Mindenki lerajzolt egy utánozható arckifejezést, ami őt megnevetteti!
Apró örömök élvezete
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Mindennap megtaláljuk a nap legjobb pillanatait, a csoportszobában az építőjátékban napról napra kreatívabbak, ötletesebb alkotások születnek. A közös játékokban is szívesen részt vesznek. A szülők számára szervezett nyílt napról is azt a visszajelzést kaptuk, hogy kiegyensúlyozott, vidám gyerekek, akik számára igazán kerek a világ.
Boldogságóra a Katica csoportban.
Apró örömök élvezete
A gyerekek már izgalommal, várakozó tekintetekkel néztek rám a már jól ismert kezembe levő boldogságórás könyv láttán.
Picit átmozgattam a gyerekeket, majd relaxációs gyakorlatokkal figyelmüket koncentráltabbá tettem.
Így kezdődhetet Boldog Dóra bezető versikéje után a gondolatokat ébresztő történet meghallgatása.
Kis hatásszünet után beszélgettünk a történetről. Sorra vettük az érzékszerveinket és fontosságukat.
Okosan, igazán átgondoltan helyes kis válaszokat adtak.
,, Örülök, ha érzem az orrommal , hogy anya palacsintát süt!”
,, Nagyon jó hallgatni a madarak csicsergését!”
,, Örülök, ha finom gombócot főz anya!”
,, Szeretem simogatni a puha, kedves plüsskutyusomat.”
,,Örülök, ha látom, hogy Peti is megjött már az oviba.”
A gondolatok csak úgy özönlöttek felém.
E gondolatok közül egyet kértem, hogy rajzoljon le mindenki.
Pár pillanat múlva már készültek a helyes kus rajzok szivárványról, virágos rétről, medencézésről, kutyusról…
Nagyon érdekes volt megtapasztalni, hogy e kis tórténet és beszélgetés milyen erővel bír és mennyi- mennyi gondolatot ébreszt e kicsi gyerekekben. E gondolatok remélhetőleg hozzásegítik őket, hogy apró dolgokban is megtalálják az örömet, a boldogságot.
Számomra is szép, szívet melengető érzés volt e tevékenység ismét.
A foglalkozást Bagdy Emőke:Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… relaxációs gyakorlatával kezdtük.
Majd beszélgettünk..
Az életben fontos meglátnunk a hétköznapi csodákat. Örülnünk tudni kell az apróságnak tűnő dolgoknak is. A gyermekekkel beszélgettünk mennyi mindennek tudunk örülni az életben,mik azok a dolgok amelyeket természetesnek veszünk ,mert megszoktuk őket,mégis hálásnak kellene lennünk hogy van.Ilyen pl a tiszta víz.
Vizuális foglalkozás keretében ,Álmaink vizespoharát készítettük el,amelyből mindenki szívesen fogyasztana.
Boldogságóra tervezet – március
A tevékenység címe: Az én apró örömöm
Életkor: 3-7 év
Csoport: Katica csoport
Ismeretkör: Mesélés, verselés
Fő didaktikai feladatok: Érzékszereken keresztüli tapasztalatok szerzése a körülöttünk lévő világról séta közben. Apró tárgy, dolog, érzés, élmény begyűjtése a séta során saját boldogságtarisznyába.
Tevékenységek közötti átjárhatóság: külső világ tevékeny megismerése
Felhasznált források: : Bezzeg Andrea: Újra együtt! (Bagdi Bella-Prof. Dr. Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek)
A tevékenység menete:
A csoport szokás és szabályrendszerének megfelelően a „mese mese mátka” című mondókával mesére hívom a gyermekeket. Bezzeg Andrea. Újra együtt! című meséjének élőszavas elmondásával hívom fel a gyermekek figyelmét az apró örömök meglátására. Kiemelem, hogy az érzékszerveink segítenek abban, hogy megláthassunk, megérezhessünk olyan dolgokat, amik minket boldoggá tudnak tenni.
A mesét követően a gyermekeknek felajánlom saját boldogságtarisznyájuk filccel, zsírkrétával, festékkel történő kidíszítését.
Következő nap séta közben apró örömök észrevétele (akár egy-egy érzés, akár tárgy), és tarisznyában történő elhelyezése. Felajánlom a gyermekeknek, hogy az érzett örömöt akár meg is rajzolhatják, saját elképzelés alapján el is készíthetik majd az oviban. Ezeket elhelyezhetik a tarisznyájukba.
Párhuzamosan végezhető tevékenységek a szabad játék és mesélés verselés közben:
-érzelemtükör
-illatzsákok párosítása
-csörgő hangjainak párosítása
-érzelem pálya Bee Bottal
A Boldogságóra ebben a hónapban arra hívja fel a figyelmet, hogy vegyük észre ezeket az apró pillanatokat, és adjunk hálát értük. Ha megtanuljuk észrevenni a sok kis jót, ami körülöttünk történik, boldogabbnak érezzük magunkat, még akkor is, ha éppen nehéz napunk van. A feladatok erre ösztönözték az osztályt is!
