Apró örömeink
Apró örömök élvezete
Az idő teltével egyre inkább hiányoztuk, és hiányzunk egymásnak így a bátorító fotók következtek. Jól esik látni egymást, még ha csak ilyen formában is.
A téma feldolgozását nehezítette, hogy ezt a hónapot már félig otthon kellett töltenünk. A fő célunk az lett, hogy minél több aprósággal kedveskedjünk egymásnak a karantén ideje alatt. Így a Boldogság Világnapján (március 20.) kedves üzeneteket küldtünk egymásnak online.
Ebben a helyzetben nem a számonkérés, és az értékelés a fő cél, hanem az, hogy, segítsük a tanulók otthoni tanulását. Fontos diákjaink bátorítása, a tudás utáni vágyuk fenntartása és az elért eredményük pozitív elismerésé. A szülők szerepe sem hagyható figyelmen kívül. Nagy-nagy tapsot érdemelnek ők is.
Zsuzsa Ábrahám - Furus Jánosné
Apró örömeink a karantén idején
– Sokat játszottam a testvéreimmel
– Anyának sokat segítek, mert neki sok a munkája
– Apával füvet nyírtam
– Sokat játszottam a kis lovammal
– Kaptam egy dobfelszerelést születésnapomra, amelyen sokat gyakorlok
– Szánkóztunk, hógolyóztunk a márciusi hóban
– Hóembert építettem a tesómmal
– Sokat játszottam a kutyámmal
– Megnéztem kedvenc filmjeimet, videóimat
– Sokat rajzoltam
Zsuzsa Ábrahám - Furus Jánosné
A gyerekek online megküldték, hogy a karantén idején milyen apró örömeik voltak főleg szövegesen, de volt aki képet, videót küldött.
Apró örömök élvezete
Március hónapban járunk és elérkeztünk a boldogságóra program 7 hónapjához, melynek témája az, apró örömök élvezete. A gyerekekkel közösen eltöltött idő, ebben a hónapban csak két hét volt. De ezen idő alatt, több alkalommal is foglalkoztunk a téma feldolgozásával.
Egyik alkalommal, a gyerekekkel közösen megbeszéltük, hogy milyen dolgok okoznak nekünk örömet. Mennyire fontos szerepet töltenek be az életünkben az érzékszerveink. A szem a látásért felelős, a környezetünkben lévő ingereket fogja fel. Milyen rossz lenne, ha nem tudnánk gyönyörködni a környezetünk szépségeiben. A fül a hallásért felelős, a környezetünkben lévő zajokat, neszeket fogja fel. Milyen rossz lenne, ha nem hallanánk meg a hangokat. Az orr a szaglásért felelős, különböző szagokat, illatokat érzékelhetünk általa. Milyen rossz lenne, ha elvesztenénk szagló érzékünket. A nyelvünkkel a különböző (keserű, sós, savanyú, édes) ízeket érzékelhetjük. A kezünk segítségével nagyon jól kitapinthatjuk a különböző dolgokat. Megállapítottuk, hogy minden érzékszervünkre nagy szükségünk van,és örömöt okoznak nekünk A téma elmélyítésére munkalapot is használtam. Különböző tárgyakat kellett kötni a megfelelő érzékszervhez.
A téma feldolgozása során felhasználtam az aktualitást. Március első hete a tavasz ébredése, évszakváltás, első tavaszi virágok. Megfigyeltük a változásokat a kiskertben, az udvaron. A fák rügyeit, a virágok hajtásait, az éledező természetet. Megbeszéltük milyen tavaszi virágokat ismerünk (nárcisz, jácint, tulipán, ibolya, krokusz,), a tavasz hírnöke a hóvirág. Festettünk jácint virágot, amelyhez élő virágot használtam fel motivációként. Alkotás közben gyönyörködhetünk a virág szépségében, érezhettük a virág illatát, megtapinthattuk, szárát, levelét, virágát. A festés mindig örömmel tölti el a gyerekeket, hogy alkothatnak valami újat, valami szépet. Néhány szál tulipánt is megcsodálhatunk, színeiket megkülönböztethettük, és érezhettük az illatát.
Játszottunk mi változott meg játékot. Különböző színű papír tulipánokat használtam fel a játékhoz. A gyereknek jól meg kellett figyelniük az asztalon elhelyezett virágokat, a megfigyelés után be kellett csukni a szemüket, majd tapsra kinyitni. Közben valami meg változott. eltűnt egy, esetleg két tulipán, vagy felcserélődött a sorrend. Játék közben a gyerekek jól érezték magukat. Olyan ügyesek voltak, hogy már ők maguk is változtattak, cseréltek sorrendet, vagy eltüntettek egy-egy tulipánt
Fejlesztette a megfigyelőképességet, a memóriát, figyelmet, gondolkodást, türelmet, számolási, verbális, auditív, vizuális képességet.
