A „happy hét” keretén belül az örömteli pillanatokat keresgéltük a természetes környezetünkben. A gyerekek által készített esőcsepp karkötőnkkel, a felhő szélfogónkkal fürkésztük a tájat, majd a szivárványfelhőre gyűjtöttük a szép dolgokat. Videófilmen megnéztük az esőcsepp útját, hogyan lesz belőle tiszta víz. Beszélgettünk, a víz körforgásáról, valamint arról, mire használjuk a vizet. Kísérletet tettünk a párásítás fogalmának megértésére, általam készített eszközzel folyattuk és szűrtük a vizet. Érdekes pillanatnak voltak tanúi a gyerekek. Mindennap kerestük a boldogságot, örömet jelentő apróságokat, mely boldoggá és szebbé tette napjainkat. A kirándulás a folyónkhoz nagy izgalommal töltött el bennünket, hiszen gyalogosan ezt a hosszú utat még együtt nem tettük meg. A gátoldalról történő gurulás élménye, a szabadság érzése, a gyűjtögetés öröme felbecsülhetetlen kincs mindannyiunk számára. Örömteli pillanatként éltük meg egy-egy kispajtásunk szülinapját is, sőt méltón, nagy öleléssel búcsúztunk el az óvó néninktől, aki nemsokára anyai örömök elé néz.
Apró örömök élvezete
A Boldogságóra megtartását a Boldogság világnapja időpontjának közelében igyekeztem megtartani. Fontosnak éreztem hangsúlyozni, a gyermekeben tudatosítani, hogy mitől is lehetünk boldogok. Ehhez nagyon jól kapcsolódott az Apró örömök élvezete témája.
A foglalkozást Bagdy Emőke Körbe-körbe karikába relaxációs gyakorlatával kezdtük, majd Bagdi Bella Imádok élni dala következett. Beszélgetést kezdeményeztem, hogy mitől is lehet szép az életünk, ahogy Bellától is hallhattuk. Néhány gyermek nagyon szép választ adott: nagyon jó, ha süt a nap, jól érzi magát, amikor a kertjükben sok virág nyílik. Ezt követően a munkafüzet érzékszervekhez kapcsolódó feladatait oldották meg a gyermekek, miközben megbeszéltük, hogy mi a kellemes-kellemetlen íz, illat-szag, zaj, mit látnak szívesen a szemükkel, mi ad kellemese tapintást.
A munka után Boldog Dóra mesehallgatásra invitálta a gyermekeket, a két jóbarát humoros történetét érdeklődéssel hallgatták az Újra együtt meséből.
Akinek kedve volt, elmesélhette, hogyan szoktak vendégeket várni, szépen teríteni, amivel örömet igyekeznek szerezni. Újból játék következett: az érzékszerveinkre fókuszálva kellett egy-egy kellemes, örömet jelentő mondatot kapcsolni (a szememmel látok egy szép virágot, aminek az illatát érzem az orrommal). Arról is szó esett, hogyan segíthetünk azoknak, akiknek valamelyik érzékszerve nem olyan jól használható, vagy milyen orvos tudja gyógyítani.
Minden gyerek kapott jutalmul Dórától egy gumimaci cukorkát, melynek megállapítottuk a formáját, megtapogattuk, megszagoltuk, színe alapján elképzeltük, milyen lehet az íze (majd beazonosították), megfejtettük, hogy melyik érzékszervünket nem használtuk.
Zárásként Boldog Dóra minden gyermeket megsimogatott, útravalót súgott a gyermekek fülébe, pl. érezd a plüssjátékod puhaságát, csaljon mosolyt arcodra a virágzó tulipán, élvezd az ebéded finom ízét, stb.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Beszélgetéssel és zenehallgatással kezdtük a téma feldolgozását. A játékmaci volt a beszélgetésünk témája, hogy neki mi is okozhat örömöt. Az ölelés fontos része, hogy örömöt okozzunk másoknak és nekünk is örömforrás lehet. A társunkat lerajzoltuk és kiszíneztük közösen, majd mellérajzolt mindenki egy-egy olyan dolgot, ami számára örömöt okoz.
