisz ebben, nagyon keresnie sem kell.
Sajnos a téma átbeszélése, megértése után bezárt az iskola. A gyerekekkel ragaszkodtunk hozzá, hogy továbbra is folytatódjanak a Boldogság órák, hiszen ez is örömet ad nekünk ebben a nehéz időszakban. Minden nap beszélünk videó telefonon, vagy online, hogy mégis ne csak olvassuk, lássuk is egymást! Van,aki verset készített, van ,aki fogalmazást, van, aki videót a szeretetről, barátságról, van, aki rajzot, plakátot, örömalbumot, és az alábbi videóban az online tanulás bemutatása otthon a téma, mi szerint tanulni kell, de ,ha ügyesen osztjuk be az időnket, délután maximum 14:00 órára kész vagyunk a házi feladattal. Sokkal több időt tölthetünk a családtagjainkkal, és a tanulás mellett természetesen marad idő játékra is a testvérrel. Ez is hatalmas, nem csak apró örömet ad a számunkra!
Az életünkben a kicsi változások is frusztrációval járnak, hát még a mostaniak. Most mindenkinek megvan a maga feladata. A szülőé például az, hogy állandó támogatást adjon a gyermekének.
Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy mielőtt a saját problémáinkba süppednénk, gondoljunk azokra, akik ma a legnehezebb feladatot látják el: orvosok, ápolók, bolti eladók, folyamatos üzemben dolgozók, rendfenntartók. Tanuljuk meg kifejezni a hálánkat nekik, és örüljünk egymásnak.
A Boldogság programnak, az óráknak is hálával tartozunk, hiszen ez által még szorosabbá vált a kapcsolatom a gyerekekkel, sokkal nyitottabbak egymás felé is, a szeretet felerősödött, és valóban mindenben, mindenhol megtaláljuk az apró örömöket, és élvezzük azokat.
Köszönjük! <3 És köszönöm Evelinnek, is, tudom, hogy együtt, így ápolva a kapcsolatot napi szinten, túl leszünk ezen az időszakon és újra átölelhetjük egymást az iskolában!
A gyerekek egy-egy mondatban leírták, hogy ebben a kialakult helyzetben mi az ami örömet okoz nekik.Minden rosszban, meg kell látni a jót!
A gyerekek összefoglalták egy-egy mondatban azt, ami örömet okoz nekik ebben a kialakult helyzetben.Minden helyzetben meg kell találnunk a jót!Azt , amely örömet okozhat számunkra.