Boldogságóra – mozgalmas március
Téma: Az apró örömök élvezete
Márciusban számos szívet melengető pillanatot éltünk át a Boldogságórák keretein belül és kívül is. Megértettük, hogy a boldogság nem a nagy dolgokban rejlik, hanem a hétköznapi apró örömökben, amelyeket érdemes észrevenni és megélni.
🌼 Nőnapi köszöntés
A hónapot egy kedves gesztussal kezdtük: nőnap alkalmából a gyerekek üzenettel köszöntötték a lányokat, asszonyokat. A kisfilm megmutatta, mennyire fontos az odafigyelés és a szeretetteljes szavak ereje.
📖 Mackó Palkó boldogságmeséje
Megírtuk és felolvastuk Mackó Palkó boldogságmeséjét, amelyben a kis mackó felfedezte, hogy a boldogság a legapróbb dolgokban rejlik: egy finom falatban, egy baráti ölelésben vagy egy közösen eltöltött pillanatban.
🎉 Ovis látogatás – Megosztott öröm
A foglalkozás során az érzékszervek szerepét is megvizsgáltuk az örömök észlelésében. Beszélgettünk arról, hogy milyen sokféleképpen tapasztalhatjuk meg a boldogságot:
👀 Látás – A színek, a természet szépsége, a mosolygó arcok mind örömet okozhatnak.
👂 Hallás – Meghallgattuk, milyen csodálatos a madárdal, a békabrekegés, vagy egy kedves dallam. A gyerekek különböző hangszerekkel utánozták ezeket a hangokat, így játékosan megélhették a természeti hangok varázsát.
👃 Szaglás – A finom illatok, például egy virág vagy frissen sült kenyér illata is boldoggá tehet bennünket.
🖐 Tapintás – Kipróbáltuk, milyen érzés megérinteni különböző anyagokat, például a puha plüssöket vagy a fa érdes kérgét.
A hangutánzó játék különösen tetszett az ovisoknak – nagy örömmel próbálták ki, hogyan tudnak béka-brekegést, madárcsicsergést vagy esőcseppek hangját utánozni különféle eszközökkel.
😊 Boldogság Világnapja – BoldogságPontok
Március 20-án, a Boldogság Világnapján együtt ünnepeltük a pozitív érzéseket és a mosoly erejét. A gyerekekkel Mosoly Megállókat hoztunk létre, ahol a járókelők is megállhattak egy pillanatra, és egy mosollyal vagy kedves üzenettel továbbadhatták a boldogságot. A plakátjaink magyarul és szlovákul is hirdették: „Küldj egy mosolyt ajándékba!”
Különböző játékokkal és interaktív feladatokkal segítettük a gyerekeket abban, hogy tudatosan figyeljenek az őket körülvevő boldog pillanatokra.
🧚 „Itt a láda, mi van benne?” – Apró öröm a kezedbe!
A foglalkozás egyik legizgalmasabb része volt a titokzatos láda játéka. A körben ülő gyerekek egymásnak adták tovább a ládát, és akinél megállt, az kinyithatta. A láda nem kincseket vagy játékokat rejtett, hanem Szívmanó-kártyákat, amelyeken egy-egy apró örömöt találtak, például:
• Egy ölelés – ekkor a kiválasztott gyerek adhatott egy ölelést valakinek.
• Egy mosoly – ilyenkor mindenkinek rá kellett mosolyognia valakire.
• Egy kedves szó – a játékos mondhatott valami szépet egy társának.
A játék során megtapasztaltuk, hogy a boldogság nemcsak bennünk van, hanem meg is oszthatjuk egymással.
🌳 A Boldogságfa virágba borult
A foglalkozás végén egy boldogságfát díszítettünk fel Apró Örömvirágokkal. Minden gyerek virágokra ráírhatta vagy lerajzolhatta saját apró örömét.
🌸 Vanikának például az volt a nap fénypontja, hogy a kis tyúkocskája hagyta magát megsimogatni.
🌼 Imi boldogsága az volt, hogy reggel a kutyusa megnyalogatta a kezét.
💮 Mások azt írták, hogy egy baráti ölelés vagy egy jó beszélgetés tette őket boldoggá aznap.
Ahogy egyre több virág került a fára, láttuk, hogy a boldogság apró dolgokból épül fel – és hogy mindenki tud találni egy-egy kis örömforrást a saját életében.
