Március hónapban feladatunk az örömök felkutatása, felismerése volt.
Nem kellett feltétlen nagy dologra gondolni, sőt, igyekeztünk egész kicsi dolgokban észrevenni mindenféle kis örömforrást, mely megszépíthette, vidámabbá tehette napjainkat.
Néhány megtalált örömforrás: egymásra mosolygás, előzékenység, udvariasság, apró virág, születésnap, névnap megünneplése, nőnap, barátság megélése, tisztelet, hála kimutatása.
Öröm volt természetesen a hónap dalát is meghallgatni.
A gyerekekkel tudatosan fókuszáltunk sok dologra, ami mosolygóssá, vidámabbá, örömtelibbé varázsolta számunkra ezt a hónapot. Szerencsére akadtak bőven alkalmak… 🙂
Apró örömök élvezete
A „Boldogságóra” keretében kidolgozott „Apró örömök élvezete” témakör kiváló példája annak, hogyan lehet a gyerekeket tudatosan rávezetni az élet apró, mégis jelentős örömeinek észrevételére és megbecsülésére.
A különféle gyakorlatok (pl. „Itt és most”, „Érzékszervek”, „Amit egy év adhat”) az élmények jelenbéli megélésére, tudatosítására fókuszálnak.
Az olyan feladatok, mint az „Apró örömök szigete” nemcsak az örömforrások felismerését segítik, hanem közös alkotásra és együttműködésre ösztönöznek.
A fejezet végén található integrációs gyakorlatok (pl. „Kapcsolat más témákkal”) azt mutatják, hogy az örömérzet szorosan összefügg más pozitív érzelmi állapotokkal, mint az optimizmus, hála vagy társas kapcsolatok.
A gyerekek örömmel vettek részt a különféle játékos gyakorlatokban, amelyek során felfedezhették a mindennapok apró csodáit. Különösen élvezték az „Apró örömök szigete” feladatot, ahol színes rajzokkal és közös beszélgetésekkel oszthatták meg egymással örömteli élményeiket. A tevékenységek során nyitottabbá váltak egymás felé, és megtanulták jobban értékelni a pozitív pillanatokat. A foglalkozások után többen is megfogalmazták, hogy ezentúl tudatosabban figyelnek a boldog percekre.
APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE
1. A foglalkozást kezdő relaxáció: Repül a madár szárnyalva száll, mert szabad madár…
2. A foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Imádok élni
3. A téma bevezetése: Örömleltár: Soroljunk fel olyan dolgokat, eseményeket amitől szebb a világ, boldogabbak vagyunk.
4. A téma feldolgozása mesével: Kerek erdő kalandra hív téged….
Mese: Mese a szerencsebabról
Mai feladat: minden apró örömnél kiszínezünk egy napsugarat az apró örömök napsugarán.
Érzékszerveink játék.
Mf: 55. oldalán lévő feladat megoldása
5. A foglalkozás lezárása: Apró örömök jelének kiszínezése, felragasztása a boldogságvár 7. lépcsőfokára.
6. A foglalkozást lezáró éneklés: Bagdi Bella : Világomban minden rendben van
7. Téma továbbadása: Örömölelés
Reflexió: Ma is örömmel mentünk ki a boldogságórára. Beszélgettünk arról hogy kinek mitől szebbek a napjai, mitől boldog. A mesét érdeklődve hallgatták, majd megbeszéltük miről szólt. Játszottunk egy jót az érzékszerveinket igénybe véve, ami nagyon tetszett a gyerekeknek., majd megoldottuk az ehhez kapcsolódó feladatot. A foglalkozást énekkel és tánccal zártuk. Ma is nagyon kellemes egy órát töltöttünk együtt.
Felolvastam a gyerekeknek Az Öröm forrása című mesét. A meséről való beszélgetés után csoportmunkában lerajzolták, hogy szerintük milyen apró örömöket fedezhetett fel Éda a nagymamával a patakparti séta során. Sok különleges ötletük volt, nagyon élvezték a közös munkát.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Március az Apró örömök hónapja.
A gyerekek a mindennapok során is sokszor említik, hogy mit segítettek otthon a szüleiknek, testvéreknek, vagy itt az oviban óvónéninek, daduska néninek, vagy egymásnak.