A foglalkozást ráhangolódással kezdtük, meghallgattuk a hónap dalát, majd néhány relaxációs gyakorlatot játszottunk. Az év során készült fényképek nézegetésével kezdtünk, felelevenítettük a legvidámabb pillanatokat. Majd az érzékszervek feladatlap segítségével kerestünk olyan dolgokat, amik örömet jelentenek. Majd játszottunk Mi van a takaró alatt játékot. Nagyon élvezték a gyerekek, amikor körberajzoltuk az egyik kisfiút, és ki kellett egészíteni a képet, azután az érzékszervekhez tartozó örömöket is elhelyezték. A foglalkozást örömöleléssel zártuk.
Apró örömök élvezete – Boldogságnap
Az órakezdő játékok után Ki ismer magára? feladattal vágtunk neki az új témának. Olyan állításokat hoztam, amelyek csak egy adott tanulóra jellemzőek: pl. szereti a hangosbemondó hangját, szeret iskolába járni, szeret az ipadján játszani stb. – Megállapítottuk, hogy nem vagyunk egyformák, mindenki más-más dologért rajong. Majd összegyűjtöttük, hogy mik azok az egyéb tevékenységek, dolgok, amelyek mosolyt csalnak az arcunkra – ebből az infó órán kollázst is szerkesztettünk.
Szituációs játékon keresztül gyakoroltuk az emberek lehetséges reakcióit – mitől lehet vidám-szomorú.
A fejezd be a mondatot feladatban további lehetséges örömforrásokat gyűjtöttünk.
Majd Szuperforgót készíttettünk, kapcsolódva már a boldogságnaphoz – kifújjuk magunkból az összes bánatot és beszívjuk a boldogságot instrukcióval. A boldogságnaphoz egy plakátot készítettünk, amely egy idézethez kapcsolódik.
Diákjaink könnyen megtalálták a jelen pillanat örömeit. Ilyen volt egy jól elvégzett munka (pl. udvar rendbetétele, lombseprűzés) utáni elégtétel: érezték, hogy hasznosak voltak, látták a munkájuk eredményét, érezték a csapatban dolgozás erejét.
Ahogy a munka szeretete, úgy a pihenés öröme is jelen volt diákjaink iskolai életében A relaxzónában a babzsákok, párnák kényelme várta a diákokat, mint jól megérdemelt jutalom az elvégzett feladat után.
Márciusban a földünkért, környezetünkért tett erőfeszítéseket is tudatosítottuk: ünnepeltük az energiatakarékosság és a víz világnapját. A jótettek és helyes cselekedetek szintén kellemes érzésekkel töltik el szívünket.
A közös játék vagy épp célbaérés, az apró sikerek ünneplése szintén a mindennapjaink részét képezte.
Testnevelés óra keretében kipróbáltuk az ajánlott légzőgyakorlatot is, ami nagyon különleges élményt jelentett számukra.
A tavasz megjelenése támogatta az érzékszervek által tapasztalható örömök szerzését: simogattunk barkát, hallgattuk a madarakat, gyönyörködtünk a virágokban.
