– Relaxáció: Égig érő fa vagyok,megnövök,mint a nagyok…
-Erről a fáról lepottyant egy levél.Add tovább a társadnak és közben gondolj arra,ami örömet okoz neked,amiért hálás vagy!
– Dal: Szép nap,ölelj át most engem…
Apró örömök élvezete
Október 23-a, a magyar történelem egyik legdicsőbb és legszomorúbb napja, számunkra is különleges élményt jelentett.
Iskolánkban készítettük a megemlékezést, amelyen a II. Rákóczi Tagiskola felső tagozatos diákjai léptek fel. Sok próba előzte meg a műsort. Nem volt könnyű összeegyeztetni az időpontokat, de minden fáradságot megért.
Előadásunkban megelevenedtek a forradalom napjai: a remény, a küzdelem és a szabadságvágy hangulata töltötte be a termet. A koreografált táncokkal igyekeztünk bemutatni a kitörés előtti feszültséget és a hősies küzdelmet, a dramatizált jelenetekben pedig megidéztük a pesti srácok bátorságát, a reménykedő családokat és a megtorlás árnyait.
A táncok, a mozdulatok a forradalom kitörését megelőző feszültséget, majd a hősi küzdelem dinamikáját mutatták be, miközben jelenetek segítségével a pesti srácok bátorságát, a reménykedő családokat és a megtorlás sötét árnyékának az üzenetét igyekeztünk átadni. A diákok átélése példamutató volt, hitelesen adták vissza a kor hangulatát és az emberek érzéseit.
Különösen megrendítő volt Nagy Imre vádbeszéde, amelyet igyekeztünk hitelesen és átéléssel tolmácsolni. Úgy éreztük, hogy a közönség is velünk együtt élte át a történelem pillanatait.
Bár a felkészülés sok munkát és kitartást igényelt, örülünk, hogy részesei lehettünk ennek a megható megemlékezésnek. Köszönjük mindenkinek, aki segített bennünket a próbák és az előadás során – közös erővel sikerült méltón emlékeznünk az 1956-os hősökre.
A Boldogságóra program keretében a gyermekekkel „Az apró öröm az életben” című témát dolgoztuk fel. A foglalkozás során szabad asszociáció alapján rajzoltak, miután közösen beszélgettünk arról, mi minden okozhat örömet a mindennapokban. A gyerekek rajzai leggyakrabban az őszi szünetben átélt élményeiket jelenítették meg – családi kirándulásokat, közös játékokat és vidám pillanatokat. A tevékenység segítette őket abban, hogy tudatosítsák és megosszák egymással az élet apró örömeit.
Az apró örömök téma:
A Boldogság program „apró örömök” témájában a diákok boldogság-kérdőívet töltöttek ki, majd közösen beszélgettünk arról, milyen kis dolgok teszik szebbé a mindennapokat.
A cukrász és pincér gyakorlat keretében egy finom sütemény vagy egy frissítő kis koktél elkészítése is jó példája volt annak, hogyan lehet az apróságokat is nagyra becsülni.
Az Állatok Világnapja alkalmából különleges vendéget köszönthettünk iskolánkban kutyaoktató, tréner és kutyapszichológus tartott bemutató órát az 5. évfolyamos diákoknak. A foglalkozás során Picúr és Jupiter, a két okos és barátságos kutyus segítségével szemléltette, milyen eredményeket lehet elérni a tudatos, következetes neveléssel. A gyerekek megismerkedtek a póráz színeinek jelentésével, és megtanulták, mit jelent felelős állattartónak lenni. A program nemcsak szórakoztató, hanem rendkívül tanulságos is volt, igazi élmény az Állatok Világnapja jegyében.
Ez a különleges bemutató indította el az „Apró örömök élvezete” témájú projektünket, amelynek középpontjában az állatok iránti szeretet, a gondoskodás, valamint a segítés és a jótettek öröme állt. A tanulók a következő napokban csoportokban dolgoztak a felelős állattartás témáján: plakátokat, rajzokat és rövid üzeneteket készítettek arról, hogyan gondoskodhatunk felelősen házi kedvenceinkről.
A projekt részeként az osztály adománygyűjtést szervezett a HEROSZ Állatmenhely számára. A gyerekek tápot, takarókat, játékokat és egyéb hasznos eszközöket hoztak be, az 5.b osztály pedig „50 Ft-os flakon gyűjtés” akciót indított, hogy anyagilag is segíthesse a menhelyet.
