Március- Apró örömök élvezete
A boldogságórát egy zenés tornával kezdtük a gyerekek nagy örömére! Bagdi Bella Jól érzem magam dalára megmozgattuk a testrészeinket és vidámság és pozitív energia töltötte be a termet azon nyomban.
Czirják Erika: Szülinapi palackposta című meséjét meghallgatták a gyerekek. Mivel a mese nincsen befejezve az írónő által, így jó lehetőséget adott a közös gondolkodásra, esély latolgatásra. A téma egy titkos baráti üzenet, amely egy kívánságot takar. Ezt a véletlenre bízta két barát, akik palackposta formájában indították útjára az üzenetet. A történet végét a gyerekek önálló gondolataikkal, vágyaikkal fejezték be, így számtalan befejezés forgatókönyve készült. A befejezést az írónő kétféleképpen is elképzelte és leírta a könyv hátuljában, amit szintén elolvastunk és közösen értelmeztünk. Barátaink, családtagjaink és akár ismeretlenek titkos meglepése, másoknak okozott kisebb örömforrások a gyermekek elmondása alapján igen sokrétűek a gyakorlatukban. Elmondták, hogy a családtagok, barátok ölelése, rajz készítése számukra, egy-egy finom falat megosztása a napi gyakorlatuk része. Nagy boldogsággal töltött el ezt hallani! Megbeszéltük azt is, hogy ismeretlenekkel jelzésértékű, de fontos cselekedetekkel tudunk örömet okozni: tisztelettudóan viselkedve, pl. időseket magunk elé engedve, helyet átadva a buszon, leesett tárgyat segíthetünk felvenni, vagy rajzolni egy képeslapot és bedobni a szomszéd postaládába.
Ezután közösen készítettünk Barátság karkötőt és legjobb barátukat megajándékozták vele.
Apró örömök élvezete
Az „apró örömök” témája kiváló lehetőséget nyújtott arra, hogy a gyerekek figyelmét a mindennapi élet egyszerű, mégis különleges pillanataira irányítsuk. A gyümölcsök és zöldségek kóstolása, tapintása, illatolása és közös feldolgozása során a gyerekek valódi, érzékszervi élményeken keresztül kapcsolódtak a témához.
A foglalkozások során örömmel és kíváncsisággal fedezték fel az egyes gyümölcsök és zöldségek különféle tulajdonságait – színüket, formájukat, illatukat, állagukat és természetesen az ízüket. Több gyermek számára meglepetést okozott egy-egy új íz, míg mások régi kedvenceikhez térhettek vissza – mindkét élmény hozzájárult ahhoz, hogy megéljék az „apró örömök” fogalmát a gyakorlatban.
A gyümölcs- és zöldségtálak közös elkészítése különösen pozitív hatással volt a közösségre. A gyerekek együttműködtek, megosztották egymással az ötleteiket, díszítettek, szeleteltek, és nagy figyelemmel, szeretettel készítették el a saját kis „műalkotásaikat”. Ezek az alkotó folyamatok nemcsak az egészséges táplálkozás fontosságát erősítették meg bennük, hanem az öröm, az alkotás és az együttlét élményét is mélyítették.
Az apró örömök tudatosítása, megélése hozzájárult a gyerekek érzelmi fejlődéséhez is: megtanulták, hogy boldogságot nemcsak a nagy dolgok, hanem a hétköznapok kis csodái is okozhatnak.
Ez egy nehéz óra volt, konfliktussal terhes nap végén. A gyerekek nem akartak beszélgetni, nem tudtak ráhangolódni a témára. Elolvastam a Tudni kell megállni c. történetet, próbáltam szóra bírni őket, de inkább csak monologizáltam. Végül inkább zenét hallgattunk, amit ők választottak.
A gyerekekkel arról beszélgettünk, milyen érzés, amikor öröm ér bennünket?
Az öröm lehet apró, vagy nagy.
Meséltek az őket ért örömökről. Van, akinek az okoz örömöt, ha kap valamit. Volt, aki a kistestvére születését várta.
A nap sütött. Felöltöztünk, kimentünk. Nyíltak már korai virágok. Megbeszéltük, hogy ezek is örömök. Néha észre sem vesszük ezeket az apró kis csodákat, de mégis jobban érezzük magunkat.
A kis térképeken csoportokba ábrázolták, hogy ők milyen apró, kis csodákat tartanak fontosnak. Ebben a témában nagyon komoly beszélgetések bontakoztak ki.