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Arra figyeltünk, hogy a hétköznapok apró örömeit is észrevegyük. Minden nap végén megosztottunk egy-egy pozitív élményt, és „örömgyűjtő” üvegekbe tettük a színes papírokra írt boldog pillanatainkat. Bevezettem a Mindfullness-t, egy mondóka segítségével naponta végeztünk légzőgyakorlatot. Ebben a hónapban tartottuk meg a Boldogság világnapját, mely az egész iskolát felölelő program volt, mely hatalmas sikernek örvendett. Pusker-Orbán Petra kolléganőmmel egész évben összedolgoztunk, és részt vettünk az Ajkai Bródy Gimnázium által szervezett Boldogságórát népszerűsítő programon előadóként. Progamunk még a helyi médiába is bekerült. Az iskolai honlapon is jelent meg cikk. Valamint a suli Facebook oldala is hírt adott az eseményről. A következő felhívással hirdettük meg a nem mindennapi szerveződést:
Kedves Diákok, Tanárok és Szülők!
Mosolyra fel! Március 20-án elérkezik a nap, amikor a boldogságé a főszerep! Ezen a különleges napon arra hívunk titeket, hogy együtt fedezzük fel, milyen csodálatos érzés törődni egymással és megosztani azt, amink van – legyen az egy kedves szó, mosoly, egy ölelés vagy egy szelet csoki. Tudtad, hogy a boldogságot meg lehet osztani? Sőt, minél többet adsz belőle, annál több lesz neked is!
Ne feledd: a boldogság ragályos! Terjesszük együtt!
Várunk szeretettel és sok-sok mosollyal!
Boldogságóra március-Apró örömök élvezete
Ez a téma igazán közel áll a gyerekekhez. Mióta a Boldogságórákat bevezettük a csoportunkba, a gyerekek nagyon fogékonyak lettek a boldogságot és örömet adó dolgokra. Szívesen mesélnek otthoni élményeikről és a mindennapok során az óvodában is elmondják ha valami öröm éri őket, vagy valamitől jól érzik magukat.
Így igazán könnyű dolgom volt ezen a foglalkozáson.
Nem maradhatott el a szokásos relaxáció mely mindig segít a csoport nagy részének a megnyugvásban, ráhangolódásban.
Boldog Dóra szinte már a csoportunk tagja. Napi kapcsolatban vannak vele a gyerekek, többször játszanak vele. Alig várják hogy „beszélgessen „is velük.
Most kis történetet mesélt el arról ,mit érzett mikor egy virágos réten sétálgatott! Elsorolta milyen apró dolgok okoztak neki örömet(virágok látványa, illata, selymes fű, madárdal ,szép táj)
Arra bíztatta a gyerekeket meséljenek hasonló élményekről.
Aki jelentkezett, ölébe foghatta Boldog Dórát és elmondhatta saját kis örömeit.
Újságokból kivágott képeket hoztam és arra kértem a gyerekeket válogassák szét ahogy gondolják. Vidám és szomorú emberek, dolgok képei voltak. Hamar rátaláltak a válogatás szempontjára. Meg is beszéltük melyik kép miért került egyik vagy másik helyre.
A mesére hívó mondóka után elmeséltem Bezzeg Andrea: Újra együtt meséjét. A mese utáni kérdésekre ügyes válaszokat kaptam.
Megoldottuk a munkafüzet 50. oldalán lévő érzékszerves feladatot.
Ezután következett a játék .Minden érzékszervhez kapcsolódóan készítettem tapintós, illatozós, párosító, érzékelő játékokat. Körforgás szerűen próbálhatták ki a játékokat. Legnagyobb sikert a kisfiú fejére, tapintás útján felrakható érzékszervek aratták. Nagyon vicces megoldások születtek, jókat nevettünk közben.
A foglalkozás zárásaként Bagdi Bella :Jól érzem magam boogi-című dalát hallgattuk meg, közben táncoltunk is.
Végül felkerült a Boldogságvár lépcsőjére az apró örömök jele.
Március hónap témája az apró örömök. Beszélgettünk a gyerekekkel, mik azok az apró dolgok, amik a mindennapjainkban örömet okoznak nekünk. Elmeséltem Nekik az Újra együtt című mesét. Szó esett érzékszerveink fontosságáról, és hogy mennyi örömhöz juttatnak minket. Játszottunk is ezzel kapcsolatban, bekötött szemmel kellett hangokat felismerni, illatokat, ízeket megkülönböztetni. Nagyon lelkesek voltak a gyerekek, élvezték, ezt az új szituációt. A tavasz örömeihez kapcsolódva vetettünk virágmagot és figyeltük, hogy növekedik a növény. A víz fontosságával, a vízhez kapcsolódó örömökkel kapcsolatban, illetve a víz világnapjához kapcsolódva pedig látogatást tettünk a Vízműnél, ahol tartalmas programokon vehettek részt a gyerekek.
Hallgattuk Bagdi Bella témához kapcsolódó dalát, kiszínezték és felhelyezték az apró örömök jelét a Boldogságvárunk következő lépcsőfokára.
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
Beszélgettünk arról, hogy jó-e ez a nap eddig, milyen örömöt adott, természetesen sokaknak már eleve elmúlt az öröme, hogy fel kellett kelni. 😊Azért addig csűrtük-csavartuk, hogy csak volt okunk örülni, hiszen új betűt tanultunk, hamarosan olvasni fogunk, szép az idő így többet lehet az udvaron maradni és persze a játékóra testnevelés órán mindenkinek adott valami örömöt. Csoportokban dolgozva arról álmodoztak, vajon milyen lenne a saját APRÓ ÖRÖMÖK szigetük. A hónap dala (Imádok élni) sok ötletet adott és slágerré lett hamarosan.