A tavasz ébredése, a virágok hajtása, a felhős égbolt és a változékony időjárás valóban okot adhat a vidámságra, de akár a szomorúságra, fáradtságra is. Mindezek felismerése és megváltoztatása sok kis meglepetéseket és apró örömteli perceket nyújtottak a gyerekek számára a „Boldogság-napja” és a „Víz világnapja” alkalmából.
Sok-sok apró pillanatot, örömet meg kell láttatnunk a gyermekekkel. Fontos dolgokra irányítjuk a figyelmüket, hogy az itt és most megtapasztalása örömet szerezzen számukra. Erre sokszor adódik lehetőségünk, de ehhez nekünk is észre kell venni a sok-sok apró pillanatot. 🙂
Apró örömök élvezete
A foglalkozást Bagdi Bella: Imádok élni című dalával kezdtük, majd minden gyermek megosztott egy számára apró, de annál nagyobb örömöt, amelyet le is rajzoltak. Ezután a gyermekek által hozott virágokkal ültettük tele az óvoda udvarát, melyben minden nap gyönyörködhetünk.
Ennél a témánál nem volt nehéz dolgom, csak meg kellett láttatni azokat a dolgokat amik körül vesznek minket. A téma feldolgozásához pillangókat készítettünk, textil formák ragasztásával. és minden pillangó arra a „virágra” szállhatott(többre is), ami örömöt jelent számára a hétköznapok során.
Fedezzük fel, hogy mennyi apró öröm van, amit nap mint nap átélhetünk!
„Az apró örömök olyanok, mint az útszéli kis virágok; csak azok találnak rájuk, akik igazán keresik őket.”
Nem kell a nagy dolgokra várni, mert közben észrevétlenek maradnak azok a csodák, melyek megédesíthetik a mindennapjainkat – egy pohár tea mellett összegyűjtöttük azokat a boldogságforrásokat, melyek körülvesznek bennünket.
Március 8-án, bár igaz, hogy Nőnap alkalmából, de az osztály fiú tagjai kis csokival és desszerttel kedveskedtek a lányoknak, továbbá az egyik diák sütit is hozott. Testnevelés óra után adták át a lányoknak, mindenki nagyon örült és boldog volt. Ezen kívül volt még egy esemény: az osztályunk minden csütörtökön kap egy nagy láda almát, amelyet a diákok nem mindig esznek meg, ilyenkor visszaviszik a ládát a megmaradt almákkal együtt az iskola portájára. Iskolánk portása, „Kati néni” pedig a visszavitt almából isteni finom almás pitét sütött nekünk, amelyre egyáltalán nem számítottunk, de nagyon megörültünk neki, a gyerekek pedig nagyon kedvesen megköszönték neki. Voltunk szarvason is a MiniMagyarország makettparkban, ahol minden apró, de mégis örömet okoz a látványa, így reflektáltunk a Boldogságórára is egyből.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A gyerekekkel közösen gyűjtöttünk olyan apró élményeket, tárgyakat, tevékenységeket, amelyek nem nagy dolgok, de örömet, boldogságot jelentenek számunkra. Megbeszéltük, hogy meg kell tanulnunk örülnünk az apró dolgoknak, tudatosan figyelnünk kell rájuk, észre kell vennünk őket, hiszen ők az élet csodái, építőkövei. Ilyenekből terveztük meg Bölcs Betti heti rendjét is.
A digitális témahéten szerveztünk egy digitális versenyt, melynek keretében a diákoknak az ‘Okosdoboz’ felületén kellett kognitív játékokkal egymás ellen versenyezniük. ‘Apró örömök digitálisan’ címet adtuk a versengésnek. Több fordulót is rendeztünk, a melléklet a szervezők főpróbájának az eredményét mutatja.
Zöld óvodások vagyunk, kiemelten fontos a környezeti nevelés óvodánkban, így az apró örömök témájához a vizet, a víz világnapját kapcsoltam.
A héten már beszéltünk a vízről, így felelevenítettük a víz körforgását. Elmeséltem nekik egy mesét, amiben a virágok kókadoztak, mert nem jutottak vízhez, és egy kis katica segített nekik. Ezután kaptak virágokat, amiket esőcseppekkel megöntözhettek, annyi esőcseppel, amennyit én tapsoltam, kopogtam. Megbeszéltük, hogy ha a nap kisüt, mi történik ezekkel a vízcseppekkel, majd ők is páracseppekké váltak és hatalmas felhővé duzzadtak. A felhők pedig úgy megduzzadtak, hogy hamarosan leesett az eső, így eljártuk az esőtáncot. Ezután átbeszéltük, milyen apró örömöknek tudtunk mi most itt örülni. A közös játék után asztalnál játszhattak puzzleval, társasjátékkal, illetve készíthettek képet a víz körforgásáról is.