1. Ráhangolódás – „Mi tesz boldoggá?”
Körbeszélgetés a gyerekekkel: Mi az, amitől ma boldogok voltatok?
Eszközök: Képkártyák (napfény, ölelés, játék, madárcsicsergés stb.)
A foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Imádok élni
2. Mesélés vagy bábozás – „A kis örömök meséje”
Választható mesék:
– „A Nap és a Kis Felhő” – egy felhőcske felfedezi az apró örömöket.
– „A kicsi katicabogár” – aki minden apró dolgot meglát maga körül.
3. Játékos tevékenységek
„Örömöket gyűjtünk” (Mozgásos gyűjtögetős játék)
Eszközök: Kis kosarak vagy színes papírdarabok.
A gyerekek „örömvadászok” lesznek, és össze kell gyűjteniük az apró örömöket.
„Örömtánc – Ha boldog vagy, csináld ezt!”
A jól ismert „Ha jó a kedved…” dal mintájára mozdulatokat utánoznak.
„Örömvarázslat” (Érintős játék)
Eszköz: Varázspálca.
A varázspálca gazdája új örömteli mozdulatokat talál ki.
„Örömbomba” (Labdás játék)
Eszköz: Puha labda.
A gyerekek körben állva mondanak egy dolgot, amitől boldogok.
„Boldogságösvény” (Akadálypálya kis örömökkel)
Feladatok: táncos szakasz, ölelés, nevetés, ugrálás.
„Örömbuborék” (Szappanbuborék-fújás)
A gyerekek buborékokat fújnak, és amikor kipukkad, mondanak egy örömteli dolgot.
Örömke elkészítése. egy gyermeket körberajzolunlk. és közösen megbeszélve és rárajzolva, hogy mire van szüksége Örömkének, hogy jól érezze magát.
4. Zárás – „Boldogságdal” és közös tánc
Dalötletek: Gryllus Vilmos, Halász Judit dalai.
A foglalkozás zárásaként az apró örömök jelét feltesszük a Boldogságvár 7, lépcsőfokára.
Apró örömök élvezete
Az apró örömök témájának bevezetéséhez először vidám és szomorú arcokról készült képeket nézegettünk, majd Bezzegh Andrea: Újra együtt című meséjével folytattam. Ezután beszélgetőkörben feljegyeztem a gyerekek válaszát, a Mi okoz neked örömet? kérdésre. Végül megkértem őket rajzolják le azt, ami számukra örömet okoz. Az elkészült rajzokból kollázst készítettünk. Mi sem bizonyítja jobban, mennyire megértették a témát, mint, hogy a válaszok a családi, baráti kapcsolataikhoz, a minőségi időtöltéshez kapcsolódtak és nem a kézzel fogható tárgyakhoz.
Happy hét az Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karon
A Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar másodéves nappali tagozatos
tanító szakos hallgatói vállalták, hogy a boldogság világnapjára meglepetéssel készülnek, hogy
ezen a rendhagyó módon hívják fel a figyelmet erre az eseményre és a Boldogság Integrált
Program felhívásához csatlakozva. A 2025-ös World Happiness Report fő témája a „caring
and sharing”, vagyis törődni és megosztani. Erre a hívószóra ötleteltek a hallgatók és közösen
létrehoztak több, interaktivitásra vagy reflexióra hívó Boldogság Pontot az intézménybe.
Az egyetem épületének különböző területeire „Boldogság Pontok”-at alakítottak ki, így az oldalsó bejáratnál mosolygós fej várta a belépőket és egy ugróiskolán keresztül lehetett feljutni az emeletre. A főbejáratnál ugróiskola, útvesztő és sok színes ábra javította a hangulatot. A folyosók asztalain boldogságkártyák fokozták a jókedvet.
Márciusban a boldogságórás tevékenységet egy beszélgetéssel kezdtük, melynek témája az volt, hogy mi okoz örömöt számunkra, és hogy igazából egy apró dolog is lehet nagy öröm. Ezt követően elolvastuk Az Öröm forrása című mesét, és megbeszéltük, majd készítettünk egy kincsesládát, melybe összegyűjtöttük az apró örömeinket. A napot egy újonnan tanult mondókával zártuk.
A foglalkozást „Napimádás” motivációval kezdjük.
Majd a rávezetés következik a foglalkozás témájára:
Mindenki mondjon valamit, aminek ma örült, ami ma neki örömet okozott.
A felsorolás legyen láncszerű. Az első diák nevezzen meg egy örömet, a második ismételje azt meg, majd a sajátjával egészítse ki. A harmadik ismételje meg az elő kettőt és úgy mondja a sajátját!