A következő játék, a mi van a terítő alatt. Az asztalon egy tároló kosárkában különböző tárgyak voltak letakarva, a gyerekeknek tapintás útján kellett kitalálni, mit fogtak meg. Örömmel vettek részt a tevékenységben, nagyon ügyesen találták ki mi van a terítő alatt. Örültek maguk és mások sikerének, egymást megtapsolták.
A gyerekekkel virághagymákat is ültetünk virágcserébe. Megismerkedhettek a föld szerkezetével és a hagyma formájával, amit megfoghattak a földbe helyezés során. Megöntözték a virághagymákat, és megbeszéltük, hogy mi szükséges a növény fejlődéséhez. Az ültetés folyamata végig jó hangulatban telt, látszott, hogy a gyerekek örömmel vettek részt a tevékenységben.
A következő alkalommal különböző hangokat kellett felismerni cd-ről. A gyerekek különböző képkártyákat kaptak a kezükbe, és ha meghallották a hangot, és felismerték, akkor felemelték a hozzátartozó képet. A gyerekeknek jó a hallási megfigyelő képességük, szinte majd nem mindenki felismerte az állatok, időjárás, járművek, különböző tárgyak hangjait, és társította hozzá a megfelelő képet
Az óvodában a gyerekeknek, számos alkalom adódik amikor, finom ételeket kóstolhatnak meg a szakácsok jóvoltából. Gyümölcsöket fogyaszthatnak rendszeresen a szülők és a konyha jóvoltából. Születésnap, névnap alkalmával fogyaszthatnak, tortát, édességet, sós süteményeket. Ezeknek az apró örömöknek is örülnünk kell, hogy milyen finomat ettem, milyen ízletes, zamatos volt ez a gyümölcs, savanyú a narancs, milyen édes volt, vagy keserű ez a csokoládé és milyen sós volt ez a ropi.
Több alkalommal meghallgattuk a hónap dalát, Bagdi Bella. Imádok élni, a Jobb Veled a világ Boldogság című albumról
A terveim között szerepelt a mese feldolgozása, de a váratlanul kialakult helyzet miatt ez elmaradt.
Az apró örömök mellett a legnagyobb öröm a család és a szeretet, mert együtt lenni jó és fogadjuk el, hogy most a legjobb otthon.
Talán a legkisebb gyerekek örömei a legnagyobbak. Ők azok, akik mindenben a jót látják, akiknek az érzéseik a legtisztábbak. Tőlük én magam is mindig tanulok, megtanulom, hogy a világ minden apró dolgának lehet és kell is örülni. Ők olyan dolgokat is meglátnak, amelyeket mi, felnőttek, észre sem veszünk.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Boldogóraotthon I.
Tarts most Te Boldogórát fél órában!
Az órádról készíthetsz videó felvételt és képeket , vagy rajzot is! Nagyon örülnék annak, ha meg is osztanád velünk!
Szükséges eszközök:
– időtartam: ~ 30 perc
– számítógép, vagy okos telefon internet elérhetőséggel
– telefon a felvétel, illetve képek készítéséhez
– lapok
– íróeszközök (ceruzák, színesek is, esetleg tollak, radír)
1. Ültesd le a résztvevőket! És…kezdődhet az óra!
2. Gyűjtsön össze mindenki egy-egy lapra önállóan olyan apró örömöket, amik a gyerekeket jó kedvre deríti, de a felnőttek nem nézik jó szemmel! (Pl. a pocsolyában dagonyázás stb.) ~3-5 perc
3. Mondjátok el mitől olyan kedves nektek az az örömforrás és szerintetek milyen lenne, ha egyszer a felnőttek is kipróbálnák! ~5 perc
4. Olvasd fel hangosan az alábbi versrészletet, majd beszéljétek meg, mit jelent ez a pár sor:
„Eső esik. Fölszárad. Nap süt. Ló nyerít.
Nézd a világ apró rebbenéseit.” (Radnóti Miklós) ~3-5 perc
5. Sokat beszélgettünk már arról, hogy a rosszban is lehet apró örömöket, sőt jót is találni, csak meg kell keresnünk! Emlékezetből mondj párat! (Például Júlia elköltözése, mert hiányzik ugyan, de neki most már könnyebb!)