Kértem, hogy mondják el, hogy amikor segítenek valakinek, akkor milyen érzést kelt bennük. Válaszok: örömöt éreznek, szeretik a dicséretet, a jó szót, a simogatást…
Gyakran segítenek nekünk teríteni, ágyazni, vagy a társaknak cipőt kötni…
De örömet okoz egy kedves kis rajz a barátnak, egy ölelés, puszi anyának, vagy Nőnapra virágot hozni a lányoknak.
Ilyenkor boldog a szívünk, ha másoknak örömet okozunk.
De az együtt töltött közös idő is örömet okoz: játék, rajzolás, verselés, éneklés, körjátékok….
A beszélgetés végén meghallgattuk Bagdi Bella Imádok élni című dalát is.
Ebben a hónapban feltérképeztük, hogy minek tudunk örülni. A gyerekek csoportokban dolgoztak és az elkészült munkákból most egyet megosztunk.
Március- Apró örömök élvezete
A boldogságórát egy zenés tornával kezdtük a gyerekek nagy örömére! Bagdi Bella Jól érzem magam dalára megmozgattuk a testrészeinket és vidámság és pozitív energia töltötte be a termet azon nyomban.
Czirják Erika: Szülinapi palackposta című meséjét meghallgatták a gyerekek. Mivel a mese nincsen befejezve az írónő által, így jó lehetőséget adott a közös gondolkodásra, esély latolgatásra. A téma egy titkos baráti üzenet, amely egy kívánságot takar. Ezt a véletlenre bízta két barát, akik palackposta formájában indították útjára az üzenetet. A történet végét a gyerekek önálló gondolataikkal, vágyaikkal fejezték be, így számtalan befejezés forgatókönyve készült. A befejezést az írónő kétféleképpen is elképzelte és leírta a könyv hátuljában, amit szintén elolvastunk és közösen értelmeztünk. Barátaink, családtagjaink és akár ismeretlenek titkos meglepése, másoknak okozott kisebb örömforrások a gyermekek elmondása alapján igen sokrétűek a gyakorlatukban. Elmondták, hogy a családtagok, barátok ölelése, rajz készítése számukra, egy-egy finom falat megosztása a napi gyakorlatuk része. Nagy boldogsággal töltött el ezt hallani! Megbeszéltük azt is, hogy ismeretlenekkel jelzésértékű, de fontos cselekedetekkel tudunk örömet okozni: tisztelettudóan viselkedve, pl. időseket magunk elé engedve, helyet átadva a buszon, leesett tárgyat segíthetünk felvenni, vagy rajzolni egy képeslapot és bedobni a szomszéd postaládába.
Ezután közösen készítettünk Barátság karkötőt és legjobb barátukat megajándékozták vele.
Az „apró örömök” témája kiváló lehetőséget nyújtott arra, hogy a gyerekek figyelmét a mindennapi élet egyszerű, mégis különleges pillanataira irányítsuk. A gyümölcsök és zöldségek kóstolása, tapintása, illatolása és közös feldolgozása során a gyerekek valódi, érzékszervi élményeken keresztül kapcsolódtak a témához.
A foglalkozások során örömmel és kíváncsisággal fedezték fel az egyes gyümölcsök és zöldségek különféle tulajdonságait – színüket, formájukat, illatukat, állagukat és természetesen az ízüket. Több gyermek számára meglepetést okozott egy-egy új íz, míg mások régi kedvenceikhez térhettek vissza – mindkét élmény hozzájárult ahhoz, hogy megéljék az „apró örömök” fogalmát a gyakorlatban.
A gyümölcs- és zöldségtálak közös elkészítése különösen pozitív hatással volt a közösségre. A gyerekek együttműködtek, megosztották egymással az ötleteiket, díszítettek, szeleteltek, és nagy figyelemmel, szeretettel készítették el a saját kis „műalkotásaikat”. Ezek az alkotó folyamatok nemcsak az egészséges táplálkozás fontosságát erősítették meg bennük, hanem az öröm, az alkotás és az együttlét élményét is mélyítették.
Az apró örömök tudatosítása, megélése hozzájárult a gyerekek érzelmi fejlődéséhez is: megtanulták, hogy boldogságot nemcsak a nagy dolgok, hanem a hétköznapok kis csodái is okozhatnak.