Annyi szép dolog van az életben, amit lehet, időnként nem is tudatosítunk eléggé magunkban.
Boldogságórán szépen összeszedtük az életünk olyan mozzanatait, melyekben őrőmünket lelhetjük.Egy csokorra valót ki is raktunk belőle a folyosónkra.
Úgy vettük észre, a nagyobb gyerekek is sokat időztek a kirakott képek körül és beszélgettek
róluk egymás között.
Ez volt talán az idén az osztályunk által készített legkedvesebb rajz-és tablótéma.
Tudni kell megállni c. szöveg feldolgozása közösen. Idézetek apró örömökről. Mi igaz rád? feldolgozása. Örömmandala készítése. Mivel szereztek nekünk örömöt és mivel háláltuk meg? feldolgozása. Boldogság Világnapja március 20. emlékeztető készítése. Óra végén Pozitivity társasjátékoztunk.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Márciusi Boldogságóra foglalkozásunk témáját a Víz világnapjához való megemlékezéshez terveztük.
Egy előadáson vehettek részt a gyerekek a víz védelméről, fontosságáról, majd beszélgetőkör keretében gyűjtöttük össze, hogy mi mindenre használjuk a tiszta vizet, miért van rá szükségünk, és mi lenne, ha nem lenne a földön víz, így miért nagyon fontos, hogy vigyázzunk rá
Megismertük Zelk Zoltán: Párácska című kis meséjét is, majd megtanultuk Gryllus Vilmos: Kis hajó című dalát is.
Aztán csodás halakat készítettünk csoportunk képzeletbeli akváriumába.
Apró ömömök élvezete:
1.Foglalkozást kezdő relaxáció: ( kb. 4 perc)
„Hervad a virágom – éled a virágom..”
2.Foglalkozást kezdő éneklés: ( kb. 5 perc)
Eszköz: zenelejátszó
3. Téma bevezetése: ( kb. 8 perc)
Beszélgetőkör kezdeményezése: Ötlettár
Minél több hétköznapi dolog felidézése, melyektől úgy érezzük, szép a világ, szebb az élet, jobb a kedvünk.
4.Témafeldolgozás meséveé: ( kb. 6 perc)
Bezzeg Andrea: Újra együtt
5.A foglalkozás lezárása: ( kb. 5 perc)
Színezzék ki az apró örömök jelét! ( Mf. 54. old.)
Eszközök: Kinyomtatott feladatlapok, filctollak.
6. Foglalkozást záró éneklés: ( kb. 8 perc)
Bagdi Bella: Öröm tölti be a szívemet
Eszközök: zenelejátszó
7. Téma továbbadása:
„Terülj, terülj asztalkám!” A közös étkezés örömének átélése szülőkkel, gyerekekkel, óvodai dolgozókkal.
8.Óvoda bevonása:
„Örömölelés”
Ez az egyik kedvenc témám.
Ebben a hónapban is összekapcsoltam a projektem témáját a boldogóra témájával.
Bemutató foglalkozást tartottam pályakezdő pedagógusok részére. Természetesen vittem bele egy kis ” Boldogságot” is.
Foglalkozásom során szigetekre látogattunk a Víz világnapja alkalmából, ahol különböző feladatok elvégzése után apró örömöknek lehettek részesei a gyerekek. Vízzel és az érzékszerveink segítségével leltük meg az örömöket.
A gyerekeknek nagyon tetszett az Öröm forrása című mese.
A Boldogság világnapja alkalmából kolleganőmmel összefogva e nap reggelén hagyományunkhoz híven zenével, meglepetés ajàndékkal vártuk a gyerekeket és szüleiket.
Márciusban a sok apró örömre fokuszáltunk a gyermekekkel ami nagyon sok boldog pillanatot okozott nekünk. A szeretetkörben sokat beszélgettünk, hogy milyen jó együtt lenni, levegőt venni , inni, enni, csodálni a természetet, megvizsgálni a felhőket, madarakat az első tavasz i virágokat stb. Dobolást szerveztem a gyermekeknek, amit mindenki nagyon szeretett, szüli napoztunk, tortáztunk, megünnepeltük a március 15-t. Elvittem a gyermekeket színházba , ami szintén fokozta az örömüket. Sokat játszódtunk , énekeltünk táncoltunk, jó érzés volt tudatosan figyelni és a gyermekek szemét is ráhangolni arra a sok apró örömre, ami minden nap adódik, csak észre kell nekünk venni.