A program zárásaként ellátogattunk a HEROSZ menhelyre, ahol a gyerekek személyesen is találkozhattak az állatokkal, és átadhatták az adományokat. A látogatás során a menhely telepvezetője, interaktív foglalkozást tartott az állatvédelemről és az emberek felelősségéről. A gyerekek meghatódva hallgatták az állatok történeteit, kérdeztek, és örömmel tapasztalták meg, hogy a segítségnyújtás mennyi örömet ad mind az állatoknak, mind nekik maguknak.
A projekt végére a tanulók nemcsak sok új ismeretet szereztek az állatvédelemről, hanem megtapasztalták, hogy az apró örömök gyakran a legegyszerűbb dolgokban rejlenek: egy kedves simogatásban, egy jótettben vagy egy segítő gesztusban. A közös élmények erősítették a gyerekek empátiáját, felelősségérzetét és közösségi szellemét.
A program lezárásaként közösen fogalmaztuk meg a tanulságot:
Az apró örömök élvezete ott kezdődik, amikor észrevesszük a jót magunk körül és amikor mi magunk is jót teszünk másokkal.
Mily szép lenne – a természet gyermekeként –
látni másokban is a táj szeretetét.
Örülni az összes növénynek, virágnak,
csodálójává válni a világnak.
Apró örömökben rejlik a boldogság…
Örülj a természetnek, ne szomorkodjál!
A városban tett sétánk során megtapasztalhattuk, milyen csodákat rejt a természet, ha egy pillanatra megállunk, és nyitott szívvel figyelünk. A gyerekekkel gesztenyét gyűjtöttünk, leveleket simogattunk és rácsodálkoztunk az ősz színeire.
Ezek a pillanatok – a nevetés, a kíváncsiság, a közös alkotás öröme – emlékeztetnek arra, hogy a boldogság nem a nagy dolgokban, hanem az apró csodákban rejlik.
Nem könnyű örömet csempészni a gyerekek életébe. Első kérdésre nem is tudták, hogy mit is jelent ez a szó.
Szerettünk volna egy kis örömet csempészni nemcsak a gyerekek életébe, hanem az állatokéba is. Madáretetőt készítettünk, amit kitettünk, és folyamatosan töltünk.
Figyeljünk nemcsak egymásra, de az állatokra is.
A boldogság, öröm meghatározza a gyerekek mindennapjait. Ez a mozgatórugója életüknek. Rádöbbenni, hogy mi mindenben látják meg az örömet, boldogságot, igazán érdekes látvány volt. E témában rengeteg észrevételük van, beszélgetéseink, játékaink során döbbennek rá azokra az apró örömökre, amelyek eddig is körülvették őket, de nem tulajdonítottak jelentőséget neki.
Októberben a boldogságóra fő témája az optimizmus gyakorlása, emellett a kitartásukat és a szorgalmasságukat is megmutathatták a gyerekek a játékok, feladatok által. Átélhettek humoros, de egyben komoly pillanatokat a hónapban. A kisebbek az „Építsünk!” játék kipróbálásával fejleszthették kézügyességükkel együtt önbizalmukat, optimista látásmódjukat kis koordinálás segítségével. A Nagyobbak egyaránt játszottak „Mezítlábas pakolás” játékot, ami nagyon szórakoztató volt a gyerekek és a felnőttek számára is. Mindemellett a hónap meséje, Fűz Nóra: Úgysemmegy és Dehogynem meséje sem maradhatott el, amiután a mellékelt színezőt örömmel színezték ki vidám színekkel a gyerekek. A „Varázsgömb” és az „Origami ölelés” is nagy sikert aratott, amit haza is vittek a gyerekek. Végezetül a hónapban a hálaséta sem maradhatott el a világ gyalogló hónapjában.
Októberben az osztályommal összekötöttük a hála témáját az optimizmus valamint az apró örömök témákkal. Mivel még mindig nem ismerjük egymást eléggé, ezért még mindig ismerkedös játékokat játszunk osztályfőnöki órán. 5.osztályban egy új közösségben fontosnak tartom, hogy pedagógusként optimista szemléletre tanítsam a gyerekeket, ezért megalkottuk együtt az optimizmus fáját, amelyen minden tanuló egy levél, amelyre ráírta az optimista tulajdonságait, kiegészítve olyan tulajdonságokkal amelyeket szeretne megerősíteni a jövöben. Apró örömök élvezete témában kerestünk közös élményforrásokat a gyerekekkel, például az elmúlt héten Zöld hetünk volt és együtt készítettünk gyümölcssalátát, azt vígan megettük,vagy a hét végén elmentünk egy wellness fürdőbe és mindenki boldogan pancsolt együtt az őszi szünet előtt.