A boldogság bennünk van, és minél többet adunk belőle másoknak, annál több lesz belőle a világban. 💛
Ezért küldünk egy nagy adag boldogságot! 🎉💛✨
Képzeld el, hogy Mackó Palkó egy hatalmas, pihe-puha ölelést küld neked, Sün Samu pedig vidáman megpöcköli az orrod a kis nózijával! 🐻🦔
Érzed? 😄 Ha nem, akkor mosolyogj egy picit, és képzeld el a legkedvesebb pillanatodat ma – az a boldogság ott van benned, csak néha elbújik, mint Mackó Palkó mosolya! 😊💛
Apró örömök élvezete
Mindennap tartogat számunkra és a gyerekek számára is apró örömöket.A mesébe hívogató mondóka segítségével és a vonatos mondókánk segítségével elutaztunk a meseerdőbe,ahol meghallgatták a dínóról és kis törpebarátjáról szóló mesét. Megbeszéltük, a mese mondanivalóját,majd minden gyerek elmondhatta, hogy számára mi jelent apró örömöt. Nagyon ügyesen fogalmaztàk meg gondolataikat. Majd közösen felelevenítettük a közelmúltban megélt apró örömöket is.Örültünk a gólyák érkezésének, a tavaszi virágok megjelenésének,amelyeket közösen ültettünk ősszel, és az ablakban nevelt kis paradicsom,paprika magok növekedésének.Apró öröm az,hogy reggelente a kapun belépve a jácint illata köszönt bennünket.De örülünk a társunktól kapott apró figyelmességnek,segítségnek,egy egy kedves mosolynak.Minden gyerek kiszínezte a mesében ĥszereplő két barátot,majd lerajzolták azokat az apró örömöket,amelyeket a érzékszerveink által tapasztalunk meg.A sószobába utazva Bagdi Bella dalával zártuk a boldogságóránkat.
Március: Apró örömök élvezete
1. „A boldogságpad” című történet által hangolódtunk rá a témára: Mennyire fontos, hogy megtaláljuk az apró örömöket a hétköznapok gondterhelt, rohanó világában! Mindegy hogy a szép emlékek felidézése, a szeretteinkkel való együttlét, a természet szépsége vagy „amikor nem kell semmit csinálni” érzés okoz örömet.
„Mert a boldogság nem a végállomásokon, hanem azon az úton van, amit hol kisebb, hol nagyobb szárnycsapásokkal teszünk meg.” (Idézet a történetből)
2. Mi is készítettünk „Napfogót” („A Sun Catcher kifejezés szó szerint „Napfogót” jelent, ami azonban egy olyan dísztárgyra utal, amely a nap fényét összegyűjti és visszaveri. Ilyen például a színes üvegekből, kristályokból, ásványokból készült dekoráció, amit az ablakba szoktak akasztani. Az üvegeken átszűrődő fény szétszóródik a szobában, és vidám színjátékkal tölti meg a teret. … A Napfogó metaforikusan lehet egy olyan dolog, tevékenység, ill. személy is, ami „elkapja” a Nap fényét, vagyis kellemes érzést, örömöt, boldogságot hoz magával.” Ld. útmutató)
3. Március 20-án – iskolai szinten – megünnepeltük a boldogság világnapját: a reggelt köszöntővel és Maurice Maeterlinck „A kék madár” című meséjének meghallgatásával kezdtük, majd Bagdi Bella „Jobb veled a világ!” című dalával teremtettünk örömteli hangulatot. Délben az iskola minden tanulója, pedagógusa, dolgozója felsorakozott a bejárat előtt, kezében az előre elkészített szívecskéjével, s szív alakú élőképünkkel fejeztük ki összetartozásunkat, egymás elfogadásának, segítésének, megbecsülésének fontosságát.
A különböző formájú, színű, más-más technikával készített szívek délután már az iskola galériáját díszítették.
„A Kék madarat nem kell távoli országokban keresni. A Kék madár mindig velünk van, ha szeretjük egymást, és örülünk az élet legkisebb ajándékainak is. De mindig elrepül, ha bántjuk egymást, ha irigykedve figyeljük a mások örömét. Mert a Kék madár maga a boldogság, és kalitkája; az emberi szív.”
4. „Az apró örömök élvezete” jegyében telt március 28-i csapatépítő osztálydélutánunk, a Szülők, a gyerekek és az osztályfőnök részvételével. Örültünk a kötetlen beszélgetésnek, a jó hangulatú együttlétnek, a finom ételeknek, italoknak. A tanév végén megismételjük!
„Ne várj nagy dolgot életedbe,
Kis hópelyhek az örömök,
Szitáló, halk szirom-csodák.” (Reményik Sándor: Csendes csodák)
Izsákos7.a és Mariann néni
Márciusban a 8. osztály a szeretetnyelvekkel foglalkozott. Megnéztünk róla videót, tesztet oldottunk meg, majd mindenki készített plakátot valamelyik szeretetnyelvről.
A 2.a osztály márciusi alkotása az „Apró örömök” címet kapta.