– Röviden beszéljétek meg, milyen apró örömöket fedezhetünk fel a vírusjárvány miatt kialakult helyzetben! ~5 perc
6. ♫ Énekeljetek vidám dalokat! ~5 perc
7. A zárókörben mondja el mindenki, hogy érezte magát ezen a rendkívüli boldogórán. Az ölelkezést most nem javaslom! ~3 perc
8. Köszönd meg a résztvevők aktivitását!
9. Ezt a feladatot már egyedül is folytathatod!
– A videó megnézése után készíts egy művet a meséről! (5’-es mese rajzokkal kiegészítve)
Bármilyen eszközzel készülhet, de előtte beszéld meg szüleiddel! (Lehet festés, ragasztás is.)
Virágmese a szeretetről
Ha picit is jönnek a ☁ felhők, vedd elő ezt a mesét és máris süt a ☀ Nap!
♦ Ha elkészült a műved, küldd majd el nekem! Határidő: április 3.
Ha van kedved a „Színes Álom-Altató”-ról is készíthetsz képet. (2’-es rajzos, dalos videó)
– ♫ Színes Álom – Altató (Buga Jakab és Vámos Robi)
♦ És itt találod a Boldogóráink eddigi feltöltéseit:
http://boldogsagora.hu/gyerekek-munkai/#csoport=boldogsagos3c
Az apró örömök hónapjában nagyon sok kihívást kellett megoldanunk. Minden feladathoz úgy kezdtünk, hogy mosolyogva tudjuk megoldani. Fontos volt, hogy észre vegyük a mindennapok során, milyen öröm érhet bennünket. Igyekeztünk az egyéni örömforrásokat és az osztály közös örömforrásait is összegyűjteni.
A márciusi foglalkozásunk (egy kicsit megkésve)- a koronavírus terjedésének megakadályozása miatt létrehozott intézkedés következményeként- otthoni, online körülmények között történt. Mindezt a Zoom segítségével hoztuk létre.
Az eddig „megszokott” kereteket át kellett alakítanom. A kialakult helyzethez kellett igazítanom a téma feldolgozását.Mindehhez 40 perc állt rendelkezésemre.
A foglakozás elején megkértem mindenkit, hogy mondjon 1-2 dolgot- ami aznap örömet jelentett a számára. Majd ezeket a felsorolásokat további lehetőségekkel bővítettük. Nagyon széles skálát hoztak létre a gyerekek- mi minden jelenthet örömet nekik a minden napokban!
Következő feladatként 3 dolgot kellett összeírniuk. Azt kértem tőlük, hogy ebből kettő legyen örömforrás a számukra, egy pedig a kakukktojás. ( nem jelent örömet számukra) Egymás után felolvasva a többieknek ki kellett találni a kakukktojást. Igazán vicces és mindenki számára meglepő eredmények születtek! Teljesen más oldalról ismerhettek meg egymást a gyerekek! Igazán rácsodálkoztak egy- egy állításra!
Mivel tudom, hogy a gyerekek rendezett családi háttérrel rendelkeznek, következő „feladatként” azt kértem tőlük, hogy szerezzenek örömet önmaguknak! Mindezt úgy tegyék , hogy egy számukra nagyon kedves személyhez odamennek otthon és elmondják neki, hogy mennyre szeretik őt! Így már ez kettőjük öröme! Mindenkinek volt kedve részt venni a feladat megoldásában! Jókedvűen, mosolyogva tértek vissza a kamerák elé! Többen meg is osztották érzéseiket! Nagyon szívmelengető és pozitív reakciókat váltott ki ez a feladat!
Előzetes feladatként a gyerekek azt kapták, hogy egy A 4-es lapra kellett egy általam megadott betűt felrajzolniuk. Az így létrejött betűkből egy 4 szavas mondatot kellett alkotniuk. Közösen, online kapcsolatban…képernyő általi kommunikációval…Igazi kihívás volt számukra! de örömme figyeltem, ahogy közelednek a megoldás felé…
Igaz, időszűke miatt a megoldás csak félig született meg „élőben”…de többen rájöttek utólag a megoldásra!
„Everything will be OK!”
Úgy gondolom, hogy a jelenlegi kialakult „karantén” helyzetben-még nagyobb szükségük van a gyerekeknek ezekre az órákra! Igazán büszke vagyok rájuk, hogy képernyő előtt ülve is őszintén, türelmesen- segítő szándékkal közelednek egymás felé! Szükségük van egymásra!