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Ebben a hónapban boldogságóránk a víz világnapja hetén közösen lett megtartva. Beszélgettünk és sok mindent tanultak a vízről, a víz felhasználásáról, a víz ivásról és kértem, hogy mondjanak ezzel kapcsolatosan apró örömöket is (pl. ha esik az eső, ami a növényeknek hasznos, de mi nem mindig örülünk neki, akkor abban hol tudjuk megtalálni az örömöt.)Rögtön mondták, hogy imádnak a pocsolyába ugrani és szerencsére ha van megfelelő ruházat akkor miért ne? 🙂 Kihangsúlyoztam nekik, hogy ne csak most, hanem próbáljanak meg minden nap észrevenni olyan apró örömöket, amik aznap feldobják, boldoggá teszik őket, jobban figyeljenek oda az őket körülvevő szép dolgokra. A közös versmondásunk után a havi mese következett, és a hozzá tartozó kérdéseket is megbeszéltük. Párokba állva megcsináltuk az egy pár mély levegő gyakorlatot, szépen koncentráltak egymásra. Ezután mindenki a párjával egymás mellé állt, és mi így tudtunk egy élő hála hidat alkotni. Sajnos sok volt a beteg gyerkőc, kevesen voltunk. Nem csak az Imádok élni de az Ugrálj, ugrálj c. dalt is meghallgattuk Bellától, nagyon jót táncoltak rá, imádták a gyerekek! A víz világnapján pedig egy másik projekthez készített a csoport pólót és képeslapokat. Sokat dolgoztunk vele, de megérte, mert szép dolgok készültek és a gyerekek megértették a víz világnapjának lényegét is. Nem minden nap lehet boldog, de minden napban találunk valamit, valami apróságot, ami boldogságot, örömet tud okozni! 🙂
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Ez a hónap sok apró örömöt, meglepetést tartogatott a gyermekek számára. A hónap elején a Teddy Maci kórház orvostanhallgatói látogattak el hozzánk, játékos bepillantást engedtek az orvosok életébe (plüss állatok műtése, vizsgálata…).
A következő esemény a kisfiúk köszöntötték a lányokat Nőnap alkalmából.
A hónap legnagyobb eseménye a Boldogságnap volt, melyre napokkal előtte készültünk, szíveket vágtak, díszítettek, énekelték a dalokat. március 20-án az óvoda minden gyermek az udvaron mondókázott, énekelt.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Hétköznapi apró csodák
Foglalkozást tartó tanár neve: Dr Csehóné Just Réka
Évfolyam: 9-14.
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető, kiselőadás, beszélgetés feladatokon keresztül
Eszközök: laptop, nyomtatott színes képek, papír, tollak, ceruzák, Pozitivity társasjáték
A foglalkozás célja: A Boldogságóra program március havi témája az apró örömök megbecsülését vette célba. A diákok törekedjenek a hétköznapi apró csodák felfedezésére és megélésére, majd ezt tudatosan építsék be a már korábban megismert boldogságfokozó technikáik közé.
A foglalkozás rövid tartalma:
– a program céljának ismertetése az újonnan becsatlakozó diákokkal
– ráhangoló gondolatok, a jelentudatosság fogalma
– téma feldolgozása az ajánlott régebbi és új feladatok közül szemezgetve
„Ébredéstől érkezésig”
„Téged mi tesz boldoggá?” Hétköznapi példák,csatolt cikk; saját bakancslista írása https://www.stylemagazin.hu/hir/Az-elet-apro-oromei-teged-mi-tesz-boldogga/14426/divat-es-stilus/fesztelen-mindennapok/?fbclid=IwAR2EHg9bGLRJWk5lI_-2cimy3w1f6qiz8zPKpDqK8kZdZRATxiqBCNYyiow
– játék a Pozitivity társasjátékkal
– „Zárókör” című feladat az ajánlott megkezdett mondatok segítségével
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának, érzelmi érettségről, fejlett empátiáról tettek tanúbizonyságot. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Budapest,2024. március 25.
Dr Csehóné Just Réka
A márciusi hónap igazán bővelkedett olyan témákkal, tevékenységekkel, amelyek tele voltak apró örömökkel. Például a nőnapi ajándékozás okozott örömet a gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt. Húsvétra készülve, apró örömöket szerezve, előkerültek a húsvéti memória és kirakó játékok, versenyzések, tojáskereső játékok. Beszélgettünk a gyerekekkel mit tudunk tenni, ha kicsit dühösek vagyunk valamiért, hogyan tudjuk megvigasztalni, felvidítani egymást vagy akár saját magunkat. A nagycsoportos gyermekek már nagyon jól meg tudják fogalmazni mi az, ami bántja őket és hogyan tudnák magukat, vagy ha ilyet tapasztalnak egymást felvidítani. A mindennapokban rengeteg apró, pici dolog van, ami nagy örömet tud okozni bárkinek.
Az apró örömök a mindennapokban jelen vannak, arra törekszünk, hogy a gyerekek értékeljék ezeket!