Célkitűzés: Beszélgetés a gyerekekkel:
Az apró örömök észrevételéhez és élvezetéhez az érzékszerveinkre van szükségünk. Melyik érzékszerünkkel tudjuk megtapasztalni a következő kellemes dolgokat? Kössétek össze a szöveget a megfelelő rajzzal.
Látom, hallom feladat!
Rajzolj a pároddal minden érzékszervhez legalább három példát! Örömforrásokat kell rajzolnod, amit az érzékszerveiddel érzékelsz!
Összegzés:
Színezzétek ki a színezőt!
Közben hallgassuk meg Bagdi Bella dalát.
7. Apró örömök élvezete:
„ Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár” Ebben a mozgásos relaxációs játékban madarak voltunk, szabadon szálltunk. Bagdi Bella: „Imádok élni” dal alatt hol sétálva, hol körben, párban, szabadon mozogva felszabadultan énekeltük a dalt.
Mosolygós képek nézegetése a gyerekekkel közösen mindig nagy élmény, sok örömet nevetést hoz mindannyiunk számára. Megbeszéltük, ki miért mosolygott a képen.
Az „apró örömök” témája kiváló lehetőséget nyújtott arra, hogy a gyerekek figyelmét a mindennapi élet egyszerű, mégis különleges pillanataira irányítsuk. Amikor bekötött szemmel, csak szaglás és tapintás alapján kell kitalálni, hogy milyen gyümölcs vagy zöldség van a kosárban, mindig érdekes feladat. S felértékelődik a látás értéke, hogy milyen nagy ajándék, hogy láthatjuk a világ szépséges csodáit. A gyümölcsök és zöldségek kóstolása, ízlelése, szagolása a közös feldolgozása során a gyerekeket valódi, érzékszervi élményekhez juttatja. Az udvarunkon található növényeket mindig megcsodáljuk, gyermekeink igazán tudnak örülni egy szép kavicsnak, kedves bogárnak. Ebben a témában sokszor mi tanulunk a gyerekektől ! Bezzeg Andrea : Újra együtt ! meséjének két főszereplőjét, Góliátot és Pirinkót hamar a szívükbe zárták.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
Márciusban a Boldogságóra Erősség Program aktuális témájából választottunk feltöltendő feladatot. Csodálatos erősség a szépség és kiválóság dicsérete, de meg kell küzdeni érte, ahogy Gundel Károly is írja. A témát a „Szépség és kiválóság dicsérete” feladattal kezdtük. A gyerekeknek el kellett képzelniük egy olyan élményt, amikor beleborzongtak abba, hogy valami csodaszép. Nehezen ment nekik. Többen nem értették miről van szó. Nem csoda, hiszen először tisztában kell lenni azzal, hogy mennyire tökéletes és csodálatos ez a világ körülöttünk, s mennyire különlegesek azok az emberek, akik csodákkal képesek megtölteni mások életét. Erről beszélgettünk. Majd egy olyan közeli eseményre kellett gondolniuk, amelyet várnak, amely kellemes érzéssel tölti el őket. Le kellett írniuk egy lapra ennek az eseménynek azt az elképzelt változatát, amely számukra a legjobb, a legsikeresebb lenne. A történeteket betettük egy borítékba, s három hét múlva vettük elő, amikor már valamennyi elképzelt történet meg is valósult. Érdekes volt hallgatni a beszámolókat, szerencsére a legtöbb jó élményként realizálódott.
Apró örömök élvezete
Decemberben az egyik szombati munkanapon több témát is feldogoztunk. Mivel közeledett a karácsony egy fenyőfába mindenki beleírt egy örömet okozó dolgot, ami neki a legfontosabb.
Apró örömök élvezete témában rajzokban mutatták be a 2. c osztály tanulói az öröm forrásait.
A tanulók önállóan fogalmazták meg írásban, hogy mit tekintenek apró örömnek az életükben. Kiderült, hogy sokkal több élményt nem élnek meg, mert fel sem ismerik.
Végigolvastuk a Tudni kell megállni című olvasmányt, majd levontuk a tanulságot: meg kell állni, időt kell szakítani arra, hogy észrevegyük a világ, a pillanat által nyújtott apró örömeket, melyek folyamatosan áradnak felénk.
Szóban fogalmaztuk meg, hogy milyen örömforrást nyújthat nekünk a természet, a család, a barátok, a hobbi és a saját képességek kiaknázása.
Házi feladatként örömmandalát színeztek a tanulók, amely feladat főleg a fiúknak okozott problémát, mert az aprólékos munka nem az erősségük.