Tudatos jelenlétet gyakoroltuk közösen.
Apró örömök élvezete
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
A foglalkozást relaxációval kezdtük. Az aprócska örömökről beszélgettünk, olyan hétköznapi dolgokról, amitől úgy érezzük, hogy szebb a világunk. Az érzékszerveinkkel kapcsolatos örömöket is megbeszéltük. Megrajzoltuk Örömkét, amire a gyerekek rajzolták fel a szemet, szájat, orrot, fület, kezet, majd a Mi van a kendő alatt című tapogatós játékot játszottuk. Mivel pont esős napunk volt, ezért tulipánt ragasztottunk a magunk örömére. A foglalkozást örömölelésekkel zártuk.
A havi témánk , az apró örömök élvezete volt. Bevezetésképpen közösen kezdtük el nézegetni a zárt faceebok csoportunkban lévő fotókat. Mosolygós, vidám képeket kerestünk, és fel elevenítettük, hogy az adott pillanatban miért mosolyogtunk, minek örültünk. Elolvastam nekik az Újra együtt! című mesét, ezt követően megbeszéltük a mondanivalóját, és válaszoltunk a könyvben feltett kérdésekre. Ezután Mi van a kendő alatt? című érzékelős játékot játszottunk, amit nagyon élveztek a gyerekek. Végezetül az öröm ölelés játékkal ismerkedtünk meg, melynek a lényege, hogy szavak nélkül arckifejezés és testtartás által fejezzük ki szomorúságunkat. Aztán egy ölelés után már vidámak, boldogak, mosolygósak leszünk. Arra biztattam őket, hogy ezt a játékot otthon is játsszák el szüleikkel, testvéreikkel.
A havi Boldogságóra foglalkozást a hétre építettem be, mert úgy gondoltam, hogy a tavasz megjelenése több apró örömöt hoz az életünkbe, mint bármi más. Minden nap felhívtam a gyermekek figyelmét a minket körülvevő apró és pozitív dolgokra, hogy tudjunk örülni. Ezenkívül a foglalkozás során közösen megbeszéltük még, hogy mik azok a hétköznapi dolgok, amik minket boldoggá tesznek, majd néztünk pár képet, ami ebben a nevelési évben készült a csoportról és vidám képek. Itt is átbeszéltük, hogy vajon milyen érzések lehettek bennünk, hogy ennyire mosolygósok és boldogok voltunk. A foglalkozás végén még sor került az Érzékszerveink játékra, ahol minden gyermek egy érzékszervhez kapcsolódó örömet mondott. A foglalkozás legvégén a gyerekek közösen meghallgatták Bezzeg Andrea: Újra együtt című meséjét.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Az apró örömök ott vannak körülöttünk, csak meg kell azt látnunk. Ezt próbáltam erősíteni a gyerekekben ennek a témának a feldolgozása során. Ehhez jó alkalmat adott a nőnap megünneplése, a fiúk nagyon szívesen megköszöntötték a lányokat, akik nagyon boldogok voltak. De nem csak az ajándék erejét hangsúlyoztuk, hanem a jó szándékot is. Volt körülöttünk nagyon sok apró öröm, akár játékra gondolok, akár gesztusokra, vagy a természet adta csodákra. A gyerekek nagyon ügyesen felfedezték a számukra örömet okozó dolgokat, segítették egymást és vidáman teltek a napjaink, miközben érzelmileg is változtak egyes gyermekek, még kedvesebbek lettek társaikhoz, igyekezve közelebb kerülni hozzájuk.
Apró örömök az életünkben az egyik legfontosabb hajtóerő, ami visz előre, ami segít átvészelni a nehezebb napokat, ami erőt ad, ami felvidít. Egy jó szó, egy ölelés, megértő hang, óvó ölelés, csoki, cukor boldogsághormon, apró öröm. A mindennapok szürkeségében, a rohanó világban is meglátni, átélni a pillanat szépségeit, örömeit: a színeket, virágokat, a tavasz csodáját, a cirógató napsugarat, a mosolyt, szeretetet, az értékeket. Mindent, ami, ha egy pillanatra is, de megnevettet, elbűvöl.
Igyekszünk a mindennapokban egymásnak egy-egy kis kedvességet, boldogságot adni.
Ha észrevesszük az élet adta apró örömöket, attól boldogabbak leszünk az adott pillanatban, és sok boldog pillanat boldog életet is eredményez.
I. BEV.: Relaxációs gyakorlat: „Az én hangom”
II. FŐRÉSZ: – Beszélgetés a témáról. -Tudtad?
– Ráhangoló gyakorlat: „Örömleltár”
Téma feldolgozása: – „Látom, hallom” gyakorlat. (Párban.)
– „Apró örömök szigete” gyakorlat. (Csoportban.)
III: BEFEJEZÉS: – Közös zenehallgatás, éneklés. Bagdi Bella: Imádok élni
– Meditáció.
A Tulipán csoportban (középső csoport) elképzeltük, hogy milyen állatok lehetnek a Römök. Nagyon megfogta a képzeletüket a feladat és sokan vettek részt annak lerajzolásában. Mindenki, kedves és jóságos állatnak tartotta, aki szeret az emberek között lenni, senkit nem bánt és szomorú, ha egyedül hagyják. Kicsit el is fáradtunk a végére, de megnéztük egymás alkotását és mindenki kiválaszthatta, hogy neki melyik rajz tetszik a legjobban.
Az egy pár mély levegővételeknél, koncentráltak egymásra, figyelték, hogy miként kell igazodni a társukhoz. A végén megbeszéltük, hogy mire gondoltak közben.
Néhány mondat a válaszokból:
– Pitypangot fújtam
– Virágillatot éreztem
– Milyen jó, hogy hétvégén mamánál aludtunk anyáékkal és tetvéremmel
– Kék szeme van V.Á-nak
– Mézeskalács illat volt közben
Mindenkinek pozitív gondolatai voltak a tevékenység alatt és ez minket is örömmel tölt el.
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Nagy örömmel várják mindig a gyerekek a boldogság órát. Mai feladatunk és feldolgozandó témánk az apró örömök voltak. A tavasz és a jó idő eljövetele minden gyermek számára nyújt valamilyen örömöt. Elmondták, hogy mi okoz nekik boldogságot, jó kedvet. Előkerültek személyes dolgok, ami nem általánosságban jellemző. Így az egyik gyermek arról számolt be, hogy neki milyen örömöt okoz a kistestvére születése, míg sokan a játékot a kirándulást helyezték előtérbe. Az apró örömöket szivárvány hídra helyeztük el.