A márciusi boldogságórát elkészítette: Búzás Béla Attiláné Erika
Ebben a hónapban megpróbáltunk tudatosabban figyelni arra, hogy minél több apró örömöt találjunk a mindennapjainkban. Jutott belőle bőven: Csendes sorakozó, aktív órai munka, sok helyes felelet jutalomkártyáért, jó jegyek, kimagasló szereplések versenyeken, szép írás, szép zene, tánc, madárcsicsergés, gyermekkacaj, finom ebédek, család, játék, sport …. Megrajzoltuk a nagyítónkat is, melyre a legtöbben a családjukat varázsolták rá. Ez is bizonyítja az erős köteléket, mely nem kis öröm, hanem nagyon nagy dolog, nagyon jó dolog. A sok márciusi feladat közül az Kreatív akadálypálya építésének és kipróbálásának volt a legnagyobb sikere.
Az iskolánk kedvező környezeti feltételekkel rendelkezik. Van nagy iskolaudvarunk, szép parkunk hatalmas fákkal és kertészetünk gyümölcsössel. A világot, így Magyarországot és minden lakóját is érintő klímaválság kisebb-nagyobb mértékben mindenhol érezteti hatását. Ezért az ökológiai egyensúlyt elősegítő mozgalomhoz csatlakoztunk mi is, mint a Boldog Iskola címet viselő intézmény bekapcsolódtunk a Nemzeti Faültetés Napjához. A Csodakertész Barna Faiskola ingyenesen felajánlott a faültetéshez egy szabadon választott gyümölcsfa csemetét. A projektfeladatban az ültetést megelőzte a környezeti adottságok és a kertművelési feltételek vizsgálata alapján a csemete kiválasztása. A talajunk közepesen kötött, napos fekvésű a kertünk. A választásnál másik fő szempont volt, hogy ízletes gyümölcse legyen és az őszi időben teremjen, mikor a tanulók visszajönnek a nyári szünetről. Figyelembe kellett venni, hogy jó ellenállóképességű legyen, mivel az iskolánkban nem használunk vegyszeres permetezést. Így esett a választás a „Bagoly könnye” szilvafára, mely régi fajta, biztonsággal terem nagy ízletes gyümölcsöket. Nyersen és feldolgozva is fogyasztható. Közepesen késői és öntermékeny fajta, a közepesen kötött talajokat kedveli, amilyen nálunk is van és napos helyen lesz, melyet szintén szeret. A hely kiválasztása után az ültető gödröt a nagyobb tanulók kiásták. A belocsolást követően szerves trágya került az aljára, erre pedig kis föld lett szórva, hogy a gyökér ne érintkezzen közvetlenül a trágyával. A fa beállítása után kezdődött a betakarás, időnként locsolással. A munkában több osztály is kivette a részét, egymást lelkesítették. Nagyon jó volt a közös tevékenység, mely hasznos a számunkra és a Föld javára is szolgál. Szívesen veszünk részt a kezdeményezésben a későbbiekben is.
Micsoda örömök vannak körülöttünk! Ahhoz, hogy ezt észre vegyük csak egy csodálatos nagyító kellett. Nagyon élveztük a felfedezéseket. A foglalkozás óta úton-útfélen apró örömökbe botlunk, felismerjük őket, ki is mondjuk és ÉLVEZZÜK!
Apró örömök élvezete
A hónap témájához több iskolai tevékenység is kapcsolódott. Március elején a Nemzeti Emlékezetpedagógiai program keretében múzeumlátogatáson vettünk részt, amely kiváló lehetőség volt az örömszerzésre. Ezt követően a megyei szavalóversenyen egy tanulónk első helyezést ért el, amire rendkívül büszkék vagyunk. A nőnap alkalmából az osztály fiú tanulói saját készítésű virággal köszöntötték az osztály lánytanulóit, valamint mézeskalács virágokkal lepték meg az iskola valamennyi lánytanulóját és női dolgozóját, mellyel mosolyt csaltak az arcukra. A boldogság nemzetközi világnapján igyekeztünk minél több boldog percet ajándékozni egymásnak kedvességgel, öleléssel, mosollyal.
A boldogságórán több feladatot is elvégeztünk. Elkészítettük az apró örömök kincsesládáját, majd elhelyeztük benne a cetlikre felírt, átélt örömöket. Beszélgettünk az önszeretetről, a szivecskékbe beleírták, milyen tulajdonságokat szeretnek magukban. Átélték a zene és tánc együttes örömét. Virágot is ültettünk, melynek gondozása a tanulók feladata lesz. Úgy gondolom, hogy igyekeztünk megragadni minden olyan pillanatot, ami örömet okozott számunkra.
A gyerekek meghallgatták Éda történetét, a feladatok és a kérdések segítségével beszélgettünk róla. Elkészítettük az Örömkereső Nagyítót, ezzel örömforrásokat kerestek a nap folyamán.